vuosiloma hoitovapaalla
Hei palstan viisaat...
vanhempainvapaani loppuu maaliskuussa ja jäisin siitä pitämään kertyneitä vuosilomia ja samanaikaisesti hoitovapaalle. Työnantajani on kuitenkin pyytänyt minut töihin toukokuuksi kesken vuosiloman siis. Nyt pohdinkin seuraavaa, työnantajalla on oikeus määrätä vuosiloman ajankohta, mutta jos olen jo kuitenkin hoitovapaalla niin eihän töihin voi "pakottaa" toukokuuksi? Voiko työnantaja sitten ilkeyksissään päättää, että saan vuosilomani vasta elo-syyskuussa (lomathan pitää osua 30.9 mennessä käsittääkseni) ja maksaa myös loma-ajan palkan vasta tuolloin. Mites lomarahan kanssa (ent. lomaltapaluuraha), voivatko sen jättää maksamatta siihen saakka kunnes palaan hoitovapaalta takaisin?
Kysyin asiaa jo työsuojelusta, mutta eivät hekään hallinneet näiden päällekkäisyyttä?! Vastasivat vaan, että vuosiloman osalta työnantaja päättää milloin ja hoitovapaan osalta, että minä päätän ja ilmoitan milloin. Vaan kuinka menee kun on päällekkäin, onko työnantajalla oikeus evätä minua pitämästä vuosilomaa hoitovapaalla?
Kommentit (22)
Kommentoin tuohon rahapulaan sen verran, että mieheltä on yt:n seurauksena muutettu lomarahat vapaaksi, niin on sillä merkitystä saako kesän alussa monta tonnia joilla sitten miettiä säästöjen lisäksi hoitovapaan pituutta vai joka kk kelan 600e.. :)
Jos olen jokatapayksessa hoitovapaalla niin eikö työnantajalle ole ihan sama mikä osa siitä on vuosilomaa, kiinnostaa vain tuo, onko ne lomarahat kuitrnkin maksettava loma-aikana eli syyskuun loppuun mennessä jos eivät aikaisemmin laita.
Ap
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:06"]
Käytössä ei ole minkään sortin tessiä tässä yrityksessä, vain vuosilomalaki. Eli loma on kuitenkin annettava 1.5-30.9 aikana vaikka olisi hoitovapaalla tuolloin?
[/quote]
Niinhän se tuossa vuosilomalaissa lukee ihan selvällä suomenkielellä, huoh...