Muistutus lääkärin toiminnasta
Tein tänään muistutuksen terveyskeskuslääkärini toiminnasta. Kyseessä on pitkä-aikainen sairastelu, joka on invalidiosoinut minut täysin, enkä ole saanut tarvittavaa apua / tutkimuksia, vaan minut on leimattu mielenterveyspotilaaksi ja oireistoni psykosomaattiseksi. Minulla on masennusdiagnoosi kyllä, mutta olen psykiatrisella poliklinikalla ollut useita vuosia sen vuoksi hoidettavana (psykiatrin ja psykologin käynnit) ja hoitava psykiatrini on jopa kirjoittanut lausunnon, ettei oireistossani ole kyse psykosomaattisista, vaan fyysisistä oireista. Tästä huolimatta en ole apua saanut.
Nyt mitenkin, että mitä tästä muistutuksesta mahtaa seurata? Tuskinpa mitään lääkärille ainakaan, mutta saanko vielä pahemman leiman? Muistutuksen minut neuvoi tekemään potilasasiamies.
Kommentit (58)
Sehän on todettu ihan tutkimuksissakin, että mt-potilaiden on vaikeampi saada hoitoa fyysisiin sairauksiin kuin muiden.
Näitä on paljon. Potilaalla on oireita joille ei löydy mitään syytä. Mitä niille pitäisi tehdä?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:48"]
Sehän on todettu ihan tutkimuksissakin, että mt-potilaiden on vaikeampi saada hoitoa fyysisiin sairauksiin kuin muiden.
[/quote]
On tietenkin kun valehtelevat ja liioittelevat oireita, niin heitä ei oteta vakavasti.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:49"]
Näitä on paljon. Potilaalla on oireita joille ei löydy mitään syytä. Mitä niille pitäisi tehdä?
[/quote]
Taitaa kyse kuitenkin ap:n kohdalla olla siitä, että oireita on paljon mutta niitä ei haluta tutkia, koska lääkäri on antanut väärän diagnoosin ja siihen vedotaan. Tämä on aika mielenkiintoista, miten tk-lääkärit eivät uskalla astua toistensa varpaille, vaan sokeasti luottavat siihen, mitä joku kollega on kirjoittanut. Joskus potilaan versiota vastaanottokäynnistäkään ei haluta edes kuulla.
Miten tässä kävi??? Itse tein kolme muistutusta ja lopuksi hoitoviehesyytteen. Saimme kaikki hoitokulut takaisin sekä isohkon korvauksen kärsimyksistä. Mutta se ei silti korvaa menetettyä elämää.
et uskokaan miten iloinen olen kun sattumalta löysin tämän keskustelun! olen itse tekemässä muistutusta "arvauskeskuksen" lääkärille, jonka luona kävin pari päivää sitten. hakeuduin hoitoon äkillisen kuumeilun, korva- ja kurkkukivun vuoksi, pienessä työpaikassa riehuu joku sitkeä tautiepidemia mikä niittää porukkaa ihan kiitettävään tahtiin. minulla on todella usein ollut korvatulehduksia viimeaikoina, joten tottakai olin aivan varma että niin on nytkin. tämä "lääkäri" tutki kyllä kurkun ja korvat, ei löytynyt mitään mutta otatti vielä tulehdusarvot, jotka olivat hieman koholla (ei kertonut tarkemmin kuinka koholla). totesi että voi olla joku tulehdus, mutta nyt vaan oireiden mukaista itsehoitoa. ei kuunnellut sydäntä tai keuhkoja, tai katsonut poskionteloita. tämä lääkäri vaikutti jo alusta asti jotenkin kireältä ja oudolta, kommunikointi välillämme ei toiminut, häntä ei tuntunut vähempääkään kiinnostavan mahdolliset muut oireet/ongelmani eikä kauheasti kysellyt minulta asioita. en ole kyllä aikaisemmin ollut yhtä oudon lääkärin vastaanotolla ja mikä parasta, mummoni oli käynyt tämän samaisen lääkärin luona samana päivänä vain paria tuntia aikaisemmin ja kertoi aika samanlaisista kokemuksista!
eilen kävin sitten yksityisellä, jossa tehtiini samat tutkimukset ja eikä löytynyt mitään korvatulehdukseen viittaavaa. mutta tämä toinen lääkäri kuunteli sydämen ja keuhkot sekä tutki poskiontelot. diagnoosi akuutti poskiontelotulehdus! hurraa! ja lisäksi tämä lääkäri jopa teki muistiinpanoja samalla kun selitin muista vaivoistani, ja esitti vielä tarkentavia lisäkysymyksiä. ihanaa kun joku otti minut vakavammin eikä tyyliin nauranut ulos huoneesta. :)
huh, vielä kun saisi jonkun lääkärin tutkimaan kilpirauhasen vajaatoiminnan! se onkin rumasana lääkärien keskuudessa...
Vau, mikä ihmediagnoosi - poskiontelotulehdus!!! Oli varmaan privaattilääkärin erittäin vaikea tehdä ja kiva vetää diagnoosista rahat. Joka räkätaudissa on poskiontelotulehdus, ei siinä ole mitään ihmeellistä. Suurin osa paranee itsestään. Jos tulehdus pitkittyy viikkotolkulla, sitten kannattaa miettiä hoitoa ja silloinkin mieluiten esim Duact ja nenähuuhtelut. Sitä paitsi se poskionteloultra on ihan turha tutkimus.
Kuulostaa fibromyalgialta + psykosomaattiselta oireilulta.
Minulla keliakiaoireisto leimattiin lääkäreiden puolesta useamman kuukauden ajan psykosomaattiseksi, koska olen sairastanut masennusta ja ollut sen vuoksi hoitosuhteessa psykiatrian polilla. Kuukausia tosiaan kului ja oireet paheni siihen pisteeseen, että tavaraa lensi molemmista päistä ja olo oli kuin puolikuolleella. Vihdoin ja viimein alettiin uskoa, että voihan se olla muutakin kuin psykosomaattista oireilua, painokin laski pahimmillaan 10 kg viikossa. Lopulta se diagnoosi sitten varmistui ja maha on nykyään kunnossa. Eli kyllä masentuneella voi olla ihan oikeita fyysisiä sairauksia. Tuntuuhan se kyllä turhauttavalta, jos ei heti uskota.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:02"]
et uskokaan miten iloinen olen kun sattumalta löysin tämän keskustelun! olen itse tekemässä muistutusta "arvauskeskuksen" lääkärille, jonka luona kävin pari päivää sitten. hakeuduin hoitoon äkillisen kuumeilun, korva- ja kurkkukivun vuoksi, pienessä työpaikassa riehuu joku sitkeä tautiepidemia mikä niittää porukkaa ihan kiitettävään tahtiin. minulla on todella usein ollut korvatulehduksia viimeaikoina, joten tottakai olin aivan varma että niin on nytkin. tämä "lääkäri" tutki kyllä kurkun ja korvat, ei löytynyt mitään mutta otatti vielä tulehdusarvot, jotka olivat hieman koholla (ei kertonut tarkemmin kuinka koholla). totesi että voi olla joku tulehdus, mutta nyt vaan oireiden mukaista itsehoitoa. ei kuunnellut sydäntä tai keuhkoja, tai katsonut poskionteloita. tämä lääkäri vaikutti jo alusta asti jotenkin kireältä ja oudolta, kommunikointi välillämme ei toiminut, häntä ei tuntunut vähempääkään kiinnostavan mahdolliset muut oireet/ongelmani eikä kauheasti kysellyt minulta asioita. en ole kyllä aikaisemmin ollut yhtä oudon lääkärin vastaanotolla ja mikä parasta, mummoni oli käynyt tämän samaisen lääkärin luona samana päivänä vain paria tuntia aikaisemmin ja kertoi aika samanlaisista kokemuksista!
eilen kävin sitten yksityisellä, jossa tehtiini samat tutkimukset ja eikä löytynyt mitään korvatulehdukseen viittaavaa. mutta tämä toinen lääkäri kuunteli sydämen ja keuhkot sekä tutki poskiontelot. diagnoosi akuutti poskiontelotulehdus! hurraa! ja lisäksi tämä lääkäri jopa teki muistiinpanoja samalla kun selitin muista vaivoistani, ja esitti vielä tarkentavia lisäkysymyksiä. ihanaa kun joku otti minut vakavammin eikä tyyliin nauranut ulos huoneesta. :)
huh, vielä kun saisi jonkun lääkärin tutkimaan kilpirauhasen vajaatoiminnan! se onkin rumasana lääkärien keskuudessa...
[/quote]
Juurikin lähes jokaiseen nuhaan liittyy poskionteloiden nesteily. Se on "poskiontelotulehdus" vasta kun kestänyt viikkoja, kuten edelläkin todettiin. Tk-lääkäri jätti vain tarpeettoman ultraäänen tekemättä, koska löydöksestä ei olisi ollut mitään diagnostista hyötyä. Mieti ensin vähän kotona ja mene sitten vasta lääkäriin, on oikeasti sairaita ihmisiä tosi paljon.
Neurologi kuitenin varmasti tutki ap:n eikä vain ovelta sanonut, että psykosomaattista tai paniikkihäiriötä. Neurologin tekemä kliininen tutkimus on kuitenkin se oleellinen asia ja sen perusteella mietitään muiden tutkimusten tarve. Neurologiset oireet ja löydökset viittaavaa yleensä johonkin kokonaisuuteen ja tuollaiset jokapaikan oireet ovat harvoin viite mistään todellisesta somaattisesta sairaudesta etenkään, jos ei ole mitään subjektiivisia statuslöydöksiä, esim. reflekseissä, aivohermoissa, tuntoaistissa, motoriikassa.
Niin tuosta on ollut paljon juttua, että lääkäri ei ota vakavasti potilaiden fyysisiä oireitä, jos potilaalla on ollut jokin mt-diagnoosi. Tuo on iso epäkohta ja hyvä, että teet muistutuksen.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:02"]et uskokaan miten iloinen olen kun sattumalta löysin tämän keskustelun! olen itse tekemässä muistutusta "arvauskeskuksen" lääkärille, jonka luona kävin pari päivää sitten. hakeuduin hoitoon äkillisen kuumeilun, korva- ja kurkkukivun vuoksi, pienessä työpaikassa riehuu joku sitkeä tautiepidemia mikä niittää porukkaa ihan kiitettävään tahtiin. minulla on todella usein ollut korvatulehduksia viimeaikoina, joten tottakai olin aivan varma että niin on nytkin. tämä "lääkäri" tutki kyllä kurkun ja korvat, ei löytynyt mitään mutta otatti vielä tulehdusarvot, jotka olivat hieman koholla (ei kertonut tarkemmin kuinka koholla). totesi että voi olla joku tulehdus, mutta nyt vaan oireiden mukaista itsehoitoa. ei kuunnellut sydäntä tai keuhkoja, tai katsonut poskionteloita. tämä lääkäri vaikutti jo alusta asti jotenkin kireältä ja oudolta, kommunikointi välillämme ei toiminut, häntä ei tuntunut vähempääkään kiinnostavan mahdolliset muut oireet/ongelmani eikä kauheasti kysellyt minulta asioita. en ole kyllä aikaisemmin ollut yhtä oudon lääkärin vastaanotolla ja mikä parasta, mummoni oli käynyt tämän samaisen lääkärin luona samana päivänä vain paria tuntia aikaisemmin ja kertoi aika samanlaisista kokemuksista!
[/quote]
Kerro vielä, että sait tähän poskiontelontulehdukseesi antobioottikuurin? Koska niinhän se menee, että yksityisellä lääkärit kerää itselleen rahaa turhista lääkemääräyksistä. Sinuiitti kuuluu normaaliin ylähengitysteiden virusinfektioon (esimerkiksi flunssaan) ja mitään syytä niiden tutkimiseen ei ole, ellei oireet jatku pidempään infektion parannuttua. Tällöin kyseessä on luultavimmin sekundaarinen bakteeri-infektio, johon voidaan kirjoittaa antibiootteja. Mitä muuten tarkoitat poskionteloiden katsomisella? Rtg-kuvaa?
Kuka nostaa KUUSI vuotta vanhaa aloitusta?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:34"]
Oireesi ovat hyvin epämääräisiä (sydämentykytys ja nivelkivut poislukien), joten en yhtään ihmettele, jos ensimmäinen ajatus on ollut paniikkihäiriö tai vastaava. Sinua on kuitenkin (käsittääkseni?) yritetty hoitaa vahvoilla rauhoittavilla lääkkeillä ja niistäkään et apua ole saanut? Olet ollut psykiatrisessa hoidossa jo kauan, ja sinut hyvin tunteva psykiatri on kirjoittanut lausunnon, että et kärsi paniikkioireilusta, vaan oireet ovat fyysisiä? Kyllä tässä kohtaa pitäisi kenen tahansa lääkärin ymmärtää, että kyseessä ei tosiaan olekaan se psyykkinen puoli, vaan nyt on häikkää jossain muualla. Itselleni tulee mieleen ensimmäisenä reumasairaudet, jotka voivat aiheuttaa sepelvaltimotautia. Toinen vaihtoehto on sympaattisen hermoston toimintahäiriö, jonka selvittelyssä voi mennä aikaa. Onko kilppariarvot otettu? Entä sydämen ultra?
[/quote]
Kilppariarvot on otettu kertaalleen, ne oli normaalit. En tosin muista että mikä se arvo oli. Sydämen ultra tehtiin yksityisellä (tästä olen edelleenkin velassa), ja se oli normaali vaikkakin sydän oli suurikokoinen ja jotain mainintaa oli isoista suonista tms... Mä en henk koht edes jaksa enää inttää vastaan lääkärille, kun ensimmäinen kommentti siellä on paniikkihäiriö. Mulla ei ole koskaan ollut sellaista, enkä ole sen tyyppinen persoonakaan että sellaista kovin helposti muodostuisi. Enemmänkin tunneköyhä ja kylmän looginen, jos itseään pitäisi kuvailla. Nyt toki on persoonallisuus muuttunut lääkityksen ja oireiden sietämisen vuoksi, ja en itseäni minuksi ole pitkään aikaan tuntenutkaan. Ja vastaus kaikkiin kysymyksiisi on kyllä.
ap