Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistälähtien ristiäisiin on lähetetty kutsut???

Vierailija
15.01.2015 |

Viimeisen vuoden aikana olen saanut useamman kutsun ristiäisiin. Tuntuu että niissäkin jo kilpaillaan kenellä on hienoin, ei riitä itse tehty vaan on käyty ottamassa vauvakuvia tyyliin Laura Schneider.
Pitäisi alkaa oman lapsen ristiäisiä järjestämään ja ahdistaa kaikki hössötys. Itse olin ajatellut soittamalla pyytää kummit ja vieraat, ja laittaa ihan tavallisen juhlapöydän kakkuineen. Nyt vain alkaa tuntua että onko se liian vähän, pitäisikö olla hienot kutsut viimeisen päälle ja juhlapöytä hienoine tarjoiluineen ja koristeluineen... Milloin näistä tuli samanlaisia juhlia kuin häistä, oon ktllä pudonnut kelkasta näköjään jo aikoja sitten. Huoh.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voit esittää kutsun ihan puhelimessa ja kattaa tavallisen kahvipöydän! Niin toimii varmasti suurin osa ihmisistä. Kasteen ei todellakaan tarvitse olla mikään spektaakkeli.

Vierailija
22/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että suututtaa tämä suomalainen mentaliteetti, että mitään ei saa sen kummemmin juhlia :( :(

Meillä on ristiäiset olleet ne lapsen ensimmäiset juhlat, joihin on panostettu edes vähän. Kuopuksen ristiäiset oli vuosi sitten, ja kyllä minä ostin pöytään kaksikin kaunista kukka-asetelmaa, tilasin prinsessakakun Laurellilta, tein nättejä pikkuleipiä ja ihan kuulkaa laitettiin miehen kanssa viirinauhoja ja ILMAPALLOJA ympäri kotia. Miehellä ja esikoisella oli puvut päällä ja minulla kaunis mekko, vauvasta puhumattkaan. Kutsutkin lähetin, ja ihan itte olin ottanut kauniin kuvan vauvasta siihen. 

Ja by the way, kutsukortissa luki, että lapsemme saa kasteen yhteydessä nimen... ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähisuku on niin tiiviisti tekemisissä että olisi ollut hassua lähettää kutsut.

Vierailija
24/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on mukavaa osoittaa vieraille kauniilla kutsulla, että kovasti haluamme heidät juhlistamaan kulloistakin juhlapäivää. Itse en lähettäisi mitään ryhmätekstaria, ellen olisi sitten sellaisessa kunnossa, että juhlien yksityiskohdat olisivat toissijaisia siinä, että lapsi saa kasteen ja nimen. 

Vierailija
25/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ristiäiskutsu taitaa olla enemmän vanha kuin uusi tapa.
Itse olen lähettänyt kutsut molempien lasteni ristiäisiin ja aion myös tulevien lasteni ristiäisistä lähettää. Ehkä siksi, että mielestäni on asia joka on hyvä ilmoittaa perinteisesti kutsukortilla. Kaipa sitä saa ristiäisiin kutsua millä tavalla itse näkee parhaaksi. Minusta itsestäni on vaan harmi kun kohta kaikki kutsut tulee tekstiviestinä ym.
Ja itse juhlista sen verran, että eivät kyllä meillä ainakaan mitenkään erikoisia ole olleet. Seurakunnan tiloissa pidetty tavalliset kakkukaffet.

Vierailija
26/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen nimen tosiaan antaa vasta sekuntia ennen kuin pappi ryhtyy lorottamaan vettä päähän ja sitten äkkiä hihkaista papille. Luulen kuitenkin, että useimmat nimeävät sen tenavansa jo vähän aikaisemmin...

Vierailija
27/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 12:57"]

Ai että suututtaa tämä suomalainen mentaliteetti, että mitään ei saa sen kummemmin juhlia :( :(

Meillä on ristiäiset olleet ne lapsen ensimmäiset juhlat, joihin on panostettu edes vähän. Kuopuksen ristiäiset oli vuosi sitten, ja kyllä minä ostin pöytään kaksikin kaunista kukka-asetelmaa, tilasin prinsessakakun Laurellilta, tein nättejä pikkuleipiä ja ihan kuulkaa laitettiin miehen kanssa viirinauhoja ja ILMAPALLOJA ympäri kotia. Miehellä ja esikoisella oli puvut päällä ja minulla kaunis mekko, vauvasta puhumattkaan. Kutsutkin lähetin, ja ihan itte olin ottanut kauniin kuvan vauvasta siihen. 

Ja by the way, kutsukortissa luki, että lapsemme saa kasteen yhteydessä nimen... ;)

[/quote]

Totta kai saa juhlia ihan niin paljon kuin sielu sietää! Mutta pitää saada myös olla suuremmin juhlimatta, jos niin haluaa. Jokainen päättäköön ihan itse älköönkä ottako paineita siitä, mitä muut tekevät.

Mä olin synnytyksen jälkeen niin väsynyt että jätimme nimijuhlat kokonaan väliin. Kyllä lapsi nimen saa ihan ilman ristiäisiä tai nimiäisjuhliakin. Kutsuimme sitten vieraat juhlimaan yksivuotissynttäreitä.

Niin ja aika harva muuten jättää sen nimenannon kastetilaisuuteen. Kyllä ainakin mun ystävä- ja tuttavapiirissä kaikki on antaneet lapselleen nimen jo paljon aikaisemmin. :)

Vierailija
28/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
29/30 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:42"]Lapsi ei saa nimeä kastetilaisuudessa. Tämä harhaluulo elää sitkeästi. Vanhemmathan ovat nimenneet lapsen jo aikaisemmin. Tämän niminen henkilö sitten otetaan seurakunnan jäseneksi kasteessa.  Suomalainen erikoisuus on pantata nimeä kastetilaisuuteen asti, jolloin ehkä tulee mielikuva nimen "antamisesta". Muuallahan nimi kerrotaan silloin, kun se on päätetty.  [/quote] Mua ihmetyttää tämä, että salataan nimi ristiäisiin tai nimijuhliin asti. Ja varjellaan sitä kuin valtion salaisuutta.

[/quote]

Voisiko joku tietävä kertoa,miksi sitä nimeä ei kerrota ennen ristiäisiä? Monet työtoverini ovat lisääntyneet viimevuosina ja vauvan tuleva nimi tosiaan on suuri salaisuus. Omilla lapsillani oli nimet heti kyntymän jälkeen ja heitä kutsuttiin nimellä jo sairaalassa, eikä vain joksikin  "pikkumyy"ksi.

Vierailija
30/30 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä kerrottiin nimi ennen ristiäisiä. Ihan vaan siks kun lapselle semmoinen keksittiin ja kun itse pötkötin sairaalassa ja lapsi oli isovanhemmillaan, oli helpoin kaikkien kans ihan vaan puhua lapsesta nimellään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan