Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistälähtien ristiäisiin on lähetetty kutsut???

Vierailija
15.01.2015 |

Viimeisen vuoden aikana olen saanut useamman kutsun ristiäisiin. Tuntuu että niissäkin jo kilpaillaan kenellä on hienoin, ei riitä itse tehty vaan on käyty ottamassa vauvakuvia tyyliin Laura Schneider.
Pitäisi alkaa oman lapsen ristiäisiä järjestämään ja ahdistaa kaikki hössötys. Itse olin ajatellut soittamalla pyytää kummit ja vieraat, ja laittaa ihan tavallisen juhlapöydän kakkuineen. Nyt vain alkaa tuntua että onko se liian vähän, pitäisikö olla hienot kutsut viimeisen päälle ja juhlapöytä hienoine tarjoiluineen ja koristeluineen... Milloin näistä tuli samanlaisia juhlia kuin häistä, oon ktllä pudonnut kelkasta näköjään jo aikoja sitten. Huoh.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä vahingoittaa, jos nimeä ei kerrota ennen nimiäisiä?

Vierailija
2/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet juuri niin kuin itse haluat :)! Pääasiahan on, että lapsi saa nimen eikä se kenen kortit ovat hienoimmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuja on tehty niin kauan kuin muistan... Mutta sinähän voit soittaa, ei kait mikään sitä kiellä.

Vierailija
4/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meilläkin on suvun osalta tullut aina ihan vaan tekstiviestillä kutsut, että tee miten itse haluat :D jotkut kai vaan tykkää ehkä laitella juhlia vähän erikoisemmin, kyllä musta ristiäiset saa olla sellainen ihan perus juhlatapahtuma eikä mitkään häät.

Vierailija
5/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähetin kutsukortit ihan siksi, että olisi päivä, aika ja paikka reittiohjeineen kirjallisena kaikilla muistissa, kun kutsuttuina oli mm. isovanhempia. Kortissa oli kuva vauvasta, koska sellainen oli helppo itse ottaa ja tulostaa kortit. Ei se välttämättä mitään kilpavarustelua ole. Itse juhlat oli ihan kotona, perinteiset kakkukahvit ja pieni puhe.

Vierailija
6/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh ainakin vuodesta 1965 jolloin vanhempani lähettivät kutsut minun ristiäisiini.

Sen jälkeen on lähteneet kutsut sisarusteni ristiäisiin, lasteni, ssarustenlasteni ja lastenlastani ristiäisiin.

http://www.viipaleita.net/blog/satu/2006/01/11/satru_aamp_hullunkurinen_karavaani_malli

Vierailija
7/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei todellakaan. Puhelinsoitolla tai kasvokkain kutsu. Kutsuttuna ovat olleet kummit, isovanhemmat, vanhempien sisarukset perheineen. Tavallinen kotitekoinen kakkukahvi-tarjoilu papin seremonioiden jälkeen. Kaikki omassa kotona, koristeina pari kynttilää ja kukkapuska.

Vierailija
8/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei saa nimeä kastetilaisuudessa. Tämä harhaluulo elää sitkeästi. Vanhemmathan ovat nimenneet lapsen jo aikaisemmin. Tämän niminen henkilö sitten otetaan seurakunnan jäseneksi kasteessa. 

Suomalainen erikoisuus on pantata nimeä kastetilaisuuteen asti, jolloin ehkä tulee mielikuva nimen "antamisesta". Muuallahan nimi kerrotaan silloin, kun se on päätetty. 

Vierailija
9/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsujen lähettäminen nyt ei tosiaankaan ole uusi tapa, vaan vanha! Mistä lähtien ihan joka tilaisuuteen riittää tekstari? Ristiäisiä voi viettää niin monella tapaa, että voit tehdä juuri niin, kuin itse haluat. Mutta miksi kummastelet vanhaa, perinteistä ja tyylikästä tapaa lähettää paperikutsu? Ei ole kauhean iso vaiva, joten jaksamisesta ei ole kiinni, eikä todellakaan kilpailua! Itse lähetämme paljon perinteisiä kutsuja, myös syntymäpäiville, ristiäisiin jne. Ja paljon kiitosta olemme niistä saaneet. Tulee juhlan tuntua! Meillä ristiäiset ovat olleet suht. suuret juhlat, suvussa kun ei iloisia juhlia ole liikaa. Mutta Tottakai voi viettää ihan pienetkin. Kutsuakin tärkeämpi on kiittäminen ja kiitoskorttia arvostan itse kyllä enemmän, kuin tekstaria.

Vierailija
10/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää tulla paikalle, jos ei kutsuta?

Ei lasta ole mikään pakko liittää kirkkoon. Viettäkää nimiäiset ja lapsi liittyköön myöhemmin seurakuntaan jos itse haluaa.

Vierailija
11/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:29"]

Teet juuri niin kuin itse haluat :)! Pääasiahan on, että lapsi saa nimen eikä se kenen kortit ovat hienoimmat.

[/quote]

Ristiäisissä ei anneta nimeä, vaan liitetään lapsi kirkkoon.

Vierailija
12/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet iso tyttö jo ja voit tehdä ihan niinkuin itse haluat! Ja teet niin tai näin niin seläntakana puhumista riittää.

Vierailija
13/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mä tykkään askarrella, joten väkersin kutsut ristiäisiin. Samoin kiitoskortit.

Yksivuotisjuhliin kutsuttiin tekstarilla.

Vierailija
14/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet lähettäneet aina kutsut, Ei olle mikään uusi tapa. Itse en ole lähettänyt, mutta esim. miehen puolen suku lähettää aina kaikkiin "kissan ristiäisiinkin".

Vierailija
15/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksosten kastetilaisuus pian. Olen soittanut kaikille kutsutuille tai kutsunut kasvokkain. En todellakaan väsää kutsuja enkä suostu ottamaan tästäkin asiasta suorituspaineita. Älä sinäkään:)

Vierailija
16/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:42"]Lapsi ei saa nimeä kastetilaisuudessa. Tämä harhaluulo elää sitkeästi. Vanhemmathan ovat nimenneet lapsen jo aikaisemmin. Tämän niminen henkilö sitten otetaan seurakunnan jäseneksi kasteessa. 

Suomalainen erikoisuus on pantata nimeä kastetilaisuuteen asti, jolloin ehkä tulee mielikuva nimen "antamisesta". Muuallahan nimi kerrotaan silloin, kun se on päätetty. 
[/quote]
Mua ihmetyttää tämä, että salataan nimi ristiäisiin tai nimijuhliin asti. Ja varjellaan sitä kuin valtion salaisuutta.

Vierailija
17/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:29"]

[/quote]

Totta, pääasia että lapsi saa nimen. Se on lain mukaan pakollista.

Mutta nimen saamisella ja ristiäistilaisuudella ei kyllä ole mitään tekemistä toistensa kanssa, joten turhaan tuon nimenannon mainitset tässä ristiäisaiheisessa ketjussa.

Vierailija
18/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ilahduin suuresti viimeksi saamastani ristiäiskutsusta. Sen teksti meni (nimi muutettu) näin: Kutsumme sinut tyttäremme Ella Sofian kastetilaisuuteen 20. tätä kuuta kello 14.

Jo nimetty ihminenhän ristiäisissä kastetaan eikä kukaan neiti tai herra X. Kunpa kaikki vanhemmat lopulta tajuaisivat tämän eivätkä lehti-ilmoituksiinkaan kirjoittaisi että "sai kasteessa nimen".

Ja asiaan: kutsun voi lähettää paperisena postitse, sähköpostilla, tekstiviestillä tai puhelimitse. Ihan, kuinka kukin tykkää. Älä siis siitä ota mitään paineita. Kivoja ristiäisiä!

Vierailija
19/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuja on lähetetty ainakin vuodesta 1970 lähtien, jolloin isovanhempani ja tädit, sedät perheineen sai kutsun, jossa  luki "Tervetuloa kastejuhlaani 7.x.1970 osoitteeseen x.x." Allekirjoituksena oli Heidi Karoliina Korhonen. Ei se nimi aina ole salainen.

Vierailija
20/30 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 12:08"]

Kutsujen lähettäminen nyt ei tosiaankaan ole uusi tapa, vaan vanha! Mistä lähtien ihan joka tilaisuuteen riittää tekstari? Ristiäisiä voi viettää niin monella tapaa, että voit tehdä juuri niin, kuin itse haluat. Mutta miksi kummastelet vanhaa, perinteistä ja tyylikästä tapaa lähettää paperikutsu? Ei ole kauhean iso vaiva, joten jaksamisesta ei ole kiinni, eikä todellakaan kilpailua! Itse lähetämme paljon perinteisiä kutsuja, myös syntymäpäiville, ristiäisiin jne. Ja paljon kiitosta olemme niistä saaneet. Tulee juhlan tuntua! Meillä ristiäiset ovat olleet suht. suuret juhlat, suvussa kun ei iloisia juhlia ole liikaa. Mutta Tottakai voi viettää ihan pienetkin. Kutsuakin tärkeämpi on kiittäminen ja kiitoskorttia arvostan itse kyllä enemmän, kuin tekstaria.

[/quote]

Minulle pelkkä ristiäisten järjestäminen oli hirveä homma. Umpiväsyneenä kutsukorttien hankkiminen saati sitten itse väsääminen olisi ollut liian iso vaiva ja jäi ihan jaksamisen takia pois. Kaikkien kutsuttujen kanssa olin muutenkin tekemisissä niin oli helppo kertoa milloin ja missä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi