Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aamuvirkut ovat niin joustamattomia?

Vierailija
03.11.2021 |

Oman kokemukseni mukaan iltavirkut voivat mennä tavallista aiemminkin nukkumaan jos tilanne sitä vaatii. Ja herätä aikaisin vähäistenkin unien jälkeen.

Mutta auta armias jos aamuvirkku ei pääse yhdeksältä petiin. Silloin alkaa jo etukäteen valitus siitä, miten seuraavana aamuna on pää ja perse kipeänä ja päivä pilalla.

Oltiin sitten missä vain; mökillä, leirintäalueella, laivalla, huoneistohotellissa, festareilla, ystävän luona vieraassa kaupungissa... jos mukana on aamuvirkku, bileet loppuvat kymmeneltä. Aamuvirkku ei mene nukkumaan muiden jatkaessa iltaa, sillä häntä ahdistaa kaikenlaiset äänet ja musiikki etenkin. Kun aamuvirkun pää painuu tyynyyn kello 21:15 kuten jokaikinen ilta, maailman on hiljennyttävä. Ja olisihan aina parempi jos muutkin menisivät silloin nukkumaan!

Onko teillä samantyyppisiä havaintoja?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen parhaillaan 2-vuorotyötä ja työajat on 6-14 ja 14-22 vuoroviikoin. Aamuvuoroissa unet kärsii, mutta onpahan vastaavasti aamuvirkuillekin sitten illassa kärvistelyä.

Vierailija
22/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan miettinyt, millaista olisi, jos yhteiskunta toimisi päinvastaisella rytmillä? Yleinen työaika olisi klo 11-19 tai 12-20. Harrastukset, läksyt yms. pitäisi tehdä aamupäivällä ennen työpäivää tai iltayöllä ja koulukin alkaisi klo 11 tai klo 12. Talvella olisi ainakin valoisaa työpäivän alussa, jos ei elä kaamosseudulla, missä on pimeää ympäri vuorokauden.

Olin kesällä töissä 11-19. Jaksoin käydä lenkilläkin työpäivän jälkeen tuossa työssä. Nyt työaika 7-15 ja työpäivän jälkeen ei jaksa tehdä mitään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähipiirissä aamuvirkut lähtee ajoissa nukkumaan ja ovat varustautuneet korvatulpin tai vastamelukuulokkein. Vain yksi juoksee valittamassa läpi yön, että olkaa hiljempaa.

Sitä en ole osassa heissä ymmärtänyt, että miksi pitää imuroida mökilläkin kello 06.00.. alkaen. Eihän nuo kaupunkiolosuhteissakaan imuroi siihen aikaan, kun hiljaisuus on vielä voimassa.

Just eilen imuroitu ja huh hoosiannaa, kun nytte on niin sottasta..

Mua ei imurointi haittaa, vaikka herään. Ei se kestä kuin vartista puoleen tuntiin.. voipi nukahtaa takas ja kääntää kylkeä puolilta päivin.

Vierailija
24/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo oman kokemuksen mukaan peppukipuilu ei ole synkronissa päivärytmiin vaan se on puhtaasti luonnekysymys. Osa lumihiutaleista romahtaa pienimmistäkin vastoinkäymisistä ja osa on tyyninä vaikka maailma palaisi ympärillä.

Vierailija
25/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap siis joku 20v biletysikäinen? En muuten voi käsittää miten kenenkään mikään virkkuus vaikuttaa muiden elämään. Aikuiset menee kotiinsa nukkumaan. Tosin en usko sitäkään, että kukaan parikymppinen niuhoaa bileissä ja käy nukkumaan yhdeksältä. 😄

Vierailija
26/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Eksäni oli aamuvirkku ja lomillakin jäin yksin pyörimään kun mies meni nukkumaan.

Kotona piti olla klo 20 jälkeen hipihiljaa,että mies sai nukkua. Itse kyllä kolisteli ja paukutteli klo 7 keittiössä.

Vierailija
27/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noo oman kokemuksen mukaan peppukipuilu ei ole synkronissa päivärytmiin vaan se on puhtaasti luonnekysymys. Osa lumihiutaleista romahtaa pienimmistäkin vastoinkäymisistä ja osa on tyyninä vaikka maailma palaisi ympärillä.

Kyllä!

Vierailija
28/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorempana iltavirkku: keräsin yöllä perhosia, jonka jälkeen menin jakamaan Hesaria, ja menin nukkumaan siinä kahdeksan aikaan aamuisin. Kun lopetin perhostenkeräilyn ja Hesarin jakamisen, jatkoin iltavirkkuna olemista ja tulin usein kotiin baarista nukkumaan valomerkin jälkeen. Nyt yli 50-vuotiaana olen superaamuvirkku: menen hyvin aikaisin nukkumaan ja herään hyvin aikaisin.

Mielestäni olen ollut hyvin joustava elämäni aikana, mitä tulee nukkumiseen.

Mutta olenkin sopivasti luova ihminen, joten rutiinit vaihtuvat aina säännöllisin väliajoin.

Vierailija
29/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pitkä unihäiriötausta ja ongelmat alkoivat helpottaa, kun yllätyksekseni tajusin olevani aamuvirkku. Aloin mennä aikaisin sänkyyn tulpat korvissa ja jätin muun perheen valvomaan. Mikään hyvä nukkuja en edelleenkään ole. Kyllä, olen juuri sellainen joustamaton niuho, jolla menee seuraava päivä pilalle, jos joudun valvomaan. En sitten edes saa pian unenpäästä kiinni ja näin viisikymppisenä en vain ole kukkeimmillani esim. neljä tuntia nukuttuani. Joskaan en riehu ympäri taloa ja vaadi muita nukkumaan.

Niin ihanaa kuin onkin ollut saada helpotusta ongelmiin, sitä enemmän ärsyttää seuraelämän iltapainotteisuus. Minulla on ystäviä ja harrastuskokoontumisia, jotka ovat tärkeitä, mutta hinta on tokkurainen seuraava päivä. Oikeastaan ei kannata miettiä suosiiko nykyelämä aamu- vai iltavirkkuja, sillä se suosii yksinkertaisesti ihmisiä, jotka tarvitsevat vain vähän unta. Kuudelta töihin ja kymmeneltä illalla vielä seurustelua tai edes TV:tä, sehän se ihanne on.

Vierailija
30/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat itse olla joustamaton iltavirkku, jota ärsyttää, kun kaverisi ei tee niin kuin haluat.

Vierailija
31/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnekysymys tuo on, jos niuhottaa muiden erilaisista rytmeistä. Itse olen aina ollut unihäiriöinen. Teininä nukuin puolille päiville mutta iän mittaan rytmi kääntyi. Herään joka tapauksessa 6lta, tai viimeistään 8lta, vaikka menisin vasta 24-4 nukkumaan.

Talviaikaan, kun illalla on pimeää, menen 21-22 nukkumaan Joskus valvon yöllä muutaman tunnin, jolloin hyvällä tuurilla saan venytettyä unta 8-9 saakka. Normaalisti herään viimeistään 6lta. 

Jos "uni-ikkuna" menee ohi, en saa väsyneenäkään unta. Esim. jos on joku meno illalla, tarvitsen monta tuntia rauhoittumisaikaa, ja jos olen kotona vasta 20 aikaan, en saa unta ennen 24, vaikka olisin herännyt 5-6. Ja seuraavana aamuna herään kesken unien 5-6.

Koska nukkumlseni on näin vaikeaa, ja tietty rytmi on välttämätön (epilepsian takia), en osallistu mihinkään iltarientoihin tai reissuihin tmv. että en olisi se kuvaamasi ilonpilaaja. Kerran vuodessa on joku pakollinen tyttöjenilta, ja on tuskallista katsoa muiden juhlivan, kun ei itse millään jaksaisi valvoa, ja ajattelee vain milloin kehtaa lähteä kotiin (23 viimeistään), ja suree seuraavien päivien pilalle mennyttä unirytmiä ja syvää väsymystä.

Ehkä ap kirjoittajan pitäisi ottaa asia reilusti puheeksi kaverien kanssa, että löytyisikö joku ratkaisu asiaan. Aamuvirkulle oma hotellihuone, mökillä nukkuu teltassa/ aitassa, omassa mökissä (jos kyseessä mökkikylä) .. 

Vierailija
32/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aamuvirkku, mies yökukkuja. Arjessa otetaan toistemme rytmit huomioon. Poikkeustilanteissa joustetaan. Simppeliä!

Vierailija
33/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap siis joku 20v biletysikäinen? En muuten voi käsittää miten kenenkään mikään virkkuus vaikuttaa muiden elämään. Aikuiset menee kotiinsa nukkumaan. Tosin en usko sitäkään, että kukaan parikymppinen niuhoaa bileissä ja käy nukkumaan yhdeksältä. 😄

Outo juttu, että aikuiset nukkuu kotonaan. 

Ettekö te (tai teillä) reissaa? Sukuloi? Käy juhlissa? Mökkeile porukalla?

Esim meillä on lakkiaset ensi viikolla ja vieraita tulee pitkästä matkasta yökyläänkin.

Tai jos käyvät muuten, niin aina istutaan iltaa ja turistaan myöhään teen ja/tai viinin voimalla.

Virkkuudesta viis.

N53

Vierailija
34/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan päätelmän teit!

Aamuvirkkuna käyn nukkumaan 22.30, toisinaan klo 23.00.

Herään joka aamu klo 3.30 - 4.00 välisenä aikana.

Jos käyn nukkumaan mainitsemaasi aikaan, herään jo klo 2.00. 

Viiden tunnin unet riittää mulle, enempää ei irtoa

Vierailija
35/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on kyllä nyt unirytmit ihan viturallaan. Töitten jälkeen rojahtaa väsähtäneenä sänkyyn ja virkostuu iltaa myöten eikä mee nukkuun ollenkaan. Sitten aamulla töihin jne. Nyt tuohon pitää saaha suunnan muutos. Ei se voi noin mennä. Raukka on niin väsyny ettei jaksa muuta ku syyä ja nukkua illalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän