Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IBS lannistaa

Vierailija
03.11.2021 |

En jaksa enää. En ole pitkään aikaan voinut syödä muiden seurassa mitään, mutta nykyään vatsa tuntuu menevän sekaisin pelkästä iltapäivän ilosta. Kaiken ihmisten seurassa vietettään joutuu miettimään vatsan ja vessasijaintien kannalta. Sillä ei tunnu olevan merkitystä, mitä syö - jotkut ruoat sopivat vaan vähän vähemmän huonosti kuin toiset. Käytännössä IBS hallitsee elämää, ja päälle joutuu pyörittelemään läpi kaiken sen sosiaalisen ahdistuksen ja epävarmuuden, mitä tuosta aiheutuu. Sitten sitä tulee kotiin ja vaan lyö itseään reisiin, kun kokee itsensä niin epämiellyttäväksi, häpeää ja on vihainen itselleen, vaikka tietää ettei tälle voi mitään ja stressi vain pahentaa asiaa. Hauskaa.

Tää nyt oli valituksien valitus. Oikeasti tekisi mieli sanoa tää niissä tilanteissa, mutta en pysty.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavaa. Mun IBS ei onneksi reagoi stressiin mitenkään, on selkeästi vain ja ainoastaan tiettyjen ruoka-aineiden aiheuttamaa ja FODMAP-ruokavalio on selkeästi auttanut joka kerta kipuihin.

Onkohan tuo sun tila laisinkaan IBS:ää? Kun omani siis on niin oppikirjatapaus eikä muistuta tuota millään tavalla niin tuntuisi omituiselta että olisivat sama vaiva.

Vierailija
42/56 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhottavaa. Mun IBS ei onneksi reagoi stressiin mitenkään, on selkeästi vain ja ainoastaan tiettyjen ruoka-aineiden aiheuttamaa ja FODMAP-ruokavalio on selkeästi auttanut joka kerta kipuihin.

Onkohan tuo sun tila laisinkaan IBS:ää? Kun omani siis on niin oppikirjatapaus eikä muistuta tuota millään tavalla niin tuntuisi omituiselta että olisivat sama vaiva.

Joo, se tuntuu vaikeuttavan tätä paljolti, kun on yhteydessä stressiin: oireet aiheuttaa stressiä ja oireista hermoilu ei edistä asiaa.

Hmm, mihin kertomiini oireisiin viittaat, ettei muistuta IBS:ää? Toki nuo henkiset oireet johtuvat pohjimmiltaan ahdistuksesta, mutta minua vaivaavat vatsan oireet (ruokailuun reagoiva vatsa ja sen jälkeinen äkillinen vessahätä, vaihteleva vatsan toiminta, turvottelu ja iltaa kohti pahenevat ilmavaivat) kuuluvat kyllä IBS:n yleisiin oireisiin. En toki tarkasti tiedä, mistä omat vaivani johtuvat mutta aikalailla kaikki muu on poissuljettu, ja diagnoosiksi jäi toiminnallinen vatsan häiriö. Toki luulisin että omalla kohdalla syynä olisi joku hermoston ylitoiminta, mikä selittäisi sen että se kulkee itsellä käsi kädessä ahdistusoireiden ja sosiaalisten tilanteiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Täällä 5v kärsitty samanlaisista jatkuvista vatsa oireista. Näistä kehittyi paniikkihäiriö. Aloitin 3vko sitten mielialalääkityksen ahdistuksen estoon. En vaan kerta kaikkiaan kestänyt enään vatsa oireita, jotka aiheuttaa julkisilla paikoilla paniikkikohtauksen ja ripuloinnin. Toivon, että tästä löytyisi minulle apu. Tsemppiä sinulle. Et ole yksin :)

Vierailija
44/56 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuis kaua kesti että fodmap alkoi auttaa

Vierailija
45/56 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko jollain laittaa listaa ruuista, mitkä yleisesti sopivat ibs-ihmisille ja toisaalta mitkä ainakaan eivät sovi?

Vierailija
46/56 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.

Olen kyllä hakenut, ja monesti. Pääsin lopulta tähystyksen, ei löytynyt mitään. Samoin lois- yms. testit negatiiviset. Keliakiatesti otettu joskus nuorempana, jolloin oli negatiivinen. Laktoosi-intorelanssi on, mutta en syö laktoosia ja olen siitä todella tarkka.

Siispä diagnoosiksi tuli IBS ja lämmintä kättä sekä lista, että yritä välttää näitä ruokia. Olen löytänyt itselleni ruoat ja toimintatavat, jotka eivät todellakaan sovi, ja jotkut toimintatavat jotka vähän auttaa, mutta eivät ole poistaneet ongelmaa. 

Alflorex-kuurin vedin, en huomannut siitä hyötyä kipuun ja ilman kiertämiseen, ehkä vähän jälkikäteen ajateltuna vaikutti muihin vaivoihin. Nyt aloitin kuitenkin mielialalääkkeet (eri syystä) ja odottelen jos ne vaikuttaisi, olen kuullut tällaisesta. Jos ei, pitänee kokeilla piparminttuöljyä tai muita poppaskonsteja. 

Onko sulta otettu ulosteen calpro-arvo? Kertoisi mahdollisen suoliston tulehduksen tilan. Voimia sinulle, itselläni Crohn ja haavainen paksusuolentulehdus ja vuosi on mennyt kurjasti: useita, pitkiä sairaalajaksoja. Todella invalidisoivaa.

Miten calproa saa laskettua?

Vierailija
47/56 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sopii maustamaton jugurtti, banaani, mustikat, kaurapuuro, riisi, saksanpähkinät…välillä tuntuu että maha ei kestä mitään muuta. Istumatyö pahentaa kipuja ja turvotusta sietämättömästi. Voin paremmin työssä jossa voi ainakin edes välillä kävellä tai seistä. Jos istun 8-16 töissä niin satavarmasti on vatsa kipeä illalla.

Vierailija
48/56 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kertomukseni, jos se auttaa jotakuta. Olen kärsinyt IBS:n kaltaisesta vastaongelmasta varmaan 20 vuotta. Se on pahentunut, mitä vanhemmaksi olen tullut. Kaikki täällä listatut ongelmat löytyy; ripuli, ummetus, kivikova turvotus, ilmapallovatsa, pahoinvointi, närästys, migreeni, vastakivut, tukehtumisen tunne yöllä, pahat PMS ja menkkakivut, heikotus, huimaus, hengitysvaikeudet. Turpoan oikeasti sen näköiseksi kuin olisin 7. kuulla raskaana! Aivan sama mitä syö tai on syömättä, vatsa reagoi siihen. Matkustaessa pitää paastota 24-48h riippuen matkan pituudesta kotiovelta matkakohteen ovelle - eli siis vessasta vessaan. Kaikki suunnitelmat pitää tehdä vessojen mukaan. En voi syödä ulkona, koska ikinä en tiedä, milloin ja miten nopeasti syöty ruoka haluaa ulos. Mitään määritelmää ei ole, että tätä ei voi syödä, tätä voi syödä. Mikä tahansa ruoka-aine sekä kelpaa, että aiheuttaa jumalattomat oireet, riippuen päivästä. Sitä ei pysty mitenkään ennustamaan etukäteen.

En pysty työskentelemään tavallisissa työpaikoissa, koska minun pitää päästä vessaan milloin tahansa. Työskentelen 0-tuntisopparilla etänä, joka on taloudellisesti aivan suolasta, mutta terveyden kannalta paras vaihtoehto nyt.

Vielä en ole sontinut housuuni, mutta lähellä on ollut monta kertaa. Kun kohtaus iskee, olen pahimmillaan viikon työkyvytön. Kaikkein pahimmassa skenaariossa laukeaa paniikkikohtaus, joka on tapahtunut kaksi kertaa elämäni aikana.

Mikään ruokavalio ei ole auttanut. Olen kokeillut melkeinpä kaiken; sokeriton, soijaton, maidoton, vegaani, kasvis, keto, perunaton, sipuliton, tärkkelyksetön, keto... Yhdessä vaiheessa söin vain 20 eri ruoka-ainetta eliminoidessani oireiden aiheuttajia ja silti turpoilin palloksi ja ripuloin.

Menin lääkäriin tänän vuonna. Tsekattiin kaikki. Vatsassa ja suolistossa ei mitään vikaa. Veressä ei mitään vikaa. Kaikki OK. Erittäin lievä pieni tulehdus löytyi, muttei tarvetta jatkotutkimuksille. Keliakia OK, ei verta ulosteessa, ei vuotavaa suolta, ei siis yhtään mitään. Lääkäri kuitenkin määräsi minulle vahvaa Somacia ylävastan turpoamiseen.

Yksi Somac aamulla 30min ennen aamupalaa. JA KAIKKI VATSAOIREET OVAT POISSA! Ei siis yhtään mitään oireita! Päänsärkyä saan edelleen merkkinä siitä, että jotain pahaa tuli syötyä (todennäköisesti soija tai riisi), mutta muuten ei mitään. Olen syönyt nyt kuukauden vahvaa Somacia päivittäin, tarvittaessa 12h välein. 20 vuotta vaivanneet vatsaoireet ovat poissa. Ei ripulia, ei ummetusta, ei turpoilua, ei hengitysvaikeuksia, ei siis yhtikäs mitään. Voin syödä melkeinpä mitä vain, tosin noudattelen fodmapia suoliston tueksi, sokeri on OK pienissä määrin.

Minun syyllinen oli siis diagnosoimaton refluksi, joka ei oireillut normaalin refluksin tavoin, vaan kuten IBS.

AP, suosittelen sinuakin testaamaan tätä! Nappaa 40mg Somacia aamuisin 30min ennen ruokailua. Tulee hieman kalliiksi ilman reseptiä, mutta 2 viikon päästä tiedät, auttaako tämä vai ei.

Tsemppiä! Vatsasairaudet ovat ihan oikeasti invalidisoivia, eivätkä mitään suloisia satunnaisia varpusparvia, pikku nipistelyä ja viattomia tuuttauksia peräpäästä.

Tätä voisivat ongelmasta kärsivät kokeilla.

Vierailija
49/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanoi aikanaan lääkäri, että kun saat pään kuntoon niin kyllä se mahakin siitä paranee. Vatsaa ja suolistoa oli tutkittu monta kertaa, eikä varsinaista vikaa löytynyt.  Loukkaannuin tietysti lääkärin sanoista, sillä tiesin, että vikaa oli ja paljon. Tuntui, että olin invalidi ilman diagnoosia.

Jäin sitten eläkkeelle ja samoihin aikoihin erosin pitkä-aikaisesta suhteesta. Työstressi loppui, ja pääsin eroon mielipahaa ja jännitteitä aiheuttavasta suhteesta. Vatsani alkoi rauhoittumaan ja puolen vuoden kuluttua oli elämäni muuttunut tyystin. Uskalsin lähteä matkalle ilman, että panikoin, pääsenkö heti vessaan kun tulee tarve. Aloin harrastamaan voimistelua ja vesijuoksua, mitä en tosiaankaan olisi voinut kuvitella tekeväni aiemmin.

Lääkäri oli aivan oikeassa. Pää ensin kuntoon, niin kyllä se vatsakin siitä rauhoittuu. Tiedän, että tämä ei onnistu silloin kun elämässä on stressiä ja ongelmia. Mutta ehkä jo tieto siitä, että ei siihen mahavaivaan kuole ja hyvässä lykyssä se voi parantuakin joskus. 

Vierailija
50/56 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanoi aikanaan lääkäri, että kun saat pään kuntoon niin kyllä se mahakin siitä paranee. Vatsaa ja suolistoa oli tutkittu monta kertaa, eikä varsinaista vikaa löytynyt.  Loukkaannuin tietysti lääkärin sanoista, sillä tiesin, että vikaa oli ja paljon. Tuntui, että olin invalidi ilman diagnoosia.

Jäin sitten eläkkeelle ja samoihin aikoihin erosin pitkä-aikaisesta suhteesta. Työstressi loppui, ja pääsin eroon mielipahaa ja jännitteitä aiheuttavasta suhteesta. Vatsani alkoi rauhoittumaan ja puolen vuoden kuluttua oli elämäni muuttunut tyystin. Uskalsin lähteä matkalle ilman, että panikoin, pääsenkö heti vessaan kun tulee tarve. Aloin harrastamaan voimistelua ja vesijuoksua, mitä en tosiaankaan olisi voinut kuvitella tekeväni aiemmin.

Lääkäri oli aivan oikeassa. Pää ensin kuntoon, niin kyllä se vatsakin siitä rauhoittuu. Tiedän, että tämä ei onnistu silloin kun elämässä on stressiä ja ongelmia. Mutta ehkä jo tieto siitä, että ei siihen mahavaivaan kuole ja hyvässä lykyssä se voi parantuakin joskus. 

Joo, pitkittynyt stressi saa usein kropan hajalle.

Vierailija
51/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelenpa ketjua ja kyselen, että onko aloittaja ja muut IBS-vaivaiset saaneet apua? Itselläni on tuskien tie meneillään tämän vaivan kanssa. Minä kuulin tuosta Nerva-sovelluksesta ihan vasta ja minuakin kiinnostaisi, onko joku kokeillut sitä? Olen jo googletellut hypnoosistakin tämän vaivan hoidossa, mutta asun sellaisessa paikassa, että sitä tuskin koskaan pääsen kokeilemaan.

Vierailija
52/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö lihaa ja eläinrasvaa. Äärimmäinen elimininaatiodieetti auttaa:

Vierailija
53/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.

Olen kyllä hakenut, ja monesti. Pääsin lopulta tähystyksen, ei löytynyt mitään. Samoin lois- yms. testit negatiiviset. Keliakiatesti otettu joskus nuorempana, jolloin oli negatiivinen. Laktoosi-intorelanssi on, mutta en syö laktoosia ja olen siitä todella tarkka.

Siispä diagnoosiksi tuli IBS ja lämmintä kättä sekä lista, että yritä välttää näitä ruokia. Olen löytänyt itselleni ruoat ja toimintatavat, jotka eivät todellakaan sovi, ja jotkut toimintatavat jotka vähän auttaa, mutta eivät ole poistaneet ongelmaa. 

Alflorex-kuurin vedin, en huomannut siitä hyötyä kipuun ja ilman kiertämiseen, ehkä vähän jälkikäteen ajateltuna vaikutti muihin vaivoihin. Nyt aloitin kuitenkin mielialalääkkeet (eri syystä) ja odottelen jos ne vaikuttaisi, olen kuullut tällaisesta. Jos ei, pitänee kokeilla piparminttuöljyä tai muita poppaskonsteja. 

Tervetuloa kerhoon ja jaksamista

Calpro-arvot parhaimmillaa yli 2000 mutta silti pystyin käymään töissä, lääkäri ihmetteli kovin. Ehkä kokonaan ei saa oiteita hoidetksi mutta niin kuitenkin että elämä on siedettävää. Onko sulla selvitetty tulehduksen syytä? se voisi auttaa eteenpäin.

Tsemppiä sulle.

Vierailija
54/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

älä jauha humusta, edesvastuuton

kumma juttu jos tiedät paremmin gastroenterologit

Vierailija
55/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

älä jauha humusta, edesvastuuton

kumma juttu jos tiedät paremmin gastroenterologit

Siinähän sitä semmoinen videolla on :) - sinä taas et ole.

Vierailija
56/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat kyllä tosi kummallisia. Erään teorian mukaan kyse on siitä, että on lapsena jäänyt altistumatta riittävästi ympäristön bakteereille ja vaivat kehittyvät pikkuhiljaa johtuen kai jostain autoimmuunireaktiosta. Kukaan ei oikeasti tiedä totuutta tuostakaan asiasta mutta suolisto-ongelmat lisääntyvät kovaa vauhtia ja yhä useammalla ei ole järkevää diagnoosia. Mielenkiinnolla odotan saadaanko näihin koskaan selkoa.

Minä olen 50- luvun lapsi ja altistunut vaikka mille, joten hölynpölyä. Edesmennyt äitini oli saman vaivan kantaja, oli altistunt sodalle ja nälällekin s 1913.

Meillä sukuvika ilm.