Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IBS lannistaa

Vierailija
03.11.2021 |

En jaksa enää. En ole pitkään aikaan voinut syödä muiden seurassa mitään, mutta nykyään vatsa tuntuu menevän sekaisin pelkästä iltapäivän ilosta. Kaiken ihmisten seurassa vietettään joutuu miettimään vatsan ja vessasijaintien kannalta. Sillä ei tunnu olevan merkitystä, mitä syö - jotkut ruoat sopivat vaan vähän vähemmän huonosti kuin toiset. Käytännössä IBS hallitsee elämää, ja päälle joutuu pyörittelemään läpi kaiken sen sosiaalisen ahdistuksen ja epävarmuuden, mitä tuosta aiheutuu. Sitten sitä tulee kotiin ja vaan lyö itseään reisiin, kun kokee itsensä niin epämiellyttäväksi, häpeää ja on vihainen itselleen, vaikka tietää ettei tälle voi mitään ja stressi vain pahentaa asiaa. Hauskaa.

Tää nyt oli valituksien valitus. Oikeasti tekisi mieli sanoa tää niissä tilanteissa, mutta en pysty.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä olet jo kokeillut pidempiaikaista ja todella tarkkaa fodmap -ruokavaliota. Jos et niin suosittelen kokeilemaan vielä uudestaan. Helppoa se ei ole, mutta elämänlaatu on parantunut aivan sanoinkuvaamattoman paljon!

Ihanaa kuulla että sait vatsasi kuntoon! :) Diagnoosin saatuani kokeilin kyllä muutaman kuukauden tuota,  tiukaksi kokemaani fodmap-ruokavaliota, mutta myönnettäköön etten noin rutiinillisesti ja pitkäaikaisesti kuin sinä. Itselle käteen jäi, etten voi missään nimessä syödä raakaa sipulia (pahin) ruisleipää, raakaa omenaa, papuja, vuohenjuustoa, tai rasvaista ruokaa ilman seurauksia. Nyt olen pysynyt näissä opeissa ja syönyt puhtaasti. Mutta en ole hetkeen taas kokeillut täyttä ja pitkäkestoista eliminointia, sillä syöminen on muutenkin ollut aika vaikeaa. Tuntuu että omaa tilannetta kuvaa juurikin tämä seuraava kommentti.
"Tiedän tunteesi. Itsellä diagnosoitiin ibs jo 2000, vuosia meni ettei se oikein vaivannut mutta nyt keski-ikäisenä se on pahentunut huomattavasti. Jopa vesi saattaa turvottaa mahan palloksi. Yritin rankkaa paastoakin että näkee mikä aiheuttaa, ei auttanut mitään, paastotessakin maha turpoili ja lörisi. Ruokavalio jutuista ei paljon apua koska useasti kaikki mitä pistää kurkusta alas pistävää mahan sekaisin/suolen kramppaamaan. "

Siis jos juon töissä edes vettä, niin turpoan. Nimenomaan tunne, että mitä vaan kurkusta alas menee, niin perästä kuuluu. Tai no, tuntuu.  Otettaisiinpa vatsaoireiset paremmin huomioon työpaikkojen vessatilojen suunnittelussa, niin usein vessa on keskellä taukohuonetta. 

AP

Lektiinit eli tahmaproteiinit ovat todennäköisin ongelmasi aiheuttaja. Mainitsemissasi ruoissa (sipulikasvit, palkokasvit, viljat) on niitä runsaasti. Nämä proteiinit eivät pilkkoudu vatsassasi, koska sinulla on hypoklorhydria eli vatsan alhainen suolahappoisuus, jolloin erilaiset ruoansulatusvaivat alkavat. Siitä tiedät, että sinulla on hypoklorhydria, jos syönnin jälkeen vatsasi turpoaa ja tuntuu kipeältä sekä refluksioireesta. Tämä (dyspepsia) johtuu siitä, ettei ruoka pääse pilkkoutumaan kunnolla ja siirtymään ajoissa ohutsuoleen - tämä vaatii tietyn happopitoisuuden toimiakseen - vaan jää vellomaan vatsaan.

Tahmaproteiinit eli lektiinit, joita näyt syövän päivittäin jäävät kiinni ohutsuolen limaan, jolloin immuunireaktio alkaa, mikä taas vaurioittaa ohutsuolta johtaen ensin sen limakerroksen vaurioon ja lopulta epiteelikudoksen vaurioon. Alavatsakivut, turvotus, veriripuli yms. ovat seurausta immuunireaktiosta suolistossa. Seurauksena on vuotava suoli -oireyhymä.

Neurologi David Pearlmutterin kirjoista löydät lisää tietoa ja oireitasi vastaavia potilakertomuksia, joissa erittäin tiukoilla eliminaatioruokavaliolla (kaikki lektiinit pois lopullisesti) on saatu potilaiden terveys ja elämä palautettua. Testiä lektiiniherkkyydelle ei ole, mutta ulosteesta voidaan tutkia vasta-aineita gliadiineille (eräitä gluteenin osapeptidejä). Terveyskeskuslääkärisi ei näistä ole kuullutkaan, koksa se ei kuulu koulutukseemme, joten apua on ihan turha sieltä hakea. Itse opiskelen lääkäriksi, joten olen oikeutettu näin sanomaan. Tsemppiä.

Vierailija
22/56 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tämä oireilee nykyään myös paniikkihäiriönä kun pelkään niin paljon sitä että koittaa se päivä kun en jossain julkisella paikalla ehdikään vessaan. Mahakivuista on suht helppoa puhua mutta kerropa jollekin että joo sori kun olin taas kerran myöhässä tai joudun perumaan kun tämä ripulin tulo ei vaan lopu. Yksi tuttu joku päivä naureskeli jotain että eihän mulla mitään hätää ole tämän vaivan kanssa kun ei aikuiset ihmiset housuun pasko että kyllä vessaan aina ehtii, ainakin kotona. Teki mieli alkaa itkemään että kun ei aina meinaa kotonakaan ehtiä. Mulle ruoka on vieläpä yksi suurin nautinto elämässä, en vedä pizzaa naamaan koko aikaa tms tietenkään mutta kyllä sitä haluaa välillä herkutella vaikka viikonloppuna ja sitten tuntee olonsa tyhmäksi kun on seuraavana päivänä sen vuoksi kipeä. Ja ne ihmiset kun hyvää hyvyyttään neuvoo miten milloin mikäkin pyhän puun kuorijauhe on pelastanut heidän elämän ja on itse jo kuluttanut hirveät määrät rahaa eri tuotteisiin ja kokeillut vaikka mitä.

Minulle on sanottu aivan samaa. Ihmiset ei käsitä miten elämää rajoittavaa on kun joinain kausina joutuu suunnittelemaan omat menonsa täysin vessojen saatavuuden ja ruokailun ympärille. Olen kerran p*skonut alleni kotonakin, kun miehellä oli vieraita ja vessamme oli ihan olohuoneen vieressä. Kestin siihen asti kuin he lähtivät pois mutta pöntölle en kerennyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua, paniikkihäiriötä myöten. Mulle kehittyi myös syömishäiriö, kun etsin ratkaisua vain ruokavaliosta. Suurimman avun oon saanut terapiasta, joka auttoi hyväksymään tän p-maisen vaivan sekä päästämään irti häpeästä. Myös mun pahin pelkoni oli julkisesti housuuni p-minen, joka onkin sitten realisoitunut pariinkiin otteeseen. Tavallaan hyväkin, koska opin, että jopa siitä selviää hengissä. Nykyään mulla kulkee aina mukana selviytymispakkaus vaihtovaatteineen. Ennen vihasin sitä, että ennen jokaista menoa pitää kartoittaa kaikki vessat matkan varrelta, mutta nykyään näen sen vaivan mielelläni, koska se rauhoittaa. Mulla on myös jopa ammatinvaihto tän takia käynnissä, ensin vaihdoin toimistossa istumisen ja ilmavaivoissa kiemurtelun itsenäiseen ulkotyöhön. Taivaallista, kun stressi katosi lähes kokonaan eikä vatsa vaivannut juuri ollenkaan! Nyt pyörittelen ideoita, mitä voisin tehdä 100% etänä. Se poistaisi suurimman osan ongelmistani, mitä tän vaivan tiimoilta koen.

Niin kiusallista kuin se onkin, oon myös opetellut olemaan tästä niin avoin kuin mahdollista, mikä on ollut ihan avainasemassa siinä, että pärjään tän kanssa paremmin. Kun saan sanottua tästä ihmisille, suurin osa stressistä ja ahdistuksesta katoaa saman tien. Suurin osa ihmisistä on osannut suhtautua tähän vähintäänkin asiallisesti ja useimmat myötätuntoisestikin, ja monilla vähintäänkin löytyy lähipiiristä joku, jolla on samanlaista vaivaa, elleivät ihan itse tästä kärsi! Avoimuus on lääke häpeään. Terapia on myös auttanut mua vahvistamaan itsetuntoani niin paljon, että kun harvoin sattuu joku ikävämpi tyyppi kohdalle, ei mitkään haukkumiset tai nälvimiset iske enää ihon alle.

Somea paljon parjataan, mutta itse oon sieltä myös löytänyt ihan mahtavan vertaistukiverkoston. Tässäkin ketjussa jaetut kokemukset on ihan peruskauraa niin monille, ja onneksi yhä useampi tuo näitä avoimesti esille.

Tsemppiä, ap!! Mä niin tiedän, mitä helvettiä tää vaiva voi olla, itse olin pahimmillani itsemurhan partaalla tän takia. Toivottavasti löydät keinoja, jotka helpottaa sun oloa <3

Vierailija
24/56 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen siinä onnekas, ettei IBS aiheuta vessassaravaamista. Ainoastaan silloin kun vessassa käyn niin tulee aika vaihtelevanlaatuista tavaraa, useimmiten löysänpuoleista. Mutta ei kai tähän ainakaan heti kuole.

Vierailija
25/56 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontaistuotekaupassa myydään sinķki-'karnosiini-glutamiini jauhetta, Rezcue nimeltään. Kuukauden satsi maksaa noin 40 euroa.. Auttaa juuri tuon tyyppisiin vatsaoireisiin. Ainakin minulle tuli aika pian parempi olo ja kivut helpotti.

Olen myös tehnyt muutoksia ruokavaliooni.

Vierailija
26/56 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8 viestin laittanut jatkaa vielä. Vaikka minulla ripuli on se pahin oire niin samaistun myös tuohon turvotukseen vaikka siitä en kärsi niin usein mutta sitäkin kyllä on. Olen joutunut luopumaan melkein kaikista farkuistani koska housujen pitää olla sellaiset ettei ne saa yhtään kiristää ja pahimman turvotuksen aikaan tuntuu että mitkä tahansa housut sattuu ja tuntuu epämukavalta. Tämäkin on tosi pieni juttu mutta silti se harmittaa kun tässäkin pitää mennä sen mukaan mitä maha sanoo eikä voi pukea sitä mikä itsestä näyttää hyvältä. Olen pieni ja hoikka joten se turvotus myös korostuu ja näkyy heti selkeästi, avopuolisokin välillä hämmästelee miten se on mahdollista että maha turpoaa ja venyy niin paljon ja se maha tuntuu pinkeältä ja kovalta vähän kuin olisi raskaana. Silloin on kyllä äärimmäisen epämukavaa olla, tuntuu välillä jopa vähän vaikealta hengittää kun on vaan yksi iso kaasupallo ja se turvotus sattuu.

Tsemppiä ja voimia ap, tämä vaiva on todellakin äärimmäisen kurja ja huonontaa elämänlaatua tosi paljon. Toivon siis todella että sinulla auttaisi joku keino, vaikka se mieliala lääkitys. Minä olen harkinnut samaa mutta monia kokeiltuani aikoinaan pelkään vielä liikaa niitä sivuoireita mitkä on minulla aina ollut hankalia.

Joo, silloin ei kärsi kyllä lempifarkkujaan pukea kun turpoaminen alkaa. Ja minulla on ihan sama juttu, vyötärönympärys kasvaa monia senttejä, eikä pysty istumaan. Jostain syystä pahin ongelma iltapäivisin lounaan jälkeen, vaikka olisin käynyt vessassa. Vatsan ihokin näyttää turvotessa jotenkin oudolta, sellaiselta kalpealta, venyneeltä ja sairaalta. 

Kiitos paljon tsempeistä kasi, helpottaa kyllä jakaa näitä fiiliksiä jonkun kanssa joka ymmärtää. Sitä on usein  niin yksin näiden ajatusten kanssa. Toivon myös kovasti, että lääkkeet auttaa! Ymmärrän kyllä tuonkin, itse emmin lääkkeiden aloituksen kanssa sivuoireiden takia kauan :/ Tsemppiä myös sinulle ja kiitos kun vastailit!

Vierailija
27/56 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lektiinit eli tahmaproteiinit ovat todennäköisin ongelmasi aiheuttaja. Mainitsemissasi ruoissa (sipulikasvit, palkokasvit, viljat) on niitä runsaasti. Nämä proteiinit eivät pilkkoudu vatsassasi, koska sinulla on hypoklorhydria eli vatsan alhainen suolahappoisuus, jolloin erilaiset ruoansulatusvaivat alkavat. Siitä tiedät, että sinulla on hypoklorhydria, jos syönnin jälkeen vatsasi turpoaa ja tuntuu kipeältä sekä refluksioireesta. Tämä (dyspepsia) johtuu siitä, ettei ruoka pääse pilkkoutumaan kunnolla ja siirtymään ajoissa ohutsuoleen - tämä vaatii tietyn happopitoisuuden toimiakseen - vaan jää vellomaan vatsaan.

Tahmaproteiinit eli lektiinit, joita näyt syövän päivittäin jäävät kiinni ohutsuolen limaan, jolloin immuunireaktio alkaa, mikä taas vaurioittaa ohutsuolta johtaen ensin sen limakerroksen vaurioon ja lopulta epiteelikudoksen vaurioon. Alavatsakivut, turvotus, veriripuli yms. ovat seurausta immuunireaktiosta suolistossa. Seurauksena on vuotava suoli -oireyhymä.

Neurologi David Pearlmutterin kirjoista löydät lisää tietoa ja oireitasi vastaavia potilakertomuksia, joissa erittäin tiukoilla eliminaatioruokavaliolla (kaikki lektiinit pois lopullisesti) on saatu potilaiden terveys ja elämä palautettua. Testiä lektiiniherkkyydelle ei ole, mutta ulosteesta voidaan tutkia vasta-aineita gliadiineille (eräitä gluteenin osapeptidejä). Terveyskeskuslääkärisi ei näistä ole kuullutkaan, koksa se ei kuulu koulutukseemme, joten apua on ihan turha sieltä hakea. Itse opiskelen lääkäriksi, joten olen oikeutettu näin sanomaan. Tsemppiä.[/quote]

Hei, kiitos paljon vastauksestasi - mukavaa kuulla asiasta joltain, joka tietää enemmänkin ongelman taustoista! Lektiineistä tai hypoklorhydriasta en ole tosiaan koskaan kuullutkaan, mielenkiintoista tietoa - pitää tutustua aiheeseen ja Pearlmutterin kirjaan lisää. Välttelenkin tällä hetkellä aktiivisesti esimerkiksi sipulia ja palkokasveja, mutta täytyy vielä katsoa muut lektiiniä sisältävät aineet ja testailla tiukkaa lektiinivapaata ruokavaliota, mikäli mielialalääkkeet eivät ala vaikuttamaan ongelmaan. Kiitos!

Vierailija
28/56 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tuttua, paniikkihäiriötä myöten. Mulle kehittyi myös syömishäiriö, kun etsin ratkaisua vain ruokavaliosta. Suurimman avun oon saanut terapiasta, joka auttoi hyväksymään tän p-maisen vaivan sekä päästämään irti häpeästä. Myös mun pahin pelkoni oli julkisesti housuuni p-minen, joka onkin sitten realisoitunut pariinkiin otteeseen. Tavallaan hyväkin, koska opin, että jopa siitä selviää hengissä. Nykyään mulla kulkee aina mukana selviytymispakkaus vaihtovaatteineen. Ennen vihasin sitä, että ennen jokaista menoa pitää kartoittaa kaikki vessat matkan varrelta, mutta nykyään näen sen vaivan mielelläni, koska se rauhoittaa. Mulla on myös jopa ammatinvaihto tän takia käynnissä, ensin vaihdoin toimistossa istumisen ja ilmavaivoissa kiemurtelun itsenäiseen ulkotyöhön. Taivaallista, kun stressi katosi lähes kokonaan eikä vatsa vaivannut juuri ollenkaan! Nyt pyörittelen ideoita, mitä voisin tehdä 100% etänä. Se poistaisi suurimman osan ongelmistani, mitä tän vaivan tiimoilta koen.

Niin kiusallista kuin se onkin, oon myös opetellut olemaan tästä niin avoin kuin mahdollista, mikä on ollut ihan avainasemassa siinä, että pärjään tän kanssa paremmin. Kun saan sanottua tästä ihmisille, suurin osa stressistä ja ahdistuksesta katoaa saman tien. Suurin osa ihmisistä on osannut suhtautua tähän vähintäänkin asiallisesti ja useimmat myötätuntoisestikin, ja monilla vähintäänkin löytyy lähipiiristä joku, jolla on samanlaista vaivaa, elleivät ihan itse tästä kärsi! Avoimuus on lääke häpeään. Terapia on myös auttanut mua vahvistamaan itsetuntoani niin paljon, että kun harvoin sattuu joku ikävämpi tyyppi kohdalle, ei mitkään haukkumiset tai nälvimiset iske enää ihon alle.

Somea paljon parjataan, mutta itse oon sieltä myös löytänyt ihan mahtavan vertaistukiverkoston. Tässäkin ketjussa jaetut kokemukset on ihan peruskauraa niin monille, ja onneksi yhä useampi tuo näitä avoimesti esille.

Tsemppiä, ap!! Mä niin tiedän, mitä helvettiä tää vaiva voi olla, itse olin pahimmillani itsemurhan partaalla tän takia. Toivottavasti löydät keinoja, jotka helpottaa sun oloa <3

Kiitos upeasta ja myötätuntoisesta viestistä :'( Samaistun tähän niin monella tasolla, etten osaa edes pukea sanoiksi. Juuri tuo pelkojen ja häpeän ote elämään on tällä hetkellä niin surullisen vahva. Arkea päällystää sellainen tasainen ohut häpeän harso ja nuo ikävät tilanteet paisuvat kovin isoihin mittasuhteisiin, saavat liian keskeisen merkityksen. Eräskin episodi tuntui sillä hetkellä suunnilleen siltä, että koko maailma näkee.

Itsekin kamppaillut nimenomaan itsetuhoisten ajatusten kanssa noiden hetkien jälkeen, ja tulee tarve juuri läpsiä itseään reisiin. Vihaan vain niin paljon sitä tunnetta, että istuu palaverihuoneessa avuttomana kuin joku hitaasti vuotava, kivulias ilmapallo, yrittää vain vaihtaa asentoa, hengitellä, rauhoitella itseään ja jännittää vatsaa ja pidättää. Samalla tulkitsee vaistomaisesti muiden ilmeitä, ja miettii tulikohan kiertävä ilma ulos, haiseeko pahalta, vai mihin se meni. Perusmekanismit toimii siis niin huonosti, etten siis itse tiedä. Se saa minut tuntemaan itseni epämiellyttäväksi ja koen että kaikki muutkin näin kokevat. Onneksi olen myös terapiassa, jossa näitä tunteita pääsee käsittelemään.

Ihanaa kuulla, että sinä olet löytänyt työn jossa voit hyvin ja työn vaihto on helpottanut! Kuulostaa niin rentouttavalta, kun kaikki nuo paineilut ja murheet katoaa. Olen itsekin alkanut tässä miettimään, voinkohan enää tehdä haaveilemaani työtä, joka sisältää siis paljon toimistossa istumista - kumpa saisi edes seistä.. Toivottavasti löytäisit haaveilemasi työn, jossa pääsisit etäilemään kokonaan - itsellekin  etäpäivät ovat kyllä viikon pelastus.

Tuo on tosi hyvä pointti, että avoimuus vie kyllä siitä hirveältä häpeän kimpulta kärjen. Puhuminen tekisi itsellekin hyvää, tiedän sen koska vatsani ei oireile läheskään näin brutaalisti, kun näen oikein läheisiä ystäviä tai perhettä. Se jokin selittämätön, potentiaalisesti akuutin nolaamisen uhan tunne on poissa. Ei pelkää niin paljon seurauksia, jos vatsa nyt menisikin sekaisin. Tästä havainnosta olen päätellyt, että mielialalääke voi myös auttaa. Mutta en ole vielä pystynyt avautumaan tästä tutuille tai esim työkavereille, vaikka tiedän että se helpottaisi asiaa. En vain koe sitä edes mahdolliseksi puheenaiheeksi, ellei ole joku läheinen. Yhteiskunnassa, ja kai itsellekin jonkinlainen tabu. 

Kiitos sinulle kauniista sanoistasi ja kannustuksesta <3 Ainakin se auttaa, vaikka rohdot ja lääkkeet ei auttaisikaan..

Vierailija
29/56 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille IBS-potilaille ja muustakin vaikeista suolsitovaivoista kärsiville. Ette ole koksaan yksin!

Vierailija
30/56 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kokeilla pätkäpaastoa, ei maito eikä viljatuotteita, ruuassa on nykyään paljon hyönteis ja rikkakasvimyrkkyjä ja jäämiä milloin mistäkin.

Vierailija
31/56 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen ja luen ketjun joskus paremmalla ajalla... Itsellä auttanut vaan:

- sen asian hyväksyminen, että pitää "reippaasti" käydä kakkosella, ja että vessassa saa käydä kakkosella missä vaan, vaikka muut kävisi vaan pikku pisulla. Pahoittelut tökerö ilmaisu, mutta tarkoitan siitä häpeästä yli pääsyä. Että on edes yksi stressi vähemmän.

- kokonaisvaltainen alitajuisen stressin vähentäminen, esim työpaikan vaihto pois myrkyllisestä ilmapiiristä tai vaihto työpaikkaan, jossa vaivan kanssa on helpompi elää. Stressivapauteen on hyvä pyrkiä, mutta toki, ikävä kyllä keho reagoi myös positiiviseen stressiin.

Vierailija
32/56 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ribulit housussa harva se päivä vaikka mitään ibm:ää ei ole. Mä olen nimittäin alkkoholisti 😐

Vierailija
33/56 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kokeilla pätkäpaastoa, ei maito eikä viljatuotteita, ruuassa on nykyään paljon hyönteis ja rikkakasvimyrkkyjä ja jäämiä milloin mistäkin.

Juuri siksi kasvikset ja vihannekset mieluiten luomuna ja aina todella huolellisesti pestyinä. Näin saadaan kemikaalikuormaa vähennettyä.

Vierailija
34/56 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kertomukseni, jos se auttaa jotakuta. Olen kärsinyt IBS:n kaltaisesta vastaongelmasta varmaan 20 vuotta. Se on pahentunut, mitä vanhemmaksi olen tullut. Kaikki täällä listatut ongelmat löytyy; ripuli, ummetus, kivikova turvotus, ilmapallovatsa, pahoinvointi, närästys, migreeni, vastakivut, tukehtumisen tunne yöllä, pahat PMS ja menkkakivut, heikotus, huimaus, hengitysvaikeudet. Turpoan oikeasti sen näköiseksi kuin olisin 7. kuulla raskaana! Aivan sama mitä syö tai on syömättä, vatsa reagoi siihen. Matkustaessa pitää paastota 24-48h riippuen matkan pituudesta kotiovelta matkakohteen ovelle - eli siis vessasta vessaan. Kaikki suunnitelmat pitää tehdä vessojen mukaan. En voi syödä ulkona, koska ikinä en tiedä, milloin ja miten nopeasti syöty ruoka haluaa ulos. Mitään määritelmää ei ole, että tätä ei voi syödä, tätä voi syödä. Mikä tahansa ruoka-aine sekä kelpaa, että aiheuttaa jumalattomat oireet, riippuen päivästä. Sitä ei pysty mitenkään ennustamaan etukäteen.

En pysty työskentelemään tavallisissa työpaikoissa, koska minun pitää päästä vessaan milloin tahansa. Työskentelen 0-tuntisopparilla etänä, joka on taloudellisesti aivan suolasta, mutta terveyden kannalta paras vaihtoehto nyt.

Vielä en ole sontinut housuuni, mutta lähellä on ollut monta kertaa. Kun kohtaus iskee, olen pahimmillaan viikon työkyvytön. Kaikkein pahimmassa skenaariossa laukeaa paniikkikohtaus, joka on tapahtunut kaksi kertaa elämäni aikana.

Mikään ruokavalio ei ole auttanut. Olen kokeillut melkeinpä kaiken; sokeriton, soijaton, maidoton, vegaani, kasvis, keto, perunaton, sipuliton, tärkkelyksetön, keto... Yhdessä vaiheessa söin vain 20 eri ruoka-ainetta eliminoidessani oireiden aiheuttajia ja silti turpoilin palloksi ja ripuloin.

Menin lääkäriin tänän vuonna. Tsekattiin kaikki. Vatsassa ja suolistossa ei mitään vikaa. Veressä ei mitään vikaa. Kaikki OK. Erittäin lievä pieni tulehdus löytyi, muttei tarvetta jatkotutkimuksille. Keliakia OK, ei verta ulosteessa, ei vuotavaa suolta, ei siis yhtään mitään. Lääkäri kuitenkin määräsi minulle vahvaa Somacia ylävastan turpoamiseen.

Yksi Somac aamulla 30min ennen aamupalaa. JA KAIKKI VATSAOIREET OVAT POISSA! Ei siis yhtään mitään oireita! Päänsärkyä saan edelleen merkkinä siitä, että jotain pahaa tuli syötyä (todennäköisesti soija tai riisi), mutta muuten ei mitään. Olen syönyt nyt kuukauden vahvaa Somacia päivittäin, tarvittaessa 12h välein. 20 vuotta vaivanneet vatsaoireet ovat poissa. Ei ripulia, ei ummetusta, ei turpoilua, ei hengitysvaikeuksia, ei siis yhtikäs mitään. Voin syödä melkeinpä mitä vain, tosin noudattelen fodmapia suoliston tueksi, sokeri on OK pienissä määrin.

Minun syyllinen oli siis diagnosoimaton refluksi, joka ei oireillut normaalin refluksin tavoin, vaan kuten IBS.

AP, suosittelen sinuakin testaamaan tätä! Nappaa 40mg Somacia aamuisin 30min ennen ruokailua. Tulee hieman kalliiksi ilman reseptiä, mutta 2 viikon päästä tiedät, auttaako tämä vai ei.

Tsemppiä! Vatsasairaudet ovat ihan oikeasti invalidisoivia, eivätkä mitään suloisia satunnaisia varpusparvia, pikku nipistelyä ja viattomia tuuttauksia peräpäästä.

Vierailija
35/56 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kertomukseni, jos se auttaa jotakuta. Olen kärsinyt IBS:n kaltaisesta vastaongelmasta varmaan 20 vuotta. Se on pahentunut, mitä vanhemmaksi olen tullut. Kaikki täällä listatut ongelmat löytyy; ripuli, ummetus, kivikova turvotus, ilmapallovatsa, pahoinvointi, närästys, migreeni, vastakivut, tukehtumisen tunne yöllä, pahat PMS ja menkkakivut, heikotus, huimaus, hengitysvaikeudet. Turpoan oikeasti sen näköiseksi kuin olisin 7. kuulla raskaana! Aivan sama mitä syö tai on syömättä, vatsa reagoi siihen. Matkustaessa pitää paastota 24-48h riippuen matkan pituudesta kotiovelta matkakohteen ovelle - eli siis vessasta vessaan. Kaikki suunnitelmat pitää tehdä vessojen mukaan. En voi syödä ulkona, koska ikinä en tiedä, milloin ja miten nopeasti syöty ruoka haluaa ulos. Mitään määritelmää ei ole, että tätä ei voi syödä, tätä voi syödä. Mikä tahansa ruoka-aine sekä kelpaa, että aiheuttaa jumalattomat oireet, riippuen päivästä. Sitä ei pysty mitenkään ennustamaan etukäteen.

En pysty työskentelemään tavallisissa työpaikoissa, koska minun pitää päästä vessaan milloin tahansa. Työskentelen 0-tuntisopparilla etänä, joka on taloudellisesti aivan suolasta, mutta terveyden kannalta paras vaihtoehto nyt.

Vielä en ole sontinut housuuni, mutta lähellä on ollut monta kertaa. Kun kohtaus iskee, olen pahimmillaan viikon työkyvytön. Kaikkein pahimmassa skenaariossa laukeaa paniikkikohtaus, joka on tapahtunut kaksi kertaa elämäni aikana.

Mikään ruokavalio ei ole auttanut. Olen kokeillut melkeinpä kaiken; sokeriton, soijaton, maidoton, vegaani, kasvis, keto, perunaton, sipuliton, tärkkelyksetön, keto... Yhdessä vaiheessa söin vain 20 eri ruoka-ainetta eliminoidessani oireiden aiheuttajia ja silti turpoilin palloksi ja ripuloin.

Menin lääkäriin tänän vuonna. Tsekattiin kaikki. Vatsassa ja suolistossa ei mitään vikaa. Veressä ei mitään vikaa. Kaikki OK. Erittäin lievä pieni tulehdus löytyi, muttei tarvetta jatkotutkimuksille. Keliakia OK, ei verta ulosteessa, ei vuotavaa suolta, ei siis yhtään mitään. Lääkäri kuitenkin määräsi minulle vahvaa Somacia ylävastan turpoamiseen.

Yksi Somac aamulla 30min ennen aamupalaa. JA KAIKKI VATSAOIREET OVAT POISSA! Ei siis yhtään mitään oireita! Päänsärkyä saan edelleen merkkinä siitä, että jotain pahaa tuli syötyä (todennäköisesti soija tai riisi), mutta muuten ei mitään. Olen syönyt nyt kuukauden vahvaa Somacia päivittäin, tarvittaessa 12h välein. 20 vuotta vaivanneet vatsaoireet ovat poissa. Ei ripulia, ei ummetusta, ei turpoilua, ei hengitysvaikeuksia, ei siis yhtikäs mitään. Voin syödä melkeinpä mitä vain, tosin noudattelen fodmapia suoliston tueksi, sokeri on OK pienissä määrin.

Minun syyllinen oli siis diagnosoimaton refluksi, joka ei oireillut normaalin refluksin tavoin, vaan kuten IBS.

AP, suosittelen sinuakin testaamaan tätä! Nappaa 40mg Somacia aamuisin 30min ennen ruokailua. Tulee hieman kalliiksi ilman reseptiä, mutta 2 viikon päästä tiedät, auttaako tämä vai ei.

Tsemppiä! Vatsasairaudet ovat ihan oikeasti invalidisoivia, eivätkä mitään suloisia satunnaisia varpusparvia, pikku nipistelyä ja viattomia tuuttauksia peräpäästä.

Unohdin sanoa, että minulle eivät sovellu mitkään viljat, edes gluteenittomat, joka on tyypillistä refluksille. Syön joskus viljoja, esim. siivun pitsaa tai kakkua tai keksiä, mutta en leipää, pastaa, riisiä, sämpylöitä, croisantteja, viljakastikkeita, muroja, mysliä jne.

Viljojen luvatussa maassa tämä on melko haastavaa, mutta keto-ruokavaliosta löytyy mahtavia viljattomia reseptejä mm. pitsaan, pastaan, leipään jne. Suosittelen, ne ovat sopineet minulle melkein kaikki.

Vierailija
36/56 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen ja luen ketjun joskus paremmalla ajalla... Itsellä auttanut vaan:

- sen asian hyväksyminen, että pitää "reippaasti" käydä kakkosella, ja että vessassa saa käydä kakkosella missä vaan, vaikka muut kävisi vaan pikku pisulla. Pahoittelut tökerö ilmaisu, mutta tarkoitan siitä häpeästä yli pääsyä. Että on edes yksi stressi vähemmän.

- kokonaisvaltainen alitajuisen stressin vähentäminen, esim työpaikan vaihto pois myrkyllisestä ilmapiiristä tai vaihto työpaikkaan, jossa vaivan kanssa on helpompi elää. Stressivapauteen on hyvä pyrkiä, mutta toki, ikävä kyllä keho reagoi myös positiiviseen stressiin.

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyviä neuvoja ja kiva kun vastailit! Itsellä on kyllä vielä molempien kanssa vähän tekemistä.

Toki nyt sellaisista "ylellisyyksistä" kuten pelkästään kodin rauhassa asioinnista on kyllä joutunut luopumaan. Uskallankin jo aika hyvin käydä esimerkiksi julkisissa vessoissa (varsinkin jos kyseessä on yksittäiset kopit) koska siellä on lähtökohtaisesti tuntemattomia ihmisiä joita en tule enää näkemään, eikä heitä minun ongelmani enää illalla kiinnosta :D Sen sijaan työpaikan vessassa käyminen on kamalaa, koska toimisto täynnä tuttuja, ja tiedän että käynti tulee fanfaarien kera. En näin ollen aina pysty rentoutumaan riittävästi niin että vessassa käynti ylipäätään onnistuisi, vaikka haluaisinkin. Yleensä pyrinkin lähtemään johonkin muualle, jos hätä iskee. Stressivapauteen pyrin kyllä tällä hetkellä noin yleisesti ottaen elämässä, tällä hetkellä konkreettisesti liikunnalla, terapialla ja lääkkeillä - toivottavasti tämä auttaa.

Kiitos myös kaikille tuotesuosituksia heittäneille! Haasteena on se että tuotteita ei voi kokeilla samaan aikaan, että osaa erottaa mikä toimii ja mikä vain keventää lompakkoa. Nyt pitää taas malttaa jonkun aikaa että voi sanoa mitään esim. masennuslääkkeen vaikutuksesta. Mutta enköhän palaa rohtohyllylle taas jos mikään listalla olevista konsteista ei auta. Seuraavaksi valmisteista on tosin vuorossa piparminttuöljy, sattuuko siitä olemaan kenelläkään kokemuksia?

Vierailija
37/56 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, mielenkiintoista että nimenomaan refluksi paljastui sinun oireidesi syyksi, kuten sanoit niin ei kovin tyypillisiä refluksin oireilua. Somacia voisi kokeillakin tosiaan vaikka ennen piparminttua, mistä sitä tietää mitä tuolla suolistossa oikeasti tapahtuu.. Ja viljatonta ruokavaliota pitäisi kokeilla kanssa, vaikka keliakiaa ei testin mukaan olekaan, niin olen kuullut tarinoita siitä että vatsaoireet loppuivat viljojen poisjättämiseen. Kiitos tsempeistä ja vinkistä, ja ihanaa että olet päässyt tästä samperista eroon! <3

Vierailija
38/56 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.

Olen kyllä hakenut, ja monesti. Pääsin lopulta tähystyksen, ei löytynyt mitään. Samoin lois- yms. testit negatiiviset. Keliakiatesti otettu joskus nuorempana, jolloin oli negatiivinen. Laktoosi-intorelanssi on, mutta en syö laktoosia ja olen siitä todella tarkka.

Siispä diagnoosiksi tuli IBS ja lämmintä kättä sekä lista, että yritä välttää näitä ruokia. Olen löytänyt itselleni ruoat ja toimintatavat, jotka eivät todellakaan sovi, ja jotkut toimintatavat jotka vähän auttaa, mutta eivät ole poistaneet ongelmaa. 

Alflorex-kuurin vedin, en huomannut siitä hyötyä kipuun ja ilman kiertämiseen, ehkä vähän jälkikäteen ajateltuna vaikutti muihin vaivoihin. Nyt aloitin kuitenkin mielialalääkkeet (eri syystä) ja odottelen jos ne vaikuttaisi, olen kuullut tällaisesta. Jos ei, pitänee kokeilla piparminttuöljyä tai muita poppaskonsteja. 

Piparminttuöljy toimii, samoin yllättäen purkkihernekeitto, tietysti on se on hyvin yksilöllistä, jätä myös pois kaikki ruoka-aineet mitkä sisältävät glukoosifruktoosisiirappia (inverttisokeria).

Vierailija
39/56 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikot ovat taas olleet yhtä helvettiä, enkä näe valoa tunnelin päässä - edes tuota lausetta kirjoittaessa herännyt vitsailumahdollisuus ei saanut hymyilemään.

Turhauttaa kun teen kaiken ns. oppikirjan mukaan ja vatsani saa päättää kaikesta, rutiinit, oikeat ruoat, liikunta, syömisvälit, reitit, kellonajat. Kaikki. Mutta vatsani ei tyydy eikä hellitä. Ja tietysti kuvailemani onkin osa ongelmaa, kun vatsa saa hallita arkeani 24/7, mutta voin kertoa että toinenkaan vaihtoehtp ei auta, vaan sitten vatsa vasta ärtyykin.

Nyt on niin lannistettu olo, että tuntuu melkein kuin oma keho yrittäisi saada minut toteuttamaan itsetuhoisia ajatuksia. Koen ettei minulla ole mitään kunniaa enää jäljellä. Tekisin mitä vaan, jos nämä oireet loppuisi. Haluan kadota maan päältä. Aloittaa alusta

Vierailija
40/56 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt mainokseen nerva-sovelluksesta. Olisikohan siitä mitään apua?