Kun bloggaaja saa tuotteen "testiin"
Olen miettinyt tuota ilmaisua, kun bloggaaja sanoo, että hän saa tuotteen testiin. Mulla on ihan liikaa aikaa töissä :D Kun mun päässä testaamisesta tulee sellainen mielikua, että kun tuote on testattu, niin sitten se palautetaan. Bloggaaja oli nyt saanu meikkipeilin "testiin" valmistajalta, hän käytti just tuota ilmaisua, niinkuin kymmenet muutkin bloggaajat silloin kun saa vaikka meikkejä, vaatteita yms. Tuli vaan semmonen mieleen, että noi varmaan käyttää tuota "testiin" sanaa sen vuoksi, kun siitä tulee enemmän sellainen fiilis, että nyt blogisti tekee jonku testijakson, jonka aikana juts testaa kaikki tuotteen ominaisuudet ja sit kertoo vaikka lopuksi arvionsa ja sitten palauttaa tuotteen. Eikö testaaminen sitä ole? Mulla syntyy tuotsta "testata" sanasta myös se tunne, etä tuote palautettaisiin testijakson jälkeen. Tuskin niin kuitenkaan on. Mutta siis lähinnä oikeesti vaan peittävät sitä, että taas on tullut blogin kautta ilmaisia tavaroita ja lahjoja tuolla sanavalinnalla. En nyt saa omaa pointtia selvästi sanottua, mutta että bloggaajat haluavat antaa ihan eri kuvan tästä lahjonnasta, mitä se todellisuudessa on.
Menikö nyt ihan liian salaliittoteoriaksi? :)
Kommentit (28)
Mites sitten, jos bloggaaja on pyytänyt jotain tuotetta testiin, mutta ei pidäkään siitä yhtään, saako se rehellisesti kirjottaa mielipiteensä vai onko sen velvollisuus kehua tuotetta jokatapauksessa?
Pitäisköhän tää keskustelu nyt linkata tuolle peilin testiin saaneelle bloggaajalle? Haluaisin todella saada vastauksen tähän "testauskysymykseen". Itsekin miettinyt asiaa. Testi sanasta kun tulee mieleen kyllä tosi vahvasti, että tuote palautetaan testauksen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:42"]Mites sitten, jos bloggaaja on pyytänyt jotain tuotetta testiin, mutta ei pidäkään siitä yhtään, saako se rehellisesti kirjottaa mielipiteensä vai onko sen velvollisuus kehua tuotetta jokatapauksessa?
[/quote]
Yleensä jos on kinunnut niin että saa testiin postausta vastaan niin kirjoittaa vaan parhaat puolet eli siis kehuu vähän huijaten. Jos vain saa tuotteen pyytämättä, silloin saa kirjoittaa jos tykkää mutta ei kirjoita jos ei tykkää.
Mä uskon että tuota termiä "testissä" käytetään varsinkin yhtään kalliimpien tuotteiden kanssa verojen välttämiseksi. Lahjaksi saadut tuotteethan on verottajan mukaan bloggareilla tuloa eli niistä pitää maksaa verot. Testiin tuleva tavara taas voidaan ajatella olevan kokoajan firman omistuksessa, mutta vain (ikuisessa) testissä bloggaajalla.
Ko. meikkipeilibloggaaja sai peilin "kokeiluun"
Miksei voi vaan sanoa, että SAIN PEILIN. Eikö se tässä vastaisi eniten totuutta.
Ei oo saanu tuotetta.
Jos testaa (huono arvio;) huonosti pyytävät takaisin.
Lahjoista/lahjuksista käy verokarhu kraiveliin kiinni.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:21"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:14"]Lähestyykö nää yritykset/maahantuojat/tms. todella näitä bloggaajia tarjoten tuotteita "testiin", vai onko nää testit sellasia, että bloggaaja on pommittanut kinuamis-sähköposteja sinne niin kauan, että ovat lopulta heltyneet ja myöntyneet? [/quote] Joskus lähestyy ja tarjoaa tuotetta, joskus kinutaan. Silloin yleensä puhutaan kyllä vaan yhteistyöstä eikä että on saatu testiin.
[/quote]Minusta tuo ilmaisu "yhteistyö" on kaikkein huonoin.
-8-
[/quote]
Se on paras ilmaisu sille että on kinuttu jotain ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi. Näyttää tyhmemmältä kirjoittaa "Postaus toteutettu kinuamalla hieno Vespa käyttöön kesäksi".
[/quote]
*Postaus toteutettu kinuamalla tuote ilmaiseksi itselle yhtä keskinkertaisesti ja vasemmalla kädellä kirjoitettua blogipostausta vastaan*