Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kananmunaongelma

Vierailija
15.01.2015 |

Ollaanko tultu lapsen kanssa kananmunille allergisiksi vai syöttävätköhän ne munanatuottajat kanoille jotakin omituista? Jo toisen kerran syötyämme Nikulan kananmunia, joita saa Prismasta tuli mulle vatsa hirveän kipeäksi ja lapselle ripuli. Kyseessä siis keitetty muna leivän kanssa syötynä. Samaa leipää oli jo syöty aiemmin oireitta.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa jonkun toisen tuottajan munia, ja jos sama jatkuu, kannattaa köydä tutkituttamassa lääkärissä asiaa. Ja keittää vielä munia vaikaa vähän yli sen 10 min.

Vierailija
2/13 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 09:14"]

Kokeilkaa jonkun toisen tuottajan munia, ja jos sama jatkuu, kannattaa köydä tutkituttamassa lääkärissä asiaa. Ja keittää vielä munia vaikaa vähän yli sen 10 min.

[/quote]

Ennen käytettiin niitä kultamunia ja nekin aiheutti usein oireita. Ja keitän nykyään 12 min eli enemmän kuin sen entisen 10 min ohjeen mukaan. Hassua hommassa on se, että myös lapset saavat vatsavaivoja ja nyt viimeksi peräti ripulia. Ymmärtäisin jos vain yksi saisi vaivoja, sitten voisi loogisesti ajatella, että on tullut kananmunalle allergiseksi. Ja munat oli tosi tuoreita, päiväys oli 5.2 että ei senkään puoleen olisi pitänyt mitään häikkää tulla.

Eikö kukaan muu ei allerginen saa koskaan kananmunista vatsavaivoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunien oikea ongelma on elävältä silppua tai kaasukammioon kuolemaan heitetyt kukonpojat sekä eläimen pitäminen alle A4-arkin kokoisessa tilassa. Ette tarvitse kananmunia yhtään mihinkään, vielä jos tulette niistä kipeiksikin.

Vierailija
4/13 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silppuriin*, puhelimen automaattinen tekstinsyöttö.

Vierailija
5/13 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmat oireet kananmunin syönnin jälkeen ovat olleet suht epämiellyttävän tuoksuiset peräkaasut, ilman sen kummempia vatsaoireita.
.
Meillä syödään joko Laitilan tai Rainbowin isoja munia. Useammin munat menevät leivontaan kuin syötäisiin sellaisenaan.

Vierailija
6/13 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 09:14"]

[/quote]

Ennen käytettiin niitä kultamunia ja nekin aiheutti usein oireita. Ja keitän nykyään 12 min eli enemmän kuin sen entisen 10 min ohjeen mukaan. Hassua hommassa on se, että myös lapset saavat vatsavaivoja ja nyt viimeksi peräti ripulia. Ymmärtäisin jos vain yksi saisi vaivoja, sitten voisi loogisesti ajatella, että on tullut kananmunalle allergiseksi. Ja munat oli tosi tuoreita, päiväys oli 5.2 että ei senkään puoleen olisi pitänyt mitään häikkää tulla.

Eikö kukaan muu ei allerginen saa koskaan kananmunista vatsavaivoja?

[/quote]

Tytär saa kananmunista vatsanväänteitä, ei se nyt niin harvinaista ole.

Vierailija
7/13 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 09:40"]

Kananmunien oikea ongelma on elävältä silppua tai kaasukammioon kuolemaan heitetyt kukonpojat sekä eläimen pitäminen alle A4-arkin kokoisessa tilassa. Ette tarvitse kananmunia yhtään mihinkään, vielä jos tulette niistä kipeiksikin.

[/quote]

Niin. En minäkään hyväksy kanojen pitämistä ahtaassa tilassa vaan koko ajan olen ostanut vapaiden tms. kanojen munia ja yrittänyt ostosvalinnallani tukea kanojen miellyttävämpiä olosuhteita. Käyttäisin mielelläni kananmunia sillä en juurikaan syö muuten mitään lihaa niin siksi tämä asia vähän ihmetyttää ja harmittaa.

Vierailija
8/13 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilitko upottamis-/kellumistaktiikkaa? Mulla oli joskus pitkällä päiväyksellä munia, mutta seassa oli monta huonoksi mennyttä munaa. Siitä lähtien olen aina kokeillut ennen keittämistä tai paistamista tuolla tekniikalla.

Vierailija
9/13 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa keitetyt aiheuttaa samoja oireita. Ei häiritse missään kakuissa, makaroonilaatikossa tms.

Vierailija
10/13 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa luomumunia? :)

Vierailija
11/13 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 09:49"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 09:40"]

[/quote]

Niin. En minäkään hyväksy kanojen pitämistä ahtaassa tilassa vaan koko ajan olen ostanut vapaiden tms. kanojen munia ja yrittänyt ostosvalinnallani tukea kanojen miellyttävämpiä olosuhteita. Käyttäisin mielelläni kananmunia sillä en juurikaan syö muuten mitään lihaa niin siksi tämä asia vähän ihmetyttää ja harmittaa.
[/quote] Ne vapaat kanat voi melkein yhtä kurjasti kun "virike"häkkikanat (virike on sellanen muutaman sentin pituinen puupalikka häkin pohjassa..). Ne ei ole varsinaisesti vapaita, pelkästään vapaita häkeistä. Kana per neliö-tiheys on ainoastaan luomukanaloissa jokseenkin siedettävä ja eläimen oikeuksien mukainen. Luomukanoille syötetään myös luomuruokaa, eli periaatteessa se saattaisi olla ratkaisu. Ainakin jos on ihan pakko tukea kananmunateollisuutta olisi kiva että luomusta tulisi normi ja luomutuotanto olisi sitten oikeasti luonnonmukaista ulkoiluineen ja kaikkine kukkoineen.

Vierailija
12/13 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 09:49"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 09:40"] Kananmunien oikea ongelma on elävältä silppua tai kaasukammioon kuolemaan heitetyt kukonpojat sekä eläimen pitäminen alle A4-arkin kokoisessa tilassa. Ette tarvitse kananmunia yhtään mihinkään, vielä jos tulette niistä kipeiksikin. [/quote] Niin. En minäkään hyväksy kanojen pitämistä ahtaassa tilassa vaan koko ajan olen ostanut vapaiden tms. kanojen munia ja yrittänyt ostosvalinnallani tukea kanojen miellyttävämpiä olosuhteita. Käyttäisin mielelläni kananmunia sillä en juurikaan syö muuten mitään lihaa niin siksi tämä asia vähän ihmetyttää ja harmittaa. [/quote] Ne vapaat kanat voi melkein yhtä kurjasti kun "virike"häkkikanat (virike on sellanen muutaman sentin pituinen puupalikka häkin pohjassa..). Ne ei ole varsinaisesti vapaita, pelkästään vapaita häkeistä. Kana per neliö-tiheys on ainoastaan luomukanaloissa jokseenkin siedettävä ja eläimen oikeuksien mukainen. Luomukanoille syötetään myös luomuruokaa, eli periaatteessa se saattaisi olla ratkaisu. Ainakin jos on ihan pakko tukea kananmunateollisuutta olisi kiva että luomusta tulisi normi ja luomutuotanto olisi sitten oikeasti luonnonmukaista ulkoiluineen ja kaikkine kukkoineen.

[/quote]

Kokeilen sitten vielä ihan luomumunia. Nytkin käytän jo luomukaurahiutaleita ja ne on paljon parempia.

Vierailija
13/13 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 09:49"]

Kokeilitko upottamis-/kellumistaktiikkaa? Mulla oli joskus pitkällä päiväyksellä munia, mutta seassa oli monta huonoksi mennyttä munaa. Siitä lähtien olen aina kokeillut ennen keittämistä tai paistamista tuolla tekniikalla.

[/quote]

Mä keitän aina munat niin, että laitan ne kattilaan ja vettä päälle ja katson kelluuko ne. Ainostaan yhden kerran on seassa ollut muna, joka on jäänyt kellumaan.