Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytin eilen, päästiin tänään kotiin - En uskalla nukkua

Vierailija
15.01.2015 |

Pelkään että vauvalle sattuu jotain, joten en yksinkertaisesti uskalla nukkua. Olen tarkistanut varmaan 10 kertaa viimeisen tunnin aikana hengittääkö vauva varmasti ja onko hänellä kaikki hyvin. Äitiys taitaa tehdä minut hulluksi... Toisaalta, tämä kaikki vain siksi että olemme yrittäneet viimeiset viisi vuotta lasta. Olen saanut sinä aikana kaksi keskenmenoa ja synnyttänyt yhden kuolleen lapsen. En vain voi uskoa että tällä kertaa kaikki menee hyvin.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varo ettei jää päälle.

Vierailija
2/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut pikkuisesta! Äitiys, hormonit :) kyllä se siitä tasaantuu ja luotto elämään löytyy hiljalleen kovista kokemuksista huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa ihan normaalilta! se menee ohi kyllä, älä huolestu!

Vierailija
4/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit rauhoittua. Olet synnyttänyt elävän lapsen, joka on päässyt sairaalan lähtötarkastuksesta kotiin ja elää ja voi hyvin. Se, että olet saanut aikaisempia keskenmenoja ja synnyttänyt kuolleen lapsen ei millään lisää tämän elävän vauvasi todennäköisyyttä kuolla. Hän elää, ja hän voi hyvin, kuolet hyvin hyvin todennäköisesti itse ennen häntä. Jokaisella uudella äidillä on sama tunne, mutta voit rauhoittua. 

Vierailija
5/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse samanlainen kunnes lapsi oli 6kk. Et voi ikuisuuksia valvoa, mene nukkumaan. Surullinen fakta on että jos huomaat jossain vaiheessa että lapsi ei hengitä niin se on sama oletko ollut silloin nukkumassa vai vessassa. Ei niin hoi pitkään elää

Vierailija
6/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan sama! Ja sitä kyllä kesti ekat kuukaudet :/ Oli niin kauhea suojeluvaisto päällä koko ajan! Vaunulenkilläkin piti katsoa aina välillä hengittääköhän se nyt varmasti siellä.. Kyllä säkin pystyt kohta ottamaan vähän iisimmin kunhan lisää varmuutta tulee :) Onnea perheenlisäyksestä!

Vierailija
7/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut ihanasta vauvasta! Olet äiti, hienoa! Lapsen ja sinun ja miehesikin etu on, että nukut, kun mahdollista. Jos ajatukset pyörivät liikaa, kuuntele vaikka rentoutusmusiikkia netistä. Tee ohjattu rentoutus. Vauva herättää syötölle kohta. :)

Vierailija
8/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne. Halaukset teille ja koita nukkua:)

Vierailija
9/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat vauvat muuten selviävät hienosti. Jos todennäköisyyksiä haluat ajatella, niin ehdottoman todennäköistä on, että vauvasi elää ja kehittyy normalisti.;)

Vierailija
10/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki sellainen patjalle laitettava hengitys"monitori" jos tuntuu liian vaikealta mennä ilman nukkumaan. Se kyllä hälyttää jos lapsi menee hengettömäksi. Kuulostaa kyllä ihan normilta hormonisekoilulta, menee ohi ajan kanssa kun opit rentoutumaan.

Vierailija
11/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea pikku tulokkaasta ja äitiydestä, nuo ensihetket ovat jotain mieletöntä, hyvässä ja pahassa. Yhtä paniikissa suurin osa on ja sinulla on traumaattisia kokemuksia taustalla. Miksi ihmettelinkin..
Miksi teidät passitettiin kotiin niin nopeasti? Lääkärintarkastustakaan ei ole vielä ehditty tehdä, joten olette menossa takaisin sairaalassa käymään? Ehtikö imetys jo käynnistyä? TYKSissä ei ollut ainakaan mitään asiaa kotiin noin nopeasti vaikka polikliinisistakin synnytyksistä paljon puhutaan.

Vierailija
12/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoituhan. Semmoista se meillä äideillä tuppaa olemaan. Ei tiedä mitä tehdä, kun pieni huutaa.. Selviät varmasti pikkuisen kanssa.  onnea!  Se pikkuvauvavaihe on pian ohi. 

Vierailija
13/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 01:13"]Rauhoituhan. Semmoista se meillä äideillä tuppaa olemaan. Ei tiedä mitä tehdä, kun pieni huutaa.. Selviät varmasti pikkuisen kanssa.  onnea!  Se pikkuvauvavaihe on pian ohi. 
[/quote]
Tuskin edes itkee paljon vielä kun eilen vasta syntyi. Ekat päivät ovat hiljaisia kun niin väsyneitä koitoksesta..

Vierailija
14/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommosta tuppaa olemaan vaikka tämän nykyisen vauvan edellä on neljä lasta. :) Se menee ohi, yleensä.

Voimia vauva-arkeen. Koita nauttia nyytistäsi. Aika kuluu liian nopeaa. :)

Vierailija
15/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 01:07"]

Onnea pikku tulokkaasta ja äitiydestä, nuo ensihetket ovat jotain mieletöntä, hyvässä ja pahassa. Yhtä paniikissa suurin osa on ja sinulla on traumaattisia kokemuksia taustalla. Miksi ihmettelinkin.. Miksi teidät passitettiin kotiin niin nopeasti? Lääkärintarkastustakaan ei ole vielä ehditty tehdä, joten olette menossa takaisin sairaalassa käymään? Ehtikö imetys jo käynnistyä? TYKSissä ei ollut ainakaan mitään asiaa kotiin noin nopeasti vaikka polikliinisistakin synnytyksistä paljon puhutaan.

[/quote]

Minä synnytin lauantai-iltana klo 18 ja lähdin kotiin maanantaina klo 11. Tämä Naistenklinikalla, ensisynnyttäjä olen ja kyseessä normisynnytys, pitkä sellainen, eikä mikään polisynnytys. Lääkärintarkastus tehdään AINA, yksikään vauva ei ilman sitä kotiin lähde. Voi olla, että pitää toisen kerran mennä käymään tms., jos aihetta, mutta harvemmin.

Vierailija
16/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 00:35"]

Liian väsyneenä voit vaikka vahingossa pudottaa mukulan, ja toisaalta Kätkytkuolemakin voi tulla hyvin nopeasti...

[/quote]

Häpeä itseäsi. 

Vierailija
17/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea! Tuo on ihan normaalia alkuun. Ota vauva viereen ja nuku hänen kanssaan. Näin vauvan hengitys toimii parhaiten ja äidinvaistosi estää sinua kierähtämästä päälle tms.

Vierailija
18/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän todellakin pelkosi. Oletettavasti raskaus aikakin oli melkoista pelkoa tuollaisten kokemusten jälkeen?
Minun lapseni kuoli kohtuun. Kamala kokemus ja se herätti minussa niin kamalan pelon, että luulin etten voi ikinä tehdä lapsia vain pelon takia. Tulin vahingossa raskaaksi uudelleen ja nyt pelkään ihan kamalasti. Jos kaikki menee hyvin niin tiedän että tulen pelkäämään vauvan syntymänkin jälkeen, luultavasti koko loppu elämäni. Mutta se on myös johonkin rajaan asti normaalia. Äidillä on aina huoli lapsestaan yleensä jo positiivisen testin jälkeen.
Älä hätäile. Lapsi kuitenkin on terve nyt ja todennäköisesti kaikki tulee olemaan hyvin :) Onnea ja paljon paljon tsemppiä jaksamiseen. Itse jännitän nyt ensimmäistä ultraa!

Vierailija
19/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 01:34"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 00:35"]

Liian väsyneenä voit vaikka vahingossa pudottaa mukulan, ja toisaalta Kätkytkuolemakin voi tulla hyvin nopeasti...

[/quote]

Häpeä itseäsi. 

[/quote]

Nooo... tuskin tuon kirjoittaja tarkoitti pelotella hormoniäitiä entisestään. Se oli sellainen nörttityyppinen lausunto, jossa kehotettiin miettimään riskit uudelleen ja siitä rentoutuneena huokaisemaan hartaasti ja menemään unille, koska mitään ei kuitenkaan välttämättä voisi tehdä vaikka valvoisi viikon. Joihinkin tuollainen toimii paljon paremmin kuin minkäänlainen vakuuttelu, esim. itseeni.

Hormonit vievät unen tosi tehokkaasti, ja itse nukuin suhteellisen rauhassa vain lapsi kainalossa tai niin, että se oli jonkun hereillä olevan kainalossa. Jos tuolta tuntuu, tottele sitä tunnetta. Onhan se järkevää, että tuore emo on levoton lapsestaan, jos tämä ei ole ihan lähellä.

Vierailija
20/49 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki hälyttävä alusta vauvan sänkyyn. Se piippaa, jos lapsella hengityskatkoksia.