Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko mahd kotihoidontukeen?

Vierailija
15.01.2015 |

Tuntuu aika uskomattomalta kysyä mutta.. olen siis aloittanut juuri opiskelut ja lapsi aloitti kunnallisen päivähoidon (alle 3 v). Opiskelen työmarkkinatuealla sekä saan lisäksi kulukorvausta. Voiko olla mahdollista että jos lapsi olisi mennyt yksityiselle hoitajalle olisin saanut vielä kotihoidontukea kaiken tämän lisäksi? Tuntuu aika uskomattomalta, siinä tapauksessa alan kyllä miettimään päivähiidon vaihtoa. Olen siis yh.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 01:04"]

No huh huh, mielessä siinsi jo talonrakennus ja uusi auto, niin hyvin näitä tukia jo maksellaan...

[/quote]

Niin siis tavallinen kotihoidontuki, ilman mahdollista hoitolisää (joka on tulosidonnainen) ja kuntalisää (joka maksetaan joissakin kunnissa), on 342 e. Eli äiti saa tuon kun lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Siis ainoana tulonaan. Ei sillä paljoa taloa rakenneta, eikä autoja ostella. En näe tuota hyvänä tukena, opiskelija ja työtönkin saa enemmän. Tuosta kun lähtee vielä verot pois.

Yksityisen kotihoidontukea saa enemmän, mutta ihan jokainen murena siitä menee suoraan hoitomaksuun, sen perhepäivähoitajan palkka nimittäin maksetaan tuolla. Se on silti halvempaa kunnalle, kuin päiväkoti, joka on per lapsi 1000-1200 e. 

Vierailija
2/10 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai sä mitään saa itse jos lapsi menee yksityiseen päiväkotiin? Kela maksaa silloin yksityisen hoidon tukea tms. Eri asia jos ei ole hoidossa ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 00:34"]Et kai sä mitään saa itse jos lapsi menee yksityiseen päiväkotiin? Kela maksaa silloin yksityisen hoidon tukea tms. Eri asia jos ei ole hoidossa ollenkaan.
[/quote]
anteeksi en selvittänyt asiaa kunnolla.. luin siis kelan sivuilta että kotihoidontukeen on oikeus alle 3-vuotiaan lapsen kanssa joka ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Eli tarkoitan nyt lähinnä perhepäivähoitajia

Vierailija
4/10 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne perhepäivähoitajatkin ole kunnallista päivähoitoa, kuntahan heille palkan maksaa? Olen kuvitellut, että yksityinen hoitaja tarkoittaa kotiin palkattavaa hoitajaa, esim. mummoa.

Vierailija
5/10 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös yksityisiä perhepäivähoitajia siis näiden kunnallisten lisäksi, mutta en tiedä tästä tarkemmin. Olen vain pintapuolisesti tutkinut vaihtoehtoja kun ipana pitäisi syksyllä laittaa hoitoon.. en siis ole yhtään varma mistään mutta näin olen käsittänyt! :D
-2

Vierailija
6/10 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä perhepäivähoitajia ihan yksityisiä on. Eikö kukaan osaa vastata? En kyllä osaa juuri tähän uskoa että saisin näiden tukien päälle saisin vielä n 500 e tekemättä mitään, enhän mä muuten koskaan enää viitsi töihin lähteä!

Vierailija
7/10 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 00:53"]

Kyllä perhepäivähoitajia ihan yksityisiä on. Eikö kukaan osaa vastata? En kyllä osaa juuri tähän uskoa että saisin näiden tukien päälle saisin vielä n 500 e tekemättä mitään, enhän mä muuten koskaan enää viitsi töihin lähteä!

[/quote]

No saat tietenkin kotihoidontukea, jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa, mutta kaikki yksityinen hoito maksaa enemmän. Suurin osa yksityisistä päiväkodeista ja perhepäivähoitajista maksaa 800-900e/kk. Käytännössä lähes aina tuo kotihoidontuki maksetaan suoraan yksityiselle ja sen lisäksi maksat heille omaa rahaasi. 

Vierailija
8/10 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 00:59"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 00:53"]

[/quote]

No saat tietenkin kotihoidontukea, jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa, mutta kaikki yksityinen hoito maksaa enemmän. Suurin osa yksityisistä päiväkodeista ja perhepäivähoitajista maksaa 800-900e/kk. Käytännössä lähes aina tuo kotihoidontuki maksetaan suoraan yksityiselle ja sen lisäksi maksat heille omaa rahaasi. 

[/quote]

Sanoin väärin, anteeksi. Siis jos laitat lapsesi yksityiselle puolelle, et saa kotihoidontukea vaan yksityisen hoidon tukea, jolla et kata kokonaan hoitomaksua.

Vierailija
9/10 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

• Kokopäivähoitomaksu on 843€/kk
• Osapäivähoitomaksu on 708€/kk

josta vanhemmille jää maksettavaksi 140-340€/kk riippuen Kelan tuen määrästä. Hoitomaksuun sisältyy aamiainen, lounas ja välipala. Maksukausi on 1.8-31.7 eikä poissaoloja hyvitetä, ellei erikseen etukäteen toisin sovita. Päiväkoti on kiinni 1-31.7, joka on myös maksullinen kuukausi. 

Vierailija
10/10 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh, mielessä siinsi jo talonrakennus ja uusi auto, niin hyvin näitä tukia jo maksellaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi