Naurattaa tämä valitus kerrostalon äänistä
Olen asunut koko ikäni kerrostalossa ja ikinä ei ole naapurien äänet häirinneet. Ainut asia mikä päivittäin kuuluu asuntooni on se jos joku kävelee käytävässä tai laittaa ulko-ovensa kiinni. Käytävän äänet kuuluvat herkästi.
Mutta en todellakaan ymmärrä että miten joitakin ihmisiä voi häiritä se että joku vetää vessan tai käy suihkussa? Onko teidän seinät tehty paperista?
Jos minun naapurini vetää vessansa tai käy suihkussa kyseiset äänet kuuluvat vain minun vessaan, eikä muihin huoneisiin. Eli jos makuuhuoneessa olen nukkumassa tai vaikka olohuoneessa viettämässä aikaa naapurin vessan vetämiset ja suihkussa käynti ei kuulu sinne. Ja muutenkin jos joku naapuri on suihkussa ja satun olemaan itse vessassani sen suihkun äänen kuulee mutta ei se mitään häiritsevää ole.
En vain todellakaan ymmärrä että joitain voi häiritä tommoiset äänet tai vielä naurettavampaa se että naapurin yskiminen ja aivastelu häiritsee. Laitatteko korvanne aina seinää vasten ja yritätte oikeen kuunnella naapuriin että jos joku ääni kuuluisi niin voi taas valittaa.
En ole ikinä itse tätä ymmärtänyt koska minua ei ole ikinä häirinnyt naapurin äänet koska ei semmosia edes kuulu ja minulla ei ole aikaa kuunnella naapurista kantautuvia ääniä. Minulla saattaa olla telkkari päällä tai radio. En välttämättä edes kiinnitä huomiota jos naapurissa elämisen ääniä kuuluu.
Te kaikki kerrostalo valittajat taidatte aina asua hiljaisuudessa ja kuulette kaikki pienimmätkin mahdolliset äänet naapurista.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, meille kuuluu jonkin verran naapureista ääntä, mutta so what? Normaalit elämisen äänet kuuluvat kerrostalossa asiaan ja olisi suorastaan kaameaa, jos olisi ihan umpihiljaista. Naapurien äänet ovat merkki elämästä ja yhteiskunnasta, ja niihin tottuu hyvin nopeasti, ettei niitä edes huomaa. Ok, joku keskellä yötä kovaäänisesti bilettäminen tai koiran haukunta kello viisi toki on eri asia, mutta en siedä näitä turhasta-ruikuttajia, jotka kehtaavat kitistä siitä, että yläkerrassa naapuri kävelee keskellä päivää kodissaan! "Mutku se on niin kanta-astuja..." haloo nyt oikeasti, levitoidako sen pitäisi?
Jos jotkut tuollaiset äänet ärsyttävät, valituksen kohde on taloyhtiö ja surkea äänieristys, ei naapuri, joka yrittää vaan elää tavallista rauhallista elämäänsä.
Ja ei, en puhu nyt itsestäni, asun alimmassa kerroksessa. Koettakaa te kakkosen kaltaiset ihmiset ymmärtää, että vaikka itse osaattekin puhua vain itsestänne, muut ymmärtävät vähän laajemmin...
Se on vain kumma, että samassa asunnossa osaa ensin joku asua täysin äänettömästi, ja sitten kun siihen muuttaa uusi asukas, niin alkaa kuulua valtava töminä ja kolina koko ajan.
Se voi olla niinkin, että se edellinen asukas ei juuri kotonaan viihtynyt ja jos kävi kotona, niin sellaiseen vuorokaudenaikaan, jolloin sinä olit duunissa.
Ihan sama.
Joka tapauksessa jos se uusi asukas vain siis liikkuu ilman kenkiä omassa kodissaan keskellä päivää - siitä EI voi valittaa. Ei ihminen voi leijua lattian yli, pitää hänen voida kävellä. Jos sellaisesta ärsyyntyy, kannattaa valittaa taloyhtiön hallitukseen täysin olemattomista äänieristeistä - tai harkita terapeutin etsimistä. Normaali-ihminen tottuu ympäristön ääniin. Neurootikko ei.
Kaikki tömistelijät pitäisi aina asuttaa kerrostalon alimpaan kerrokseen. Hyvä esimerkki oli yksi nuori perhe omassa talossani. Kylmäkellarissa käydessä kuului yläpuolelta jatkuva töminä, kun lapset juoksivat pitkin kämppää. Ajatuskin siitä, että olisivat asuneet jonkun asunnon yläpuolella, puistattaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tömistelijät pitäisi aina asuttaa kerrostalon alimpaan kerrokseen. Hyvä esimerkki oli yksi nuori perhe omassa talossani. Kylmäkellarissa käydessä kuului yläpuolelta jatkuva töminä, kun lapset juoksivat pitkin kämppää. Ajatuskin siitä, että olisivat asuneet jonkun asunnon yläpuolella, puistattaa.
Pahimpien kanta-astujien tömistely kuuluu ylöspäinkin. Mulla nyt vajaan vuoden ollut sellanen alakerran naapuri. Aikaisemmin ei ole kuulunut askeleet. Nyt tömisee niin, että siihen herää aamulla.
Kerrostaloihin pitäisi olla pääsyvaatimuksena asukastentti. Jos ei osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin oikein, ei saisi asumislupaa.
Asun 2013 valmistuneessa taloyhtiössä ja täällä on todella surkea äänieristys. Ylä JA alakerrasta kuuluu pissilorinat, seinänaapureista ja yläkerrasta kovat töminät, vetolaatikoiden vedot, ovien kolahtelut ja imuroinnit selkeästi. Ei haittaisi jos nämä äänet kuuluisi vaimeana, mutta ei, kuuluvat runkoääninä ja kovaa herättäen syvästä unesta. Ilmastoinnissa on myös jotain vikaa. Kun joku lähinaapuri esim paistaa ranskalaisia uunissa, kämppääni tulee hajut siitä selvästi ja noin vuorokauden kestää ennenkuin viimeinenkin käry häviää.
Turhasta valittavat on toki naurun asia erikseen, mutta kyllä niitä huonosti äänieristettyjä tahi rakennettuja taloja on olemassa. Itse asun sellaisessa, jossa äänet kuuluu suht. helposti, mutta ei onneksi häiritsevästi. Olen kiinnittänyt yöllä huomiota siihen, että miten voikin omaan kämppään kuulua yskäisyt, jotka kuulostaa enemmänkin sellaiselta alkujaankin vaimealta köhäisyltä, ihan kuin olisi joku vieressä yskäissyt hiljaa. Lisäksi kuulen, kun naapurin ukko käy iltapissalla aina kellonlyömän tarkkuudella lähes samaan aikaan, sillä hän tähtää ilmeisesti kovalla paineella pöntön keskelle :D Minua ei kumpikaan näistä äänistä ole häirinnyt muuten kuin alleviivauksina siitä, miltäköhän omat naurunpyrskähdykset tai vessakäynnit kaikuvat öisin alakertaan... Äänekäs riitely, jatkuva remontoiminen ja bilettäminen toki häiritsisi, mutta veikkaan että tämä koskee useimpia kerrostaloja. Joskus yläkerrasta kuului telkkarin ääni, ja se kyllä vähän ärsytti. En tiedä olivatko laittaneet lattialle, mutta nyt ei ole hetkeen kuulunut.