Tutustumiskäynti päiväkotiin, mitä kysyn ja mihin kiinnitän huomiota?
Auttakaa!
Ennenkuin laitetaan päivähoitohakemus vetämään, haluan tutustua alueen päiväkoteihin. Että olisi sitten edes jotain perusteita millä toivoa hoitopaikkaa. Mitään kokemusta päiväkodeista ei ole, ei edes omaa lapsuudenkokemusta. Mitä kannattaa kysyä? Mihin kiinnitän huomiota? Mitkä on hyviä juttuja ja mitkä huonoja juttuja?
Vai kannattaako vaan hakea lähimpään ja sillä hyvä?
Kommentit (12)
Minulle sijainti on tärkeä, en halua käyttää aikaani edestakaisin liikkumiseen joka päivä enkä myöskään käytä autoa jos voin kävelläkin.
Meillä on onneksi monta vaihtoehtoa ihan lähellä, joten laitoin vaihtoehdot koon perusteella. Ykkösvaihtoehdoksi siis kahden pienryhmän päiväkoti, seuraavat myös pieniä. Jätin pois kaikkein lähimmän joka oli myös kaikkein suurin.
En käynyt edes tutustumassa etukäteen. Mitähän siellä nyt olisi tutkinut ja miksi? Kuitenkaan ei ole takeita siitä, että lapsi pääsisi juuri siihen päiväkotiin, joka on omasta mielestä paras. Sitä olisi tietysti voinut kysellä, että onko täällä hyvin tilaa vai millainen tilanne.
Haluan nyt kuitenkin käydä tutustumassa, enkä pelkästään sijainnin perusteella tehdä valintaa. Olisiko muita kommentteja?
Tuo oli jo hyvä, että pieni päiväkoti voi olla parempi kuin iso.
Mitä itse arvostat? Aktiviteetteja, liikunnallisuutta, taidekasvatusta? Hienoja tiloja ja runsaita leluja? Henkilökemiaa hoitajien kanssa? Kielikylpyjä? Kai sinulla on jotain käsitystä, mitä etsit ja kaipaat?
Joo päiväkodin piha on tärkeä. Joissain kerrostalon alakerta -päiväkodeissa saattaa olla pienen pieni 10x10 m kokoinen "piha", joissain taas piha on iso, monipuolinen, siellä on tilaa juosta ja korkeuseroa eikä pelkkää tasamaata, on pensaita ja laitteita.
Ja sit henkilökunta. Päiväkotiryhmässä työntekijät pitkälti tekevät arjen ja lapsi viettää heidän kanssaan arkipäivisin isomman osan valveillaoloajastaan kuin omien vanhempien kanssa.
Kysy, minkä ikäisiä lapsia on siinä ryhmässä, johon lapsesi mahdollisesti tulisi. Yleensä pyritäänkin kyllä järjestämään paikat niin, että ryhmässä on suunnilleen yhtä vanhoja.
Tunnelmaan ja ääniin mä kiinnittäisin ensi sijassa huomiota. Kysyisin mitä pitävät tärkeinä asioina ja onko ollut sisäilmaonglemia. Itse valitsin (pääsi ykköstoiveeseen) päiväkodin, joka oli helsinkiläisittäin pieni ja rauhallinen vaikka piha oli huono. Lapsille piha ei lopulta ole niin tärkeä (toki joillekin voi ollakin). Tykkäsin hoitajien rauhallisuudesta ja siitä, että hommat toimi hyvin, lapsiin myös tarttuu rauhallisuus. Ryhmä (tai oikeastaan kaksi ryhmää, jotka teki aika paljon yhteistyötä) oli myös tosi rauhallinen vaikka kyseessä on monikulttuurinen päiväkoti. Oltiin tyytyväisiä, enää ei lapseni ole päiväkodissa.
Luottaisin myös intuitioon, lapsi oli mukana tutustumisreissulla ja hän tykkäsi eniten paikasta, jossa näki kiinnostavan näköisiä leluja. Itse taas en valinnut sitä vaan sen joka tuntui itsestäni parhaalta.
9 jatkaa vielä sen verran, että kysyisin myös ikäjakaumasta mutta en sillä ajatuksella, että eri ikäiset lapset olisivat huono juttu. Musta lasten ei tarvitse eikä saisikaan viettää aikaansa vain samanvuotisten kanssa vaikka toki paras kaveri helposti siitä rjoukosta löytyykin.
Mielestäni sijainti on varsin olennainen hoitopaikkaa ajatellen, etenkin jos lapsi joutuu olemaan pidempia hoitopäiviä sen takia. Lisäksi matkat tapahtuvat yleensä silloin, kun lapsi on väsyneimmillään. Päiväkodin koko ei vaikuta niinkään lapsen silmin, se oma ryhmä on samankokoinen kaikkialla. Tärkeämpää on hoitajien toiminta ryhmässä, onko heillä hyvä olla työpaikallaan. Pienissä päiväkodeissa iskee herkemmin hoitajapula, jos sijaisia ei saada riittävästi. Samoin kiinnittäisin huomiota pihaan, ulkoilu- ja retkimahdollisuuksiin. Onko pihalla auringon- ja tuulensuojat, viihtyisitkö itse pihalla päivittäin.
Itse kiinnittäisin sijainnin lisäksi huomiota henkilökunnan tapaan ohjata lapsia, yleiseen ilmapiiriin (onko melua, miten lapsille puhutaan, eli otetaanko katsekontaktia vai nalkutetaanko jostain penkiltä vaivautumatta nousemaan ylös jne.). Myös sisäilman raikkaus on tärkeää, joissakin päiväkodeissa on niin raskas ilma että ei ihme jos lapset on väsyneitä ja levottomia.
Meillä kokemusta neljästä eri päiväkodista. Itse arvostan eniten henkilökunnan hyvää ilmapiiriä. Vaikka nuoret ohjaajat ovat usein energisiä, vanhemmilla, jos eivät ole ihan loppuunpalaneita, on usein kokemuksen tuomaa auktoriteettia ja kykyä rauhoittaa ryhmä ja ryhmäyttää lapset. Paras henkilökunta on sellaista, jossa on sekä nuoria että vanhoja ja erilaisia persoonia.
Meillä on yksi huono päiväkotitkokemus, ja emme olisi lasta halunneet sinne edes laittaa, mutta oli pakko koska muutimme ja ainoa mahdollinen päiväkotipaikka löytyi tästä päiväkodista. Se oli yksityinen, fasiliteetit olivat huonot ja henkilökunnan käytös ystävällistä mutta ei kovin ammattitaitoista. Lasten välisiin nahisteluihin ei puututtu, päiväkodin ainoa mies oli tavallaan ainoa "kurinpitäjä" ja lapsilla oli selkeästi oma hierarkiansa jonka annettiin olla. Jos joku oli siellä alimmaisena niin sitten oli. Lapsi muutti toiseen päiväkotiin heti kun paikka aukesi, ja moni muukin vanhempi teki saman päätöksen.
Minusta piha, lelut ja jopa puuhat ovat pitkällä tähtäimellä toisarvoisia. On tietenkin hienoa jos päiväkodissa tehdään paljon erikoisia juttuja, tulee vierailijoita ja tehdään retkiä, mutta loppujen lopuksi se lapsi on siellä päivästä toiseen enimmäkseen tavallisessa arjessa ja silloin kaikista tärkeintä on se, miten henkilökunta ratkaisee tilanteita ja kuinka hyvin heidät on ohjeistettu ja miten he kohtelevat toisiaan.
Valitsin itse päiväkodin, johon menin tutustumaan niin että se oli se meidän lähin päiväkoti. Sen jälkeen tarkkailin, minkälaisin periaattein lapsia hoidetaan. En niinkään välittänyt yksittäisen hoitajan kyvyistä vaan nimenomaan siitä, miten kokonaisuus toimi, miten sijainen ohjeistettiin jne. Ja toistaiseksi tämä päiväkoti on ainoa, johon sijaisen on helppo tulla ja jossa on toimittu vuodesta toiseen (kolme lasta käynyt tätä päiväkotia) samojen periaatteiden mukaan, vaikka hoitajia on vaihtunut. Kun juttelin henkilökunnan kanssa, juttelin nimenomaan sijaisen tai sen uusimman kanssa ja sain sitä kautta jo aika hyvää kuvaa tilanteesta. Paras suositus mielestäni oli myös se että henkilökunnasta kaksi oli valinnut omalle lapselleen tämän päiväkodin (eri ryhmässä kuin hän itse).
Näiden vuosien aikana olen törmännyt huonompiinkin hoitajiin, mutta kun päiväkodin yleistä linjaa on noudatettu, ovat nämä solahtaneet kivasti osaksi kokonaisuutta toimien samojen periaatteiden mukaan kuin muutkin vaikka kyvyt eivät ihan rittäisi. Välillä olen antanut palautetta toiminnasta (meillä se on ollut aika vähäistä) mutta silti olen aina muistanut kehua, että arkeen on panostettu niin hyvin, koska onhan se tärkeämpää kuin satunnaiset retket tai puuhaamiset.
LAsten kannalta arjen jatkuminen samanlaisena sijaistenkin aikana on hyvin tärkeää. Meillä kaikki lapset ovat viihtyneet ja itselläkin on ollut turvallinen olo kun on tiennyt, miten asiat siellä hoidetaan. Yksittäiset asiat ovat ärsyttäneet/ärsyttävät, mutta kokonaisuus on ollut oikein onnistunut.
Omasta mielestäni kannattaa hakea siihen, joka olisi työmatkojen kannalta paras. Esimerkiksi meillä on helpompaa, että lapsi ei ole ihan lähimmässä päiväkodissa. On kuitenkin kävelymatkan päässä, mutta työmatkojen kannalta helpompi, kun on kuitenkin matkanvarrella. Meillä lapsi on pienessä päiväkodissa, jossa on vain kaksi ryhmää. Kesällä lapsi oli sitten kahdessa muussa pääiväkodissa, kun oma päiväkoti oli kiinni. Pidän kyllä eniten siitä omasta päiväkodista, kun on niin pieni, että kaikki hoitajat ovat tuttuja, mutta ei minulla ole pahaa sanottavaa niistä kahdesta isommasta päiväkodista, joissa lapsi oli kesällä.