Olenko kamala äiti, jos laitan oman hyvinvointini vähäksi aikaa lapsen edelle?
En haluaisi nähdä lapsen isää ollenkaan. Sairastan masennusta ja saan henkisiä ja fyysisiä oireita, kun joudun edes vilaukselta näkemään lapsen isää.
En siis haluasi vaihtaa lasta puistossa, tai että isä toisi lapsen meille kotiin tai edes pihatielle. Kerran näin vilaukselta miehen selän ja loppuilta meni sydän hakaten kylmässä hiessä.
Olen yrittänyt ehdottaa, että isä veisi lasta tarhaan tai hakisi sieltä, mutta ei quostu ottamaan edes yökylään. Nyt olemme sopineet, että hänen vanhempansa toisivat lapsen kotiin isän luolta tai minä hakisin lapsen vanhempien luolta, kun isä käynyt lapsen sinne viemässä, mutta isä valittaa niistäkin.
Tällä hetkellä näkevät kahdesti kuussa noin 6-7h kerrallaan, muuten eivät ole yhteydessä ja lapsi pian 5v.
Etsin itselleni juuri terapeuttia ja yritän saada itseni kuntoon, mutta tällä hetkellä en vain kykene näkemään miestä.
Käymme perheneuvolassa ja se tunti siellä on aivan tappoa. Siellä puhutaan, että pitäisi pistää lapsen tarpeet etusijalle ja olen sitä vuosia tehnyt, kun mies rillutellut menemään ja olen vaan nyt niin loppu. Noiden perheneubolatapaamisten jälkeen olen niin loppu, että en meinaa saada itseäni sängystä ylös viikkoon. Ei sekään lapselle tee hyvää.
Olenko siis ihan kauhea ihminen, jos kerrankin en välitä isän marinoista ja vaikeuksista ja pistän itseni etusijalle, myös lapsen ohi, kunnes mahdollisesti joskus voin paremmin ja ehkä voin kohdata isää vaihtotilanteessa?
Kommentit (23)
Taidat olla vähän alamaissa, huono mieliala värittää nyt näkemiäsi asioita ja vääristää todellisuutta.
Et ole huono etkä epäonnistunut äiti. Huono äiti ei ajattele lapsensa parasta, eikä häntä se liikuta lainkaan. Olet siis hyvä äiti, kun mietit mikä lapsellesi olisi paras ratkaisu. Kuulostaa ikävältä, että ammattilaiset ovat saaneet sinut syyllistymään lapsen etuun vetoamalla. Ehkä siellä on ollut vastassa väärä tyyppi, ei keskusteluavun ja tuen tarkoitus ole, että äiti makaa henkisesti raunioina käynnin jälkeen.
Tapaamissopimuksen muutoksia ja vahvistusta voi hakea käräjäoikeudesta. On täysin ok käyttää oikeusvaltiomme palveluja, ne ovat sinuakin varten vaikeassa tilanteessa. Maksan mielelläni veroja, jotta sinäkin voit saada oikeusapua. Jos olet vähävarainen, oikeusapu on ilmaista, myös useisiin kotivakuutuksiin kuuluu oikeusturva jos se olisi sinulle maksullinen.
Sinulla oli hyviä ajatuksia mm. tukiperheestä. Soita sosiaaliohjaajalle ja kerro murheesi, hän ohjaa eteenpäin. Olen itse lasun sossu, ja näiden asioiden kanssa tekemisissä päivittäin. Sinä kuulostat rohkealta äidiltä, jonka rinnalla pitäisi nyt kulkea hetken aikaa, ja yhdessä avata asioita. Maailma ja ratkaisut eivät ole niin mustavalkoisia kuin miltä juuri nyt näyttää, ja mikä aloituksesta välittyy. Kertomasi asiat eivät täytä minkäänlaisia esim. huostaanoton kriteereitä, jos sitä pelkäät. Tarjolla on tukiperhettä, kotipalvelua, keskustelua ja ohjausta oikeaan paikkaan. Toki avohuollon sijoituskin, mutta mielestäni sekin on vakavammille tapauksille.
Nämä on vaikeita asioita ymmärtää ilman taustoja. Onko sinun entinen miehesi ollut väkivaltainen tai käyttänyt väkivallan uhkaa yhdessä ollessanne? Minulla oli näin sitten saapui se päivä jolloin sain ensimmäisen paniikkikohtauksen, kun muistui mieleen asento jossa sain huolella turpaani exältäni ja hän oli vaihtotilanteessa samassa asennossa.
Kannattaa hoitaa vaihtotilanteet muiden avustuksella.
Mitä jos seuraavan kerran vaihdon suorittaa sinun vanhempasi? Et ole itse edes paikalla, vaikka siellä puistossa. Eikä tarvitse kertoa sille exälle tästä. Ei siinä ole mikään pakko juuri sinun olla. Vanhempasi voi vaan todeta, että sinä olit kiireinen tms. Ja voisitko yksin jutella lastenvalvojan kanssa, ilman että ex pääsee omaa soopaa puhumaan. Toki sopimusta pitää molempien olla tekemässä. Mutta eihän sitä kielletä missään että sinä pyydät jonkun muun viemään/hakemaan lapsen. Jos ex ei anna lasta takaisin, kun joku muu koittaa hakea, soitatte vaikka poliisin.