Meneekö lasten vaatteet pilalle päiväkodissa?
Minulla on kaksi lasta: 3-vuotias tyttö ja 1-vuotias poika. Olen toistaiseksi hoitanut heitä kotona, mutta syksyllä olisi edessä päiväkotiin meno. Suurin stressinaiheuttaja siinä minulle tuntuu olevan se, miten puen heidät. Lapset sotkevat ja sehän kuuluu asiaan - niin syödessä, ulkoillessa kuin taiteillessaankin. Se on ihan ok ja lastenvaatteiden on toki oltava sellaisia, että ne kestävät kulutusta ja likaantumista. Monet käyttävät ilmeisesti päiväkotivaatteina sellaisia vähän 'huonompia' vaatteita, joilla ei ole niin väliä vaikka menisivätkin pilalle. Mutta joskus on kuitenkin ostettava uusiakin vaatteita, eikä aina varmaan viitsisi pitää niitä kaikkein kulahtaneimpia rytkyjä lapsensa päällä, jottei tämä näyttäisi ihan ryysyläiseltä. Mutta entäs sitten, kun lapsi laittaa ensimmäistä kertaa päälleen uuden rakkaan paitansa ja päiväkodissa satutaankin sinä päivänä syömään punajuurta. Se paita menikin sitten siinä, vai siirretäänkö tämä paita sitten niihin päiväkotivaatteisiin ison rinnuksissa komeilevan punaisen tahransa kera? En todellakaan ole mikään pikkutarkka pirttihirmu, jonka mielestä on maailmanloppu jos lapsella on reikä sukassa tai puuroa paidanhelmassa. Mutta kyllä itseäni ainakin harmittaisi, jos hyvä vaate sotkeentuisi lopullisesti - varsinkin jos vaate olisi melko uusi, saati ensimmäistä kertaa käytössä. Ongelmani ei siis koske pesussalähteviä jälkiä vaatteissa, vaan niitä jotka ovat tulleet jäädäkseen.
Meidän lasten vaatteet ovat enimmäkseen sukulaisten vanhoja tai kirpputorilta ostettuja, kuitenkin siistejä ja hyväkuntoisia. Silloin tällöin tyttö bongaa kaupasta jonkun paidan, joka on pakko saada ja oikeastaan ainoa paikka missä sitä voi ylpeänä esitellä on tulevaisuudessa tämä päiväkoti. Tällä hetkellä lapset kun ovat pääsääntöisesti kotona tai ulkona (ulkovaatteet päällä), paikkoja joihin 'pukeutua' on tasan kahden mummolan verran. Olen saanutkin kihistä raivosta, kun tyttö on halunnut laittaa lempimekkonsa päälle lähtiessämme mummolaan ja mummo on kielloistani huolimatta antanut tytölle salaa marjamehua, josta puolet on päätynyt syliin tehden mekkoon reisien kohdalle lähtemättömän punaisen läikän. Ja pojallekin mummon on pakko laittaa ketsuppia joka ruokaan, vaikka olen sanonut lukemattomia kertoja, että sitä on sitten joka puolella eikä se lähde minkään värisistä vaatteista pois. Kuulostan ehkä todella pinnalliselta, mutten mielestäni sitä ole. Olen vain niin kyllästynyt siihen, että niin monet lasten vaatteet ovat aikuisten piittaamattomuuden takia kertakäyttöisiä. Kohtalontovereita? Onko teidän lapsilla päiväkodissa vähän huonommat vaatteet? Mites sitten päiväkodin juhlapäivinä ja vaikka valokuvauspäivänä? Onko teillä mennyt paljon vaatteita oikeasti pilalle tai käyttökelvottomaksi päiväkodissa?
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 13:50"]Vaatteet ovat käyttöhyödykkeitä, eivät edustushyödykkeitä. Suhtaudu niihin sen vaatimalla tavalla.
[/quote]
En todellakaan ole mikään viimeisimmän muodin mukaan lapseni pukeva trendiäiti, mutta kyllä yleensä valitsen lapselleni ehjät ja siistit vaatteet. - AP
Ei ole yksikään vaate mennyt pilalle tai käyttökelvottomaksi päiväkodissa. Tavallisia värikkäitä vaatteita lapsilla, joskus uusia, joskus vanhoja. Harvemmin törkeän kalliita lapsille kannattaa hankkiakaan. En usko että kovin usein punajuurta siellä syödään, eikä ketsuppiakaan anneta. Marjamehua voi olla mutta harvemmin kai vaalea juhlamekko päällä.
Jos sulle usein käy niin, että lapsella on herkkä vaate ja jonkun muun aikuisen toiminnan vuoksi vaate menee pilalle, niin opettele ottamaan kovemmin yhteen joko lapsen (ei panna sitä lempimekkoa arvaamattomiin olosuhteisiin) tai mummin/kummin/kaiman kanssa (ei anneta ruokaa lapselle), tai sitten ala tosiaan suhtautua vaatteisiin realistisemmin, että käyttöä varten ne on. Jos joskus joku yksittäinen kallis vaate on värjääntynyt, niin harmi mutta asiat mittasuhteisiin.
Ajattele näin, jos housut/haalarit on revenny polvista tai muualta se tarkoittaa että ilman niitä lapsi olisi saanut haavan tai ruhjeen saan paikkaan. Se että vaatteet kuluu, tahriintuu tai menee rikki ei ole vaarallista. Sitä vartenhan ne on että suojaa lasta.
Vanish on aika kova juttu. Lähtee kutakuinkin kaikki tahrat. Mä ostan melkein kaikki vaatteet kirpparilta ja jos kovasti tahriintuvat, niin niistä tulee kotivaatteet. Mulle on ihan sama mitä sille 0,50€ paidalle tapahtuu.
Meidän eskarilainen (tyttö) leikkasi saksilla "vahingossa" kauneimman arkipaitansa rikki. Yleensä kulkee vähän huonommissa paidoissa koska on aivan intohimoinen maalaaja, suttaaja, liimaaja, askartelija. Mutta sillä kertaa oli se nätti paita päällä kun piti testata saksia kankaaseen. Eli elämä on ja lapset on lapsia ja paita se vaan on (vaikka otti kyllä vähän päähän).
Enemmän olisin huolissani siitä, mikä määrä nuhakuumetta, kihomatoja ja täitä noissa päikyissä liikkuu...
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 13:50"]Vaatteet ovat käyttöhyödykkeitä, eivät edustushyödykkeitä. Suhtaudu niihin sen vaatimalla tavalla. [/quote] En todellakaan ole mikään viimeisimmän muodin mukaan lapseni pukeva trendiäiti, mutta kyllä yleensä valitsen lapselleni ehjät ja siistit vaatteet. - AP
[/quote] Sitten teet niin jatkossakin. Mikäli vaatekappale menee rikki tai epäsiistiksi, poistat sen käytöstä.
Yhtäkään vaatetta ei toistaiseksi ole päiväkodissa mennyt pilalle esim. ruokailun takia. Tahroja vaatteisiin jää yhtälailla myös kotona ja toisinaan lapselle joutuu vaatteita ostamaan siitä syystä että entiset ovat kulahtaneita.
Ei ne vaatteet siellä päiväkodissa yhtään sen enemään kulu, likastu tai pilalle mene kuin kotikäytössäkään.
Nykyään on koneet ja aineet niin ei niiden tahrojen pitäisi mikään ongelma olla, jos taidot vaan riittää ihan peruspyykkihuoltoon.
Kovasti koitat puolustella itseäsi, mutta...
Ei ole mennyt sen enempää päiväkodissa pilalle kuin kotona. Mutta ei todellakaan kannata ainakaan itse ostaa kalliita vaatteita lapsille, ellei sitten tosiaan pidä niitä kuin kukkaa kämmenellä ja ota pois tahraavampien ruokien takia.
Ryysyläisenä ei tarvitse päiväkotiin pukea, en minäkään niin tee. Mutta kyllä vaan, siellä päiväkodissa voi tulla lasten vaatteisiin mustetta, liimaa, ruokatahroja ja niin pois päin, mitkä eivät lähde ikinä. Mun tyttäreni on myös leikannut saksilla vaatteisiinsa ja yhden uuden paidan hihat pureskeli rikki.
Eli ei todellakaan kannata ostaa vaatteita sillä ajatuksella, että "saan tämän miikkarin sitten myytyä tuplahinnalla", koska se voi olla, että ekan käytön jälkeen se ihku miikkari on rei´illä, tahrittu liimaan (joka ei lähde), musteeseen tai mustikkaan.
Mä ostan KAIKKI lasten vaatteet jostain superalesta, esimerkiksi Name it -paita, joka maksaa 4-5€ jossain mega-alessa, saa sitten tullakin leikellyksi. Lisäksi en tosiaan niitä tahraisia heti heitä pois, vaan ne käytetään ja vipataan roskiin.
Kiitos asiallisista vastauksista! Niinhän se kai on, että juurikin esim. punajuurta tai ketsuppia harvemmin on tarjolla päiväkodissa ja suurin osa muista ruoka- tai esim. askarteluaineisa lähteekin ihan pesussa pois. - AP
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 13:50"]Vaatteet ovat käyttöhyödykkeitä, eivät edustushyödykkeitä. Suhtaudu niihin sen vaatimalla tavalla. [/quote] En todellakaan ole mikään viimeisimmän muodin mukaan lapseni pukeva trendiäiti, mutta kyllä yleensä valitsen lapselleni ehjät ja siistit vaatteet. - AP
[/quote]
Voit sä sitä edelleen pitää ohjenuorana, mutta hyväksy elämän jäljet. Ei sille vaan voi mitään. Sitä paitsi se 12v lapsikin voi vielä astua uusilla kengillä koiranpaskaan tai mutalammikkoon ja sitten se voi olla aika lailla bye bye niiden "uudelle lookille". Ja 6v voi tuhota hyvätkin lenkkarit ekalla käyttökerralla, farkut voi mennä pilalle jne.
Mä ostin meidän 4v tytölle Molon välikausihaalarin ja se kieri sen kanssa mäkeä alas siihen malliin, että siitä lähti sateenkaariraidat ja nappien viereen tuli reikiä. Sellasta se on... Vaatteet kuluu, joskus jopa ekalla kerralla... Toki lasta voi ohjastaa ja ojentaa, mutta on se elämä elämistäkin, ei vain vaatteiden varomista.
Minä olen miettinyt sitä, kun joissain ulkohaalareissa (teknisissä) on kielto, ettei saa laittaa lämpökaappiin ja missäs muualla ne päiväkodissa on kuin siellä lämpökaapissa.
Miten ihmeessä te saatte ne tahrat pysymään niissä vaatteissa???
Ostakaa laadukkaampaa pyykinpesuainetta. Peskää riittävän lämpimässä. Jne...
Mä en edes tiennyt, että esim. ketsuppi ei muka lähde pesussa...
Tunnustan olevani aika samanlainen sekä omieni että lapsen vaatteiden kanssa. Ei meillä todellakaan ole mitään merkkivaatteita, ihan on sukulaisilta saatuja tai alesta ostetuja perusvaatteita. Mutta sitten kun kerran ostan jotain uusia (ei edes kalliita vaan ihan lindex, hm-tasoa) täysin omaa makuani vastaavia vaatteita, joihin vaan ihastun kovasti, niin kyllä mä niitä jonkin verran varon. Tarkoitan siis, että sinä päivänä en esim just punajuurta syötä (vaikka onkin tuon tytön lempparia) tai muuta kovin sotkevaa, jota ei saa pesussa pois. Tiedän, että ne ovat vain vaatteita, mutta kun ei ole liikaa rahaa käytössä niin ne vähät itse ostamat on kyllä tärkeitä.
Niinpä mä käytän hyvin paljon kirkkaan värisiä vaatteita ja mielellään ehkä vielä jollain printillä, joissa ei pinttyneemmätkään tahrat niin paljon näy. Suosittelisin jättämään päiväkodista juuri ne parhaat vaan pois, ei siinä oikein muukaan auta. Vaikka eihän mikään takaa, että ne kotonakaan pysyisivät puhtaana.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:16"]
Minä olen miettinyt sitä, kun joissain ulkohaalareissa (teknisissä) on kielto, ettei saa laittaa lämpökaappiin ja missäs muualla ne päiväkodissa on kuin siellä lämpökaapissa.
[/quote]
Näin on. Mutta niin ne vaan on meilläkin kaikki tekniset vaatteet ja kengät kestäneet tuon lämpökaapin ongelmitta. Eiköhän niissä ole vain turhan tarkat ohjeet vaatteissa.
Mietin, että miten peset lastenvaatteet, jos ei ketsuppi tai marjamehu lähde pois. Kyllä meillä ainakin tahrat ovat lähteneet jopa sormimaaleista lähtien. Lapseni ovat tällä hetkellä kotona, mutta vanhempi käy kyllä kerhossa ja viime vuonna kerho oli päiväkodin tiloissa, eli tekivät periaatteessa samoja asioita kuin muutkin päiväkodin lapset. Ei ole mennyt vaatteita pilalle.
Kyllä minä hoitajana olen välillä kauhistellut, lähinnä pienten ryhmän ruokailussa. Meillä saa ketsuppia melkein aina kun on jauheliharuokaa (ei nyt tietenkääm keiton päälle). Lisäksi on aika usein kiisseliä tai hilloa, jossa mustikkaa tai muuta värjäävää. Ja osa äideistä kun pukee poikansa slipovereihin ja tytöt kauniisiin mekkoihin. En usko että tahrat lähtee.
Millä sä AP peset pyykit, jos et saa edes yksinkertaisimpia tahroja pois lasten vaatteista?
Päiväkotin onkin itse saatanasta. Nyt se pilaa jo vaatteetkin. :D Opi elämään se kanssa, että vaattet on kulutustavaraa.
Jotenki tuntuu huojentavalta, että sinun lapset menee päiväkotiin ja pääsevät tutustumaa kuralammikoihin yms, eikä vaan sisustuslehden aukeamilla istumaan ettei vaan tule tahroja. :D
Vaatteet ovat käyttöhyödykkeitä, eivät edustushyödykkeitä. Suhtaudu niihin sen vaatimalla tavalla.