Miten pienellä palkalla tulisit toimeen?
Siis ehdoton minimi, millä ylipäätään viitsisit (!) töissä käydä? Haen siis minimipalkkaa, millä juuri ja juuri pysyisit "hengissä" tai ainakin jotenkuten täysissä sielun&ruumiin voimissa.
Entä lähtisitkö vapaaehtoisesti palkka-aleen? Mitä tienaat ja paljonko siitä voisit antaa pois? Joutuisitko tuolla alella tinkimään nykyisistä elintavoistasi?
Nostaisiko palkka-ale kilpailukykyämme vai käärisikö yritysjohto/sijoittajat sen vain lisänä taskuunsa?
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:47"]
Mikä oli pointtisi jos ei alimman mahdollisen RIISTOPALKAN hinnoittelu? Älä valehtele. Tämä nyt näkee sokea reettakin että kyseessä on KOKOOMUKSEN riisto osaston palkkojen alennus kamppanja. HAPEÄ
[/quote]
HÄH? Kokoomuksessahan ei edes tiedetä, että Suomessa ON alle 3000e/kk tienaavia!!!
Jos on tarpeen tekijä ns modernille työlle niin siitä maksetaan uuden maailman malliin jos ei ole varaa niin on turha itkeä osaansa.
Raha on väline joka on aivan liian ailahtelevainen jotta siihen voisi luottaa.. tarvii paljon heti tai ei ollenkaan. Vähän ja kituutellen tarkoittaa juurikin itsemurhaa tavikselle ja miksi kokoomus tätä haluaa?
Nyt lähärin palkka. Ei riitä laskuihin kuussa. Ja ruokaa ei ole muutamaan päivään kuussa.
Raha ei ole turvallinen isäntä köyhälle! Köyhien kannattaisi luopua ajatuksesta kokonaan ja vaatia toisia tapoja kun tilanne on heitä vastaan. Myös 70 luvulla syntyneitä on viimeaikoina kuritettu eläkepäätoksin joten heidän kannattaisi yhdistyä ja esittää ehtonsa töiden jatkamiselle.
Kukaan muu ei heitä puollusta vaan RYÖSTÄÄ
10.80€ tuntipalkka. Osa-aikatyö. Tällä pärjää just ja just.
Minusta summaa ei voi sanoa noin, koska moni asia vaikuttaa, esim:
-Jos on sellainen työ mistä todella pitää/minkä kokee todella tärkeäksi, sitä on valmis tekemään pienemmällä palkalla vert. työ josta ei pidä yhtään ja jonka ehkä vielä kokee ns. täysin turhaksi tai jossa kokee että pystyy tekemään vain osan siitä mitä pitäisi tehdä.
-Missä työ sijaitsee, jos työpaikka sijaitsee kaukana, menee esim. 2h/päivä sinne kulkemiseen niin isompi palkka voi hieman lohduttaa, vastaavasti jos saa työpaikan ihan kodin vierestä saattaa tyytyä pienempään palkkaan (ei matkakuluja, ei mene aikaa matkoihin).
-Millainen elämäntilanne ja -tyyli on. Joku elää tyytyväiseä vaatimatonta ja askeettista elämää sinkkuna --> pärjää pienemmillä tuloilla, vert. toinen joka haluaa että on varaa maksaa edes joku harrastus lapsille ja asua jossain muualla kuin pienessä yksiössä ja käydä joskus huvipuistossakin.
-Millainen työyhteisö on, jos on ns. m*lkkuja joita ei jaksa katsella se iso palkka voi auttaa sietämään pidempään, vastaavasti jos on todella mukava työyhteisö jossa ollaan aidosti ihan sydänystäviä toisten kanssa, pienepikin palkka voi riittää koska se työpaikka on "toinen koti" missä aidosti viihtyy.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:23"]
Siis ehdoton minimi, millä ylipäätään viitsisit (!) töissä käydä? Haen siis minimipalkkaa, millä juuri ja juuri pysyisit "hengissä" tai ainakin jotenkuten täysissä sielun&ruumiin voimissa.
Entä lähtisitkö vapaaehtoisesti palkka-aleen? Mitä tienaat ja paljonko siitä voisit antaa pois? Joutuisitko tuolla alella tinkimään nykyisistä elintavoistasi?
Nostaisiko palkka-ale kilpailukykyämme vai käärisikö yritysjohto/sijoittajat sen vain lisänä taskuunsa?
[/quote]
Siinä 10 €/tunti olisi minimi. Aiempi palkkani oli 15 €/tunti, mutta "tuotannolliset ja taloudelliset" lakkautti palkanmaksun.
Periaatteessa olisin voinut palkkaani leikata 10% mutta työmatkakulut oli sen verran, etten tolla 10 €/tunti olisi tullut toimeen.
Varmasti palkka-ale kilpailukykyä nostaisi, mutta samalla kasvavat voitot ei koskaan näkyisi palkoissa.
12€/tunti on mun minimi. Sen alle jos menee, niin tosi vaikea on tulla toimeen, jos/kun ei saa mitään muita tulonsiirtoja, kuten asumistuki tms.
SIIS ehdoton mininmi jolla kävisit työssä? OLEN vain kokoomuslainen hyväksikäyttäjä jolle on tarpeen tietää, EHDOTON minimi...
Bruttopalkkani on alle 2000 e kuussa. Liian pieni on, aina on keploteltava, jotta pärjää.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:09"]
SIIS ehdoton mininmi jolla kävisit työssä? OLEN vain kokoomuslainen hyväksikäyttäjä jolle on tarpeen tietää, EHDOTON minimi...
[/quote]
Hohhoijaa teitä vasemmistolaisia. No kysytäänpä niin, että minkä verran tulisi toimeentulotukien yms. olla, jotta sinäkin menisit mielummin töihin kuin löhöisit yhteiskunnan elättinä?
Tai jos olet työssä, mutta saisit kenkää, niin ottaisitko vastaavan työn ansiosidonnaista vastaavalla palkalla vai jäisitkö mielummin löhöämään ansiosidonnaisellasi?
Mies tienaa kokopäivätyöstä 1500€/kk netto. Siihen päälle lapsilisä ja kotihoidontuki(+ se "köyhäinlisä"). Nytkin olisi jo varmaan kannattavampaa miehen lopettaa työt ja meidän muuttaa vuokra-asuntoon yhteiskunnan eläteiksi.
Onko vinkkejä miten omistusasunnon myynnistä saisi rahat piiloon ja tuet juoksemaan?
Eli minulle ainakin 100 000 kuussa en vasemmistolaisista ei ole tietoa mikä on vasemmistolaisuus?
No nyt tulen toimeen työmarkkinatuella ja tulisin siis toimeen sellaisella palkalla joka olisi työmarkkinatuki plus matkakulut :) ja työpaikkaruokalan lounas
Mulla lähtöliksa on työstä riippuen 75 - 140e/h (+alv). Tosta jää käteen sellanen 30 - 50 euroa/tunti, millä katetaan oman liksan lisäksi työvälineet ja paperityöt (laskutus, kirjanpito, ym). Vähemmälläkin tulen toimeen, helposti, mutta olen huomannut että edullista työtä ei arvosteta.
Palkka-aleissa sama juttu, yhdessä firmassa suostuttiin tekemään vuosi vähemmällä liksalla ja siitä kiitokseksi 40 % sai kenkää. Fiksumpaa olis ollut kieltäytyä ja ottaa fudut vastaan saman tien, nyt monet joutu käyttämään säästöjään tuon vuoden aikana, eli maksoivat siitä ilosta, että saivat tehdä töitä huonosti hoidetussa firmassa.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:28"]
No nyt tulen toimeen työmarkkinatuella ja tulisin siis toimeen sellaisella palkalla joka olisi työmarkkinatuki plus matkakulut :) ja työpaikkaruokalan lounas
[/quote]
Mikä asumismuoto? Miten saat rahat riittää edes ruokaan/mitä syöt?
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:31"]
Mulla lähtöliksa on työstä riippuen 75 - 140e/h (+alv). Tosta jää käteen sellanen 30 - 50 euroa/tunti, millä katetaan oman liksan lisäksi työvälineet ja paperityöt (laskutus, kirjanpito, ym). Vähemmälläkin tulen toimeen, helposti, mutta olen huomannut että edullista työtä ei arvosteta.
Palkka-aleissa sama juttu, yhdessä firmassa suostuttiin tekemään vuosi vähemmällä liksalla ja siitä kiitokseksi 40 % sai kenkää. Fiksumpaa olis ollut kieltäytyä ja ottaa fudut vastaan saman tien, nyt monet joutu käyttämään säästöjään tuon vuoden aikana, eli maksoivat siitä ilosta, että saivat tehdä töitä huonosti hoidetussa firmassa.
[/quote]
Näin tehty perheemme kohdalla niin minun kuin miehenikin työpaikoilla ja usean tutun työpaikalla. Palkka-ale on jo todellisuutta. Ja säästöt huvenneet, elintasoa joutuu laskee, rankasti. On yllättävän vaikeaa päästää irti totutuista tavoista...
Olen yksineläjä ja tulisin toimeen, jos nettopalkkani olisi tuhat euroa kuussa. Elämä olisi aika niukkaa, mutta tulisin siis sillä toimeen, koska minulla ei ole elätettäviä. (Todellisuudessa nettopalkkani on hitusen yli 2 000 euroa.)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:28"]
[/quote]
Mikä asumismuoto? Miten saat rahat riittää edes ruokaan/mitä syöt?
[/quote]
Maksettu omakotitalo, tehdään kasvisvoittoista ruokaa itse raaka-aineista lähtien. Puolisolla myös työmarkkinatuki.
Alle 6000€ menisi jo sen rajan yli, että joutuisin muuttamaan elämääni liikaa.
Joutuisin ostamaan osan vaatteista wt-liikkeistä, en voisi matkustaa kuin pari kertaa vuodessa jne..