Miten pienellä palkalla tulisit toimeen?
Siis ehdoton minimi, millä ylipäätään viitsisit (!) töissä käydä? Haen siis minimipalkkaa, millä juuri ja juuri pysyisit "hengissä" tai ainakin jotenkuten täysissä sielun&ruumiin voimissa.
Entä lähtisitkö vapaaehtoisesti palkka-aleen? Mitä tienaat ja paljonko siitä voisit antaa pois? Joutuisitko tuolla alella tinkimään nykyisistä elintavoistasi?
Nostaisiko palkka-ale kilpailukykyämme vai käärisikö yritysjohto/sijoittajat sen vain lisänä taskuunsa?
Kommentit (61)
Rakkaudestani työhön ja sen tuomiin ihmisuhteiden vuoksi teen töitä 990 euron nettopalkalla. Eikä elämän laadussani ole mitää vikaa.
Meidän perheemme tulisi toimeen yhteisnettona 2600 eurolla. Nyt on vähän tiukkaa, kun olen äitiyslomalla ja mies työtön ja tulot ovat paljon alhaisemmat. Normaaliarkena yhteisnettomme on 3000 euroa, joten jää hiukan säästöönkiin ja yllättäviin menoihin ja hurvitteluun.
Noin 10 000 euroa ja nousee koko ajan.
Voisi olla joku 50 000 euroa kuussa siis jos rahaa pitää palvoa halvalla saat usko pois kannattaa ostaa osta osta.. läheostaa
Nyt on jo 100 000 kuussa kohta sulla ei ole varaa osta ostaa ostaa odstaa
Hei sinä/te avohoitopotilaat, mitäpä jos laittaisitte koneen välillä kiinni ja lepäilisitte hetken? Muistattehan myös lääkkeet.
No mites nyt kun sinulla ei ole rahaa enää maksaa? Lokeroit turhautuneena muita? Et ole valmis keskusteluun et sopimaan et antamaan pelkästään ottamaan. Minusta osoittaisit olevasi kunniallinen tekemällä itse työsi rahatta.. all i can say is that my life is pretty plain. yours is insaine
Miksi olisi sairautta pyytää 100 000 kuussa? Tai oikeastaan se on jo 101 000 prosentit juoksee
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 10:22"]
Rakkaudestani työhön ja sen tuomiin ihmisuhteiden vuoksi teen töitä 990 euron nettopalkalla. Eikä elämän laadussani ole mitää vikaa.
[/quote]
Yksineläjä? Vai perheessä muitakin tuloja? Pääomatuloja? Yrittäjä?
Tällä hetkellä teen töitä 10,8e/h palkalla ja tätä alempaan en suostuisi. Nytkin etsin koko ajan uutta työtä. Olen opiskelija.
Nettona 1400€ , saan asumistuen 450€,,lapsilisät 300€ ja elareita reilut 300. Pärjään hyvin.
Niin no, aloittajalla ei ole varaa ja yrittää sitten itse mainostaa pärjäävänsä vahemmällä kun mitä oikeasti pärjää jotta ei tarvitsisi työstä maksaa... Ei yllätä tallainen kokoomus tyyppinen kieroilu.
Miksi olisi väärin vaatia 100 000 kuukaudessa en usko että silläkään saa kustannettua menetyksiä joita työlle uhraa ja joita työ valtioiden suostumuksella tulevaisuuden ihmisiltä uhraa.
Keskustelu olisi tarpeen vaan päätäseinään porukka haluaa jatkaa pään seinään lyömistä... onnea siihen.
Alle 10e/h en enää työpanostani möisi. Olen pienimmillään kyllä tienannut 6,7e/h, mutta silloin nuorena oli menotkin sen mukaiset :)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:27"]
Niin no, aloittajalla ei ole varaa ja yrittää sitten itse mainostaa pärjäävänsä vahemmällä kun mitä oikeasti pärjää jotta ei tarvitsisi työstä maksaa... Ei yllätä tallainen kokoomus tyyppinen kieroilu.
Miksi olisi väärin vaatia 100 000 kuukaudessa en usko että silläkään saa kustannettua menetyksiä joita työlle uhraa ja joita työ valtioiden suostumuksella tulevaisuuden ihmisiltä uhraa.
Keskustelu olisi tarpeen vaan päätäseinään porukka haluaa jatkaa pään seinään lyömistä... onnea siihen.
[/quote]
Ap saa nettona alle 1400 + 2 lapsen lapsilisät. Ja tiukkaa tekee. Enkä tiedä enää, mistä tinkisin.
Itse tuossa tukehdutat keskustelua ihan älyvapaalla höpötyksellä.
Bruttopalkaksi 2700 on sellainen, jolla tulen toimeen.
Miten perustelet älyvapaan? ja miksi ei saisi pyytää 100 000 kuukaudessa? Normi hinnoittelua.
Mikä oli pointtisi jos ei alimman mahdollisen RIISTOPALKAN hinnoittelu? Älä valehtele. Tämä nyt näkee sokea reettakin että kyseessä on KOKOOMUKSEN riisto osaston palkkojen alennus kamppanja. HAPEÄ
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:44"]
Miten perustelet älyvapaan? ja miksi ei saisi pyytää 100 000 kuukaudessa? Normi hinnoittelua.
[/quote]
Pyydä ihan vapaasti. Varmasti ihan normia harhoissasi.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:47"]
Mikä oli pointtisi jos ei alimman mahdollisen RIISTOPALKAN hinnoittelu? Älä valehtele. Tämä nyt näkee sokea reettakin että kyseessä on KOKOOMUKSEN riisto osaston palkkojen alennus kamppanja. HAPEÄ
[/quote]
Palkka-alea taitaa kyllä ajaa muutkin kuin kokkelit... Ja vain vasurit hinnoittelee tavisduunarityönsä yläkanttiin:D
Mutta miksi et vastaa kysymykseen ei kai vaan ole rahat loppu?
Nettopalkkani on nyt noin 1500 euroa ja tulen toimeen vallan mainiosti, vaikka asun Helsingin kantakaupungissa ja vuokraan menee yli puolet palkasta. Voisin tarvittaessa jostain nipistääkin, jos työpaikkani olisi uhattuna ja palkanalennus olisi varma keino säilyttää se.
Uskon ilman muuta, että monessa varsinkin pienemmässä yrityksessä palkoilla on todella suuri merkitys siihen, kuinka monta työntekijää voidaan palkata. Jos yritys toimii epävarmalla alalla, sen voi kannattaa pitää ennemmin alimiehitystä, kun ylimääräisille työntekijöille on maksettava palkka silloinkin kun yritys ei saa tuloja mistään. Pieni yritys voi mennä helposti konkurssiin jos palkkaa liikaa porukkaa, ja on varmaan hankalaa päättää mikä se oikea määrä olisi, jos liikevaihto vaihtelee paljon.
Uudet työpaikat syntyvät nykyisin pelkästään pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, joiden johto ei noin vain saa käärittyä mitään ylimääräisiä taskuunsa. Päin vastoin, yleisempää taitaa olla että pienyrittäjä jää itse välillä kokonaan ilman palkkaa, jotta voisi maksaa työntekijöilleen joka kuukausi. Isäni oli pienyrittäjä, joten nämä asiat sitä kautta tuttuja.
Ehkä ylikansallisille suuryrityksille tulisi olla eri säännöt? Niissä varmaan helpommin pyritään kurjistamaan työntekijöitä ja käärimään ylimääräisiä voittoja omistajille. On kohtuutonta, että pienyrittäjää kytätään ja hänet asetetaan noiden suurien kanssa samalle viivalle. Suuryritykset voivat palkata vaikka kokonaisen osastollisen väkeä pelkästään erilaisia yritystukia hakemaan ja verosuunnittelua tekemään. Pienyrittäjällä sitä mahdollisuutta ei ole, ja hän häviää suurille monessa muussakin kohdassa (mm. siinä, että suuri yritys saa yleensä ostettua tavaraa ja alihankintapalveluja huomattavasti halvemmalla).