Onko kuntosalien juoksumatoilla joku aikasääntö?
Käyn huonoilla keleillä kuntosalien juoksumatoilla juoksemassa ja viimeksi otin 5km treenin. Kuntoni ei ole vielä ovin hyvä niin siinä meni suunnilleen puolisen tuntia.
Vajaan kolmen kilometrin kohdilla tuli yksi mies siihen vierelle, että hänen pitäisi päästä nyt. Sanoin hälle että minulla on treeni kesken. Mies siihen, että juoksumatot on tarkoitettu vain alkulämmittelyihin ja loppuhien nostamiseksi, eikä mihinkään maratoonin harjoitteluun.
Vastasin, että juoksen 5km ja sen jälkeen juoksumatto on vapaa. Mies lähti kiroillen ja tuhahdellen pois.
Olenko ymmärtänyt väärin, että niitä juoksumattoja ei ole tarkoitettu pidempään käyttöön vaan pikaisiin spurtteihin?
Kommentit (39)
Ei niissä aina ole mitään mustaa valkoisella ohjeistusta, mutta ilmeisesti kaikilla ei ole tilannetajua ollenkaan, eli varmaan tuohon lapputouhuun on mentävä. Kai nyt jokainen älyää, että salilla jossa kaikki juoksumatot tai kuntopyörät on varattu tai niitä ei ole kuin vähän niin siellä on 10 muutakin jotka haluaa päästä siihen lämmittelemään lihakset, koska on raahautunut sinne salille juuri siihen aikaan. Mutta ei kun "minäminäminäminä minulla on oikeus, minä juoksen 5km minäminä minä olin tässä ensin minäminäminä, ulkona on liian kylmä juosta. Joten salilla kävijät voi rempoa kylmilleen lihaksiaan, koska minäminäminä tulin tänne treenaamaan juoksua"
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:16"]Onko jossain oikeesti jotain aikarajoja, ärsyttävää! :D Ainakin mulle yksi olennainen syy käydä salilla on se, että voin juosta lenkit mukavasti sisätiloissa kun ulkona sataa räntää.
[/quote]
Muakin ihmetyttää jos on jotain rajoituksia. Kuntosalista on kuitenkin maksettu niin voi sanoa tässä tapauksessa, että on todellakin oikeus. Jos on ruuka-aika ja pitää välttämättä päästä matolle treenaamaan niin kannattaa pohtia jos tulee hieman myöhemmin niin tod. näk. sali on melkein tyhjä.
[/quote] kyllä ne muutkin on maksanut samallatavalla siitä salijäsenyydestään, ja varanneet aikaansa päivästä tulla sinne treenaamaan. Eivätkä pääse aloittamaan kun lihaksia ei saakaan lämmitellyksi kun joku pinkoo siellä matolla itsekkäästi. Ilmeisesti et pysty samaistua toiseen.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:32"]Ei niissä aina ole mitään mustaa valkoisella ohjeistusta, mutta ilmeisesti kaikilla ei ole tilannetajua ollenkaan, eli varmaan tuohon lapputouhuun on mentävä. Kai nyt jokainen älyää, että salilla jossa kaikki juoksumatot tai kuntopyörät on varattu tai niitä ei ole kuin vähän niin siellä on 10 muutakin jotka haluaa päästä siihen lämmittelemään lihakset, koska on raahautunut sinne salille juuri siihen aikaan. Mutta ei kun "minäminäminäminä minulla on oikeus, minä juoksen 5km minäminä minä olin tässä ensin minäminäminä, ulkona on liian kylmä juosta. Joten salilla kävijät voi rempoa kylmilleen lihaksiaan, koska minäminäminä tulin tänne treenaamaan juoksua"
[/quote]
Mihin sitten treenaamaan juoksua? Ulosko? Jos tietää, että ruuhkaa on niin pitäisikö miettiä käymistä aamulla tai myöhemmin. Pakkoko aina tulla silloin 18.00 kun muutkin on? "eikun minäminä haluan juuri nyt tulla treenaamaan" Salilla on steppereitä sun muita, pakkoko päästä siihen matolle juuri silloinkun itse on tullut ja haluaa? Miksei mene spinning huoneeseen lämppäämään kunto pyörällä? Jos siellä om ryhmätunti niin sitten hyppynaru käteen jos laitteet varattuja. Ihan samanlailla ne juoksijat on sinne tulleet reenaamaan.
Jos juokusmatto olisi vain lämmittelyä varten, niin kai se olisi jossain kerrottu. Tuhahtelijamies ehkä käytti sitä juoksumattoa siten kuin sanoi, mutta eihän se sitä tarkoita että kaikkien muidenkin pitää toimia kuten hän.
Et huomannut sanoa että maratoni on yli 40km ja sinä olet juokesemaassa vain vitosta?
Mutta normaalit kohteliaisuussäännöt kannattaa pitää mielessä, eihän jotain laitetta voi varata koko illaksi. Enkä kannattaisi jakaa se juoksu pariin pätkään ja käydä vetämässä välillä siivu jollain toisella laitteella, silloin kun salilla on porukkaan enemmäa, jotta muutkin pääsevtä vetämään juoksupätkänsä.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:36"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:16"]Onko jossain oikeesti jotain aikarajoja, ärsyttävää! :D Ainakin mulle yksi olennainen syy käydä salilla on se, että voin juosta lenkit mukavasti sisätiloissa kun ulkona sataa räntää.
[/quote]
Muakin ihmetyttää jos on jotain rajoituksia. Kuntosalista on kuitenkin maksettu niin voi sanoa tässä tapauksessa, että on todellakin oikeus. Jos on ruuka-aika ja pitää välttämättä päästä matolle treenaamaan niin kannattaa pohtia jos tulee hieman myöhemmin niin tod. näk. sali on melkein tyhjä.
[/quote] kyllä ne muutkin on maksanut samallatavalla siitä salijäsenyydestään, ja varanneet aikaansa päivästä tulla sinne treenaamaan. Eivätkä pääse aloittamaan kun lihaksia ei saakaan lämmitellyksi kun joku pinkoo siellä matolla itsekkäästi. Ilmeisesti et pysty samaistua toiseen.
[/quote]
Pystyn toki, sen takia en mene salille ruuhka-aikaan, jotta en itse ole siellä tukkeena, koska käytän stepperiä ainakin 40min. 8 jälkeen voin olla kuinka kauan haluan ja ketään ei haittaa :)
Seurataan syntyykö jonoja. Jos kyllä, niin sitten otetaan mahdollisuuksien mukaan muita huomioon. Ihan sama juttu muidenkin laitteiden kanssa.
On se minusta erikoista, että jos laitteita on vain muutama, niin joku katsoo oikeudekseen varata sellaisen kokonaan itselleen pitkäksi aikaa.
Salilla, jossa käyn, ei ole kuin muutama juoksumatto. Samaisella salilla käy paljon myös vanhempia ihmisiä ja osa on ottanut tavakseen tulla salille tekemään niihin kävelylenkin. Juoksumatoille ei sitten muilla ole asiaa koko salitreenien aikana. Myös minä maksan salitreenistä ja lämmittelisin mielelläni juosten.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:49"]
Seurataan syntyykö jonoja. Jos kyllä, niin sitten otetaan mahdollisuuksien mukaan muita huomioon. Ihan sama juttu muidenkin laitteiden kanssa.
[/quote]
Ai jos sulla on kyykkäys kesken ja joku muu haluaa laitteeseen niin jätät sarjan kesken? Minä en ainakaan. Silloin odotetaan että eka tyyppi on valmis. Ihan kaikissa laitteissa.
Jos se normaali lämmittelyaika on 20 minuuttia, ja AP oli juoksemassa 5 km, eli noin 30 minuuttia, niin ei se nyt pitäis olla mikään ongelma jos kerran mitään sääntölappua ei ollut.
Tuli vaan mieleen, että kuinka huono kunto täytyy olla, että 5km juoksuun kuluu puoli tuntia? Varsinkin sisäolosuhteissa, kun ei ole huonoa säätä tai ylämäkiä. Eikös 5km/h ole aika normaali ihmisen kävelyvauhti? Itse muistan nuorena kävelleeni 4km koulumatkani, jossa paljon mäkiä, 35 minuutissa. Juoksumatolla hölkkäilen normaalisti 6,5km/h vauhdilla.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:29"]
Tuli vaan mieleen, että kuinka huono kunto täytyy olla, että 5km juoksuun kuluu puoli tuntia? Varsinkin sisäolosuhteissa, kun ei ole huonoa säätä tai ylämäkiä. Eikös 5km/h ole aika normaali ihmisen kävelyvauhti? Itse muistan nuorena kävelleeni 4km koulumatkani, jossa paljon mäkiä, 35 minuutissa. Juoksumatolla hölkkäilen normaalisti 6,5km/h vauhdilla.
[/quote]
No huhhuh. Sulla se tässä huono kunto on. AP:lla menee hyvin.. Sähän pääset sitten puolessa tunnissa vaan 3,25km..
Omalla salilla on vain yksi juoksumatto. Sinänsä hauskaa, että en näe siinä ikinä ketään, lämmittelen muualla jne jne ja kun se on esim. puoli tuntia ollut tyhjänä ja päätän, että voisihan sitä vähän juostakin välissä, niin siihen tulee joku viereen, mulkoilee ja köhii ja vaivaantuneen hiljaisuuden jälkeen "kuinka kauan ajattelit tässä olla?". No, enhän mä kun pari minuuttia vaikka, tuu sit sen jälkeen.
Lopetin ja menin tekemään jotain muuta.
Kukaan ei stana siltikään juossut siinä :D
Ylempi täysin offia, joten aiheeseen. En ole koskaan kuullut, että laitteissa olisi aikaraja. Toki järjen käyttökin varmaan sallittua, ettei omi jotain laitetta itselleen tunniksi.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:36"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:16"]Onko jossain oikeesti jotain aikarajoja, ärsyttävää! :D Ainakin mulle yksi olennainen syy käydä salilla on se, että voin juosta lenkit mukavasti sisätiloissa kun ulkona sataa räntää.
[/quote]
[/quote]
Tässä maailmassa menee niin, että aikainen lintu madon nappaa. Eli se joka on ensin, niin saa olla. Ei se tietenkään ole kiva varata sitä tunniksi, mutta niin sekin on tullut sinne sitä mattoa varten. Ei se mene niin, että omaa treeniä ei voi suorittaa, koska joku toinen tulee ja haluaa samaan, koska on päättänyt tulla juuri silloin. Jos ei ole vapaa, niin ei ole. Mutta ei kun pitää päästä juuri silloin kun itse haluaa.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:29"]Tuli vaan mieleen, että kuinka huono kunto täytyy olla, että 5km juoksuun kuluu puoli tuntia? Varsinkin sisäolosuhteissa, kun ei ole huonoa säätä tai ylämäkiä. Eikös 5km/h ole aika normaali ihmisen kävelyvauhti? Itse muistan nuorena kävelleeni 4km koulumatkani, jossa paljon mäkiä, 35 minuutissa. Juoksumatolla hölkkäilen normaalisti 6,5km/h vauhdilla.
[/quote]
Eli hölkkäät matolla melkein samaa nopeutta kun penskana kävelit kouluun. :D
No valittakaa/sanokaa sille henkilökunnalle! Että tuleeko lisää lämppärilaitteita tai edes aikarajoituslappua vai vaihdatteko salia. Sen kuntosalin asiahan se on hoitaa. Huoh.
fiksuinta olisi, jos salilla olisi lämmittelylaitteissa aikaraja ja LISÄKSI pari juoksumattoa ja kuntopyörää lajitreenaajille. Laittakaa saleille palautetta!
Saahan sitä tuhista.
Jos joku treenaa jollain laitteella, ei tulisi mieleenkään mennä keskeyttämään. Sillä on ohjelma kesken, ja se on vähintään yhtä tärkeää kuin minun ohjelmani. Toisaalta, jos soku tulee urputtamaan suoritukseni aikana, kehoitan häntä häipymään häiritsemästä. Kun laitteella treenaa, ei kenelläkään muulla ole sille parempaakaan käyttöä.
Lämmittelyn voi tehdä niin kuntopyörällä, juoksumatolla kuin soutulaitteella, ja jos tavallinen alkulenkki jää juoksematta, sen voi tehdä vaikka ohjelman lopuksikin. Jos se on siitä kiinni.
Lämmöthän voi hommata vaikka naruhyppelyllä, haara-perushypyillä, polvennostohypyillä tai sitten vaikka kuntopyörällä, crosstrainerilla tms... mihin ihmeeseen siinä nyt just sitä juoksumattoa tarvii, etenkin jos se on jo jollain käytössä? Vähän mielikuvitusta nyt peliin.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:16"]Onko jossain oikeesti jotain aikarajoja, ärsyttävää! :D Ainakin mulle yksi olennainen syy käydä salilla on se, että voin juosta lenkit mukavasti sisätiloissa kun ulkona sataa räntää.
[/quote]