Onko kuntosalien juoksumatoilla joku aikasääntö?
Käyn huonoilla keleillä kuntosalien juoksumatoilla juoksemassa ja viimeksi otin 5km treenin. Kuntoni ei ole vielä ovin hyvä niin siinä meni suunnilleen puolisen tuntia.
Vajaan kolmen kilometrin kohdilla tuli yksi mies siihen vierelle, että hänen pitäisi päästä nyt. Sanoin hälle että minulla on treeni kesken. Mies siihen, että juoksumatot on tarkoitettu vain alkulämmittelyihin ja loppuhien nostamiseksi, eikä mihinkään maratoonin harjoitteluun.
Vastasin, että juoksen 5km ja sen jälkeen juoksumatto on vapaa. Mies lähti kiroillen ja tuhahdellen pois.
Olenko ymmärtänyt väärin, että niitä juoksumattoja ei ole tarkoitettu pidempään käyttöön vaan pikaisiin spurtteihin?
Kommentit (39)
Talvella liukkaalla riski loukkaantua ulkona juostessa on todella iso, ja kaikki ei halua isoa kallista juoksumattoa kotiinsa keräämään pölyä jos sitä ei kerran tule käytettyä kuin vain talvikuukausina.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:29"]
Tuli vaan mieleen, että kuinka huono kunto täytyy olla, että 5km juoksuun kuluu puoli tuntia? Varsinkin sisäolosuhteissa, kun ei ole huonoa säätä tai ylämäkiä. Eikös 5km/h ole aika normaali ihmisen kävelyvauhti? Itse muistan nuorena kävelleeni 4km koulumatkani, jossa paljon mäkiä, 35 minuutissa. Juoksumatolla hölkkäilen normaalisti 6,5km/h vauhdilla.
[/quote]
No sulla se vasta huono kunto on, jos pääset tunnissa 6,5 kilsaa. Kun aloittaja vetää puolessa tunnissa 5 km
Omalla salilla on 4 juoksumattoa, eikä niistä ole annettu mitään maksimiaikaa pitkäänkö niillä saa olla. Itsekin treenaan pääasiassa juoksua, ja matolla saattaa vierähtää pitkäkin aika. Suurin osa kuitenkin ottaa vain ne pikaiset alkulämmöt niillä matoilla, niin aika nopeasti niitä mattoja vapautuu sitten jos on jonoa.
Samaan tapaan voisi alkaa nillittää mistä vaan kuntosalivehkeestä, jos viitsisi... Yhtä hyvin voisi mennä sinne salin puolelle aukomaan päätään, että joku tekee liian pitkää sarjaa smithissä tai jalkaprässissä. Yhtä turhaa kumpikin naputus mielestäni, jos mitään virallista sääntöä ei ole annettu. Kaikki ovat sen salimaksun maksaneet, ja lienee oikeutettuja tekemään omaan makuunsa sopivan treenin. Sitten pitää vaan vähän koittaa sopeutua siihen, että siellä on muitakin ihmisiä tekemässä samaan aikaan.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:54"]
On se minusta erikoista, että jos laitteita on vain muutama, niin joku katsoo oikeudekseen varata sellaisen kokonaan itselleen pitkäksi aikaa.
Salilla, jossa käyn, ei ole kuin muutama juoksumatto. Samaisella salilla käy paljon myös vanhempia ihmisiä ja osa on ottanut tavakseen tulla salille tekemään niihin kävelylenkin. Juoksumatoille ei sitten muilla ole asiaa koko salitreenien aikana. Myös minä maksan salitreenistä ja lämmittelisin mielelläni juosten.
[/quote]
Minä käyn varmaan samalla salilla. Olen ns. vanhempi nainen ja lääkärin suosituksesta (ei ole määräys) en voi juosta, joten kävelen matolla. Mutta mulle se on lämmittelypaikka, käytän yleensä 10 min, mutta jos näyttää olevan ruuhkaa, jätän treeniin viiteen minuuttiin. Lenkille en juoksumatolle tule, vaan lämmittelemään ennen ryhmäliikuntaa tai salitreeniä. Silti olen kuullut kun vieressän vihjaillaan, että toiset tulevat matolle kävelylenkille, vaikka olisin ollut siinä vasta 2 minuuttia.
Yleensä ne menee kilojen mukaan. Eli jos painat 100kg, niin tunti on sopiva aika. Jos painat 50kg, niin puolituntia jne. Riippuu vähän kuntosalista.
Mies käyttäytyi huonosti. Saat juosta ihan rauhassa 5 km.
"virallinen sääntö" lukisi vieressä lapulla. jos mattoja on useita, juokse vaikka pari tuntia. jos vain yksi, eikä muita lämmittelylaitteita (soutulaite, stepperi, hyppynaru) ole, niin sitten olisi tietysti kilttiä rajoittaa johonkin max 20-25 minuuttiin.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:04"]
Salin ainoa juoksumatto?
[/quote]Ei suinkaan. Oli kolme muutakin, mutta yksi oli rikki ja kaksi muuta oli toisessa huoneessa/salissa. Tiedä sitten oliko nekin varattu.
Ap
meidän salilla yleinen ohje on,että 20min jos ruuhkaa..muuten saa jolkotella vaikka sen 2 tuntia..
Jos aikaraja on niin se lukee juoksumattojen vieressä seinällä. Yleensä se on silloin noin 20 minuuttia eli alkulämppä. Jos juoksumattoja on useampi ja varsinkin jos niitä on vapaana tai joku on ollut sinua kauemmin niin juokse vaikka maratooni. Miehellä taisi mennä pikkarit ryttyyn koska olit hänen lempimatollaan josta näkee parhaiten telkkarin. Ei huolta, saat juosta 5 kilometriä juuri niin hitaasti kuin haluat.
Terveisin, kuntosalityöntekijä
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:08"]
"virallinen sääntö" lukisi vieressä lapulla. jos mattoja on useita, juokse vaikka pari tuntia. jos vain yksi, eikä muita lämmittelylaitteita (soutulaite, stepperi, hyppynaru) ole, niin sitten olisi tietysti kilttiä rajoittaa johonkin max 20-25 minuuttiin.
[/quote]Oli siellä kaikki mahdolliset stepperit, fillarit ja soutulaitteet.
Ap
Meillä ei ole ainakaan mitään sääntöä. Saat juosta siinä kuinka kauan haluat ja ei se todellakaan ole mikään alkulämppä :D mutta tietty jos hirveästi ihmisiä niin vedä vaikka yksi treeni jos näet kuikuilevia ihmisiä. Mies varmaan halusi päästä siihen itse vaan juoksemaan, tuskin olisi vetänyt vain paria minuuttia... Jännä kun nykyään keksitään omia sali sääntöjä :D
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:03"]Yleensä ne menee kilojen mukaan. Eli jos painat 100kg, niin tunti on sopiva aika. Jos painat 50kg, niin puolituntia jne. Riippuu vähän kuntosalista.
[/quote]
Ahaa sinä siis keksit myös itse omia sääntöjä :D
Onko jossain oikeesti jotain aikarajoja, ärsyttävää! :D Ainakin mulle yksi olennainen syy käydä salilla on se, että voin juosta lenkit mukavasti sisätiloissa kun ulkona sataa räntää.
Tärkeintä keskittyä olennaiseen, minä olen, minä teen, minä haluan, minun oikeus, minä....
Jokainen järkevä aikuinen ihminen omaa sen verran tilannetajua että pystyy huomioimaan muutkin treenaajat. Jos on ruuhkaista, ei ole korrektia varata mitään laitetta pitkiksi ajoiksi.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:16"]
Onko jossain oikeesti jotain aikarajoja, ärsyttävää! :D Ainakin mulle yksi olennainen syy käydä salilla on se, että voin juosta lenkit mukavasti sisätiloissa kun ulkona sataa räntää.
[/quote]
Kävin aiemmin salilla jossa oli valehtelematta 15 juoksumattoa ja aikaraja oli 20 minuuttia. Tietenkin jos mattoja oli vapaana juoksin vaikka tunnin jos huvitti. Eipä siitä kukaan valittanut koska kaikki halukkaat pääsi silti lämmittelemään. Periaatteesta ihan tyhmä sääntö, koska kävin juoksemassa talvella lenkin samalla kun katsoin sarjaa telkkarista :D
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:29"]
Tuli vaan mieleen, että kuinka huono kunto täytyy olla, että 5km juoksuun kuluu puoli tuntia? Varsinkin sisäolosuhteissa, kun ei ole huonoa säätä tai ylämäkiä. Eikös 5km/h ole aika normaali ihmisen kävelyvauhti? Itse muistan nuorena kävelleeni 4km koulumatkani, jossa paljon mäkiä, 35 minuutissa. Juoksumatolla hölkkäilen normaalisti 6,5km/h vauhdilla.
[/quote]
Siis sinä hölkkäilet 6,5km/h vauhtia ja ketjun aloittaja 10km/h vauhtia ja haukut häntä huonokuntoiseksi?