bloggaaja jätti sairaan lapsen yksin kotiin
Bloggaaja jätti 5-vuotiaan lapsensa yksin kotiin, kun vei toisen päiväkotiin. Olenko ylihuolehtiva hysteerikko, kun en voisi kuvitellakaan että uskaltaisin jättää omaani vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (39)
5 vuotias ei ole koululainen, ei edes eskarilainen, joten en jättäisi. Tuntukoon äidistä vaikka kuinka isolta pojalta pienemmän sisaruksen rinnalla, niin tuon ikäinen ei ole valmis olemaan yksin kotona. Varsinkaan sairaana.
En jättäis omaani. Ei kyl ees haluais jäädä. Lapsii on kuitenki niin erilaisia ja tilanteita etten ny lynkkais heti ap:tä tietämättä olosuhteita tai tuntematta lasta. Itekin oon nii paniikis just et miettisin mitä jos ajan kolarin tmv. Koululainen osais jo ihmetellä mis oon ja soittaa apua tai mennä johkii. 5v olis taas vaan ehkä paniikissa. Tottakai kotonakin ku ollaan voi sattuu jotain mulle mut se onkin yks niistä asioista jota kauhulla aattelen.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:18"]Kirjoitin otsikkoon tasantarkasti sen mitä on tapahtunut. Ei ole mitään syytä ottaa tuollaista hyökkäävää asennetta, vaikka epäilinkin omaa "järkevyyttäni" tässä asiassa. Olen myös samaa mieltä, että oma 5veeni jaksaa kyllä katsoa lempiohjelmaansa sen puoli tuntia, mutta entä jos tv kaatuu lapsen päälle, entä jos se syttyy palamaan, entä jos lapsi vetäisee mehut väärään kurkkuun? Kaikki nämä tietenkin voisivat sattua silloinkin kun olen kotona, mutta ainakin voisin heti auttaa. [/quote] Tai jos äidille tapahtuu jotain reissulla? En jättäis minäkään. Olkoonkin, että nimittelette hysteerikoksi.
[/quote]
Voihan äidille tapahtua kotonakin jotain, ihan milloin vaan.
[/quote]
Nää on niin ääliömäisiä perusteluja... Eikö ois sitte sama jättää lapset aina työpäivän ajaksi kotiin, kun pkodin työntekijöillehän voi sattua jotain ja sitte ne pennut meuhkaa siellä keskenään.............
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:44"]Olet ylihuolehtivan hysteerikko? Kyllä olet.
ehkä se äiti osasi lukea tilanteen...kuinka kauan on poissa ja tietää lapsensa. Ehkä jätti katsomaan pikkukakkosta vartiksi...
en toki tiedä mitä teki...ja mitä kirjoitti..tekikö mitä kirjoitti...?
ja minua ei kiinnosta lukea noita toisten päivänkulkuja. Minulla on ihan mielenkiintoinen oma elämä.
[/quote]
Tämä! Olen myös monesti miettinyt, eikö näillä blogien lukioilla ole lainkaan omaa elämää. Miksi pitää tulla palstalle lukemaansa ihmettelemään, sitten yleensä joukolla lähdetään arvostelemaan. Ollaan vissiin itse sitten täydellisiä ihmisiä ja äitejä. Eikö paljon sivistyneempään olisi keskustella asiasta suoraan bloggaajan kanssa.
Olen aina ihmetellyt, että miksi jotkut luulevat olevansa parempia äitejä, kun "ihan paniikissa" miettivät kaikkea kamalaa mitä voi sattua? Ihan kuin me rauhalliset ja järkevät aikuiset emme tiedostaisi vaaranpaikkoja? Se televisio ei siitä kaadu yhtään sen enempää kuin muulloinkaan, ja 5-vuotias voi ihan hyvin sairaanakin nousta istumaan kunnolla ennenkuin juo mehunsa.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 10:08"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:44"]Olet ylihuolehtivan hysteerikko? Kyllä olet.
ehkä se äiti osasi lukea tilanteen...kuinka kauan on poissa ja tietää lapsensa. Ehkä jätti katsomaan pikkukakkosta vartiksi...
en toki tiedä mitä teki...ja mitä kirjoitti..tekikö mitä kirjoitti...?
ja minua ei kiinnosta lukea noita toisten päivänkulkuja. Minulla on ihan mielenkiintoinen oma elämä.
[/quote]
Tämä! Olen myös monesti miettinyt, eikö näillä blogien lukioilla ole lainkaan omaa elämää. Miksi pitää tulla palstalle lukemaansa ihmettelemään, sitten yleensä joukolla lähdetään arvostelemaan. Ollaan vissiin itse sitten täydellisiä ihmisiä ja äitejä. Eikö paljon sivistyneempään olisi keskustella asiasta suoraan bloggaajan kanssa.
[/quote]
Kuinka monella blogilla tosiaan on oma lukio?
Tästä ei nyt selvinnyt, miksi se toinen lapsi piti yleensä viedä päiväkotiin? Älytöntä toimintaa vanhemmalta, jos kerran yksi lapsi on joka tapauksessa kotona.
En jättäisi yksin eikä ole muuta kummempaa syytä kuin tuon ikäinen ok vielä pieni. En myöskään antaisi 4-5 v. palloilla yksin ulkona.
Oma äiti antoi ja käski lähteä ulos kun oli 4-7v. Hirvittää näin isona koska en omaa muksua laittaisi ovesta ulos. Olin pienenä yksin kotonakin, ei ole hyviä muistoja vaan vanhemman piittaamattomuutta.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:45"]Tästä ei nyt selvinnyt, miksi se toinen lapsi piti yleensä viedä päiväkotiin? Älytöntä toimintaa vanhemmalta, jos kerran yksi lapsi on joka tapauksessa kotona.
[/quote]
Ehkä siksi ettei menettäisi hauskaa päivää tarhassa. Osa lapsista oikeasti pitää päiväkodista, leikkimisestä jne. Eihän se sille terveelle lapsellekaan hauskaa oo jos pitää olla hiljaa et toinen saa nukkua, tai olla poissa tieltä kun äiti hoitaa sisarta. Varmaan parempi kipeelle muksulle parantua rauhassa, ku et toinen hyppii vieressä tai sit o seuraavaks kipeenä.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:45"]
Tästä ei nyt selvinnyt, miksi se toinen lapsi piti yleensä viedä päiväkotiin? Älytöntä toimintaa vanhemmalta, jos kerran yksi lapsi on joka tapauksessa kotona.
[/quote]
Niin, kivempaahan sillä lapsella olis varmasti ollut siellä terveyskeskuksessa jonottamassa isoveljen aikaa yli tunnin, kun onhan päiväkoti aina ihan saatanasta ja se absoluuttisesti pahin vaihtoehto.
Ei ole enää vuosiin ollut noin pieniä lapsia, mutta pääsääntöisesti muuta kaksi menivät päiväkotiin vaikka yksi lapsista oli kipeänä. Hoidin lasten sairaspäivinä työt etänä, tietenkin sen sairaan ehdoilla. Mutta sairas, paljon nukkuva lapsi on vähän eri asia kuin leikki-ikäinen täynnä virtaa.
Huoh, miks näin usein ihmetellään miks muut muksut o päivähoidossa jos yks o sairaana / talossa pieni vauva. Onhan se nyt lapselle paljon kivempaa leikkii siellä kavereitten kanssa kuin sairaan kanssa neuvolassa hiljaa istuen. Äidillekin, varsinkin työssäkäyville, varmasti helpompaa huolehtia töistä ja sairaasta lapsesta kuin keksiä toiselle puuhaa että toinen saa parantua. Sama toimii mielestäni vauvan kanssa. Kyllä se aika raskasta on olla kotona eri-ikäisten lasten kanssa. Eihän sitä vanhempaa lasta tarvitse jokapäivä tarhaan viedä, mutta vaikka kerran viikkoon ettei aina vauvaa syöttäessä ole vanhempi lapsi nykimässä hihasta. En tiiä tuliko pointtini ihan selväksi, mut ihmettelen miks usein melkeinpä syyllistetään äitejä, jotka eivät pidä kaikkia lapsia kotona jos yksi jostain syystä on.
On jätetty 5v kipeänä kotiin apteekkikäynnin ajaksi = 30 min. Rauhallinen ja järkevä. Kaikkea ei voi aina ennustaa, mutta lapselle oli parempi jäädä kotiin, kun toinen vanhemmista kävi apteekissa. Seuraavaksi tietysti kysytään, missä toinen oli. Työmatkalla useamman tuhannen kilometrin päässä.
mitä jos lopettaisit blogien lukemisen, kun ei sulle tule niistä muuta kuin ylimääräisiä murheita.
Uskaltaisin jättää. Puolessa tunnissa ei tapahdu tuollaisessa sairaudessa mitään henkeä uhkaavaa. Minulla on 4v ja jätän pieniksi ajoiksi yksin jos haluaa (ei tule pyykkitupaan esim). Varmasti voisi 5vnä olla, järkevä tyyppi.
Apua, miten tästä eteenpäin. Kriisiryhmä, terapia, lastensuojeluilmoitus??? Sormeni näppäilee jo hätänumeroa samalla, kun toinen käteni kiillottaa sädekehääni.
Kylläpä osasit vääntää Iltalehtimäisen otsikon asiasta, sinä pieni sensaationhakuinen ap!
Jotkut neljä- ja viisivuotiaat ovat pihallakin yksin.
jos on sairas, niin ehkö on parempi jöttää vähäksi ajaksi kotiin? Mieluummin kuin raahata mukana?