Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elintasoa voitaisiin Suomessakin helposti tiputtaa ainakin 20% ilmaston vuoksi

Vierailija
03.11.2021 |

Jos samalla vain huolehdittaisiin tiettyjen perusasioiden toimivuudesta (lämmitys, ruoka, terveydenhoito).

Muuten olisi varaa kevyesti leikata elintasoa.

Mullakin on varmaan erilaisia laitteita ja koneita yhteensä reippaasti yli 100 kpl ja vaatteita on ihan jumalattomat määrät (pelkästään kenkiä varmaan yli sata paria).

En pysty perustelemaan itselleni mitenkään, että mä oikeasti tarvitsisin nuo kaikki.

Samoin matkailussa on paljon täysin turhaa. Jotkut Thaimaan lomamamatkat (tai muut kauas suuntautuvat lentolomamatkat) voisi lopettaa kokonaan. Ei nuo ole mitenkään välttämättömiä oikeasti kenellekään.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ap ostaa hillittömät määrät vaatteita ja kenkiä ei tarkoita, että muut tekisivät niin. Toisilla ei ole mitään ihme addiktioita turhan tavaran suhteen.

Vierailija
22/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten käydä töissä jos sillä ei elintaso paranisi, tietysti jos kautta linjan tiputetaan -20% niin asumistuista, opintotuista ym. niin ehkä tasapaino säilyisi.

Lue uudelleen tuo aloitus ja yritä käsittää mitä siinä tarkoitettiin. En ymmärrä miksi jo valmiiksi pienituloiset pitää aina niputtaa niihin, joiden pitäisi saksia jo ennestään vähistään.

Luin, onhan tuo otsikossakin:"Elintasoa voitaisiin Suomessakin helposti tiputtaa ainakin 20% ilmaston vuoksi". Eihän nytkään rikkailla paljon tunnu jos bensa maksaa 4€ litra tai lämmitys kallistuu, se on sitten niiden ihan henk.koht. päätös ostaako 100 paria kenkiä vai käyttääkö sitä rahaansa johonkin muuhun vaikka sitten siihen ostaako naapurille maalämpöpumpun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teepä se.

Palkkatyössä käyvänä perheellisenä pystyy juuri ja juuri huolehtimaan että on lämmitys, ruoka ja terveydenhoito jotenkuten hoidettu. Kaikesta muusta on ollut pakko tinkiä. Vaatteet kirppikseltä, ruoat niukasti alesta, lämmitys niin että just tarkenee. Auto on meillä se kuluiltaan kasvava ylellisyys, jolla pääsee tienaamaan kun asuu syrjemmässä.

Tästä jos vielä leikkaat elintasoa, niin hienoa. Monen ihmisen todellisuutta. Työssä käynnissä ei ole enää mitään järkeä.

Vierailija
24/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten sitä leikattais? Otetaanko suoraan palkasta vai nostetaanko (taas) jotain veroa? Vai tuutko vetämään mun talosta pari huonetta nurin, kun ne on "liikaa" mulle? Vai ratsaako joku mun vaatehuoneesta mun vaatteet?  Tuleeko joku nettirajoitus, että en voi tilata Zalandolta enää kun kerran kuussa? Estetäänkö pääsy amazoniin, ebayhyn, aliexpressiin? Vai vaan verkkokauppa.comiin, cdon.fihin ja Kärkkäinen.comiin?

Otetaanko kaupungissa asuvilta sama vai enemmän, kun maalla asuvilta?Entä jos ei käy töissä? Pienennetäänkö myös toimeentulotukea? Saako autolla ajaa enää vaan arkisin? Entä kun mulla on Audi, riittääkö jos vaihdan sen johonkin vanhaan Nissaniin? Kuinka vanha on tarpeeksi vanha?

Käytännön toteutuksen saa miettiä minua fiksummat ihmiset. Mutta joitakin muutoksia tarvitaan kuitenkin nykysysteemiin, jotta päästötavoitteet voidaan saavuttaa. Terv. Ap

Vierailija
25/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

MInusta ituhippien pitäisi painostaa Kiinaa, Intiaa ja Usata ensin. Sitten kun noi isot maat on hommassa mukana voidaan mekin liittyä joukkoon.

Painosta itse, senkin kapitalistiriistäjä. Yritä tehdä jotain tämän maapallon hyväksi, mokoma läski.

Ja näin keskustelee ympäristötietoinen henkilö. Ei yllätä yhtään.

Vierailija
26/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kituutetaan jo muutenkin mutta vaihdoin pesuaineen pesupähkinöihin, vaatteet katson kotimaista tai muuten kestävää ja hankin vain TARPEESEEN, lihat ostan lähitilalta, heinällä ruokittua Ylämaan nautaa, munat tulee omilta kanoilta.

Suositaan kotimaista ja ulkomaisissa tuotteissa luomua.

Jos jostain vielä voisi ruuvia kiristää niin viikottainen sukulointi voisi jäädä pois ja lasten kaverisynttäreiden lahjat.

Kohtuus kaikessa kuitenkin.

Vierailija
27/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyrin jättämään mahdollisimman suuren hiilijalanjäljen.

Vierailija
28/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiilidioksidin määrä ilmakehässä oli jo selkeässä kasvussa 1900-luvun alussa.

Joten sitä elintasoa tullaan pudottamaan vielä aika rajummin kuin vain 20%.

Juu, mutta jo 2030 mennessä CO2-päästöjä tulee leikata 25% eli tässä puhutaan jo lähitulevaisuudesta.

25% leikkaus ainoastaan hieman hidastaa hiilidioksidimäärän kasvua. Sen kääntäminen laskuun edellyttää ihan oikeasti niin isoa muutosta maailmassa että sitä on vaikea kuvitella ilman joko valtavaa globaalia elintason romahdusta tai jotain joukkotuhoa missä suurin osa maapallon ihmisistä tuhoutuu (tai tuhotaan).

Vierailija
29/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että ap ostaa hillittömät määrät vaatteita ja kenkiä ei tarkoita, että muut tekisivät niin. Toisilla ei ole mitään ihme addiktioita turhan tavaran suhteen.

Ei tietenkään kaikki muut tee noin. Mutta varmasti silti aika yleinen ilmiö että ihmisten aiheuttamat päästöt ovat suuret muodossa tai toisessa. Ja yleensä kaikki päästöt ei ole seurausta mistään välttämättömästä kulutuksesta.

Vierailija
30/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ovat jo tuon tehneetkin. Konmarittaminen oli jo vuosia sitten hitti ja sitten tuli nk kuolinsiivous. Tavaroista mieluummin luovutaan kuin hankitaan lisää. Mä olen huomannut, että kun taloyhtiössä jätteiden lajittelua varten ilmaantui erilaisia jäteastioita ja osaa tarpeettomista tai rikkinäisistä tavaroista ei saa enää viedä mihinkään niistä, harkitsen hyvin tarkkaan, hankinko esim rikkoutuneen kodinkoneen tilalle enää uutta vai pärjäänkö ilmankin. Vaatteita en tarvitse älytöntä määrää. Neljät kengät riittää: kävelykengät, talvisaappaat, Icebugit ja mustat juhlakengät. Kun ostaa laatua, ei tarvitse olla muutaman vuoden välein ostamassa uusia. 

Vierailija
31/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just. En ole koskaan kerännyt rättejä ja romuja nurkkiini. AP viherpesee vaan ihan rauhassa ja laittaa viherkommareille vaikka puolet rahoistaan.

Vierailija
32/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten sitä leikattais? Otetaanko suoraan palkasta vai nostetaanko (taas) jotain veroa? Vai tuutko vetämään mun talosta pari huonetta nurin, kun ne on "liikaa" mulle? Vai ratsaako joku mun vaatehuoneesta mun vaatteet?  Tuleeko joku nettirajoitus, että en voi tilata Zalandolta enää kun kerran kuussa? Estetäänkö pääsy amazoniin, ebayhyn, aliexpressiin? Vai vaan verkkokauppa.comiin, cdon.fihin ja Kärkkäinen.comiin?

Otetaanko kaupungissa asuvilta sama vai enemmän, kun maalla asuvilta?Entä jos ei käy töissä? Pienennetäänkö myös toimeentulotukea? Saako autolla ajaa enää vaan arkisin? Entä kun mulla on Audi, riittääkö jos vaihdan sen johonkin vanhaan Nissaniin? Kuinka vanha on tarpeeksi vanha?

Käytännön toteutuksen saa miettiä minua fiksummat ihmiset. Mutta joitakin muutoksia tarvitaan kuitenkin nykysysteemiin, jotta päästötavoitteet voidaan saavuttaa. Terv. Ap

Multa ehdotus: Jos ruokakunta tienaa yli 20 000€ nettona vuodessa niin ylimenevät vihersiirtymäverotetaan EU:lle yhteiseen kivaan.

Vierailija
33/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se olisi helpompi vain laittaa kylmäksi kaikki alle 100 donaa palkkatuloa viimeisenä viitenä vuonna tehneet. Katsotaan sitten rauhassa miten päästöt kehittyy, luultavasti päästäisiin aika samaan lopptulokseen.

Vierailija
34/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

MInusta ituhippien pitäisi painostaa Kiinaa, Intiaa ja Usata ensin. Sitten kun noi isot maat on hommassa mukana voidaan mekin liittyä joukkoon.

Liitytään heti, meidänkin co2-päästöt ja energiankulutus per nokka parissa vuodessa samalle tasolle kuin Intiassa! 

Milläs perustelet sen, että sä saat tuhlata mutta he eivät saa, mikäs oikeus sinulla on pitää tätä elintasoa matkoineen ja Kamerunilaiset saavat olla sun matkustelusi mahdollistavaa halpaa hotellihenkilökuntaa? 

Vierailija
35/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajani on tehnyt tämän päätöksen puolestani. Emme enää tee ulkomaanreissuja niin paljon kuin ennen. Vain ensikontaktit vastapuoleen otetaan henk.koht paikan päällä, mutta sen jälkeen pitää hoidella asiat etänä. Myös kotimaan työmatkat pyritään tekemään junalla, jos se vain on mahdollista. Kierrätystä suositaan.

Kotona perheemme on sitoutunut siihen, että kukaan ei käytä kertakäyttömuotia. Vaatteita ostetaan harvoin, mutta laadullisesti hyvin tuotettuja. Olemme tiputtaneet sisälämpötilan 19 asteeseen, joten energiaa ei mene niin paljon lämmitykseen. Toisesta autosta luovuttiin kokonaan. 

Olemme vähentäneet lihan kulutusta myös.

Varmasti jatkossa pitää tehdä vielä enemmän ja kipeitäkin päätöksiä, mutta näillä mennään nyt. 

Vierailija
36/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte aloittaa boikotamalla reissumies leipää

Vierailija
37/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun yksiössä, ostan vain tarpeeseen. Minulla on yhdet talvikengät ja kolmet kevät/kesä/syyskengät. Vaatteita on n.30. Miksi oletat että kaikki jotka asuvat länsimaissa omistavat liikaa kaikkea ja elintasoa tulisi tiputtaa? Minä en ainakaan aio tiputtaa omaani enää yhtään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi