Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatusneuvoja koskien teini-ikäisen pojan heräämistä?

Vierailija
03.11.2021 |

Ongelma on se, että jos annan hänen herätä omatoimisesti kouluun, niin hän myöhästyy koulusta keskimäärin ehkä 2-3 kertaa viikossa ja 1-2 kertaa viikossa jää jopa 1 tai 2 ensimmäistä koulutuntia väliin.

Nyt olen pari viikkoa antanut pojan herätä itse ja kahden ekan päivän tsemmauksen jälkeen sama linja jatkuu. Ilmoitin hänelle kyllä selkeästi, että 8-luokkaisen pitää alkaa ottaa tässä vaiheessa viimeistään ottaa täysi vastuu itsenäisistä aamuheräämisistä ja ajoissa olemisista, huomioiden jo tuleva työelämä. Kerroin selkeästi, että miten epäkunnioittavaa on tulla myöhässä paikalle ja se näkyy myös arvosanoissa.

Ajattelin antaa jatkaa tämän linjan vuoden loppuun, että annan pojan herätä itse ja mennä kouluun omatoimisesti, vaikka siis teen itse etätöitä kotona ja herään jo kello 7. Eli minulle ei olisi mikään ongelma jatkossakaan herättää häntä. Onko antaa mielipiteitä tai omakokemuksillisia vinkkejä asiasta?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoresi ei itse pysty asiasta vielä huolehtimaan. Silloin sinä autat.

Höpö höpö. Merkkaat poissaolot luvattomiksi ja annat kärsiä seuraukset.

Vierailija
22/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeäni sai herätellä vielä lukiossakin, mutta kun muutti sen jälkeen omilleen, niin osasi kyllä herätä ihan itse. Miksei muka hereillä oleva voi herättää nukkuvaa, jos kerran paikalla on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei mä luovutan. Täältä ei saa näköjään muita vinkkejä kuin, että tutti pitäisi laittaa vielä suuhun 14-vuotiaalle. En halua hänestä mitään luuseri peräkammari mammanpoikaa ja sellainenhan hänestä täältä saaduilla neuvoilla tulisikin. Hänestä tulee sen sijaan suvun 2. miljonääri (minulla on siihen matkaa vielä 15 vuotta). Kiitos ja näkemiin. 

Vierailija
24/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavapiiriin kuuluu äiti, jonka tytär oli parikymppinen ja jo muuttanut kotoa pois. Tytär jakoi työkseen aamun sanomalehtiä ja pisti äitinsä herättämään hänet puhelimella, siten, että äidin piti soittaa hänelle aina klo 3 aikaan aamuyöstä. Äiti, itsekin työssäkäyvä, tunnollisesti pisti kellonsa soimaan yöllä kolmelta ja soitti herättääkseen tyttärensä.

Aika älytön vertaus.

Vierailija
25/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei mä luovutan. Täältä ei saa näköjään muita vinkkejä kuin, että tutti pitäisi laittaa vielä suuhun 14-vuotiaalle. En halua hänestä mitään luuseri peräkammari mammanpoikaa ja sellainenhan hänestä täältä saaduilla neuvoilla tulisikin. Hänestä tulee sen sijaan suvun 2. miljonääri (minulla on siihen matkaa vielä 15 vuotta). Kiitos ja näkemiin. 

No kuule hei vaan sulle ja tervemenoa. Pojallesi toivon hyvää ja parempaa tsemppausta jostain muualta, kun ei kerran omalta huoltajalta sitä saa.

Vierailija
26/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt kaltaisiasi vanhempia. Kasvatuksesta tehdään ihmeellinen projekti jossa edetään vanhemman oman suunnitelman mukaan eikä mitään joustoa löydy huomioimatta lapsen kasvua ja kehitystä ja yksilöllisiä ominaisuuksia.

Jatka vaan samaan malliin, voi käydä hyvin tai huonosti. Toivottavasti kuitenkin tiedostat sinulle jo aiemminkin kerrotun faktan siitä, että teinin aivot eivät ole vielä kehittyneet valmiiksi ja se voi aiheuttaa haasteita.

Itse herätän aamulla omat teinit kouluun. Meillä on myös tapana, että joko minä tai lasten isä laittaa teineille aamupalan valmiiksi. Lisäksi mies keittää minulle aamukahvit. Mielestäni tämä on aivan normaalia huolenpitoa ja kiintymyksen osoittamista, pidetään huolta toinen toisistamme ja yritetään elää arkea niin, että jos mahdollista niin toista autetaan aina.

Vierailija
27/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin oikein tehoherätykset. Sellaiset että kuolleetkin nousis haudoistaan siinä metelissä.

Vierailija
28/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt kaltaisiasi vanhempia. Kasvatuksesta tehdään ihmeellinen projekti jossa edetään vanhemman oman suunnitelman mukaan eikä mitään joustoa löydy huomioimatta lapsen kasvua ja kehitystä ja yksilöllisiä ominaisuuksia.

Jatka vaan samaan malliin, voi käydä hyvin tai huonosti. Toivottavasti kuitenkin tiedostat sinulle jo aiemminkin kerrotun faktan siitä, että teinin aivot eivät ole vielä kehittyneet valmiiksi ja se voi aiheuttaa haasteita.

Itse herätän aamulla omat teinit kouluun. Meillä on myös tapana, että joko minä tai lasten isä laittaa teineille aamupalan valmiiksi. Lisäksi mies keittää minulle aamukahvit. Mielestäni tämä on aivan normaalia huolenpitoa ja kiintymyksen osoittamista, pidetään huolta toinen toisistamme ja yritetään elää arkea niin, että jos mahdollista niin toista autetaan aina.

Iso osa yläasteteineistä osaa herätä itse. Taitaa ap:ta ahdistaa, kun hänen lapsensa ei ole tässä yhtä etevä kuin kavereiden lapset. Lapsi ei ole ap:n toiveiden mukainen.

Minulla oli tuollainen äiti. Ei kelvannut mun päälle kasin koulumenestys, kun kummitädin lapsella oli päälle ysin.

Vierailija
29/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en pitäisi isona juttuna, että käyn herättämässä. Joskin käskisin tietysti laittaa itsekin herätyksen. Isommalla pojallani tuli tuossa vaiheessa ihan älyttömiä ongelmia jaksamisen kanssa ja se herättäminen oli kuin olisin jostain koomasta koettanut vetää ylös. Hänellä on Aspergerin syndrooma ja kuormittui tuossa iässä ihan yli. Nyt nuorempi poikani on samassa iässä ja ongelma on enemmänkin se, että kulkee asunnossa jo ennen kuin kenenkään olisi pakko herätä, mikä häiritsee unia. Että joka lähtöön on ongelmia :) No, nyt se isompi lapseni on amislaisena työharjoittelussa ja täytyy nousta ylös kahden jälkeen yöllä. Edelleen laitan itselleni herätyksen, ettei lapsi vahingossa myöhästy, sillä siitä hommasta ei voi myöhästyä. En koe paapovani vaan välittäväni. Mutta siis pointti on, että poika, jonka oli vaikea yläkoulussa herätä yhdeksäksi kouluun, menee nyt suorastaan mielellään töihin keskellä yötä ja herää siis ihan itse. Aika kasvattaa ja tuo sitä kypsyyttä. Kaikille yläkoulu ei ole mitenkään kivaa ja mielekästä, mutta sitten jatko-opinnoissa nousee motivaatio. Älä stressaa ja mieti liikaa, välitä ennemmin :)

Mun mielestä se on oikeaa välittämistä, että opetan terveelle pojalle ottamaan itsestään vastuuta ja katsomaan itseään peilistä, jos syyllistä etsitään myöhästymiselle. Se ei ole välittämistä, että paapotaan poika pilalle ja ei anneta hänen itse kantaa seuraamuksia myöhästymisestään. Miten sellaisesta voi tulla edes täyspäistä ihmistä, jos pitäisi vielä lähes täysi-ikäisistä amislaista herättämään. Huh huh. Ap

Kuten kirjoitin, en herätä amislaista poikaa vaan varmistan, että hän on herännyt. Jos huomaat, että miehesi on nukkunut pommiin, et sitten varmaan herätä häntäkään töihin, koska siitähän oppii kantamaan vastuuta? Teillä ei varmaan paljon armoa tunneta? On ihan eri asia, jos lapsesi ei edes laittaisi itse herätystä, kieltäytyisi lähtemästä kouluun tms. Silloin sitä syyllistä ehkä kannattaisikin lähteä etsimään ja vielä sieltä peilistä. En tiedä miten kummassa siitä pojastani on tullut ihan täyspäinen ihminen, jollain oudolla välittämisellä varmaan. Mutta joka tapauksessa hänellä menee koulu ja harjoittelut ja elämä ylipäänsä hyvin, eli ei ole tämä äiti onnistunut yrityksistään huolimatta kaikkea pilaamaan paapomisella. Saattaa jopa tulla minua vanhainkotiin katsomaan.

Vierailija
30/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin oikein tehoherätykset. Sellaiset että kuolleetkin nousis haudoistaan siinä metelissä.

Lukioaikainen kaverini kävi pistämässä kolmekin herätyskelloa kiinni, joista viimeisin oli toisella puolen huonetta. Nukahti aina niille sijoilleen uusiksi. Ei kaikista ole aamuherätyksiin.

Vierailija
31/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aloitus.

Onko ap: lla periaate ainoastaan aamuheräämisiä koskien vai onko näitä muitakin?

Jos se, että herätä teinin aamulla, tekee hänestä vastuuttoman aikuisen, niin miten muut asiat?

Peseekö teini itse vaatteensa, tekeekö itse kaikki ruokaostoksensa ja valmistaa itse ruokansa, maksaako hän itse laskunsa yms? Missä menee raja mikä on paapomista ja mikä normaalia kasvatusta?

Vierailija
32/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

💔😢

Vierailija kirjoitti:

❤️🥰

Vierailija
33/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä herätetään lapset klo 6.50, jos heillä on kasin aamu vaikka heillä on omakin herätys. Ysin aamuna herätämme heidät klo 7.30.

Meilläkin on kasiluokkalainen ja varmistan, että hän nousee sängystään ennen kuin menen itse alakertaan. Joinakin aamuina hän herää itse useimmiten ei.

Säännöllinen aamuherääminen edesauttaa sitä, että nukkumaan mennään ajoissa. Nimenomaan omaan näin päin. Kyllä meilläkin teini valvoisi arkisin pidempään, jollei häntä muistuteta nukkumaan menosta ja useamman kerran. Teininkin pitää meillä kunniottaa meidän vanhempien nukkumisrytmiä, sillä haluan olla töissä virkeänä. Hän itse kuvittelee ettei nukkumaanmenoajalla ja aamuheräämisellä ole syy-yhteyttä. 22.30 valot sammuu teinin huoneessa ja useimmiten me vanhemmatkin aletaan nukkumaan tuolloin.

Vierailija
34/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet aamulla kotona niin laita radio kovalle sen jälkeen kun olisi pitänyt herätä ja nousta.

Ei ainakaan siinä metelissä mitenkään nautinnollisesti pysty sängyssään enää laiskottelemaan.

Vierailija
35/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, KÄNNY pois illalla jotta ei sitä näpyttelee yöllä.

Mikäli ei auta niin känny pois viikoksi jne

Johan alkaa hommat luistamaan

Kokemusta tästä on

Eli jonsei positiivisella puheella ja kannustuksella ala sujuun, niin känny rajoittaminen auttaa takuu varmasti

Vierailija
36/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teillä on näin päin. Oma teinini nousi klo 3.00 treenaamaan. Aamuun kuului 1,5h treenit, suihku ja aamupala ja mahdolliset tekemättömät läksyt. Tykkäsi siitä, että kun muut tulee kouluun aamupöpperössä, hän elää jo omassa ajassaan keski/iltapäivää. Illalla nukahti hyvissä ajoin ennen muita, joten kaikki sellaiset iltajuoksut jäi pois. Me oltiin välillä helisemässä kun olisi itse haluttu nukkua, mutta päädyttiin lopulta siihen että parempi näin, kuin yökukkuilu ja aamun torkkuilu.

Kaikki on yksilöitä ja vanhemman tulisi tehdä arki lapselleen helpommaksi, oli sitten mimmoisia vaikeuksia tahansa.

Vierailija
37/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan, KÄNNY pois illalla jotta ei sitä näpyttelee yöllä.

Mikäli ei auta niin känny pois viikoksi jne

Johan alkaa hommat luistamaan

Kokemusta tästä on

Eli jonsei positiivisella puheella ja kannustuksella ala sujuun, niin känny rajoittaminen auttaa takuu varmasti

Kyse on teinistä, ei ala-asteikäisestä!! Hitto mitä neuvoja, kiristäminenhän on tietty aina se paras tyyli, kun ei haluta nähdä itse vaivaa.

Vierailija
38/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 6 vuotta työssä, jossa tein myös lastensuojelua. Heräsin 9 kuukautta elikkä lukuvuoden ajan  45 minuuttia ennen normaalia ylösnousuaikaani herättääkseni lastensuojelun asiakkaan, 9.luokkalaisen pojan klo 6.30 kouluun. Pojan oli mentävä linja-autolla aika pitkä matka, siksi aikainen herätys. Tuo ei kuulunut työhöni, vaan tein sen auttaakseni poikaa saamaan peruskoulutodistuksen. Äiti ei saanut häntä hereille ja isä asui eron jälkeen kaukana. Ongelman takana oli tietokoneella pelaaminen yöllä ja siksi ei olisi jaksanut nousta. Neuvoin kyllä äitiä ottamaan pois tietokoneen illalla (silloin ei ollut älykännyköitä), mutta äiti ei saanut sitä tehtyä sitä.  Onko kysyjä miettinyt, miksi poika ei jaksa nousta.?Jäävätkö yöunet liian lyhyiksi valvomisen takia ? Kertomassani tapauksessa poika ei vastannut puhelimaan yhtenä aamuna, muulloin lähti kouluun ja sai päättötodistuksen. Myöhemmistä vaiheista en tiedä, sillä työt lopetettuani muutin toiselle puolelle Suomea.

Vierailija
39/39 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ei jaksa herätä, koska asuu yöt kännykällä.milläpä kannustat ja saat teinin oppimaan asian? Kokeiltu on kaikkea positiivisella asenteella.

Vaan kun näpyttelee känny ja valvoo myöhään, niin eipä jaksa nousta aamulla.

Selvä syy ja seuraus yhteys.

Eli känny illalla pois, jotta voi alkaa nukkumaan. Nukahtaa hyvin sujuvasti, kun ei tarvitse vastailla kavereiden viesteihin.

Miksi vanhemmat antaa lastensa näpytellä kännykkäänsä öisin?

Onko siihen joku hyvä syy?

Mielestäni ei ole, eikä nuori ota vanhempien kanssa käymistä keskusteluista joissa yhdessä ollaan pohditttu asiaa,,, sitten tehty sopimuksia..Vaan homma jatkuu hetken päästä samalla lailla...näpytellään känny ja aamulla ei päästä ylös.

Eli vastatkaapa mikä teidän mielestäni auttaa asiaan?

Känny ei ole nuoren perusoikeutta saada rajattomasti käyttää milllonka ja missä tahansa.

Mielestäni Suomen kouluissakin tulisi kieltää kännyköiden käyttö kokonaan tai ainakin oppitunneilla. Jatkuvasti kuulee kuinka luokassa joku terrorisoi opetusta kännyllä ja kuvailee toisia jopa opetusta luvatta jne

Eli känny vain ja ainoastaan asia käyttöön.koulussa lukollisissa kaapeissa oppituntien ajan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi