SSRI-lääkitys ja raskaus?
Kommentit (14)
Söin koko raskauden ajan lääkärin ohjeen mukaan. Vieläpä paroksetiinia, joka aiheuttaa pientä epämuodostumariskin nousua. Ei ongelmia itselle tai lapselle. Vinkkinä: asiasta kannattaa keskustella psykiatrin kanssa, gynekologeilta sain ristiriitaista infoa.
Alussa taukoa lääkityksessä eli eka kolmannes. Sitten aloitettiin pienellä annoksella raskauden loppuun. Toisella kertaa söin lääkkeitä koko raskauden ajan. Lapset terveitä ja itsekin ok
Käytin SSRI-lääkitystä paniikkihäiriöön ja sain tietää yhdessä vaiheessa olevani raskaana. Olin aina ajatellut, että hankin lapsen, kun en käytä lääkkeitä enää, ja vuosien käyttö sai siirtämään haaveita lapsesta. Alussa nuorempana en asiaa pohtinut, kun lapsiasia ei ollut ajankohtainen, lopulta siitä tuli syy lopettaa käyttö, mikä oli vaikea prosessi ja päätös. Jouduin raskausuutisen takia miettimään lääkitysasiaa paljon ja tunsin raskaudesta lääkkeenkäytön aikana syyllisyyttä, ja koin ahdistavaksi ajatuksen, että lapsella olisi lääkkeenkäyttöni takia ongelmia. Lopulta sain keskenmenon.
Tutustuttuani aiheeseen olen miettinyt mm. lääkkeenkäyttöni yhteyttä keskenmenoon.
Faktoja:
1. Laajan kohorttitutkimuksen mukaan riski keskenmenoon masennuslääkkeillä on 68 prosenttia normaalia suurempi.
http://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/masennuslaakkeet-voivat…
2. Tutkimuksessa autismin todettiin olevan miltei kaksi kertaa yleisempää SSRI-lääkkeitä syöneiden äitien lapsilla.
http://www.hs.fi/m/tiede/a1450148470831
2." SSRI-lääkkeiden käyttö voi venyttää napanuoraa, mikä saattaa heikentää vauvan hapensaantia synnytyksessä, selvisi Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa." https://www.uef.fi/-/raskaudenaikainen-masennuslaakitys-saattaa-venytta…
4. SSRI:t raskausaikana voi olla yhteydessä lapsen varhaiseen masennukseen.
https://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/Sivut/raskausajan-m…
5. Käyttämäni lääkkeen pakkausseloste:
"Jos käytät Escitalopram - tabletteja raskauden viimeisten kolmen kuukauden aikana, sinun on hyvä tietää, että se voi aiheuttaa vastasyntyneelle hengitysvaikeuksia, ihon sinerrystä, kouristuskohtauksia, ruumiinlämmön vaihteluita, syömisongelmia, oksentelua, alhaista verensokeria, lihasten jäykkyyttä tai velttoutta, refleksien vilkastumista, vapinaa, hätkähtelyä, ärtyisyyttä, horteisuutta, itkuisuutta, uneliaisuutta ja nukkumisvaikeuksia."
6." Äidin odotusaikana syömät masennuslääkkeet muuttavat vauvan aivotoimintaa"
Ihan tervettä ja turvallista, jep, jep! Eikö sitä pollaa voisi hoitaa kuntoon, ennenkuin tekee tänne lisää onnettomia ihmisiä?!
Ihan terveitä lapsia syntyy äidin masennuslääkkeen käytöstä huolimatta. Pahempi äidin masennus on.
http://m.iltalehti.fi/raskausjalapset/2014062618439286_rb.shtml
Itsekin tätä asiaa joudun pohtimaan, ja yritän lopettaa lääkityksen kokonaan ennen kuin lasta ruvetaan yrittämään.
Kehottaisin lähdekriittisyyteen noita juttuja netistä kaivellessanne, iltalehti tai HS esimerkiksi eivät kovin luotettavia lähteitä ole. Jos ihan oikeaa tutkimustietoa haluatte, suosittelen käyttämään google scholar-palvelua tavallisen haun asemasta, ja tällöinkin lähdekritiikki kunniaan. Olennaista on mm kuka tutkimuksen on tehnyt ja miksi. Esimerkiksi lääkeyhtiöiden tutkimuksiin kannattanee itsestäänselvistä syistä suhtautua hiukan varauksellisesti. Lopuksi vielä sanon, että jopa lääkäritkään eivät kaikkea kerro/tiedä. Jo masennuslääkkeitä määrätessään useat lääkärit vähättelevät sivuoireita, eivätkä aina myönnä vieroitusoireiden olemassaoloakaan. Lääkeyhtiöt kun tukevat lääkärien koulutusta. Mutta jokainen tehköön omat tutkimuksensa ja päätöksensä.
Näistä asioista yleensä kannattaa puhua lääkärin kanssa. Ja pääsääntöisesti olisi varmaa hyvä koittaa päästä siihen pisteeseen, ettei tuollaisia lääkkeitä tarvitse, ennen kuin hankkii lapsia. Jos on pahoja mielenterveysongelmia kannattaa miettiä tarkkaan sillä mielenterveyden sairaudet on usein aika perinnöllisiä ja lapsen kasvattaminen rankkaa lähtökohtaisesti terveellekkin.
Ssri lääkettä käyttäneet raskausaikana!
Onko lapsellanne myöhemmin tullut koulussa oppimisvaikeuksia? Keskittyminen vaikeaa? Rauhaton ym?
Vai mitään tällaista?
Miten lapsen hoito on sujunnut masentuneena? Oletteko tarvinneet paljon ulkopuolista apua?
Vierailija kirjoitti:
Alussa taukoa lääkityksessä eli eka kolmannes. Sitten aloitettiin pienellä annoksella raskauden loppuun. Toisella kertaa söin lääkkeitä koko raskauden ajan. Lapset terveitä ja itsekin ok
Se että lapsi syntyy terveenä ei tarkoita, ettei hän olisi vahingoittunut. Sairaus voi tulla vasta teini-iässä.
Itse käytin Sertraliinia koko raskauden ajan. Nyt on pahoja ongelmia lapsen kanssa (käytöshäiriö) ja olen miettinyt jos se johtuu juuri tuosta lääkkeestä.
Olin lääkärin kehotuksesta raskausajan syömättä lääkkeitä, enkä niitä tuntunut tarvitsevankaan. Synnytyksen jälkeen aloitin taas. Suosittelen kyllä ainakin kokeilemaan, jos pärjäisi raskausajan ilman.
Itse hain apua vuosia kestäneeseen masennukseeni sen jälkeen kun olin tullut raskaaksi. Vastustin viimeiseen asti lääkityksen aloittamista raskaana ollessani vaikka ensin psykiatri ja muu hoitohenkilökunta niitä mulle tuputtivatkin moneen otteeseen. Olin pärjännyt monta vuotta ilman niin miksi olisi riskeeranut lapseni?
Lääkityshän pitää lopettaa joitakin viikkoja ennen laskettua aikaa että lapsi vieroittuu niistä lääkkeistä. Ja olikos niin että vastasyntyneillä voi olla jotain hengitysongelmia ssri lääkkeiden jäljiltä.
En ole vieläkään aloittanut lääkitystä vaikka lapsi on jo 1,5 vuotias enkä enää lääkkeitä tarvitsekaan. Sain paljon apua pelkästään juttelemalla. Asiat rullaa aika hyvin jo. Olen kylläkin tehtyt tietoisesti kaikenlaisia ajatteluharjoituksia ettei tässä ole vaan lepäilemällä haettu parannusta.
Lisää?