Laihdutuskuuri ja nälkä!
Syönkö liian vähän, kun viimeistään pari tuntia syömisestä on kiljuva nälkä ja todella kylmä? Vaikea keskittyä mihinkään! Kalorit on kuitenkin siinä 1200 paikkeilla ja päivinä jolloin lyön salilla 1500, joten liian vähästäkään syömisestä ei pitäisi olla kyse. Laihdutan siis normaalipainon sisällä, lähtöpaino 60kg. Pari viikkoa mennyt näin, tottuuko kroppa jossain vaiheessa matalampaan energiansaantiin? Aikaisemmin laihduttanut samoilla kaloreilla ilman ongelmia. Mittari näyttää minulle jotain 2000 kalorin päiväkulutusta perus opiskelusta ja kevyestä arkiliikunnasta, mutta en usko sen olevan niin korkea!
Kommentit (51)
Keitä sokeritonta marjakeittoa pakastemarjoista ja syö sitä. Jos et jaksa keittää niin osta kaupasta sokeritonta mehukeittoa.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:09"]En aio vähentää kaloreita kyllä enää, koska tälläkin hetkellä istun toppatakki päällä sisällä :D. Jos 1200 ei riitä laihtumiseen niin kumma on!
[/quote] turha sitten itkeä jos kilot ei karise! Jos tällainen 100kg selviää 1000kalorilla niin ei sen pitäisi normaalipainoiselle olla homma eikä mikään!
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 09:42"]
Kyllä nälkä on täysin normaali tila jos syöt 1200 kcal päivässä. Jos haluat niin alhaisilla laihduttaaa, niin ei auta kuin kestää nälkää. Useimmat ei siihen totu, onnellinen saa olla jos ei vaan käy jopa pahemmaksi ja johda lopulta hallitsemattomiin ahmimiskohtauksiin.
Itse en olisi pystynyt noin alhaisilla kaloreilla laihduttamaan, laihdutin 1500 kcal päivä. Ja sillä minä laihduin ihan hyvin, vaikka olen nelikymppinen liikuntaa harrastamaton istumatyöläinen. En toki nopeasti laihtunut, mutta kumminkin, ja ilman suurta nälkää ja taistelua.[/quote]
Eikö ihmisillä nykyään ole yhtään selkärankaa? Vai onko ruoka laihduttajalle niinkuin viina alkoholistille, että kun ottaa yhden niin siinä menee sitten koko kori samalla vauhdilla?
No minusta syöt liian vähän. Siitähän tuo nälkäkin kertoo että syöt liian vähän. Itse syön noin 2000 (peruskulutus vajaa 2500) plus liikunnan kulutus lisäksi, eli suunnilleen -500kcal/vrk (kiloklubin ohjeilla), jolloin laihtuu noin 0,5kg viikossa. Toimii jos vaan pysyy kaloreissa. 10kg laihtumiseen aikaa noin puoli vuotta.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:09"]En aio vähentää kaloreita kyllä enää, koska tälläkin hetkellä istun toppatakki päällä sisällä :D. Jos 1200 ei riitä laihtumiseen niin kumma on!
[/quote] turha sitten itkeä jos kilot ei karise! Jos tällainen 100kg selviää 1000kalorilla niin ei sen pitäisi normaalipainoiselle olla homma eikä mikään!
[/quote]Sulla onkin 40kg enemmän vararavintoa lämmittämässä!
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:21"]
Hommaa ruokavaaka ja punnitse syömiset. Jos kaiken merkkaa yläkanttiin se mitä luulet olevan 1200kcal voikin todellisuudessa olla esim 900kcal ja silloin ei ole ihmekään jos nälkä kalvaa.
[/quote]
Tuo tulee jo vahingossa, jos tahallaan laskee syömisiä yläkanttiin ja vastaavasti vielä liikunna alakanttiin, niin todennäköisesti syö erittäin paljon alle kulutuksen ja keho taistelee jo nälkiintymistä vastaan. Kilpirauhanen sanoo poks ja sitten alkaa tulla kiloja todella helposti.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 09:46"]
Pelottaa, etten laihdu ollenkaan jos syön 1500kcal kun painoni on kuitenkin suhteellisen matala jo alkupisteessä. Hidas laihtumistahti ei kylläkään haittaa, sillä yritän pysyvämpää muutosta.
[/quote]
Mitä jos kokeilisit? Jos et laihdu, sitten voi alentaa. Mutta kyllä tuolla pitäisi lähes jokaisen terveen aikuisen naisen laihtua, vaikkei edes liikkuisi muuta kuin vähäistä arkiliikuntaa. Itse painen nykyisin 53 kg ja minäkin laihtuisin tuolla syömisellä, kulutukseni on siinä 1800 kcal paikkeilla päivässä tässä painossa, olen seuraillut Kiloklubin avulla niin että seuraan millä syömisellä painoni pysyy nykyisessä. Ja en tosiaan harrasta liikuntaa ollenkaan.
[/quote]
Mä olen terve aikuinen nainen (35 v.), enkä tasan laihtuisi 1500 kcal päiväruokailulla. Peruskulutus noin 1300-1400 kcal. Eli turha yleistää siellä, jos sulla on jokin asia jollain tapaa, ei siitä voida suoraan kertoa mitään yleispäteviä sääntöjä.
[/quote]
Äärimmäisen harvinaista tuollainen kyllä on ainakin ilman aineenvaihduntasairautta (esim. kilpirauhasen vajaaatoiminta tai PCOS voivat laskea kulutusta). Ns. koomakulutus on monella tuota 1300-1400 kcal luokkaa, mutta sen päälle tulee väkisin useampi sata kilokaloria, vaikkei harrastaisi varsinaisesti mitään liikuntaa, vain liikkuisi arjessa normaalisti, tyyliin välillä kävelee kotoa autolle, autolta työpaikalle, seisoo laittaessaan ruokaa, liikahtelee ei-tahdonalaisesti istuessaan jne.
[/quote]
Ei ole mitään sairauksia, enkä usko olevani poikkeuksellinen. Pienikokoinen toki olen, 158/49. Ilmeisesti noista määristä puhuttaessa on yleensä mielessä joku massiivisempi ihminen, vaikken minäkään oikeasti mikään poikkeuksellisen pieni ole. Aktiivisella liikunnalla kulutus toki nousee minullakin jonkun verran.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:21"]
Hommaa ruokavaaka ja punnitse syömiset. Jos kaiken merkkaa yläkanttiin se mitä luulet olevan 1200kcal voikin todellisuudessa olla esim 900kcal ja silloin ei ole ihmekään jos nälkä kalvaa.
[/quote]
Tuo tulee jo vahingossa, jos tahallaan laskee syömisiä yläkanttiin ja vastaavasti vielä liikunna alakanttiin, niin todennäköisesti syö erittäin paljon alle kulutuksen ja keho taistelee jo nälkiintymistä vastaan. Kilpirauhanen sanoo poks ja sitten alkaa tulla kiloja todella helposti.
[/quote]Kilpirauhanen tuntuu kyllä usein poksahtaneen ennemminkin lihavilta kuin laihoilta?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 09:42"]
Kyllä nälkä on täysin normaali tila jos syöt 1200 kcal päivässä. Jos haluat niin alhaisilla laihduttaaa, niin ei auta kuin kestää nälkää. Useimmat ei siihen totu, onnellinen saa olla jos ei vaan käy jopa pahemmaksi ja johda lopulta hallitsemattomiin ahmimiskohtauksiin.
Itse en olisi pystynyt noin alhaisilla kaloreilla laihduttamaan, laihdutin 1500 kcal päivä. Ja sillä minä laihduin ihan hyvin, vaikka olen nelikymppinen liikuntaa harrastamaton istumatyöläinen. En toki nopeasti laihtunut, mutta kumminkin, ja ilman suurta nälkää ja taistelua.[/quote]
Eikö ihmisillä nykyään ole yhtään selkärankaa? Vai onko ruoka laihduttajalle niinkuin viina alkoholistille, että kun ottaa yhden niin siinä menee sitten koko kori samalla vauhdilla?
[/quote]
No, sen verran selkärankaa on, että laihduin 78 kilosta 53 kiloon, hitaasti mutta varmasti.
Mutta myönnetään, ei ollut selkärankaa nopeaan laihduttamiseen, vaikka sitä alkuun parikin kertaa yritin. Kyllä minulla vaan kävi niin että lopulta ikävään oloon (nälkä, palelu, heikotus, vitutus) kyllästyi ja sitten kun lopulta repsahti, tuli syötyä hetkessä niin paljon että parin viikon laihdutus oli nollattu.
Onneksi ymmärsin lopettaa kitukuureilun luettuani Patrik Borgin kirjan "Rentoa painonhallintaa", jossa todettiin että suurin osa nopeaa laihduttamista alhaisilla kaloreilla yrittävistä epäonnistuu, että useimmat ei vaan pysty oikein voittamaan aitoa nälkää, joka on elimistön terve puolustusmekanismi nälkäkuolemaa vastaan. Elimistöhän ei sitä ymmärrä että laihdutus on tietoista ja hyväksi, vaan sille rajuilla miinuskaloreilla oleminen on stressi- ja hätätilanne, joka laittaa aktivoimaan kaikki energian säästömekanismit ja myöskin mekanismit lisätä ruokahalua, syljeneritystä jne, että ihminen nyt lopulta ymmärtäisi etsiä jotain syötävää.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:30"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:09"]En aio vähentää kaloreita kyllä enää, koska tälläkin hetkellä istun toppatakki päällä sisällä :D. Jos 1200 ei riitä laihtumiseen niin kumma on!
[/quote]Sulla onkin 40kg enemmän vararavintoa lämmittämässä!
[/quote]enemmän massaa = isompi kulutus! Eli enemmän minä joudun kärvistellä kuin laiheliinit jotka on dieetillä.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:21"] Hommaa ruokavaaka ja punnitse syömiset. Jos kaiken merkkaa yläkanttiin se mitä luulet olevan 1200kcal voikin todellisuudessa olla esim 900kcal ja silloin ei ole ihmekään jos nälkä kalvaa. [/quote] Tuo tulee jo vahingossa, jos tahallaan laskee syömisiä yläkanttiin ja vastaavasti vielä liikunna alakanttiin, niin todennäköisesti syö erittäin paljon alle kulutuksen ja keho taistelee jo nälkiintymistä vastaan. Kilpirauhanen sanoo poks ja sitten alkaa tulla kiloja todella helposti. [/quote]Kilpirauhanen tuntuu kyllä usein poksahtaneen ennemminkin lihavilta kuin laihoilta?
[/quote]
No, se kilpirauhanen poksahtaa kitudieeteillä. Niitä kokeilevat myös ylipainoiset. Sitten lihotaan taas kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi ja noidankehä on valmis kun niiden kilojen karistaminen kokeillaan taas uutta kitudieettiä.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 09:58"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 09:53"]Miksi edes laidutat normaalipainossa? Mikä on pituus?
[/quote]Laihdutan, koska olen lihonut n. 5kg ja vaatteet kiristää. Pituus on 166cm, mutta kaikki rasva tuntuu kerääntyvän vatsaan (jalat hoikat ja farkkukoko 26" edelleen, tissit kokoa AA eikä niihin mene massaa vahingossakaan). Ultimate tavoite on kuitenkin 50kg jolloin vatsani olisi luultavasti täysin litteä ja lihakset näkyy. Veikkaan että jonkin verran painoa jo tippunut, en ole vielä vaa'alla käynyt. Olen 21v.
[/quote] Olen samanpituinen 54kg näytin laudalta. Vatsalihakset kyllä näkyi, samoin kylkiluut, takapuoli oli litteä kuin pannukakku, posket kuopalla. Älä laihduta liikaa, sekään ei ole kaunista.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:21"] Hommaa ruokavaaka ja punnitse syömiset. Jos kaiken merkkaa yläkanttiin se mitä luulet olevan 1200kcal voikin todellisuudessa olla esim 900kcal ja silloin ei ole ihmekään jos nälkä kalvaa. [/quote] Tuo tulee jo vahingossa, jos tahallaan laskee syömisiä yläkanttiin ja vastaavasti vielä liikunna alakanttiin, niin todennäköisesti syö erittäin paljon alle kulutuksen ja keho taistelee jo nälkiintymistä vastaan. Kilpirauhanen sanoo poks ja sitten alkaa tulla kiloja todella helposti. [/quote]Kilpirauhanen tuntuu kyllä usein poksahtaneen ennemminkin lihavilta kuin laihoilta?
[/quote]
No, se kilpirauhanen poksahtaa kitudieeteillä. Niitä kokeilevat myös ylipainoiset. Sitten lihotaan taas kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi ja noidankehä on valmis kun niiden kilojen karistaminen kokeillaan taas uutta kitudieettiä.
[/quote]Onko tuo tieteellisesti todistettua tietoa?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 09:58"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 09:53"]Miksi edes laidutat normaalipainossa? Mikä on pituus?
[/quote]Laihdutan, koska olen lihonut n. 5kg ja vaatteet kiristää. Pituus on 166cm, mutta kaikki rasva tuntuu kerääntyvän vatsaan (jalat hoikat ja farkkukoko 26" edelleen, tissit kokoa AA eikä niihin mene massaa vahingossakaan). Ultimate tavoite on kuitenkin 50kg jolloin vatsani olisi luultavasti täysin litteä ja lihakset näkyy. Veikkaan että jonkin verran painoa jo tippunut, en ole vielä vaa'alla käynyt. Olen 21v.
[/quote] Olen samanpituinen 54kg näytin laudalta. Vatsalihakset kyllä näkyi, samoin kylkiluut, takapuoli oli litteä kuin pannukakku, posket kuopalla. Älä laihduta liikaa, sekään ei ole kaunista.
[/quote]Olen jo lauta, eikä se muutu, olen painanut myös 63kg eikä tissit olleet yhtään sen isommat. En tiedä missä vaiheessa rasvaa alkaisi sitten mennä rintoihinkin, kenties ylipainoisena? Mieluummin on lauta ja laiha kuin lauta ja pallomahainen. Ja jollekin kurvikkaamman vartalotyypin omaavalle 60kg on varmasti oikein hyvä paino, mutta itse näytän vaan turvonneelta.
Noihin väitteisiin kilpirauhasen menemisestä alhaisen energiansaanniin dieeteillä olisi kyllä kiva saada jotain lähdeviitteitä. Kun kuitenkin nyt esim. ENE-dieettejä käytetään ihan lääkärien määrääminä julkisessa terveydenhuolloissakin painonhallintaan, niin vaikea uskoa että niissä on tuollaisia riskejä.
Höpöhöpön. Yli 1000 kcal päivässä syövillä ei pitäisi olla nälkiintymisen merkkejä!
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:29"]
[/quote]
No, sen verran selkärankaa on, että laihduin 78 kilosta 53 kiloon, hitaasti mutta varmasti.
Mutta myönnetään, ei ollut selkärankaa nopeaan laihduttamiseen, vaikka sitä alkuun parikin kertaa yritin. Kyllä minulla vaan kävi niin että lopulta ikävään oloon (nälkä, palelu, heikotus, vitutus) kyllästyi ja sitten kun lopulta repsahti, tuli syötyä hetkessä niin paljon että parin viikon laihdutus oli nollattu.
Onneksi ymmärsin lopettaa kitukuureilun luettuani Patrik Borgin kirjan "Rentoa painonhallintaa", jossa todettiin että suurin osa nopeaa laihduttamista alhaisilla kaloreilla yrittävistä epäonnistuu, että useimmat ei vaan pysty oikein voittamaan aitoa nälkää, joka on elimistön terve puolustusmekanismi nälkäkuolemaa vastaan. Elimistöhän ei sitä ymmärrä että laihdutus on tietoista ja hyväksi, vaan sille rajuilla miinuskaloreilla oleminen on stressi- ja hätätilanne, joka laittaa aktivoimaan kaikki energian säästömekanismit ja myöskin mekanismit lisätä ruokahalua, syljeneritystä jne, että ihminen nyt lopulta ymmärtäisi etsiä jotain syötävää.
[/quote]
Taitaa ongelmat ja selkärangattomuus kummuta tuosta kuureilusta. Ei ole poppakonstia painonpudotukseen. Ja mitä rajummin sitä painoa ryhtyy pudottamaan, sitä hankalampaa se on. Monen ei välttämättä tarvitsisi pudottaa edes painoa, jumppaisi sen vaan lihakseksi, niin nykyinen syöntimäärä voisi olla ok. Ruuan laatu tosin tuskin olisi ok saati että mahdollistaisi sen lihaksen kasvun.