Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Allergiaa kumihanskoista. :-(

Vierailija
13.01.2015 |

Joudun käyttämään siivoustöissä kumihanskoja. Tänään huomasin kesken töiden, että käsiä rupesi pakottamaan. Kun otin hanskat pois, käsissä oli isot läiskät ihottumaa, ihankuin pienenpieniä koholla olevia naarmuja.

Onko tää jotain kumiallergiaa? Onko muilla ollut samanlaista? Mikä on auttanut?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kumihanskojen alle sellaiset ohuet puuvillahanskat.

Vierailija
2/21 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kumiallergiaa. Vältä ihmeessä hanskoja. Nuorena tyttönä oli minun kokemus se, että allergia levisi jopa kasvoihin asti ja jouduin allergiasairaalaan. Ammattitautihan siitä tuli ja alan vaihdos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä ollut sellaisiakin, mutta en uskalla laittaa toisten käyttämiä hanskoja käsiini. Ne on niin moneen kertaan käytetyt. :-/

Pitäisiköhän laittaa kertakäyttöhanskat sinne alle. Niistä mulle ei oo tullu mitään oireita... Ap

Vierailija
4/21 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kokeile toisesta materiaalista tehtyjä hanskoja. Kyseessä voi olla myös se et olet allerginen hanskojen sisällä olevalle puuterille.

Vierailija
5/21 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisesti lateksiallergiaa. Kannattaa heti vähentää altistumista, sillä muuten pahenee. Voi ilmetä myös esimerkiksi lateksikondomien käytön yhteydessä. Käy testauttamassa allergiatilanteesi lääkärillä.

http://www.tohtori.fi/?page=9945160&id=1553909

Jos on lateksiallergia (1 - 2 % väestöstä on lateksiallergisia) niin asiasta pitää muistaa mainita lääkärissä, gynekologilla ja hammaslääkärissä.

Vierailija
6/21 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 01:08"]Tai kokeile toisesta materiaalista tehtyjä hanskoja. Kyseessä voi olla myös se et olet allerginen hanskojen sisällä olevalle puuterille.
[/quote]
Meillä ei oo kuin yhdenlaisia hanskoja töissä. Käytetään niitä, mitä saadaan. Muuten pitää itse ostaa hanskat.

Oon kyllä huomannut, että joskus kun on ollut toisenlaisia hanskoja käytössä, niistä ei oo tullu samanlaista oireilua kuin näistä. Aamulla ei ollu mitään käsissä ja nyt illalla töiden jälkeen kädet ihan punaisena. :-/

Onko mistään apteekin voiteista ollut apua? Ap

Vierailija
7/21 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesethän ja kuivaat hanskat hyvin aina käytön jälkeen? Ja puuvillaisia alushanskojakin kannattaa välillä vaihtaa, jos joutuu hanskailemaan pitempiä aikoja yhtäjaksoisesti (hikoavat).

Vierailija
8/21 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nitriilihanskoja ja vinyylisiäkin on, joten sanoppa työnantajallesi että hommaa niitä sulle (kalliimpia kuin luonnonkumihanskat, eritoten nitriilit). Jos kyselee allergiatutkimusten perään, niin sano, että sinäpä lähdetkin tästä sitten tutkimuksiin, että moido! Kertishanskat tuskin auttaa tavallisten alla, koska ne on kuitenkin pienemmät kuin "kumihanskat" ja se kumi koskettaa ihoon joka tapauksessa, vaikkakin pienemmältä alalta.

Huonolla tuurilla olet muutaman käyttökerran jälkeen naamasta varpaisiin samanlaisten läiskien peitossa ja kurkku ummessa. Hyvällä tuurilla voit jatkaa noiden vanhantyyppisten käyttöä vielä vuosikausia paikalllisilla iho-oireilla.

Vierailija
9/21 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 01:14"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 01:08"]Tai kokeile toisesta materiaalista tehtyjä hanskoja. Kyseessä voi olla myös se et olet allerginen hanskojen sisällä olevalle puuterille. [/quote] Meillä ei oo kuin yhdenlaisia hanskoja töissä. Käytetään niitä, mitä saadaan. Muuten pitää itse ostaa hanskat. Oon kyllä huomannut, että joskus kun on ollut toisenlaisia hanskoja käytössä, niistä ei oo tullu samanlaista oireilua kuin näistä. Aamulla ei ollu mitään käsissä ja nyt illalla töiden jälkeen kädet ihan punaisena. :-/ Onko mistään apteekin voiteista ollut apua? Ap

[/quote]

Osta itsellesi allergisoimattomat hanskat, jos työnantajaltasi et niitä saa ja työterveyspalvelusta ei asiassa ole apua. On ehdottomasti rahan arvoinen sijoitus.

Vierailija
10/21 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain työterveyslääkärin määräyksestä aikoinaan paremmat ja siis kalliimmat hanskat. Se lääkäri sanoi että niistä käytössä olevista menee oikeasti ne käsiteltävät pesuaineet läpi, eikä kenenkään pitäisi niihin luottaa kyseisessä työssä. Mutta rahastahan se on kiinni, joten vain minä sain paremmat.

Kai peset joka päivä ne hanskasi sisältäkin ja kuivatat kunnolla?

Vierailija
11/21 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenekään ei pidä siivoojan palkalla varsinkaan (ei kyllä muutenkaan) ostaa mitään työvälineitä töihin, tai hoidella lateksiallergiaansa omakustanteisilla kortisonivoiteilla kotona. Voi luoja teitä kusetetaan. Pidä Ap puolesi, suahan käytetään luuttuna siellä firmassa. Työterveyteen yhteys välittömästi asian selvittämiseksi ja hoitamiseksi. Ja jos työnantaja yrittää selittää, ettei työterveydessä voi tuollaista käsiasiaa hoitaa, niin minäpä sanon: sitä siellä nimenomaan voi ja pitää tutkia ja hoitaa.

Vierailija
12/21 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 01:14"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 01:08"]Tai kokeile toisesta materiaalista tehtyjä hanskoja. Kyseessä voi olla myös se et olet allerginen hanskojen sisällä olevalle puuterille. [/quote] Meillä ei oo kuin yhdenlaisia hanskoja töissä. Käytetään niitä, mitä saadaan. Muuten pitää itse ostaa hanskat. Oon kyllä huomannut, että joskus kun on ollut toisenlaisia hanskoja käytössä, niistä ei oo tullu samanlaista oireilua kuin näistä. Aamulla ei ollu mitään käsissä ja nyt illalla töiden jälkeen kädet ihan punaisena. :-/ Onko mistään apteekin voiteista ollut apua? Ap

[/quote]

Käy työterveyslääkärillä, koska tuo on töissä haittaava vaiva. Lateksiallergia ei ole vitsi, vaan se voi aiheuttaa pahimmillaan anafylaktista shokkia.

Ei edellytä alankaan vaihtoa, koska lateksi on vältettävissä helposti siivoustöissä. Kun allergia on selvillä, työterveydestä joko ilmoittavat tai itse kerrot, että sinulle on järjestettävä vinyylihanskat. Ei todellakaan ole kumihanskoja arvokkaammat, ostan niitä meille töihin.

Kondomeissa mm. RFSU:n Naked on lateksiton. Kannattaa vaihtaa siihen.

t. Lateksiallergia todettu minulla nyt kolme vuotta sitten

Vierailija
13/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä. Eko-kertakäyttökäsineet bongattu ja hankittu Cittarista, loppu kutinat siihen paikkaan. Allergiat on kyl inhottavia kaikenkaikkiaan ja jotkut voivat saada oikeesti pahojakin oireita. Mul ei ole kuin kutinaa ja sitten raavin niitä verille:)

Vierailija
14/21 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi on kivat käteen eikä haise ninku monet käsineet. Hyvät ja kestävät. Laatu ja ympäristöasiat kunnossa.

Vierailija
15/21 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nitriilikäsineet kutittaa myös. Eko-kertakäyttökäsine citymarketista auttoi mulla. On sitäpaitsi halvempia. 100kpl 7,99. Sopii kaikenlaiseen kotihommaan ja myös ruuanlaittoon. Vaimo käyttää niitä myös tarkassa työssä kauneudenhoitoyrittäjä, istuu hyvin kans käteen. Puhutaan ns.hybridimuovista joka ei ole vinyyliä,pvc:tä,lateksia eikä nitriiliä. Ei haise edes millekkään ja kestää hyvin.siinä on ruisleipä kannessa, merkkiä en muista.

Vierailija
16/21 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai kukaan käytä pvc eli vinyylihanskoja enää 2015 vuonna? Pvc on myrkkyä eikä sitä hyväksytä kipoissa tai kupeissakaan. Nitriili ei allergisoi kaikilla mutta olen myös suosinut hybridi-kertakäyttökäsineitä. Löytänyt ihan ruokakaupasta sekä k-raudasta. On saman firman kuin taikasieni.

Vierailija
17/21 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset valkoiset muovihanskat on hyvät:

http://www.pehmopaperi.com/?page=2&t1=8&t2=1&t3=2&sivu=3

Minulle tuli jo teininä siivoustyössä pahat ihottumat kumihanskoista. Sen jälkeen olen katsonut tarkkaan mitä hanskoja käytän.

Vierailija
18/21 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohuista hanskoista sain tänään ihottumaa, sormissa ei ollut mutta kämmenselkä aivan punainen ja olen raapinut sen jopa rikki kun kutitti niin paljon. Pahin alue peukalon ja etusormen välinen alue.

Lateksiallergiaa vaikka ei koko käsi ole täynnä, vain kämmenselkä??

Oikea käsi paljon pahemman näköinen kuin vasen. Hanskat kun otti pois eikä laittanut enää takaisin, niin punaisuus hävisi, mutta on edelleen hieman kirjava (raapimisesta?)

Vierailija
19/21 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanskojen vaihdon lisäksi sinun on huolehdittava,  että sairaala papereissasi ja lompakossasi on isolla maininta lateksiallergiasta. Esimerkiksi yhdysvalloissa kuolee vuosittain useita lateksiallergisia, yllättäen leikkaukseen joutuneita henkilöitä, kun leikkaavilla lääkäreillä on lateksiset käsineet kädessä.

Lateksiallergia on henkeä uhkaava tila!

Vierailija
20/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eko kertakäyttökäsine ollut meillä käytössä allergiaperheessä jo 3 vuotta. Löysin tämän ihan sattumalta. Citymarket/prisma ainakin myy. Tämä ei allergisoi lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä