Ollaanko minulle myymässä vaarallista kotivalkaisua?
Keskustelin hammaslääkärin kanssa eri valkaisuvaihtoehdoista, ja hän suositteli heidän kotivalkaisuansa. Päädyin sellaiseen, suuhygienisti otti hampaistani muotit, ja nyt minun pitäisi käydä hakemassa valmistuneet valkaisulusikat ja valkaisuaine. Sain vasta äskettäin mukaani heidän kotivalkaisuansa koskevan ohjeen. Siinä mainitaan valkaisuaineen olevan 35% karbamidiperoksidia. En ymmärtänyt mitenkään kyseenalaistaa tätä, koska ajattelin voivani luottaa hammaslääkäriin ja suuhygienistiin.
Sattumalta luin juuri artikkelia hampaidenvalkaisuun liittyen. Artikkelissa on haastateltu hammaslääketieteen professoria. Artikkelin mukaan "Mitä väkevämpi aine, sen nopeampi ja tehokkaampi on tulos. Siksi monet valmistajat myyvät valkaisuaineita, joissa on jopa 30 prosenttia karbamidiperoksidia. Hammashoidon materiaaleja testaava yhteispohjoismainen laitos, joka antaa käyttösuosituksia (NIOM), suosittaa valkaisuaineeksi korkeintaan kymmenen prosenttia karbamidiperoksidia sisältäviä geelejä."
Jos jo 30% on paljon, eikö tuo 35 prosenttia ole sitten jo ihan vaarallista? Varsinkin, jos valkaisuaine saisi olla korkeintana kymmenprosenttista? Nyt harmittaa todella paljon, että en itsenäisesti perehtynyt aiheeseen ja selvittänyt etukäteen, millainen valkaisuaine on turvallinen :/
Tässä vielä tarvittaessa linkki artikkeliin http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/hymy_hohtavaksi_valkaisten
Kommentit (8)
Karbamidiperoksidi ja vetyperoksidi ovat eri asia. Karbamidiperiksidi vaikuttaa hitaammin ja hajotessaan tuottaa vetyperoksidia, siksi sen prosenttinäärät ovat suuremmat. Vetyperoksidivalkaisuaineet ovat prosentuaalisesti miedompia esim 6 tai 9%, mutta silti käytännössä vahvempia kuin karbanidiperoksidivalkaisuaine. Aine ei ole vaarallista oikein käytettynä ja käyttörajoituksia noudattaen. Itse teen asiakkaille kotivalkaisuja sekä vetyperoksidivalmisteilla että karbamidiperoksidivalmisteilla. T. Suuhygienisti
Kyllä tuollaiseen kotivalkaisuun, jossa hampaat ja ikenet on ensin tarkastettu ja aineen saa hammaslääkäriltä, saa käyttää vahvempiakin aineita. Niitä ei vaan mielellään saisi myydä jostain nettikaupoista ihan vaan itseharkintaiseen omakäyttöön. Vaikka kyllähän niitä myydään.
Jos purskuttelis vetyperoksidilla? Valkenisiko hampaat samalla, kun ainakin pöpöt kuolisi?
Miksi valkaista ja pilata hampaat. Näköjään yksityisellä tehään mitä vaan rahasta.
Nyt olen vielä useammasta lähteestä lukenut, että normaalisti kotivalkaisussa käytetään 10-20 prosentin vahvuista karbamidiperoksidia :/
Miten tässä pitäisi menetellä? Onko vika minun, kun en itse tutustunut etukäteen suosituksiin? Täytyykö minun kuitenkin maksaa kotivalkaisun hinta, vaikken sitä koskaan käyttäisikään? Vai voinko ottaa asian puheeksi kyseisellä hammaslääkäriasemalla?
Tietenkn maksat, kyllä sun hammaskiille kestää sen valkaisun kun se tehdään niin harvoin, luultavasti kyseessä opalessence-geeli,se on ihan turvallinen valkaisuaine, käy lukemassa käyttäjäkokemuksia.
myöhemmin kun valkaiset niin voit käyttää sitä miedompaa prosenttiainetta.
mullakin valkaistu vahvoilla aineilla hampit ja edelleen on kiille tallella.
Muita mielipiteitä?