Vieläkö lääkikseen?
Olen 25-vuotias ja olen miettinyt opiskelualan vaihtamista. Jos uran kannalta ajattelee, onko jo liian myöhäistä pyrkiä lääkikseen? Lukiossa en opiskellut luonnontieteitä pakollisia kursseja pidemmälle, joten kaiken sen kemian, fysiikan ja biologian pänttäämiseen menisi varmaan sen verran aikaa, että käytännössä pääsisin pyrkimään vasta ensi keväänä. Voi käydä niinkin, ettei eka kerralla edes onnista. Haaveena olisi erikoistua kardiologiksi.. Tiedän, että olen nuori ja että on siellä varmaan vanhempiakin kuin minä, mutta kuitenkin vaivaa, menikö tämä juna ohi jo. :/ Ehkä eniten kaipaisin tsemppejä. Onko kenelläkään kokemusta tai muuta tietoa?
Kommentit (31)
Miks just kardiologia? Testailisit kuitenkin vain tahdistimia kaiket päivät...
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:45"]
Onkohan sinusta lääkäriksi kun et ole ollut yhtään luonnontiede-orienroitunut aiemminkaan? Vaikka lääkärin opinnot ei niitä sinänsä sisällä, tarvitaan ihmisiä joilla on sellaista nopeaa päättely- ja ongelmanratkaisukykyä mitä luonnontieteelliisesti lahjakkaita usein löytyy. Mikä on nykyinen alasi miltä vaihtaisit? Oletko ok vielä 13 vuoden opintojen kanssa? Onko sinulla jo lapsia, jos ei, tahdotko niitä? Nimittäin jos haet 27 (tai 26 jos olet todella alkuvuodesta syntynyt) vuotiaana vuonna 2016 lääkseen olet 33 valmistuessasi lisuriksi, tähän tarvitset vielä vuoden opinnot pätevöityäksesi yleislääkäriksi yksityisellekkin puolelle ja 7 vuoden kardiologikoulutuksen (johon kuuluu tuo eurovaihe osittain). Ollaan puhuttu, että erikoistumisopinnot muuttuisivat pääsykokeellisiksi, eli se 6 vuotta lisuriksi on tehtävä kovasti töitä jos mielii suositulle erikoisalalle. . Jos tämänkään jälkeen et lannistu tai alkanut miettimään muita vaihtoehtoja on sinulla selvä kutsumus alalle! Voit käydä Iltalukiossa opiskelemassa makebify-aineita ja täydentää to-tutkintoasi. :)
[/quote]
Kiitos hyvistä kysymyksistä. Luonnontieteiden skippaaminen lukiossa johtui yksinkertaisesti siitä, että lukujärjestykseen ei mahdu määräänsä enempää ja tuolloin keskityin kieliin ja pyskologiaan. Yliopistossa olen humanistisella puolella. Tiedän, että ero alojen välillä on suuri, mutta lukioikäisenä itsetuntemukseni ja -luottamukseni ei riittänyt siihen, että olisin uskaltanut ajatella, että minusta olisi lääkikseen. Kuitenkin todistuksen keskiarvo oli reilusti yli yhdeksän.
Hmm. Mielestäni ongelmanratkaisukykyni ja päättelytaitoni ovat hyvät, mutta olen joutunut harkitsemaan sitä, ovatko nuo kyvyt tarpeeksi nopeita. Kuitenkin lääkärin työssä tulee tilanteita, joissa pitää todella osata tehdä oikeat päätökset nopeasti. Lisäksi ppaineensietokykyä lääkärintyön tapaisissa tilanteissa en ole päässyt koskaan testaamaan mitenkään, joten mistä tiedän, miten hyvin osaisin toimia?
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:53"]
Miks just kardiologia? Testailisit kuitenkin vain tahdistimia kaiket päivät...
[/quote]
Olen itsekseni opiskellut sydämen rakennetta ja toimintaa ja nautin siitä suunnattomasti. Parhaimman ilon ja flown saa rytmihäiriöistä. :D
Ap
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:45"]
Onkohan sinusta lääkäriksi kun et ole ollut yhtään luonnontiede-orienroitunut aiemminkaan? Vaikka lääkärin opinnot ei niitä sinänsä sisällä, tarvitaan ihmisiä joilla on sellaista nopeaa päättely- ja ongelmanratkaisukykyä mitä luonnontieteelliisesti lahjakkaita usein löytyy. Mikä on nykyinen alasi miltä vaihtaisit? Oletko ok vielä 13 vuoden opintojen kanssa? Onko sinulla jo lapsia, jos ei, tahdotko niitä? Nimittäin jos haet 27 (tai 26 jos olet todella alkuvuodesta syntynyt) vuotiaana vuonna 2016 lääkseen olet 33 valmistuessasi lisuriksi, tähän tarvitset vielä vuoden opinnot pätevöityäksesi yleislääkäriksi yksityisellekkin puolelle ja 7 vuoden kardiologikoulutuksen (johon kuuluu tuo eurovaihe osittain). Ollaan puhuttu, että erikoistumisopinnot muuttuisivat pääsykokeellisiksi, eli se 6 vuotta lisuriksi on tehtävä kovasti töitä jos mielii suositulle erikoisalalle. . Jos tämänkään jälkeen et lannistu tai alkanut miettimään muita vaihtoehtoja on sinulla selvä kutsumus alalle! Voit käydä Iltalukiossa opiskelemassa makebify-aineita ja täydentää to-tutkintoasi. :)
[/quote]
Kiitos hyvistä kysymyksistä. Luonnontieteiden skippaaminen lukiossa johtui yksinkertaisesti siitä, että lukujärjestykseen ei mahdu määräänsä enempää ja tuolloin keskityin kieliin ja pyskologiaan. Yliopistossa olen humanistisella puolella. Tiedän, että ero alojen välillä on suuri, mutta lukioikäisenä itsetuntemukseni ja -luottamukseni ei riittänyt siihen, että olisin uskaltanut ajatella, että minusta olisi lääkikseen. Kuitenkin todistuksen keskiarvo oli reilusti yli yhdeksän.
Hmm. Mielestäni ongelmanratkaisukykyni ja päättelytaitoni ovat hyvät, mutta olen joutunut harkitsemaan sitä, ovatko nuo kyvyt tarpeeksi nopeita. Kuitenkin lääkärin työssä tulee tilanteita, joissa pitää todella osata tehdä oikeat päätökset nopeasti. Lisäksi ppaineensietokykyä lääkärintyön tapaisissa tilanteissa en ole päässyt koskaan testaamaan mitenkään, joten mistä tiedän, miten hyvin osaisin toimia?
[/quote] Jos asut isommassa kaupungissa on aikuislukiolla tarjota kemian, fysiikan ja biologian valinnaisia labrakursseja, ne nyt on hitaammanpuoleista pohdintaa, mutta jos pyydät opettajaa olemaan ohjaamatta liikaa niin voita saada niistä aika paljon irti. Amerikassa on onnistuneesti koulutettu muutama pieni erä humanisteja lääkäreiksi, eli ei se tietenkään tarkoita etteikö olisi soveltuva. Mulla oli ihan parhaat kouluttajat ensiapukursseilla, niidenkin käyminen ja miten suoriudut kertoo sun kyvyistä aika paljon, varsinkin jos osaat käydä ne oikealla fiiliksellä. Mihin yliopistoon ajattelit hakea?
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:37"]Sydäntauteihin (kardiologeilla) on sekin hyvä puoli, että en usko, että niitä on liian monta Suomessa parinkymmenen vuoden päästäkään. Ja, tai ainakin "vain" lääkäreillä riittää töitä tulevaisuudessakin. - Tosin kuin monella muulla yliopistosta/ korkeakoulusta valmistuneella. Ja palkkakaan tuskin on vaikka vain sairaalassa tai yleiisemmin terveydenhuoltosektorilla toimivien heikoimmasta päästä.
[/quote] Hieman ihmettelen tätä sokeaa viivan vetämistä lääkäreillä hyvä työllisyys ja palkka nyt -> Lääkäreillä hyvä työllisyys ja pakkaa aina.
Suomessa on tulossa sen tason rakenteellisia muutoksia ja säästöehdotuksia, että en nyt täysin luottaisi tähän uskomukseen. Jo nyt poliitikot ovat väläyttäneet terveydenhuollon yksityistämistä, yleislääkäreiden korvaamista reseptinkirjoitusoikeuden omaavilla sairaanhoitajilla. Jo nyt viimevuonna aloitettiin "Espanjalääkäri"-projekti, jossa eka satsi on kokeiluerä ja kohta tuodaan lisää. Yliopisto on voittanut lääkäriliiton ahneet patut ja ensi vuodesta alkaen Helsingissä avautuu kymmeniä (en muista oliko 20 vai 40) aloituspaikkoja lisää, on vain ajan kysymys koska muutkin yliopistot seuraa perässä.
Aika työ suorittaa biologian, kemian ja fysiikan kurssit tuosta noin vaan ellet oo älykäs ja opit vähällä. Lukion ykkösellä jo kannattaa ottaa noita kursseja ja pitkästä matematiikasta ei todellakaan ole haittaa.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:25"]
Olen 25-vuotias ja olen miettinyt opiskelualan vaihtamista. Jos uran kannalta ajattelee, onko jo liian myöhäistä pyrkiä lääkikseen? Lukiossa en opiskellut luonnontieteitä pakollisia kursseja pidemmälle, joten kaiken sen kemian, fysiikan ja biologian pänttäämiseen menisi varmaan sen verran aikaa, että käytännössä pääsisin pyrkimään vasta ensi keväänä. Voi käydä niinkin, ettei eka kerralla edes onnista. Haaveena olisi erikoistua kardiologiksi.. Tiedän, että olen nuori ja että on siellä varmaan vanhempiakin kuin minä, mutta kuitenkin vaivaa, menikö tämä juna ohi jo. :/ Ehkä eniten kaipaisin tsemppejä. Onko kenelläkään kokemusta tai muuta tietoa?
[/quote] olet varmaan realisti kun moista haaveilet eli ajattelet että sulla on mahiksia. Miten sulla meni lukion pakolliset kemia, fysiikka ja biologia ja oletko hyvä matematiikassa?????? Siitä voit päätellä kannattaako jos kyseiset aineet on seiskan tasoa.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:29"]
Sen verran tiedän, että valmennuskursseja lääkikseen alkaa vielä nyt talvellakin, joilla siis käydään koko fykebi-oppimäärä alusta loppuun. Ja ovat tietysti rytmitettyjä niin, että kaikki on opiskeltu pääsykokeeseen mennessä. :) Töitä se toki vaatii varmasti paljon!
[/quote] ei riitä pelkästään fyke vaan syventävät myös kemiasta ja biologiasta.
Vaikka menisit valmennuskurssille vasta vuoden kuluttua, niin opiskele tavalla tai toisella fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa jo nyt. Niin, ja se matikka, hanki hyvä laskurutiini!
Ja käy pääsykokeissakin jo tänä keväänä, saat niihin tuntuman. Pääsykokeissa myös ajan käyttö järkevästi vaikuttaa, pääset treenaamaan tätä aidossa tilanteessa.
Valmennuskurssien materiaalia löytyy nettikirppiksiltä edullisestikin, voit aloittaa näillä.
Eihän se mahdotonta ole, mutta vuonna 2016 tulee mahdollisesti uudistus joka suosii niitä, joilla ei vielä ole korkeakoulututkintoa tai paikkaa opiskelemaan siellä. Ja iso ja raskas prosessi tulee olemaan, jos et ole aikoihin tarvinnut fy, bi ja ke mihinkään etkä aiemminkaan lukenut niitä. Miksi haluat lääkikseen? Tiedätkö todella mitä se työ on? Varaudu myös, että nuo kolme ainetta ovat melko erilaisia sitten, kun pakollisilta kursseilta siirrytään syventäviin. Pakolliset kurssit eivät ole kuin pienen pieni pintaraapaisu :). Lääkikseen pääsy on pitkälti motivaatiosta kiinni, jos todella haluat sinne, niin sitten varmasti näen kaiken tarvittavan vaivan. Terveisin lääkikseen hakeva, vajaa vuosi sitten lukiosta valmistunut.
Kiitos paljon kaikille! :) 9, kyllä varmasti menenkin sille kurssille.
Kiitos tsempeistä!
Ap