Sisällä lämmintä 19,5 ja täällä on KYLMÄ!
Paljon pidätte asuntomme lämpötilana? Minusta 19 asteen lämpötila ei ole enää inhimillinen, minulla on päällä farkut, villasukat, pitkähihainen paita ja villatakki ja silti on kylmä, kädet jäässä ja nenänpääkin ihan kylmä! Ruuvaisin lämpötilan mielelläni 25 asteeseen, jos kaasulasku ei menisi suoraan omasta pussista. Useimmiten pidän lämmöt 21 asteessa, joka tuntuu jo viileältä mutta siedettävämmältä.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:01"]Mulla on talvisin 16-20 astetta. Vanha talo. Ikkunat on hanurista ja ilmanvaihtoaukkoa ei saa peittää. Lisäksi olen herkästi paleleva ihminen ja alipainoinen. Voitte kuvitella mun vaatekerrosten määrän. Ensi talvea en täällä suostu asumaan! Vuokranantaja saa etsiä uuden hölmän luukkuunsa.
[/quote]
Lisäänpä vielä, että tuntuu kuin tossa olisi pelkkä paperi mun kodin ja kadun välissä, vaikka seinä sen pitäisi olla. Autojen äänet, lumiaura, lasten leikit ja lenkkikavereiden juorut kuuluu kaikki ihan kuin ei olisi seinää ollenkaan välissä. Eipä oo kovin kotoisa ja yksityinen olo.
Noo, vanhassa asunnossani talvi-lämpötila oli +15 tienoilla. Ei ollut kovin kivaa, mutta jos ajatellaan positiivisesti, niin kylmälle voi ainakin tehdä jotain. (Pukea)
Kesällä olikin päälle 30 astetta lämpöä. Sisällä. Sille ei taas voinut tehdä mitään. :(
Meillä 12-16 joka huoneessa. Ikkunoista ja ovista vetää niin, ettei ole koskaan varma onko ne auki. Lattiat laatoitusta ilman lämmitystä. Pidetään takkia, huivia ja kenkiä sisällä. Onneksi ei ole pieniä lapsia. T. Ulkomamma
17.5- 19 lämmöt täällä. En näe valituksen aihetta vaikka toki 23 olisi parempi.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:59"]
21 on ideaaalilämpötila, mihin pattereiden perussäätö laitetaan. Vanhusten asuntoihin, jos ne on sellaiseksi määritelty, 23-24. Terkkuja LVI-alalta.
[/quote] tässä talossa asuu työikäisiäkin
[/quote]
TArkoitin vanhusten asunnoilla ihan palvelutaloja yms. Kyllä niitä saa säädettyä yleensä isommaksi, mutta laskenta tehdään oletuksella 21 asteen lämpötila. Mutta ei ihan sinne ylärajalle, vaan termostaatit valitaan niin, että niitä voi säätää vähän ylikin ja alle voi säätää. Harvoin kukaan valitsee termostaatteja, mitä ei voi ollenkaan säätää.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:59"]21 on ideaaalilämpötila, mihin pattereiden perussäätö laitetaan. Vanhusten asuntoihin, jos ne on sellaiseksi määritelty, 23-24. Terkkuja LVI-alalta.
[/quote]
entä alati paleleva ja nuori kilpirauhaspotilas?
Pidän 19 asteen lämpötilasta, mutta juuri nyt saisi olla lämpimämpää. Sillä olen nukkunut huonosti ja pallelluttanut itseni ulkona ja nyt palentaa.
21 olkkarissa ja keittiössä, makuuhuoneessa 19. Näihin tottuu kyllä nopeasti, pari päivää sitten nostin lämpöjä. Remontin aikana edellisessä asunnossani oli pahimmillaan sisälämpötila 8 astetta talvella, olihan se kyllä aika kylmä kämppä asua pari kuukautta.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:46"]Meillä on sellanen 19 - 21 astetta. Sen yli jos menee niin alkaa lapsetkin valittaa että on liian kuuma.
[/quote]
Sama meillä
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:59"]21 on ideaaalilämpötila, mihin pattereiden perussäätö laitetaan. Vanhusten asuntoihin, jos ne on sellaiseksi määritelty, 23-24. Terkkuja LVI-alalta. [/quote] entä alati paleleva ja nuori kilpirauhaspotilas?
[/quote]
Sitten termostaatti isommalle. Ne on vain esisäätöarvoja. Eikä kesällä termostaatin vääntämisestä nollille ole muuten mitään hyötyä, ihan ot:na.
Veikkaan, ettei kukaan lämpöjä 24 asteesta ylöspäin pitävä asu omakotitalossa (tai maksa itse lämmityslaskua suoraan). Meillä on talvella 18-20, makuuhuoneessa viileämpää, sopiva.
Huvittaa nämä kirjoitukset, kuinka sisällä pitäisi mennä helleraja rikki pakkasessakin. Olen asunut jenkeissä ja minua suomalaisiin huonelämpötiloihin tottuneena ihmetytti kun ulkona oli -6 °C niin suurin osa ystävistäni ei nähnyt tarpeelliseksi laittaa vielä edes lämmitystä päälle. Ja moni piti shortseja ulkona, koska maassa ei vielä ollut lunta...
Jenkkinaapurini taas sadatteli kesällä vuokra-asuntonsa "surkeaa" ilmanvaihtolaitetta, jossa minimilämpötila oli 18 °C, kuulemma entisessä asunnossaan oli aina pitänyt ilmastoinnin 13 °C :D
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:59"]Meillä 12-16 joka huoneessa. Ikkunoista ja ovista vetää niin, ettei ole koskaan varma onko ne auki. Lattiat laatoitusta ilman lämmitystä. Pidetään takkia, huivia ja kenkiä sisällä. Onneksi ei ole pieniä lapsia. T. Ulkomamma
[/quote]
Asuin ennen nykyiseen asuntooni muuttoa 20-luvulla rakennetussa talossa, jossa oli yksinkertaiset lasit eivätkä pokat olleet ihan justiinsa, liikkuvan ikkunan ja karmein väliin jäi jopa puolen sentin rakoja. Tiiliseinä oli kylmä vielä metrin päässä ulkoseinästä. Silloin tuli ikävä Suomen oloja!
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:59"]Meillä 12-16 joka huoneessa. Ikkunoista ja ovista vetää niin, ettei ole koskaan varma onko ne auki. Lattiat laatoitusta ilman lämmitystä. Pidetään takkia, huivia ja kenkiä sisällä. Onneksi ei ole pieniä lapsia. T. Ulkomamma
[/quote]
Asuin ennen nykyiseen asuntooni muuttoa 20-luvulla rakennetussa talossa, jossa oli yksinkertaiset lasit eivätkä pokat olleet ihan justiinsa, liikkuvan ikkunan ja karmein väliin jäi jopa puolen sentin rakoja. Tiiliseinä oli kylmä vielä metrin päässä ulkoseinästä. Silloin tuli ikävä Suomen oloja!
[/quote]
Mä asun tollaisessa talossa, mutta 30-luvulla rakennetussa. Terveisiä Suomen vuokrakämppähelvetistä!
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:59"]21 on ideaaalilämpötila, mihin pattereiden perussäätö laitetaan. Vanhusten asuntoihin, jos ne on sellaiseksi määritelty, 23-24. Terkkuja LVI-alalta. [/quote] entä alati paleleva ja nuori kilpirauhaspotilas?
[/quote]
Sitten termostaatti isommalle. Ne on vain esisäätöarvoja. Eikä kesällä termostaatin vääntämisestä nollille ole muuten mitään hyötyä, ihan ot:na.
[/quote]
aina ei isännöitsijä laita niin paljon lämpöä ettämolisi mahdollista termostaatilla säätää.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:59"]Meillä 12-16 joka huoneessa. Ikkunoista ja ovista vetää niin, ettei ole koskaan varma onko ne auki. Lattiat laatoitusta ilman lämmitystä. Pidetään takkia, huivia ja kenkiä sisällä. Onneksi ei ole pieniä lapsia. T. Ulkomamma [/quote] Asuin ennen nykyiseen asuntooni muuttoa 20-luvulla rakennetussa talossa, jossa oli yksinkertaiset lasit eivätkä pokat olleet ihan justiinsa, liikkuvan ikkunan ja karmein väliin jäi jopa puolen sentin rakoja. Tiiliseinä oli kylmä vielä metrin päässä ulkoseinästä. Silloin tuli ikävä Suomen oloja! [/quote] Mä asun tollaisessa talossa, mutta 30-luvulla rakennetussa. Terveisiä Suomen vuokrakämppähelvetistä!
[/quote]
Tuohan on ihan perus vielä HOAS:in 60-luvun taloissakin: verhot heiluu kun tuulee :D
Ihanan vilpoista! Hakkaa mennen tullen viime kesän +30 sisälämpötilat. Villasukat ja verkkarit rules jos kylmettää.
Helpompi lisätä vaatetta talvella.
NY NAATITAAN!
Olkkarissa näyttäs olevan 25, mut se johtuu siit et mittari lähellä tietokonetta/telkkaria. Lämmittävät ilmaa enemmän.
Makkarissa mulla on semmoinen 12-15 astetta. Nukun ohuella peitolla ja lähes alasti. Nukun erinomaisesti ja ilman painajaisia. Jos olis päälle 20 lämmintä saisin kamalia painajaisia ja nukkuisin todella huonosti. Ja ei ole missään vikaa, vaan olen kersasta asti ollu tommonen viileässä erinomaisesti nukkuva.
Meillä on aina 28-32 astetta lämmintä, paras on 29 astetta.