Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan perintöä sen verran, että verojen jälkeen jää noin 120 000. Miten sijoitan? Olen 20-vuotias opiskelija.

Vierailija
02.11.2021 |

Olen menossa pankkiin keskustelemaan summan sijoittamisesta, mutta mielellään kuulisin muidenkin mielipiteitä. Opiskelen ekaa vuotta yliopistossa ja asun vuokralla. Asun yksin, en seurustele. Helsingistä ei saa tuolla summalla omistusasuntoa ainakaan mistään järkevästä sijainnista, joten ajattelin jatkaa vuokralla asumista opiskeluajan.

En halua lähteä mihinkään riskisijoittamiseen. Olisi kiva, että valmistumisen jälkeen ja kun pääsen töihin, niin voisin käyttää tuota rahaa omistusasunnon ostamiseen. Eli noin 5-10 vuoden päästä.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko pakko aina sijoittaa, miksi aina kun joku saa jostain isomman summan rahaa on ensimmäinen huoli, että miten saisin tämän rahamäärän lisääntymään? On myös mahdollista menettää iso osa niistä rahoista jos sijoituksissa käy huonompi tuuri, ja sen jälkeen katkeroitua kun menetti hyvän taloustilanteensa.

Asuntomarkkinoissakin saattaa eräänlainen kupla tällä hetkellä muhia, yksi hyvä vaihtoehto voisi olla asumisoikeusasunto, siinä säästää ainakin vuokrassa 100-150 euroa kuussa.

Vierailija
42/52 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin asunnon. Kyllä tuolla summalla saa jo jonkinlaisen....

Kyllä juuri näin. Mahdollisesti sellainen missä voisi itse asua sitten eläkepäivinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä tarviis tuolla rahalla enää töihin mennä, kun laittaisi vaan poikimaan ja elelisi tuotoilla + työttömyyskorvauksilla.

Vierailija
44/52 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa osakesäästötili Nordnetiin sillä maksimisummalla 50000 euroa ja osta niillä sinne tilille osakkeita sijoitusneuvojan, oman pankkisi tai Nordnetin neuvojen pohjalta. Sijoita niiden verovapaa tuotto lisäosakeostoihin vuosittain. Avaa asp-tili jos et vielä omaa asuntoa halua ostaa. Tuosta kyllä riittäisi oman asunnon käsirahaksikin ihan hyvin eli jos asut jollain opiskelupaikkakunnalla niin hyvä, uudehko asunto voisi olla vaihtoehtoasp-tilille. Jos sulla siis tuloja, joilla maksaa asuntolainaa. Muuten osakesäästötili 50tn+asp-tili ja loput talletustilille tai rahastosalkkuun odottamaan asunnon ostoa.

Vierailija
45/52 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijoitin opiskeluaikana lähinnä rahastoihin, kun en halunnut joutua kauheasti tekemään kauppaa itse. Kannattaa ehkä ennen sitä pankkineuvottelua jo vähän itse tutustua, mihin haluaa rahansa laittaa ja yrittää pitää oma päänsä sen suhteen, ettei pankkineuvoja pääse liian pahasti painostamaan. Toisaalta kun rahaa on kerralla tuon verran, voisi se osakesäästötili olla myös hyvä vaihtoehto. Tee päätöksesi rauhassa ja mieti tarkkaan, haluatko sijoittaa kaiken kerralla vai hajauttaa sijoituskohteiden lisäksi myös ajallisesti. Itsestäni tuntuisi ehkä turvallisemmalta aloittaa vaikka kolmanneksella tuosta summasta nyt alkuun ja tehdä lisäksi vaikka joku säästösopimus, jossa menee tietty summa kuukausittain samaan paikkaan. Sitten voisi rauhassa katsella ja miettiä, missä vaiheessa ostaa taas isommalla summalla jotain. Lisäksi on ihan hyvä, jos on jemmassa joku summa, jonka voi laittaa kiinni heti johonkin hyvään kohteeseen.

Kannattaa lueskella myös talouslehtiä ja poimia niistäkin suosituksia sijoituskohteiksi. Niistä löytyy ehkä vähän neutraalimpia neuvoja kuin vaikkapa pankin sijoituneuvojalta. Mieti myös millaisen riskin olet valmis ottamaan tai olisitko valmis laittamaan osan rahoista johonkin sellaiseen kohteeseen, missä riskit ovat korkeammat, mutta samalla myös mahdollinen tuoto on suurempi kuin "turvallisemmissa" kohteissa. 

Vierailija
46/52 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat rahastoihin osan. Teet Asp tilin ja säästät parivuotta, kunnes tiedät missä haluat asua opintojen jälkeen sitten ostat asunnon

Vierailija
47/52 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajautus osakkeisiin (osta neuvontaa), matalan riskin rahastoihin, asuntoon (osa lainalla).

Vierailija
48/52 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti asuntoon.

Vierailija
49/52 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ap samassa tilanteessa suunnilleen sun ikäisenä.

Ihan ensimmäisenä laita 3 kk kuluja vastaava summa hätäkulutilille, jotta sun ei koskaan tarvitse miettiä että myytkö nyt sijoitukset vai etkö, voit vaan toteuttaa suunnitelmiasi ja turvata tulevaisuuden.

Opiskelijana sinun ei kannata ostaa osinkoja maksavia yhtiöitä ainakaan paljon, koska jos nostat opintotukea kela ja verohallinto katsovat ne tuloiksi ja tämä vaikuttaa tukiisi.

Itse tein aikoinaan Nordnettiin tilin ja ostin superrahastoja samalla summalla joka kuukausi. Lisäksi muutama yksittäinen osake, ja jäin markkinaindeksin tuoton alle. Nyt en ottaisi noin isoa maantieteellistä painotusta pohjoismaihin, vaan ostaisin lisäksi mahdollisimman matalakuluista etf:ää, joka sijoittaa ympäri maailman. Rahastot ovat siitä varma potti että minne ikinä menetkin, ei ole riippakivivuokralaista valittamassa verhon nupeista. Kun laitat rahaa säännöllisesti matalakuluisiin etf:iin älä edes vaivaudu katsomaan tuottoja pariin vuoteen. Voitat tämän oravanpyörässä juoksun helposti ennen eläkeikää jos vaan annat rahan tehdä rahaa sinulle. Itsellä alkaa nyt 10 vuoden jälkeen korkoa korolle näkyä oikeasti.

Jos aiot jäädä Suomeen ja olet perinteistä omakotiasujatyyppiä, laittaisin osan asp-tilille. Itse muutin ulkomaille ja täällähän ei suomalaisesta asp-tilistä olisi mitään hyötyä ollut.

Jos olet vielä riskinhakuisempi tyyppi, kokeilisin vielä esim. opinolainan sijoittamista, kryptoja tai nordnetin superluottoa. Sinulla on pääomaa sen verran, että voisit hyvin ottaa

enemmän riskiä vaikka 10 % tuosta koko summasta.

Lisäksi pitäisin hauskaa vaikka viidellä tonnilla, esim. joku hauska kesä vaikka Aasiassa opintojen välissä tai mitä ikinä haluatkaan.

Ja sitten se hankala osuus: mitä haluat elämältäsi? Tuo pesämuna auttaa sinua saavuttamaan sen vapauden, johon haluat elämäsi käyttää. Mieti pitkällä tähtäimellä mitä haluat saavuttaa, missä ajassa ja miten talouspuoli siinä auttaa. Lue talousaiheisia kirjoja, esim. the intelligent investor, rich/poor dad, richest man in babylon, think and grow rich, millionaire real estate investor, osta vuokraa vaurastu.

Oma tilanteeni on nyt että mulla on vuokralla velaton kämppä jonka omistan sisaruksen kanssa (tämän sain), ja lisäksi osakepääoma jota alussa sijoitin n. 60k on nyt noin 130k. Osan käytin opiskeluaikana matkusteluun ja elämiseen, ja osakesalkkuun olen laittanut itse rahaa kun aloitin työelämässä.

Täytyy sanoa että tämänhetkinen elämäni ei varmaan olisi mahdollista, ellei massipuoli olisi laitettu kuntoon iässäsi.

Vierailija
50/52 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin muhkean ökyauton ja pillua tulisi ovista ja ikkunoista.

Vierailija
51/52 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole vielä ASP-tiliä, avaa se ihan ensimmäisenä ja talleta aina maksimisumma eli 3000e/vuosineljännes. Osa rahastoihin, esim. Nordnetin pohjoismaiset indeksirahastot on hyvä aloitus, pienet kulut tai ei kuluja ollenkaan ja tuottaa ihan hyvin. Käyttötilillä kannattaa tietysti pitää sellainen summa että on pahan päivän varalle ja ASP-tilin kartuttamiseen.

Vierailija
52/52 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ap samassa tilanteessa suunnilleen sun ikäisenä.

Ihan ensimmäisenä laita 3 kk kuluja vastaava summa hätäkulutilille, jotta sun ei koskaan tarvitse miettiä että myytkö nyt sijoitukset vai etkö, voit vaan toteuttaa suunnitelmiasi ja turvata tulevaisuuden.

Opiskelijana sinun ei kannata ostaa osinkoja maksavia yhtiöitä ainakaan paljon, koska jos nostat opintotukea kela ja verohallinto katsovat ne tuloiksi ja tämä vaikuttaa tukiisi.

Itse tein aikoinaan Nordnettiin tilin ja ostin superrahastoja samalla summalla joka kuukausi. Lisäksi muutama yksittäinen osake, ja jäin markkinaindeksin tuoton alle. Nyt en ottaisi noin isoa maantieteellistä painotusta pohjoismaihin, vaan ostaisin lisäksi mahdollisimman matalakuluista etf:ää, joka sijoittaa ympäri maailman. Rahastot ovat siitä varma potti että minne ikinä menetkin, ei ole riippakivivuokralaista valittamassa verhon nupeista. Kun laitat rahaa säännöllisesti matalakuluisiin etf:iin älä edes vaivaudu katsomaan tuottoja pariin vuoteen. Voitat tämän oravanpyörässä juoksun helposti ennen eläkeikää jos vaan annat rahan tehdä rahaa sinulle. Itsellä alkaa nyt 10 vuoden jälkeen korkoa korolle näkyä oikeasti.

Jos aiot jäädä Suomeen ja olet perinteistä omakotiasujatyyppiä, laittaisin osan asp-tilille. Itse muutin ulkomaille ja täällähän ei suomalaisesta asp-tilistä olisi mitään hyötyä ollut.

Jos olet vielä riskinhakuisempi tyyppi, kokeilisin vielä esim. opinolainan sijoittamista, kryptoja tai nordnetin superluottoa. Sinulla on pääomaa sen verran, että voisit hyvin ottaa

enemmän riskiä vaikka 10 % tuosta koko summasta.

Lisäksi pitäisin hauskaa vaikka viidellä tonnilla, esim. joku hauska kesä vaikka Aasiassa opintojen välissä tai mitä ikinä haluatkaan.

Ja sitten se hankala osuus: mitä haluat elämältäsi? Tuo pesämuna auttaa sinua saavuttamaan sen vapauden, johon haluat elämäsi käyttää. Mieti pitkällä tähtäimellä mitä haluat saavuttaa, missä ajassa ja miten talouspuoli siinä auttaa. Lue talousaiheisia kirjoja, esim. the intelligent investor, rich/poor dad, richest man in babylon, think and grow rich, millionaire real estate investor, osta vuokraa vaurastu.

Oma tilanteeni on nyt että mulla on vuokralla velaton kämppä jonka omistan sisaruksen kanssa (tämän sain), ja lisäksi osakepääoma jota alussa sijoitin n. 60k on nyt noin 130k. Osan käytin opiskeluaikana matkusteluun ja elämiseen, ja osakesalkkuun olen laittanut itse rahaa kun aloitin työelämässä.

Täytyy sanoa että tämänhetkinen elämäni ei varmaan olisi mahdollista, ellei massipuoli olisi laitettu kuntoon iässäsi.

Muuten kaikki OK mutta älä ota liikaa lainaa osakkeita vastaan ettet joudu pakkomyymään. Ns margin call.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi