Saan perintöä sen verran, että verojen jälkeen jää noin 120 000. Miten sijoitan? Olen 20-vuotias opiskelija.
Olen menossa pankkiin keskustelemaan summan sijoittamisesta, mutta mielellään kuulisin muidenkin mielipiteitä. Opiskelen ekaa vuotta yliopistossa ja asun vuokralla. Asun yksin, en seurustele. Helsingistä ei saa tuolla summalla omistusasuntoa ainakaan mistään järkevästä sijainnista, joten ajattelin jatkaa vuokralla asumista opiskeluajan.
En halua lähteä mihinkään riskisijoittamiseen. Olisi kiva, että valmistumisen jälkeen ja kun pääsen töihin, niin voisin käyttää tuota rahaa omistusasunnon ostamiseen. Eli noin 5-10 vuoden päästä.
Kommentit (52)
asunto, 100t käy jo hyvin omarahoitusosuudeksi ja joku 50-80t lainaa, jota kautta saat halvat lainanlyhennykset, varmaan edullisempaa kuin pysyä vuokralla ellet satu asumaan halvassa kaupungin kämpässä, sitten kannattaa sijoittaa.
Asp-tili ehdottomasti. Sinne osa. Nostaisin myös kaikki mahdolliset opintolainat edelleen, koska se on rahaa joka on käytännössä ilmaista ja mahdollista jatkosijoittaa.
Osan laittaisin ihan Norwegianin säästötilille, josta saa 0,75% koron ja nostaa voi koska vaan (itse käytän tätä ihan arkitilin tapaan)
Ja sitten sijoituksiin. Laittaisin tilin Nordnettiin ja sinne 3-6 indeksirahastoon.
Sinuna pyrkisin ostamaan myös sijoitusasunnon, mutta siihen ei varmaan pelimerkit riitä tässä kohtaa, mutta tuolla rahalla ja säästämällä sekä sijoittamalla luot jo hyvät asemat siihen, että vout jo hyvik nuorena päästä sekä omistusasumiseen että asuntosijoittamiseen kiinni.
Nauti rahoista, vaurastuminen on upeaa!
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin pari asuntoa jostain kasvukeskuksesta.
Ja jatkossakin sijoittaisin oman asunnon sijaan asuntoihin. Koti jossa asuu on vain menoerä, joka ei tuota mitään. Sijoitusasunnon tuotoilla maksaa esim isompaa ja paremmalla paikalla olevaa vuokra-asuntoa. Kuten sanottu munia ei kannata laittaa saman koriin.
Varmista, että rahat riittää opintojen ajan. Loput juo, matkustele, pelaa, nai ja nauti... Nuoruus kestää vain hetken, säästää ja sijoittaa ehdit kyllä, kun pääset työeĺämään. Mitään täältä ei mukaan saa, kuten perinnöstä huomasit, siksi siis kokemuksia hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Pankki nyt ainakin neuvoo laittamaan rahat omiin kalliisin ja hieman huonosti tuottaviin rahastoihin.
Ajallinen hajautus! Pörssi on nyt huippulukemissa eli jos panee heti kaiken sinne niin aika riskipeliä pelaa. Toisaalta korkorahastot ei tuota kuin tappiota.
Ehkä laittaisin osakesäästötilin ja sinne sen max 50ke potin. Ja sitten niillä jotain perustylsää suomiosaketta.
Pidä jonkunlainen käteisreservi niin ei tarvii pakkomyydä sijoituksia.
Muuten samaa mieltä, mutta laittaisin arvo-osuustilin pystyyn vaikka Nordnetissä. Sieltä vaikka juurikin jotain tasaisen tappavasti tuottavaa Suomi-osaketta. Mutta ennen sijoittamista alle alan kirjallisuutta, sitä onkin julkaistu runsaasti viime vuosina. Ostin teinille juuri yhden sijoituskirjan ja annoin porkkanan sen lukemiselle.
Asunto on hyvä sijoitus, koska tarvitset kuitenkin kodin. Nyt kylläkin hinnat korkeat ja opiskeluasuminen on halpaa. Toisaalta myös laina halpaa. Itse tod.näk. ostaisin asunnon 25v maksuajalla. Käyttäisin n. 50k käsirahana, loput ottaisin lainaa jota lyhentäisin hiljokseen, pankin kanssa voi neuvotella että alkaa lyhentää vasta valmistuttuakin. N. 10k pitäisin käyttörahana, että voi keskittyä rauhassa opintoihin, eikä tarvitse tehdä duunia. Loput sijoittaisin hyvin hajauttaen laittamalla indeksirahastoihin/etf:iin 50% ja 50% n. 7-10 osakkeeseen. Älä missään nimessä sijoita pankin kalliisiin aktiivisiin rahastoihin, jossa kalliit hoitokulut (jopa yli 5%). Pankit yrittää saada tuloja itselleen ja kusettaa huolella asiaan perehtymättömiä.
Vierailija kirjoitti:
tuolla saa käytetyn ferrarin!
hahahahaha kuka nyt tommosta haluaa,kasa peltiä,tai onko edes peltiä enää,se ei tuota,senkun vie vaan
Paskin idea!
Osta kallis urheiluauto, kerran tämä elämä eletään niin rahoja on turha tilillä makuuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmista, että rahat riittää opintojen ajan. Loput juo, matkustele, pelaa, nai ja nauti... Nuoruus kestää vain hetken, säästää ja sijoittaa ehdit kyllä, kun pääset työeĺämään. Mitään täältä ei mukaan saa, kuten perinnöstä huomasit, siksi siis kokemuksia hankkimaan.
Älä, älä...
Nosta se opintolaina ja sijoita niitä tuon perinnön lisäksi.
Rahastoihin ei kannata sijoittaa, jos ei ymmärrä näistä mitään. Olet muuten toisten vietävissä.
Sijoittaisin 1-2:een asuntoon.
Sijainti keskellä kaupunkia. Pintaremontoitava ja koneet uusittava (Joita et tee, jos ajaa asiansa) ja molemmat asunnot vuokralle.
Muutaman vuoden päästä molempiin facelift ja myyntiin, ellet halua nauttia vuokratuotoista. Ihan varmasti saat korkoa vaivattomasti.
Asunnossa (hyvältä alueelta) ei raha mene hukkaan vaikkei toisaalta tuotakaan hirveästi. Toisaalta vuokratuotto on kiva taskuraha opiskelijalle jos ei itse siinä asu. Ja jos ei tarvitse vuokratuottoa sen voi sijoittaa.
Ehkä itse ostaisin yksiön Turusta tai muusta yliopistokaupungista ja loput rahat rahastoihin
En laittaisi ihan sokeasti sinne, minne pankin sijoitusneuvoja ehdottaa. Muista kumminkin, kenelle hän tekee töitä. Mulle soitti myös pankkini rahoitusneuvoja useita vuosia sitten, juuri täysi-ikäistyttyäni, ja sanoi, että säästötilini ei oikein kasva korkoa ja ehdotti minulle Nordean omaa rahastoa nimeltään Säästö 50 kasvu. Vuoden sitä pidettyäni kauhistuin. Olihan se muutaman satasen tuottanut voittoa, mutta siinä oli 24 000 euron säästösummalla kiinteä kulu (jonka pankki ottaa) useita satasia eli saman verran mitä saamani voitto oli ollut! Eli pankki höyläsi puolet voitosta päältä. Ja katsoinpa myös osakeomistusta, joka oli suureksi osaksi Nordean ja sen konserniin kuuluvien yhtiöden omia osakkeita eli siis hajautuksen kannalta melko huono.
Päälle 3v jälkeen myin tuon rahaston lopulta 3000 euron voitolla ja sijoitin rahat Nordnetiin sellaiseen rahastoon, joka sisältää 500 pääosin USA:n kovinta tietoteknologia-alan yritystä, tietty suuri osa vain muutamaa yritystä, mutta kuitenkin vahvempia kuin Nordea. Hyvin pienen osan laitoin kryptovaluuttoja sisältävään rahastoon. Yhteensä noissa rahastoissa on ollut nyt tasaisesti n. 40% vuosituotto pari vuotta, mikä on toki poikkeuksellisen paljon, johtuu varmaan osin siitä, että onnistuin sijoittamaan lisää rahaa sisään esimerkiksi koronasta johtuneen arvonlaskun ollessa syvimmillään. Kulut tuossa suuremman omistuksen rahastossa ovat 0,15% eli hyvin pienet verrattuna tuohon Nordean rahastoon, joka käytännössä vain tuuppasi minulle nipun Nordean omia osakkeita isolla salkunhoitopalkkiolla.
Vaikka lopulta tein jonkin verran voittoa Nordean rahastolla, jäi siitä kyllä vähän huono maku suuhun, kun en silloin osannut ottaa selvää asioista ja vertailla rahastoja ja löytää sellaisia, joissa tuotto maksettaisiin mahdollisimman pitkälle takaisin rahastoon ja hallinnointikulu olisi maltillisempi ja hajautus suurempi. Nordnetista olen kuullut, että esimerkiksi indeksirahasto Suomea pidetään yleensä aloitteleville sijoittajille sopivana ja turvallisena, jossa lienee aika tasainen vuosituotto ilman suuria heilahteluja. Itse olin valmis vähän isopaan riskiin, joten en sinne sijoittanut.
Mikä kryptovaluuttarahasto? Olen koittanut löytää sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kryptovaluuttarahasto? Olen koittanut löytää sopivaa.
34: Rahaston koko nimenä on tällainen kuin Invesco CoinShares Global Blockchain UCITS ETF USD ACC (BNXG). Koko sijoitusomaisuuttani en tuonne tunkisi, mutta murto-osan, pääosan ollessa jossakin vähän varmemmassa kohteessa. (Mulla tosin se riski, että kaikki raha on samalla sektorilla eli informaatioteknologiassa, jota kryptotkin ovat).
100 000 viinaan ja naisiin (tai miehiin), loput voit tuhlata.
Sijoita kaikki UPM:n osakkeisiin. Saat 3000-5000 euroa vuodessa osinkoa, eli noin 300 euroa ( miinus verot ) käyttörahaa kuukaudessa lisää.
Jos minä olisin sinä, ostaisin vaikka sijoitusasunnon, eihän sen ole pakko olla missään Helsingin parhaalla paikalla, ja sen kun laittaa vuokralle niin se alkaa maksaa itse itseään. Sitten kun ostat itsellesi asunnon missä itse haluat asua, saat sijoitusasunnon myymällä enemmän rahaa mitä olet siihen laittanut.
Sijoita ihan hieman sijoittamisen opiskeluun. Ei sijoitusneuvontaa (eikä varsinkaan minkään sellaisen tahon neuvontaan, joka myy mitään sijoitustuotteita) vaan omaisuuslajien opiskeluun, jotta ymmärrät niiden vaikutusta toisiinsa. Sitten pystyt tekemään sijoituspäätökset jatkossakin itse etkä ole riippuvainen kenenkään neuvoista.
Kyllä mä siihen asuntosäästämiseen lähtisin. Yksiö kantakaupungista ja loppu velkaa. On käytännössä käteistä rahaa siinä vaiheessa kun sitten oikeasti haluat sen kunnon kodin. Itse ostin opiskeluaikana Kalliosta kämpän, se on mulla vieläkin sijoitusasuntona. On aina kelvannut ja riittänyt esim vakuudeksi isomman asunnon lainaan jne.