Saan perintöä sen verran, että verojen jälkeen jää noin 120 000. Miten sijoitan? Olen 20-vuotias opiskelija.
Olen menossa pankkiin keskustelemaan summan sijoittamisesta, mutta mielellään kuulisin muidenkin mielipiteitä. Opiskelen ekaa vuotta yliopistossa ja asun vuokralla. Asun yksin, en seurustele. Helsingistä ei saa tuolla summalla omistusasuntoa ainakaan mistään järkevästä sijainnista, joten ajattelin jatkaa vuokralla asumista opiskeluajan.
En halua lähteä mihinkään riskisijoittamiseen. Olisi kiva, että valmistumisen jälkeen ja kun pääsen töihin, niin voisin käyttää tuota rahaa omistusasunnon ostamiseen. Eli noin 5-10 vuoden päästä.
Kommentit (52)
asunto, 100t käy jo hyvin omarahoitusosuudeksi ja joku 50-80t lainaa, jota kautta saat halvat lainanlyhennykset, varmaan edullisempaa kuin pysyä vuokralla ellet satu asumaan halvassa kaupungin kämpässä, sitten kannattaa sijoittaa.
Asp-tili ehdottomasti. Sinne osa. Nostaisin myös kaikki mahdolliset opintolainat edelleen, koska se on rahaa joka on käytännössä ilmaista ja mahdollista jatkosijoittaa.
Osan laittaisin ihan Norwegianin säästötilille, josta saa 0,75% koron ja nostaa voi koska vaan (itse käytän tätä ihan arkitilin tapaan)
Ja sitten sijoituksiin. Laittaisin tilin Nordnettiin ja sinne 3-6 indeksirahastoon.
Sinuna pyrkisin ostamaan myös sijoitusasunnon, mutta siihen ei varmaan pelimerkit riitä tässä kohtaa, mutta tuolla rahalla ja säästämällä sekä sijoittamalla luot jo hyvät asemat siihen, että vout jo hyvik nuorena päästä sekä omistusasumiseen että asuntosijoittamiseen kiinni.
Nauti rahoista, vaurastuminen on upeaa!
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin pari asuntoa jostain kasvukeskuksesta.
Ja jatkossakin sijoittaisin oman asunnon sijaan asuntoihin. Koti jossa asuu on vain menoerä, joka ei tuota mitään. Sijoitusasunnon tuotoilla maksaa esim isompaa ja paremmalla paikalla olevaa vuokra-asuntoa. Kuten sanottu munia ei kannata laittaa saman koriin.