Miksi en saa tomaattipohjaisesta kastikkeesta hyvää?
Kommentit (67)
Musta tomaatti on ihan makeaa vaikka söis purkista sellaisenaan. Ja tomaattikastike on aina hyvää, hauduttaen, hauduttamatta, viinillä, kermalla, ilman lisukkeita
Näin saan hyvän pastakastikkeen. Öljyssä kuullotetaan sipulimurskaa, lisätään pkt paseerattua tomaattia ja puoli tuubia tomaattipyreetä, loraus punaviiniä ,vähän suolaa ja fariinisokeria sekä mustapippuria, haudutetaan mahdollisimman pitkään. Olen huomannut, että valkosipuli ei vain sovi tähän kastikkeeseen. Sen sijaan vähän chiliä sipulin kanssa freesattuna passaa oikein hyvin.
Tomaattikastikkeen kuuluukin olla happaman puoleinen. Ei meillä laiteta kuin korkeintaan jotain yrttejä sekaan. Tomaatti ei kaipaa kaverikseen edes suolaa, puhumattakaan sokerista. Liha toki on syytä olla maustettu valmiiksi.
Ostin hevihävikistä juuri 50 sentillä kassin missä oli tuore oregano ja basilika. Tein sitten pastakastikkeen ja silppusin nuo sekaan.
Taisin laittaa ihan tomaattimurskaa (muttia) nuo yrtit ja valkosipulia, sipulia ja perus suola, mustapippuri ja sokeri.
Teen aina jauhelihaan tuon kastikkeen eli ei pelkkää tomaattikastiketta syödä ikinä.
Paistan siis eka jauhelihan ja siihen sipuli. Sitten kaadan tomaattimurskan ja muut aineet. Joskus saatan pistää vähän ketsuppia mutta laitqn niin vähän ettei sillä taida olla juurikaan merkitystä.
Tulee aina hyvää mutta nyt eritoten kun oli paljon tuoreita yrttejä.
Vierailija kirjoitti:
Laita siihen hunajaa tai sokeria. Jos siis se maku on sellainen kitkeräntympeä. Vain kaikkein makeimmat tomaattilajikkeet toimii hyvin ilman.
Tämä. Monesti tomaattikastikkeen maku on vähän pistävä ja sokeri tai hunaja auttaa siihen.
Yleensä kuumennan reippaasti öljyä ja sihautan tomaattimuusin kattilassa. Sitten mausteita ja ehkä loraus etikkaa. Mahdollisesti sokeriakin. Haudutellaan hartaasti.
Kuullotan oliiviöljyssä sipulia ja valkosipulia, lisään tomaattimurskan ja seuraavat mausteet: suola ja sokeri, mustapippuria myllystä, tuoretta basilikaa, tomaattipyreetä ja balsamicoa.
Tämä on se perus pohja, joka on aina hyvää. Varioiden teen tuosta vaikka ja mitä: gnocchivuokaa, lasagnea, pastakastiketta, lihapullakastiketta. Pohja on hyvä sekä soijarouheen että jauhelihan kanssa, ja siihen sopii pitkään hauduttaessa erityisen hyvin porkkana ja selleri tuomaan makua. Tilkka punaviiniä taas aateloi sen joka kerta, teki mitä tahansa.
Sopii myös pizzakastikkeeksi. Avainsana on nuo mausteet ja pitkä haudutus.
Sitä pitää keittää ja hauduttaa tarpeeksi. Pelkkä lämmitys ei riitä.
Timjami on tomaatin paras kaveri, myös basilikaa tarvitaan ja niitä happoja sekä kevyt makeutus, koska kuullotettu sipuli vaatii hiukan makeutusta, jotta sen aromit tulee esiin. Kuullotettua sipulia täytyy laittaa reilusti, jotta tomaattikastike maistuu hyvältä, se pehmentää makua kuten kerma joissakin kastikkeissa.
Itse laitan lisäksi chiliä, currya + kurkumaa, korianteria ja juustokuminaa, hyvin haudutettuna, tilanteesta ja muista raaka-aineista riippuen. Timjamia ei saa koskaan unohtaa tomaattikastikkeesta ja laitetaan vasta loppuvaiheessa, jotta aromit ei karkaa.
Ei kermaa tomaattikastikkeeseen, koska kastikkeen luonne muuttuu ja se lisäksi muuttaa makuprofiilin täysin.
Ostat kokonaisia tomaatteja tölkissä mieluummin kuin tomaattimurskaa. Heikompilaatuiset menee murskaksi.
Teen tomaattikastikkeen pizzaa varten näin: Kuullotan pienellä lämmöllä punasipulisilppua, lisään luomutomaattimurskaa 400g, lisään 3 teelusikallista hienoa sokeria, reilusti merisuolaa sekä yrttimaustetta vähäsen. Lisäilen lorauksen sweetchili-soosia ja hippusen Heinz-ketsuppia. Annan hautua vähintäin vartin (jos on aikaa niin pidempään)
Otan kattilan liedeltä ja lisään itse tehtyä valkosipuliöljyä ruokalusikallisen sekä myllystä ripauksen mustapippuria. Tulee hyvää ja makeaa. Voi laittaa pizzaan tai muuhunkin käyttää.
Valkosipuliöljy: kuori ja murskaa muutama valkosipulinkynsi pieneen astiaan, lisää oliiviöljyä vain vähän, anna hetki tekeytyä).
Vierailija kirjoitti:
vaihda normi muttipolpat muttin marzanoon
Mä olen kasvattanut nyt pari vuotta itse San Marzano tomaattia ja siitä tulee kyllä ihana kastike. Sellaisenaan syötynä ei minkään makuinen. Toinen hyvä lajike on Roma
Teen talven varalle tomaatti ja kasviskastikkeet valmiiksi hillopurkkeihin
Felix-ketsuppia desi. Siinä on kviasti lisää tomaatin makua ja sokeria.
Minusta mutti on jotenki kitkerää.. oikeista tomaateista sais parempaa.
Tai sit pirkan tomaattimurskasta. On makeampaa