Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en saa tomaattipohjaisesta kastikkeesta hyvää?

Vierailija
02.11.2021 |

Siihen jää aina sellainen ikävä jälkimaku. En osaa selittää paremmin

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan siihen sieniä tulee hyvää umamin makua.

Vierailija
42/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paahda tomaattikastiketta hieman pannulla ja lisää punaviinietikkaa. Myös voisi kokeilla lisätä tomaatipyrettä sekaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paista sipuli ja valkosipuli kevyesti.Lisää tomaattipyreetä, tomaattipurkki, tippavettä , puolikas lihalientä Suola ,pippuri aromat, chili , soijaa .Itse käytän aina Maggikastiketta / erääntyyppinen soija joka ruokaan ,mutta jos ei ole laita soijaa.Ei tarvi laittaa sokeria eikä hunajaa-Lorauksen jotain viininloppua jos on. Laitan myös iivatelehtiä pari . Ei kannata keittää kauaa ,siitä happamuus. 

Vierailija
44/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaa tai juustoa se vaatii 

Vierailija
45/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim tein nyt lihapullia tomaattikastikkeessa, ohjeen mukaan. Tomaattisoosi oli Muttia ja siihen tuli ihan normi suola, sokeri, mustapippuri, valkosipuli ja sipuli

Puuttuu jokin happo.

Ei puutu, tomaattikastike on hapanta varsinkin murskasta tehty. Eli niinkuin muutkin on neuvoneet sokeria tai muuta makeaa lisätään vaikka appelsiinimehua voi kokeilla.

Kun  lisäilee  aineksia, pitää maistella välillä-

Vierailija
46/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pala porkkanaa joukkoon poistaa kitkerän maun. Opittu italialaiselta nonnalta.

Vierailija
47/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilko tomaatit kattilaan ja hauduta 2 tuntia. Sit teet kuten tuo 32/39.

Monenlaista vinkkiä tullut mutta kyllä tuo pitkä kypsennys on oleellinen asia. Kypsennys ei pelkästään hävitä ravintoarvoja vaan tomaatin tapauksessa siitä on hyötyäkin, ja makuaistihan sen myös kertoo.

Tutkimusten mukaan sydäninfarktin ja aivohalvauksen riski oli kolminkertainen niillä miehillä, joiden veren lykopeenitasot olivat matalat verrattuna korkeampiin lykopeenimääriin. Tomaatin lykopeenin on todettu ehkäisevän myös eturauhassyöpää[3] ja masennusta.[8] Lykopeenin on havaittu vähentävän hapettuneen LDL-kolesterolin määrää. Tomaatin vaikutuksen todistaminen sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisyssä vaatii kuitenkin vielä paljon lisätutkimuksia.[9]

Erilaiset tomaattivalmisteet, kuten paseerattu tomaatti ja tomaattimurska, ovat hyviä lykopeenin lähteitä, koska lykopeeni imeytyy parhaiten kuumennetusta tomaatista

Vierailija
48/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaattikastike vaatii aina lisättyä makeutta, pelkkä lämmitetty tomaattimurska ei maistu kovin hyvältä. Itse tykkään kuullottaa reilusti sipulisilppua öljyssä riittävän pitkään (20-40 minuuttia, ei siis perusohjeissa mainittua muutamaa minuuttia), silloin ei ole välttämätöntä lisätä sokeria. Vaikka kastikkeessa on happamuutta, muutama pisara balsamiviinietikkaa jostain syystä parantaa makua ainakin omasta mielestäni. Jos on kiirus, voi melkein valmiiseen kastikkeeseen lorauttaa tilkan ketsuppia ja haudutella hetken. 

Vierailija
49/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sooseja on yhtä monta kuin tekijää.

Vierailija
50/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä se tomaatti pois

Vierailija
51/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulta puuttuu niinsanotusti sofritto sieltä tomaatin alta. Ensiksi teet sen ja sitten vasta se tomaattimurska siihen päälle.

Muuten tee jonkun kunnon reseptin mukaan, kuten amatricana, puttanesca tai arrabiata. 

Vierailija
52/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulta puuttuu niinsanotusti sofritto sieltä tomaatin alta. Ensiksi teet sen ja sitten vasta se tomaattimurska siihen päälle.

Muuten tee jonkun kunnon reseptin mukaan, kuten amatricana, puttanesca tai arrabiata. 

Siis soffritto kahdella äffällä

Vierailija
53/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä muuta vikaa ollut kuin ne lihapullat. Ehkä himppasen balsamicoa olisin laittanut. 

Vierailija
54/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeria, suolaa ja jotain hapanta esim. etikkaa. Tolla reseptillä mulla alkoi tulemaan hyvää. 

Vierailija
55/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkillinen voita kattilaan ja kossu pakkaseen.

Vierailija
56/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hapan, makea ja suolainen sekä potku, esim. mieto, punainen chili.

Rapsiöljystä tulee kitkerä ruoka

Rypsiöljy on parempaa

Oliiviöljy on parasta. 

Hyvää makua kaikkeen antaa mausteiden kuningas eli ras el hanout. 

Vierailija
57/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa lisätään tilkka maitoa...

Intiassa suositaan esim. Vähän kanelia joukkoon. 

Riippuen reseptistä, niin valkosipulia ei kannata aina heittää pannuun sipulin kanssa. Siitä tulee kitkerää... se lisätään yleensä viimeisenä, tuore yrttien kanssa.

Perussokerin sijaan itse suosittelisin ruokosokeria, tai käyttämään esimerkiksi hivenen vaaleaa siirappia. Tämä on kuitenkin makukysymys.

Ylipäänsä, joskus, että lisää jotain maitotuotetta hieman, oli se kermaa, juustoraastetta, mascarponea yms. Auttaa kyllä.

Täällä on ollut hyviä ohjeita kyllä. Ehkä lisäisin tämän;

Kun teen itse marinara-pohjaista kastiketta, siihen kuuluvat seuraavat. Keltainen sipuli (totta kai kunnolla kuulotettu), porkkana, aavistus purjosipulia sekä hiven palaternakkaa. Mitä pienemmäksi saa, sen parempi. Kuulotus aina öljyssä (en pääsääntöisesti suosi oliiviöljyä tähän asiaan. Hyvän öljyn tuhlausta oman maman mukaan.). Tomaatti joukkoon (muoto voi olla mikä vain.) ja kunnon sekoitus. Tämän jälkeen itse lisään vettä ja kasvisliemikuution. Lyhyt kiehautus ja jätetään liedelle tekeytymään hyvin matalalla lämmöllä. Välillä käydään sekoittamassa, kunnes paksuus ja maku on kohdillaan. Loppusilaus tulee murskatusta valkosipulista sekä basilikasta.

kokeile ihmeessä vain rohkeasti. Hyviä ohjeita, kuten jo sanoinkin, ovat muutkin jo antaneet.

Terveisin, kokki-täti.

Vierailija
58/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä happojankkaajat ovat? Tomaatti on yleensä varsin hapanta. Ei siihen mitään lisähappoja tarvita. Sokeria ja riittävä haudutus. Lopuksi oliiviöljyä.

Vierailija
59/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sellaisen ohjeen että pannuun ensin köntti voita, annetaan sulaa, että maku tulee, ei polteta Siihen sitten tomaattimurska ja suolat yms

Hiljalleen keitellään

Vierailija
60/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että liian kärtsähtänyt valkosipuli kyllä erottuu, vaikka kastike muuten olisi kovin mausteinenkin.