Velkavankeudessa
Ystävä osti liikeyrityksen tontteineen.
Suostuin omavelkaiseen takaukseen->iso virhe.
Kaikki meni hyvin siihen asti kunnes sain kuulla pankista, että tontti on myyty ja laina maksamatta.Olen takaaja koko summalle.
Nyt on ystävä jättänyt lainanlyhennykset maksamatta.
Ihmettelen kyllä pankin toimintaa, että voidaan vakuus antaa pois takaajalta kysymättä.
Joo,olen tyhmä mutta niin on ystävä ja pankkikin.
Kommentit (22)
Ei tainnut tontti olla vakuutena, vain ainoastaan sinä.
Nomoney kirjoitti:
Reipas parisataatuhatta
Ok. Koskaan ei pitäisi mennä takaamaan ketään. Edes monet vanhemmat eivät takaa lastensa asuntolainoja.
Koko takaushomman idea on nimenomaan, että jos lainanottaja ei maksa, niin takaaja maksaa. Ymmärrän kyllä pankkia tässä. Kai itsekkin haluaisit lainan myöntäjänä varmistaa, että et menetä rahojasi.
Kiinteistöstä tehtiin panttikirja.
Sen oli pankki luovuttanut kaupantekohetkellä.
"...tontti on myyty ja laina maksamatta.Olen takaaja koko summalle."
Jos olet takaajana koko summalle, ei tontti ole ollut lainan vakuutena eikä pankki ole tehnyt mitään väärää.
Oppirahat on kaikkien maksettava. Otahan takauksistasi opiksi, niin et tee tyhmyyksiä toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Nomoney kirjoitti:
Reipas parisataatuhatta
Ok. Koskaan ei pitäisi mennä takaamaan ketään. Edes monet vanhemmat eivät takaa lastensa asuntolainoja.
Isä takasi pikkuveljen perheen omakotitalon rakennuslainan. Veli pääsi velkasaneeraukseen. Isä maksoi lainoja parikymmentä vuotta. Ainoa lohtu tässä, että isä kirjoitti testamenttiin pikkuveljen saaneen ennakkoperintöä X summan verran, joten me muut sisarukset emme kärsi.
Sinulla lienee tässä ainoana lohtuna, että olet erittäin varakas, koska pankki hyväksyi sinut takaamaan yksin noin suuren lainan. Maksat pois ja elät sillä, mitä lainanmaksun jälkeen jää.
Todellakaan en ole varakas.
Tontti ja kiinteistö kattoi 70% lainasta ja loput oli minulle.
Nyt pankki ilmoitti, että koko summa on minun takauksena, koska ei ole enää kiinteistöä ja tonttia.
Olin yksi viidestä takaajasta sukulaiseni satojen tuhansirn lainalle. Luulin siis että minun osuuteni on 1/5 . Tuloni olivat n 1/20 osa tuosta koko summasta.
Vähänpä tiesin, eikä pankin täti myöskään sanallakaan korjannut puheitani. Nimi alle vasn.
Koko summa jäi pystyyn, sukulainen lähti naapurimaahan.
Minulle tuli pankkisiirtomake, jossa maksettsvaa liki 300 000€.
Ikinä ei ole anteeksi pyydetty, pahoiteltu, taikka penniäkään korvattu.
Siinä meni minun elämä pilalle.
Nomoney kirjoitti:
Nyt pankki ilmoitti, että koko summa on minun takauksena, koska ei ole enää kiinteistöä ja tonttia.
Eihän toi voi olla totta. Ei kai takaussumma voi muuttua kesken kaiken.
Nomoney kirjoitti:
Sitten kiinteistön jtontin myynnissä on tehty petos. Petos on rikosasia.
Pankkiin yhteys, pankin tulee velkoa itse tuo 70% lainaosuus.
Vierailija kirjoitti:
Olin yksi viidestä takaajasta sukulaiseni satojen tuhansirn lainalle. Luulin siis että minun osuuteni on 1/5 . Tuloni olivat n 1/20 osa tuosta koko summasta.
Vähänpä tiesin, eikä pankin täti myöskään sanallakaan korjannut puheitani. Nimi alle vasn.
Koko summa jäi pystyyn, sukulainen lähti naapurimaahan.
Minulle tuli pankkisiirtomake, jossa maksettsvaa liki 300 000€.
Ikinä ei ole anteeksi pyydetty, pahoiteltu, taikka penniäkään korvattu.
Siinä meni minun elämä pilalle.
Yhteisvastuullisessa takauksessa kaikki ovat vastuussa koko takaussummasta. Neljä muuta takaajaa onnistuivat luikertelemaan vastuustaan, millä keinoin mahtoi onnistua?
Valitettavasti menee ihan pykälien mukaan:
"Velkaa voidaan periä takaajalta, kun velka on erääntynyt. Erääntyminen voi johtua sovitun luottoajan päättymisestä tai siitä, että velka on irtisanottu esimerkiksi maksun laiminlyönnin vuoksi. Velkoja ei ole velvollinen perimään velkaa ensin velalliselta. Velkoja ei myöskään ole velvollinen perimään velkaa ensin muista vakuuksista, ellei kysymyksessä ole täytetakaus."
Omavelkaisessa takauksessa vastaat velasta kuten velallinen, maksat koko velan jos velallinen ei sitä maksa eikä pankin ole mikään pakko realisoida muita vakuuksia ensin.
Vierailija kirjoitti:
Nomoney kirjoitti:
Nyt pankki ilmoitti, että koko summa on minun takauksena, koska ei ole enää kiinteistöä ja tonttia.Sitten kiinteistön jtontin myynnissä on tehty petos. Petos on rikosasia.
Pankkiin yhteys, pankin tulee velkoa itse tuo 70% lainaosuus.
Niinhän pankki velkookin, omavelkaiselta takaajalta tässä tapauksessa.
Nomoney kirjoitti:
Kiinteistöstä tehtiin panttikirja.
Sen oli pankki luovuttanut kaupantekohetkellä.
Ilmeisesti tontin arvo ja myyntihinta ei kattanut koko velkaa. Siksi alun perinkin tarvittiin takaaja.
Vierailija kirjoitti:
Nomoney kirjoitti:
Nyt pankki ilmoitti, että koko summa on minun takauksena, koska ei ole enää kiinteistöä ja tonttia.Eihän toi voi olla totta. Ei kai takaussumma voi muuttua kesken kaiken.
Ei se muuttunutkaan. Omavelkaisessa takauksessa takaaja vastaa koko velasta samalla tavalla kuin velallinen.
Se, että muita vakuuksia arvioidaan olevan esim 70% edestä, tarkoittaa että kun pääomasta maksettu takaisin 30% voidaan omavelkainen takaaja vapauttaa takauksestaan. Siihen asti hän on vastuussa koko velkapääomasta jos velallinen ei sitä maksa.
Paljonko tuli maksettavaa?