Sytostaatit ja alkoholi, lääkäri lopetti lääkitykseni
Autoimmuunisairauttani alettiin hoitaa solunsalpaajalla kuukausi sitten. Lääkitys sopii minulle hyvin siinä mielessä, että sivuvaikutuksia en havaitse. Foolihappo on ehkäisemässä pahoinvointia.
Ensimmäiset turvakokeet otettiin pari viikkoa lääkityksen aloituksesta, ja niissä ei kai ollut mitään ihmeellistä, koska tuli vain viesti, että ”käythän taas labroissa viimeistään se-ja-se”.
Kävin eilen, ja nyt aamulla tuli puhelu, että lääkitystä ei saa jatkaa kohonneiden maksa-arvojen ja alkoholikäytön vuoksi.
Tiesin kyllä, että alkoholia ei saa ottaa sinä päivänä, kun lääkkeet ottaa (otan lääkkeen ohjeen mukaan kerran viikossa), mutta tämä ohjeistus oli minulle turhan ”suuntaa-antava”, jos todellisuudessa alkoholista tulee pidättäytyä kokonaan.
Vaikka sanoin lääkärille, ettei minulle ole ongelma jättää alkoholia pois, hän ohjeisti lopettaa lääkityksen. Lääke on todetusti epäsopiva, eikä sitä enää aloiteta uudelleen. Vaihtoehtoja katsellaan, kun palaan ensi vuoden puolella lääkärin vastaanotolle.
Onko siis nyt niin, että koska tietoa on niin valtavasti saatavilla, on siitä syystä jätetty potilaan vastuulle ottaa selvää, mitä hoidon aikana saa tai ei saa tehdä? Sen ymmärrän, että on potilaan vastuulla noudattaa ohjeita, mutta onko perusteltua rangaista siitä, ettei potilas noudata ohjeita, joita ei ole koskaan annetukaan?
Kommentit (48)
Jos lääkityksen aikana tulee vakava maksareaktio, se yleensä estää lääkkeen myöhemmän käytön. Tauon jälkeen kokeillaan jotain muuta lääkettä.
Noiko nopeasti alkoholi nostaa maksa-arvoja? Yksi viikko? Koskaan ei ole sanottu labrakokeissa, että vältä alkoholin nauttimista edellisellä viikolla. 12 h pitää olla syötämättä ja juomatta muuta kuin vettä ja sekin käsittääkseni kolesteroli ja sokeriarvojen mittauksen takia.
Ymmärrän täysin ettei kaikki ala automaattisesti absolutisteiksi kun käyttävät jotain lääkettä. Useilla aikuisilla on jokin säännöllisesti käytettävä lääkitys, vähintään e-pillerit, ja jos lääkitys ei estä alkoholin käyttöä niin monet juovat silti sen lasillisen viiniä tai siiderin joskus.
Tärkeää olisi kuitenkin lukea aina lääkkeen pakkausseloste ja katsoa mitä siinä ohjeistetaan alkoholin käytöstä.
Ehkä ap tutustui pakkausselosteeseen, kunnolla
https://www.hs.fi/fingerpori/car-2000005724215.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä! Tottakai sinun pitää olla juomatta kun tuollaisia lääkkeitä syöt! Uusavuton!
Hauku vaan, mutta olen noudattanut farmaseutin ohjeita: älä juo samana päivänä alkoholia, kun otat lääkkeen. Lääkäri ei puhunut alkoholista mitään.
Ap
Ymmärrä, että syy lääkityksen lopettamiselle voi olla noissa maksaarvoissakin. Lääkitys itsessään nostaa niitä. Haukkumisen sijaan pyydä uutta hoitosuunnitelmaa ja selvitä lääkäriltäsi tarkemmin syy lääkemuutoksille.
Odota että arvot laskee ja keskustele sitten uudestaan lääkärin kanssa. Nyt alkoholi ja kaikki maksaa rasittava kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne. Joku kysyi, vaikeuttaako alkoholi sairauttani, ja kyllä, säännöllinen käyttö pahentaa sitä ja siksi en säännöllisesti juokaan. Nyt oli poikkeustilanne, ja sen olisi voinut välttää joko niin, että lääkäri informoi ja ohjeistaa, tai niin, että minä eli potilas googletan. Tuntuu vaan oudolta, että vastuussa oli nyt potilas itse.
Ja samaa mieltä, että toki nyt on tarpeen antaa maksan levätä, sen käsitän. Mutta toivoisin vain että voisin aloittaa lääkityksen ensi vuonna uudelleen, mutta lääkäri torppasi tämän ajatuksen. Aion kyllä asiasta uudelleen keskustella sitten vastaanotolla.
Kiitän vielä.
Ap
Ei yksi känni ole sun maksa-arvoja sotkenut. Ole rehti.
Pitkäaikainen alkoholin käyttö näkyy verikokeissa omalla tavallaan, en tiedä miten tuon sytostaatin käyttö verikokeissa näkyy. Maksa-arvot nousevat heti yhdestäkin kännistä, mutta palautuvat kyllä, jos maksa on terve eikä sitä rasiteta muulla. Pitkäaikaisen alkoholinkäytön takia nousseet maksa-arvot paranevat hitaammin tai ei ollenkaan. Eikö lääkäri sanonut mitään, että mitä epäilee maksa-arvojen kohoamisen syyksi? Voihan olla, että maksasi on jo vaurioitunut jostain muusta lääkkeestä, tissuttelusta tai nyt tästä sytostaatista. Hyvä, että saa nyt aikaa toipua. Ja outoa, ettei lääkäri kertonut mitään tarkempaa.
Jostain syystä joillain lääkäreillä on taipumus pitää kaikkia suomalaisia juoppoina. Kun seuraavan kerran näet lääkäriäsi, kerro, että olet lopettanut lääkityksen ajaksi alkoholin nauttimisen kokonaan, eikä se vieläkään ole sinulle ongelma. Kerro, mitä kerroit tänne, ihmettele ja pyydä kontrollilabroja.
Parempaa toipumista sulle!
Halpa vanha lääke, purkillinen maksaa n. 20€ ja siitä saanee 40 % Kela-korvausta.