Sytostaatit ja alkoholi, lääkäri lopetti lääkitykseni
Autoimmuunisairauttani alettiin hoitaa solunsalpaajalla kuukausi sitten. Lääkitys sopii minulle hyvin siinä mielessä, että sivuvaikutuksia en havaitse. Foolihappo on ehkäisemässä pahoinvointia.
Ensimmäiset turvakokeet otettiin pari viikkoa lääkityksen aloituksesta, ja niissä ei kai ollut mitään ihmeellistä, koska tuli vain viesti, että ”käythän taas labroissa viimeistään se-ja-se”.
Kävin eilen, ja nyt aamulla tuli puhelu, että lääkitystä ei saa jatkaa kohonneiden maksa-arvojen ja alkoholikäytön vuoksi.
Tiesin kyllä, että alkoholia ei saa ottaa sinä päivänä, kun lääkkeet ottaa (otan lääkkeen ohjeen mukaan kerran viikossa), mutta tämä ohjeistus oli minulle turhan ”suuntaa-antava”, jos todellisuudessa alkoholista tulee pidättäytyä kokonaan.
Vaikka sanoin lääkärille, ettei minulle ole ongelma jättää alkoholia pois, hän ohjeisti lopettaa lääkityksen. Lääke on todetusti epäsopiva, eikä sitä enää aloiteta uudelleen. Vaihtoehtoja katsellaan, kun palaan ensi vuoden puolella lääkärin vastaanotolle.
Onko siis nyt niin, että koska tietoa on niin valtavasti saatavilla, on siitä syystä jätetty potilaan vastuulle ottaa selvää, mitä hoidon aikana saa tai ei saa tehdä? Sen ymmärrän, että on potilaan vastuulla noudattaa ohjeita, mutta onko perusteltua rangaista siitä, ettei potilas noudata ohjeita, joita ei ole koskaan annetukaan?
Kommentit (48)
Jos tarkoitat metotreksaattia niin kyllä alkoholia saa maltillisesti käyttää esim. viinilasillinen ruokaillessa tai saunaolut.
Et kai ollut vetänyt kunnonnkännejä?
Kyllä pitäisi tajuta missä raja menee kun tuollaisia lääkkeitä syö. Ylipäätään alkoholia ei pitäisi juoda juurikaan. En ihmettele lääkärin reaktiota.
Mitä sun maksa-arvot oikein oli? Kyllä ne vähän saa kohota yli viitearvojen. Mullakin ollut vuosia.
Reuma&Trexan
Ei kannata kuormittaa sisuskaluja millään ylimääräisellä silloin kun on joku lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä! Tottakai sinun pitää olla juomatta kun tuollaisia lääkkeitä syöt! Uusavuton!
Hauku vaan, mutta olen noudattanut farmaseutin ohjeita: älä juo samana päivänä alkoholia, kun otat lääkkeen. Lääkäri ei puhunut alkoholista mitään.
Ap
Täällä taas tietämättömät keuhkoaa. Sytostaattiannokset pn pieniä autoimmuunisairauksissa, ei ole kyse mistään syöpähoidosta!
Alkoholia saa käyttää jonkin verran mutta ongelmakäyttö ei tietenkään käy. Ap:n lääkäri lienee epäillyt päihdeongelmaa labrakokeiden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat metotreksaattia niin kyllä alkoholia saa maltillisesti käyttää esim. viinilasillinen ruokaillessa tai saunaolut.
Et kai ollut vetänyt kunnonnkännejä?
Myönnän, että meni viime viikolla biletykseksi. Outoa, ettei yhtä mokaa anneta korjata, koska eihän minun nyt taatusti tulisi juhlimalla juhlittua enää.
Ap
Lääkitystä ei saa jatkaa kohonneiden maksa-arvojen ja alkoholikäytön vuoksi, eli oliko oikein kunnolla koholla?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sun maksa-arvot oikein oli? Kyllä ne vähän saa kohota yli viitearvojen. Mullakin ollut vuosia.
Reuma&Trexan
Samaa olin tulossa kysymään. Just oli viime viikolla taas kontrollilabrat ja lääkäri sanoi, että vasta jos maksa-arvot nousee yli 60, mietitään annoksen pienentämistä. Ja vasta, jos nousee yli 100, mietitään muuta lääkitystä. Mulla oli edellisellä kerralla maksa-arvot 41 ja nyt viimeksi 38, kun lopetin tulehduskipulääkkeen, joka myös nostaa maksa-arvoja.
Toinen kysymys sitten on, kuinka paljon ap käyttää alkoholia? Mä en käytä edes joka viikko, mutta jos on esimerkiksi jotkut juhlat, juon kilistelykuohuviinin ja ruuan kanssa puna- tai valkoviiniä. Ei ole ottanut reumalääkäri lainkaan kantaa alkoholinkäyttööni.
Google kertoo heti ekana 'Vältä alkoholin käyttöä sekä kahvin, kofeiinia sisältävien virvoitusjuomien ja mustan teen runsasta käyttöä Trexan-hoidon aikana."
Arvot olivat huomattavasti koholla ja hyvin nopeasti. Varmaan, koska juopottelin kyllä viime viikon edellisestä viikonlopusta lähtien, en mihinkään sammumispisteeseen mutta yli kohtuukäytön kuitenkin. Minulla oli siihen poikkeussyy, eikä kuulu tapoihini, ja tämän sanoin lääkärille. Silti halusi keskeyttää lääkityksen.
En olisi lähtenyt noihin ”bileisiin” ollenkaan, jos minulle olisi tehty asia selväksi. Ei kaikille ole tuttuja mitkään sytostaatit.
Ap
Maksasi ei kestä montaa mokaa ja lääkäri ei halua ottaa siitä vastuuta.
Ei ne kovasti kohollaan olevat maksa-arvot ole mikään leikin asia. Tuskin itsekään haluat maksavauriota lääkkeen takia.
Eikö kännäilyt haittaa sitä perussairauttasi? Kaverillani on suolistosairaus ja nuorena joutui aina sairaalaan alkoholia juotuaan.
Nykyään on hoitoalalla lääkäreillä tapana olla kertomatta asioita. Ja sitten säästöjä syntyy kun potilaat eivät tiedä ja hoidot voidaan lopettaa lääkärin päätöksellä. Kannattaa tehdä muistutus sairaalalle ja tarvittaessa aviin. Tuo on ollut tahallista ja turhaa.
No sen maksan pitää nyt joka tapauksessa antaa toipua ilman alkoholia ja ilman lääkkeitä. Ja tähän menee kuukausia. Ei ole leikin asia, jos maksa vaurioituu kunnolla. Vaikeaa maksavauriota ei voi korjata kuin maksansiirrolla, mikä ei ole helppo juttu. Eli nyt sekä lääke että viina tauolle.
Luitko lääkkeen pakkausselosteen. Siellä varmasti mainitaan jotain alkoholista.
Mä en käytä lääkkeitä kuin lääkärin määräyksestä. Yleensä en ota edes päänsärkyyn tai menkkakipuihin. Vasta kun kuume on todella korkea niin otan. Ei todellakaan tulisi mieleenkään juoda alkoholia jos olen jollain muulla lääkityksellä kuin vitamiinilisällä ja silläkin hyvin vähän. Et varmaan ole lukenut myöskään sitä, että maksa ja muut sisäelimet saattavat sanoa poks yhdestäkin kerrasta ja perus kipulääkkeestä? Alkoholi ei kuulu lähes minkään lääkityksen kanssa yhteen. Jos lääkäri päättää sinun itsesi takia keskeyttää lääkityksen niin ole onnellinen, sinulla on vastuuntuntoinen lääkäri. Sinä olet itse möhlinyt asian ja nyt kannat vastuun.
Minulla oli joskus maksan arvot niin korkeat, että jouduttiin lääkitys lopettamaan kesken. Maksa-arvot otettiin viikoittain ja arvot olivat nousseet ilman alkoholia ja muita päihteitä niin rajusti. En edes halua tietää, mitä olisi tapahtunut alkoholin kanssa.
Uskon vahvasti, että juot kunnon kännin vähintään kerran viikossa.
Tyhmä! Tottakai sinun pitää olla juomatta kun tuollaisia lääkkeitä syöt! Uusavuton!