Sytostaatit ja alkoholi, lääkäri lopetti lääkitykseni
Autoimmuunisairauttani alettiin hoitaa solunsalpaajalla kuukausi sitten. Lääkitys sopii minulle hyvin siinä mielessä, että sivuvaikutuksia en havaitse. Foolihappo on ehkäisemässä pahoinvointia.
Ensimmäiset turvakokeet otettiin pari viikkoa lääkityksen aloituksesta, ja niissä ei kai ollut mitään ihmeellistä, koska tuli vain viesti, että ”käythän taas labroissa viimeistään se-ja-se”.
Kävin eilen, ja nyt aamulla tuli puhelu, että lääkitystä ei saa jatkaa kohonneiden maksa-arvojen ja alkoholikäytön vuoksi.
Tiesin kyllä, että alkoholia ei saa ottaa sinä päivänä, kun lääkkeet ottaa (otan lääkkeen ohjeen mukaan kerran viikossa), mutta tämä ohjeistus oli minulle turhan ”suuntaa-antava”, jos todellisuudessa alkoholista tulee pidättäytyä kokonaan.
Vaikka sanoin lääkärille, ettei minulle ole ongelma jättää alkoholia pois, hän ohjeisti lopettaa lääkityksen. Lääke on todetusti epäsopiva, eikä sitä enää aloiteta uudelleen. Vaihtoehtoja katsellaan, kun palaan ensi vuoden puolella lääkärin vastaanotolle.
Onko siis nyt niin, että koska tietoa on niin valtavasti saatavilla, on siitä syystä jätetty potilaan vastuulle ottaa selvää, mitä hoidon aikana saa tai ei saa tehdä? Sen ymmärrän, että on potilaan vastuulla noudattaa ohjeita, mutta onko perusteltua rangaista siitä, ettei potilas noudata ohjeita, joita ei ole koskaan annetukaan?
Kommentit (48)
Mistä tuon nyt tietää nousiko maksa-arvot lääkkeen vai alkoholin takia. Lääkäri tekee hoitovirheen jos syynä onkin sopimaton lääke, jatkaa hoitoa ja maksa sanoo poks.
Siis ryypiskelit "poikkeussyyn" vuoksi viikon? :'D
Miksi juot alkoholia. Mihin tarpeeseen. Et tarvitse sitä.
Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi sen verran tuntea vastuuta itsestään ja terveydestään että pitää alkoholin elämästä kokonaan pois, oli lääkitystä tai ei. Kukaan ei tarvitse alkoholia. Vain henkisesti heikot ja epäkypsät läträä sen kanssa. Niin, ja teinit.
Joku viinilasillinen juhlissa tai aterialla vielä menee kunhan ei humalaa tavoittele. Kauhean säälittävää että aikuiset vetää jotain perskännejä. Miten kurjaa elämän pitää olla että siitä omasta todellisuudesta pitää irrottautua myrkyllä?
Siis mikä se poikkeustilanne oli mikä sinut muka pakotti juomaan? 😂 Älä nyt hei kuseta itseäsi tuolla tavalla.
Maksatko itse tuon lääkityksen vai veronmaksajat?
Alkoholisteilta löytyy aina hyvät selitykset
Kännäsit siis useamman päivän viikonlopusta lähtien? Mitä hittoa :D Kuullostat ihan alkoholistilta. Aina löytyy hyvä syy juomiseen ja luullaan että käyttö on kohtuullista. Ja aina kaikki on muiden syytä eikä omaa vastuuta oteta mistään, etenkään juomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne. Joku kysyi, vaikeuttaako alkoholi sairauttani, ja kyllä, säännöllinen käyttö pahentaa sitä ja siksi en säännöllisesti juokaan. Nyt oli poikkeustilanne, ja sen olisi voinut välttää joko niin, että lääkäri informoi ja ohjeistaa, tai niin, että minä eli potilas googletan. Tuntuu vaan oudolta, että vastuussa oli nyt potilas itse.
Ja samaa mieltä, että toki nyt on tarpeen antaa maksan levätä, sen käsitän. Mutta toivoisin vain että voisin aloittaa lääkityksen ensi vuonna uudelleen, mutta lääkäri torppasi tämän ajatuksen. Aion kyllä asiasta uudelleen keskustella sitten vastaanotolla.
Kiitän vielä.
Ap
Onko sulla metotreksaatti tabletteina vai injektioina? Jos jälkimmäistä, niin - tarkistin omistani äsken - ainakin jokaisen ampullin pakkauksessa on ohje, jossa lukee mm: "Sinun tulee välttää alkoholia Methotrexate Pfizer -hoidon aikana. koska se saattaa lisätä riskiä saada haittavaikutuksia, jotka kohdistuvat etenkin maksaan." Uskoisin, että myös tablettien mukana tulee vastaava ohje.
Sun maksa arvot alkoi nousta. Ei siinä ole mitään vaihtoehtoja ellet halua heittää veiviä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne. Joku kysyi, vaikeuttaako alkoholi sairauttani, ja kyllä, säännöllinen käyttö pahentaa sitä ja siksi en säännöllisesti juokaan. Nyt oli poikkeustilanne, ja sen olisi voinut välttää joko niin, että lääkäri informoi ja ohjeistaa, tai niin, että minä eli potilas googletan. Tuntuu vaan oudolta, että vastuussa oli nyt potilas itse.
Ja samaa mieltä, että toki nyt on tarpeen antaa maksan levätä, sen käsitän. Mutta toivoisin vain että voisin aloittaa lääkityksen ensi vuonna uudelleen, mutta lääkäri torppasi tämän ajatuksen. Aion kyllä asiasta uudelleen keskustella sitten vastaanotolla.
Kiitän vielä.
Ap
Ei yksi känni ole sun maksa-arvoja sotkenut. Ole rehti.
Vierailija kirjoitti:
Arvot olivat huomattavasti koholla ja hyvin nopeasti. Varmaan, koska juopottelin kyllä viime viikon edellisestä viikonlopusta lähtien, en mihinkään sammumispisteeseen mutta yli kohtuukäytön kuitenkin. Minulla oli siihen poikkeussyy, eikä kuulu tapoihini, ja tämän sanoin lääkärille. Silti halusi keskeyttää lääkityksen.
En olisi lähtenyt noihin ”bileisiin” ollenkaan, jos minulle olisi tehty asia selväksi. Ei kaikille ole tuttuja mitkään sytostaatit.
Ap
No olisit jättänyt poikkeussyyllä juomatta, etkö sä ajattele itse ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Kiitän vielä.
Ap
Et sitten itse ajatellut varmistaa mitenkään, jos olet ikään kuin kohtuukäyttäjänä esiintynyt muuten? Mikä ihmeen poikkeussyy ajaa tollaseen, mikä se sun ongelmasi on oikeasti ja miten ison osan siitä sä olet itse aiheuttanut?
Vierailija kirjoitti:
Google kertoo heti ekana 'Vältä alkoholin käyttöä sekä kahvin, kofeiinia sisältävien virvoitusjuomien ja mustan teen runsasta käyttöä Trexan-hoidon aikana."
Joo-o, mutta liittuu täysin annostukseen. Syöpähoidossa aivan eri luokkaa kuin autoimmuunisairauksissa.
Olen alkoholia (kohtuullisesti) ja kahvia runsaasti käyttävä reumaatikko Trexan-lääkityksellä. Veriarvot hyvät.
Yksi ryyppykerta ei kyllä GT-arvoa nosta, vaan siihen tarvitsee pidempikestoista juomista.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä se poikkeustilanne oli mikä sinut muka pakotti juomaan? 😂 Älä nyt hei kuseta itseäsi tuolla tavalla.
Minua ei ole ennen kutsuttu mökille isolla porukalla. Poikaystävän peliporukka järjestää näitä tempauksia kuulemma yleensä vuoden välein, ja nämä olivat nyt ensimmäiset koko maailmanlaajuisen pandemian aikana. Kyllä se mielestäni on poikkeustilanne.
En pidä humalaisista ihmisistä jos olen itse selvin päin, mutta olisin voinut olla juomatta tai vaikka lähtemättä mukaan, jos olisi kerrottu että juoda ei pidä.
Ap
Olisit kertonut lääkärille että joit monta päivää.
Ehkä voisit kokeilla Trexania uudelleen ensi vuonna mutta sun on pakko olla rehellinen muuten lääkäri ei uskalla kokeilla enää ko. lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ryyppykerta ei kyllä GT-arvoa nosta, vaan siihen tarvitsee pidempikestoista juomista.
Mutta metotreksaatti voi nostaa, vaikka olisi absolutistikin. Ei lääkäri voi tuossa tilanteessa tehdä muuta kuin lopettaa metotreksaatin käytön ja odottaa, että maksa-arvot normalisoituvat. Ihan riippumatta siitä, käyttääkö potilas alkoholia vai ei. Ja sitten, kun maksa-arvot ovat taas normaalit, on mietittävä, millaisella lääkityksellä jatketaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole ennen kutsuttu mökille isolla porukalla. Poikaystävän peliporukka järjestää näitä tempauksia kuulemma yleensä vuoden välein, ja nämä olivat nyt ensimmäiset koko maailmanlaajuisen pandemian aikana. Kyllä se mielestäni on poikkeustilanne.
En pidä humalaisista ihmisistä jos olen itse selvin päin, mutta olisin voinut olla juomatta tai vaikka lähtemättä mukaan, jos olisi kerrottu että juoda ei pidä.
Ap
No mutta kun asia lukee lääkkeen pakkausselosteessa. Jos jätit pakkausselosteen lukematta, se on oma mokasi.
Kiitän vielä.
Ap