Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18-vuotias kotona asuva nuori ja raha-asiat

Vierailija
02.11.2021 |

Meinaa mennä hermot 18-vuotiaaseen nuoreen, joka asuu kotona. Nuori käy lukiossa ja kokee itsensä tosi aikuiseksi --> ei halua kertoa mitään asioistaan. Rahaa kuitenkin pyytää jatkuvasti. Ei halua kertoa, mihin omat rahat ovat huvenneet (kesällä säästöjä oli vielä tuhansia). Kuulemma yksityisasia. Todennäköisesti on kyse siitä, että on käyttänyt rahaa hövelisti uuden tyttöystävän kanssa.

Mitä tekisit tässä tilanteessa? Tekee mieli sanoa nuorelle, että rahaa ei nyt enää tule ja menköön töihin. Mutta lukio olisi kuitenkin hyvä saada loppuun ja opiskeluun pitäisi olla aikaa...

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummastelen. Eihän vaan mene huumeisiin? 80 euroa ja 50 euroa on viikossa jo 140 euroa. Eikä kerro mihin rahat menee... lopeta ehdottomasti rahahanana olo, jos ei  asiat ala selkiytyä. 

Meillä lukiosta päässyt teini teki kesällä verotta 4200 euron tilin ja maksoi sillä autokoulunsa, ajelee nyt mun autolla. Mutta tankkaa itse, hankki itselleen myös ilta- ja viikonlopputyötä. Neuvoin jakamaan loput kesätyörahat kuukausittain siten että riittäisivät ensi kesään. Osaa ostaa vaatteensa kausialeista ja -kirppareilta. Ja maksaa puhelinlaskunsa itse, kun kerran on töitä. 

vai niin.. 4200 euron tilin =)

Miksi ei?

Minun poikani tienasi verotta 460 e viikossa, ja jos ylläolevan poika teki 10 viikkoa töitä, niin…?

Vierailija
62/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos poika sijoittaa kryptovaluuttoihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummastelen. Eihän vaan mene huumeisiin? 80 euroa ja 50 euroa on viikossa jo 140 euroa. Eikä kerro mihin rahat menee... lopeta ehdottomasti rahahanana olo, jos ei  asiat ala selkiytyä. 

Meillä lukiosta päässyt teini teki kesällä verotta 4200 euron tilin ja maksoi sillä autokoulunsa, ajelee nyt mun autolla. Mutta tankkaa itse, hankki itselleen myös ilta- ja viikonlopputyötä. Neuvoin jakamaan loput kesätyörahat kuukausittain siten että riittäisivät ensi kesään. Osaa ostaa vaatteensa kausialeista ja -kirppareilta. Ja maksaa puhelinlaskunsa itse, kun kerran on töitä. 

Miksi ei?

Minun poikani tienasi verotta 460 e viikossa, ja jos ylläolevan poika teki 10 viikkoa töitä, niin…?

Tekee 10 viikkoa verotta töitä missä.. olisi mielenkiintoista tietää.

Vierailija
64/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei?

Tekee 10 viikkoa verotta töitä missä.. olisi mielenkiintoista tietää.

Suomessa saa tienata kymppitonnin ilman veroja. Etkö tiennyt?

Vierailija
65/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieniä summia, sunnuntaina 80 ja seuraavana päivänä 50? Jos tämä on useita kertoja viikossa, ei mielestäni kyse ole pienistä summista. Ja tämä siis kolminumeroisen taskurahan päälle? Ja säästöt menneet? Epäilisin tuossa vaiheessa jo montaa asiaa.

Annatko summan käteisenä vai tilille? Kun on kerran täysin sinun rahojesi varassa, sinulla on varmasti käyttöoikeus tililleen, jotta näet, minne raha menee. 

Ei se ole mikään ihme kun nykynuoret ovat sellaisia vellip*rseitä kuin ovat, kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista jo pelkästään vanhemmilta. Ja ilman mitään järkevää käyttökohdetta, senkun kysyy vaan. 

Vierailija
66/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, toki nuoren rahat ovat yksityisasia. Niin ovat sinunkin :)

Vierailija
67/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydyt vaan antamasta enempää rahaa. Yhdessä olette sopineet kuukausirahan summan ja sillä pitää aikuisen ihmisen pystyä pärjäämään. Eli suhteuttaa menonsa tähän ennalta tiedossa olevaan rahasummaan.

Oletan, että maksatkin jo kaiken opiskeluun liittyvän (kirjat yms), mutta tuon kk-rahan lisäksi voit tarvittaessa antaa rahaa opiskeluun liittyvissä jutuissa, esim. koulun puitteissa järkättävät reissut (abiristeily yms) tai penkkarit tms. Mutta näistä sovitaan aina tapauskohtaisesti ja todellakin nuoren pitää kertoa mihin tarvittava raha on menossa.

Keskustelkaa siis uudestaan, aikuinen aikuiselle (koska näin nuori haluaa itseään kohdeltavan eli aikuisena).

Vierailija
68/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 18-vuotiaan pitää jo itse tienata omat käyttörahansa. Hänhän saa jo asunnon ja ylläpidon ja ilmeisesti koulunkäyntiinsä tarvitsemat asiat ilmaiseksi.

Itse hankin töitä jo 16-vuotiaana ja olen tehnyt niitä aina myös opintojen ohella. Ei estänyt lukion käymistä mitenkään, ja olipa omat rahat.

Silloin kun sinä olit 16v niin maailma oli toinen, oletan yli 20v, niin siihen aikaan oli paljon avustavia työtehtäviä, johon ei tarvinnut osaamista ja ammattitaitoa.

Melko harvat palkkaavat 18v kun samalla rahalla saa yritykset ammattitaitoista työvoimaa ja on mistä valita. Jo pelkät työharjoittelupaikat ovat kiven alla, vaikka työvoima olisi ilmaista.

Tämän päivän nuoret eivät voi tehdä samoja valintoja, kun me aikanaan, ellei vanhemmilla ole sos.suhteita ja verkostoja, jolloin nuori saa suhteilla töitä.

Eikä se ole nuorten syy, vaan tilanne on maailmanlaajuinen

Nytkin työttömiä ja lomautettuja 500.000.

Nimenomaan nyt on valtavan paljon osa-aikaisia paikkoja auki 18 vuotiaille. Pikaruokalat huutavat työntekijäpulaa, hyllyttäjiä haetaan jatkuvasti ja tuommoisia 5-15 viikkotyötunnin paikkoja on auki pilvin pimein, joihin haetaan opiskelijoita. Vakituiseksi työksi noin vähäset tunnit eivät kelpaa, joten aikuiset tai perheelliset eivät niihin hae vaan ne sopivat nimenomaan nuorille.

Jos asuu yliopistopaikkakunnalla, niin kyllä lukiolaiset jää nuolemaan näppejään.

Vierailija
69/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeuksia ilman vastuita. Ajan henki etenkin nuorilla.

Vierailija
70/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuori saa ylläpidon, vaatteet, hygieniatarvikkkeet, harrastuksen ja tarvukkeet kotoa. Opintotuki on käyttörahaa. Tarpeentulken perustellusti saa muuhunkin rahaa, mutta ei ilman perusteluita.

Vierailija
71/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi avaudut täällä jos et osaa sanoa ei lapsellesi? Teet sille aikamoisen karhunpalveluksen kun aina vaan annat rahaa kun pyytää. Näitä tulevaisuudentoivoja meillä on kortisto ja vasemmistoliitto täynnä

Kyllä sanonkin ei. Mutta tosiaan ilmapiiri on viime aikoina ollut kireä, kun lapsen mielestä "kulut ovat kasvaneet" ja rahaa tarvitaan lisää eikä kerro mihin, ja minä taas en halua olla pankkiautomaatti. Vääntö on jatkuvaa. Aikaisemmin hänen kanssaan toimi hyvin niin, että kertoi mihin tarvitsee rahaa (syy oli yleensä järkevä) ja sitten maksoimme. Enää ei toimi. 

Lapsen kuuluu selvittää, mitä ne kasvaneet kulut ovat, ja jos ne ovat järkeviä, niin mietitte sitten tilannetta uudelleen. Muistuta, vaikka päivittäin, että vapauteen kuuluu myös vastuu. Ja teitpä mitä tahansa, toimi nopeasti ennen kuin lapsi keksii pikavipit.

Vierailija
72/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamassa kuukaudessa tuhansia euroja sileäksi? Jos kyse ei ole huumeista, niin sitten tyttöystävä ostattaa suosionsa hintana merkkilaukkuja sun jotain muuta kallista.

Vierailija
73/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että luokiolaisen kannattaa ensi sijaisesti keskittyä opintoihin, korkeintaan muutama tunti töitä viikossa. Olen muutaman kohdalla nähnyt, miten ahneus iski, kun palkkapussi kasvoi ilta- ja yötöissä ja opiskelutulokset alkoivat nopeasti laskea. 

Mitä jos siirtäisittekin enemmän taloudellista vastuuta lapselle? Tämä vain, jos olet varma, ettei taustalla ole huume- tai peliongelma. Maksatte vähän reilumman kuukausirahan, mutta siitä pitää maksaa itse puhelin, vaatteet, bussilippu, hygieniatarvikkeet ja esim. ostaa ja laittaa kerran viikossa ruokaa perheelle. Ja ylimääräistä rahaa ei muuten kuin aivan hätätilanteess.a 

Vierailija
74/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatöitä on PILVIN pimein nyt tarjolla. Nollatuntisoppareita tai tyyliin 30h/3vko, mutta juuri oikein hyviä näille koulua käyville ja vanhemman ruokapadalla pyöriville. Täällä ainakin teinit revitään töihin! Omani, lukiota käyvä, laittoi kolme työhakemusta "pikaruokaloihin" ja jokaiseen olisi päässyt. Ihan tavallinen teini, ei päivänkään työkokemusta mistään valmiiksi, eikä opiskele tosiaan mitään ruoka-alaa vaan on lukiossa! Oikein kilpailevat tällä hetkellä jopa palkoilla, että saisivat sinne niitä jopa alaikäisiä seisomaan tiskin taakse. Eli kilpailu näkyy siinä, että normaalisti näitä teinejä on roikotettu ekat kuukaudet sillä -20% tesistä harjoittelupalkalla, mutta nyt luvattiin suoraan lahjontana se TES:n minimi eli 10,4 Euroa/h., jos tulisi heille.

En tiedä yhtään teiniä tällä hetkellä, joka ei saisi halutessaan osa-aikatyötä jostain Mäkkäriltä. Kunhan näyttää ihmiseltä, ulosanti on normaali ja naama ei ole kuin Rapolan uistin.

Vierailija
75/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatöitä on PILVIN pimein nyt tarjolla. Nollatuntisoppareita tai tyyliin 30h/3vko, mutta juuri oikein hyviä näille koulua käyville ja vanhemman ruokapadalla pyöriville. Täällä ainakin teinit revitään töihin! Omani, lukiota käyvä, laittoi kolme työhakemusta "pikaruokaloihin" ja jokaiseen olisi päässyt. Ihan tavallinen teini, ei päivänkään työkokemusta mistään valmiiksi, eikä opiskele tosiaan mitään ruoka-alaa vaan on lukiossa! Oikein kilpailevat tällä hetkellä jopa palkoilla, että saisivat sinne niitä jopa alaikäisiä seisomaan tiskin taakse. Eli kilpailu näkyy siinä, että normaalisti näitä teinejä on roikotettu ekat kuukaudet sillä -20% tesistä harjoittelupalkalla, mutta nyt luvattiin suoraan lahjontana se TES:n minimi eli 10,4 Euroa/h., jos tulisi heille.

En tiedä yhtään teiniä tällä hetkellä, joka ei saisi halutessaan osa-aikatyötä jostain Mäkkäriltä. Kunhan näyttää ihmiseltä, ulosanti on normaali ja naama ei ole kuin Rapolan uistin.

Osa-aikatyö ei ratkaise ap:n lapsen ongelmaa. Se ei ole rahan puute vaan holtiton tuhlaaminen. Lisärahasta ei ole mitään iloa, jos se tuhlataan heti johonkin turhaan.

Vierailija
76/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pannut tyttiksen paksuksi ja nyt tarvii rahaa kuluihin. Äitiysvaatteet ja vauvatarvikkeet maksavat.

Vierailija
77/83 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin aikoinaan eräälle itseään aikuiseksi kutsuvalle nuorelle henkilölle, että "olet aikuinen kun hoidat itse omat asiasi, omat laskusi, omat raha-asiasi ja pystyt niistä myös asiallisesti keskustelemaan".

Vaikka oletkin elatusvelvollinen, se tarkoittaa perusasioita (ei kaikkea mahdollista) eli kun hän asuu kotona saa ruoan ja asumisen. Muut kulut kuuluu hoitaa omista rahoista, on ne sitten itse tienattuja tai teidän antamanne kuukausiraha. Eihän sitä rahaa aikuisetkaan mistään lisää saa jos maksettu palkka ei riitä. Miksi nuoren pitäisi saada rahaa lisää ellei hän osaa sitä oikein käyttää? Rahojen käytön suunnittelua (budjetointia) ei ole koskaa liian aikaista aloittaa.

Eikös AP kirjoita 18-vuotiaasta. Ei ole mitään elatusvelvollisuutta täysi-ikäiselle ihmiselle.

Elatusvelvollisuus säilyy kun täysi-ikäinen lapsi asuu kotona ja opiskelee. "Vanhempien vastuu täysi-ikäisen lapsen koulutuksesta aiheutuvista kuluista on tarkoitus koskea lähinnä toisen asteen koulutuksesta aiheutuvia kuluja."

Vierailija
78/83 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuoret saa rahaa palamaan jos sitä vaan on tarjolla. Ulkona syömiseen menee paljon, etenkin jos tarjoaa tyttöystävällekin. Karkkia, limuja ja sen sellasta. Jos käy vaikka hampurilaisilla niin äkkiähän siihen se 20e menee. Parissa päivässä 40e. Ei se 50e kauaa kestä.

Itse antaisin vaikka kerran viikossa tietyn summan ja sanoisin että sen täytyy riittää. Jos ei riitä niin se on vaan voi voi. Jos annat aina lisää rahaa niin ei opi säästämään ja voi olla että ei osaa sitten aikuisenakaan talouttaan hoitaa.

Vierailija
79/83 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanoen ei kuulosta kovin hyvältä. Jos teillä on joku viikko/kuukausirahasysteemi käytössä niin sanoisin että enempää ei tipu, varsinkaan kun ei suostu kertomaan mihin ne rahat menee. 18v pitäisi osata suunnitella rahankäyttöä niin että rahat riittävät tyyliin seuraavaa päivää pidemmälle ja tässä tapauksessa vielä kesätyörahatkin oli jo käytetty. Voi koittaa muuten aika ankeat ajat siinä vaiheessa kun muuttaa omilleen.

Vierailija
80/83 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuta, että täysi-ikäisyyteen kuuluu oikeuksien (esim. yksityisyys) lisäksi myös velvollisuuksia (taloudellinen riippumattomuus).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän