Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18-vuotias kotona asuva nuori ja raha-asiat

Vierailija
02.11.2021 |

Meinaa mennä hermot 18-vuotiaaseen nuoreen, joka asuu kotona. Nuori käy lukiossa ja kokee itsensä tosi aikuiseksi --> ei halua kertoa mitään asioistaan. Rahaa kuitenkin pyytää jatkuvasti. Ei halua kertoa, mihin omat rahat ovat huvenneet (kesällä säästöjä oli vielä tuhansia). Kuulemma yksityisasia. Todennäköisesti on kyse siitä, että on käyttänyt rahaa hövelisti uuden tyttöystävän kanssa.

Mitä tekisit tässä tilanteessa? Tekee mieli sanoa nuorelle, että rahaa ei nyt enää tule ja menköön töihin. Mutta lukio olisi kuitenkin hyvä saada loppuun ja opiskeluun pitäisi olla aikaa...

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanopas nuorelle, että kuka tahansa aikuinen ihminen, joka tarvitsee lainata rahaa joltain toiselta, kertoo yleensä mihin rahat tarvitsee. Eli, jos ei suostu kertomaan, ei rahaa tipu.

Muista myös allekirjoituttaa velkakirja, jos ei suostu yhtään mitään raha-asioistaan kertomaan, jolloin on pidettävä huolta, että se laina myös maksetaan takaisin. Koska laina on eri asia kuin jos vain pyytää rahaa vanhemmalta, jota ei tarvitse maksaa koskaan takaisin. Laina on maksettava takaisin.

Pyyteetöntä rahaa antaisin vain, jos selvittää, mihin ne edelliset rahat on menneet ja mihin pyydetyt rahat on menossa.

Vierailija
42/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisi nyt keskustelun paikka ihan rahankäytöstä. Ei ole normaalia, että tuon ikäisellä menee satanen per päivä, ei työssäkäyvilläkään ole siihen mahdollisuutta. Keskustelisin kuitenkin hyvässä hengessä tyyliin olen huomannut, että sulla menee tosi paljon rahaa ja haluaisin tietää mihin se menee ihan siltä kannalta, että voitais vähän tarkastella sun kulutusta. Jos alkaa niskuroimaan, eikä halua keskustella niin sanoisin että sitten ei rahaa tipu enää ollenkaan. Peruskamat, kuten vaatteet ja ruoka, ne ostaisin, mutta kaikki muu pannaan siihen saakka, että alkaa se keskustelu maistua. On tosi epäkunnioittavaa, että asuu teidän kodissa ja kohtelee teitä raha-automaatteina ja muuten tekee mitä lystää. Ei näin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean tiukkoja ovat monet nuorelle annettavan rahan suhteen. Minun mielestäni lukiota käyvän nuoren ei tarvitse ansaita rahaansa työllä, jos vanhemmilla on taloudellinen mahdollisuus rahoittaa hänen elämänsä. Ikävä kyllä kaikilla ei ole.

Moni ihmettelee, että 50 € menee kahden henkilön ravintolakäyntiin. No varmasti menee, ei kai sitä nyt aina huvita mäkkärissä syödä. Ymmärrän oikein hyvin, että uuden tyttöystävän silmien edessä nuori ei halua kitsastella. Ainoa, mikä jutussa mättää, on, että nuori ei suostu avaamaan rahankäyttöään. Ehdottaisin, että yrittäisit nyt vain syyllistämättä keskustella siitä, mitä tyttöystävälle tarvitsee tarjota ja ostaa, kun omaa rahaa ei ole. 

Vierailija
44/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhean tiukkoja ovat monet nuorelle annettavan rahan suhteen. Minun mielestäni lukiota käyvän nuoren ei tarvitse ansaita rahaansa työllä, jos vanhemmilla on taloudellinen mahdollisuus rahoittaa hänen elämänsä. Ikävä kyllä kaikilla ei ole.

Moni ihmettelee, että 50 € menee kahden henkilön ravintolakäyntiin. No varmasti menee, ei kai sitä nyt aina huvita mäkkärissä syödä. Ymmärrän oikein hyvin, että uuden tyttöystävän silmien edessä nuori ei halua kitsastella. Ainoa, mikä jutussa mättää, on, että nuori ei suostu avaamaan rahankäyttöään. Ehdottaisin, että yrittäisit nyt vain syyllistämättä keskustella siitä, mitä tyttöystävälle tarvitsee tarjota ja ostaa, kun omaa rahaa ei ole. 

Mielestäni ei ole yhtään ok, että tuon ikäinen kustantaa kalliit ravintolat tyttöystävälle. Tyttöystävä voi maksaa omat ruuat. Ei mekään työssäkäyvät käydä missään ravintoloissa treffeillä. Kyllä täysi-ikäisen pitää omat treffirahat ansaita, ei se kuulu vanhempien tehtäviin. Vanhempien on hyvä rahoittaa lastaan harrastusten ja laskujen kanssa mm. maksaa puhelimet ja välineet perusjuttujen lisäksi, mutta muuten ns. huvirahat ja kaljarahat ansaitaan itse. 

Vierailija
45/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauhee. Onneksi ollaan aina oltu sen verran köyhiä, että lapset on oppineet käyttämään rahaa (kun ei sitä ole ollut, jos ei ole itse töitä sen eteen tehnyt). Tuolla menolla nuori on vielä ongelmissa.

Vierailija
46/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ei ole yhtään ok, että tuon ikäinen kustantaa kalliit ravintolat tyttöystävälle. Tyttöystävä voi maksaa omat ruuat. Ei mekään työssäkäyvät käydä missään ravintoloissa treffeillä. Kyllä täysi-ikäisen pitää omat treffirahat ansaita, ei se kuulu vanhempien tehtäviin. Vanhempien on hyvä rahoittaa lastaan harrastusten ja laskujen kanssa mm. maksaa puhelimet ja välineet perusjuttujen lisäksi, mutta muuten ns. huvirahat ja kaljarahat ansaitaan itse. 

Ai, no monet kyllä käy ravintoloissa treffeillä. Mutta siitä olen samaa mieltä, että kun kumpikaan nuorista ei käy töissä, niin kumpikin maksaa omat ruokansa. Sen olen omalle teinityttärelleni teroittanut.

Vierailija
47/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanottu on. Ei jousta ja vetoaa ikäänsä ja yksityisyyteen. Tiedän, että rahaa ei ole pakko antaa, mutta todellisuudessa antaisin mielelläni, jos raha-asioista voitaisiin keskustella. Oma rahatilanne ei ole tiukka (minkä nuori tietää) ja lukio on minusta nyt nuoren prioriteetti enkä haluaisi pakottaa nuorta töihin. Mutta ei tämä nyt näinkään toimi :-/ En tajua nuoren itsepäisyyttä ja yhteistyökyvyttömyyttä.

Lapsesi käyttäytyy yksinkertaisesti törkeästi.

Vierailija
48/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä tehtiin selväksi, että niin kauan, kun vanhempieni katon alla asun, heidän on säännöt. Ei olisi tullut mieleenkään käyttäytyä noin vanhemmilleni. Ei se lukio voi olla syy ja selitys kaikkeen.

T: maisteri

Vierailija
49/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää, että miten nuori perustelee tätä, että just teidän pitää antaa hänelle rahaa? Ei se nyt niin mene, että omaa kulutusta kasvatetaan yli varojen ja sitten VAADITAAN muita rahoittamaan sitä. Ei ei ja ei! Jos yritysmaailmassakin mielii rahoitusta omaan projektiin, niin se rahan tarve pitää perustella ja pitää myös pystyä fiksusti käyttämään se raha. Ei todellakaan käy, että vaan kiukutellaan ja vaaditaan rahaa omiin tarkoituksiin ja oletetaan, että toiset maksaa. Kamalaa käytöstä lapseltasi.

Vierailija
50/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanottu on. Ei jousta ja vetoaa ikäänsä ja yksityisyyteen. Tiedän, että rahaa ei ole pakko antaa, mutta todellisuudessa antaisin mielelläni, jos raha-asioista voitaisiin keskustella. Oma rahatilanne ei ole tiukka (minkä nuori tietää) ja lukio on minusta nyt nuoren prioriteetti enkä haluaisi pakottaa nuorta töihin. Mutta ei tämä nyt näinkään toimi :-/ En tajua nuoren itsepäisyyttä ja yhteistyökyvyttömyyttä.

Eihän se ole tyhmä, joka pyytää. Jos vanhemmilta saa rahaa niin paljon kuin kehtaa pyytää, eikä tarvi kertoa mihin käyttää omat ja vanhemmilta saadut rahat, niin sehän on nuorelle täysin mahtavaa.

Jos rahaa menee tuhansia vuodessa huvituksiin, alkaisi kyllä minulla soida hälytyskellot - kiristääkö joku rahaa, ostetaanko huumeita tai vastaavaa. Kaljaan tuo alkaa olla jo liikaa.

Itse en antaisi euroakaan ilman selvitystä, miksi rahaa tarvii. Niin kauan kuin asuu kotona, on selontekovelvollinen. Kun muuttaa omaan kämppään ja maksaa omat kulunsa itse, silloin on itsenäinen vasta. Oma tupa, oma lupa. Ei ennen.

Kannattaisi käydä keskustelu tuosta. Millä säännöillä saa vielä asua kotona täysi-ikäisenä. Jos vaan nössöilee, nuori kyllä ymmärtää että voi tehdä mitä haluaa, ja voi vaan naureskella vanhempiensa säännöille, joita ei tarvi noudattaa. Jämäkkyys on kaikkien etu. Kotona asuminen on etu, jonka voi ottaa pois. Tietysti sitä ennen voi ottaa pois kaikki muut edut, mitä nuorelle antaa (ilmainen netti, bensarahat tms.).

Katteettomat uhkaukset = nuori tietää vanhempien olevan hänen käskyläisiään.

Vierailija
51/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää, että miten nuori perustelee tätä, että just teidän pitää antaa hänelle rahaa? Ei se nyt niin mene, että omaa kulutusta kasvatetaan yli varojen ja sitten VAADITAAN muita rahoittamaan sitä. Ei ei ja ei! Jos yritysmaailmassakin mielii rahoitusta omaan projektiin, niin se rahan tarve pitää perustella ja pitää myös pystyä fiksusti käyttämään se raha. Ei todellakaan käy, että vaan kiukutellaan ja vaaditaan rahaa omiin tarkoituksiin ja oletetaan, että toiset maksaa. Kamalaa käytöstä lapseltasi.

Siis käytöshän on ihan loogista. Jos pyytämällä saa rahaa, niin tietysti nuori pyytää. Tyhmähän hän olisi, jos ei pyytäisi.

Jos minäkin saisin töissä käynnin sijaan jostain haettua rajatta rahaa, niin en tietenkään kävisi töissä.

Vierailija
52/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis käytöshän on ihan loogista. Jos pyytämällä saa rahaa, niin tietysti nuori pyytää. Tyhmähän hän olisi, jos ei pyytäisi.

Jos minäkin saisin töissä käynnin sijaan jostain haettua rajatta rahaa, niin en tietenkään kävisi töissä.

Tottakai, se on tyhmä joka tollaseen suostuu ja antaa sitä rahaa kiukuttelevalle ja huonosti käyttäytyvälle kakaralle. Ap ei tunnu tajuavan, että lapsensa käyttää törkeästi ja huonosti ja ap vaan suostuu. Olisi kasvattamisen paikka.

Vierailija
53/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, no monet kyllä käy ravintoloissa treffeillä. Mutta siitä olen samaa mieltä, että kun kumpikaan nuorista ei käy töissä, niin kumpikin maksaa omat ruokansa. Sen olen omalle teinityttärelleni teroittanut.

Aika moni joutuu miettimään kulutustaan varsinkin lapsiperheissä, joissa kuluja on paljon. Kyllä sillon kalliit ravintolatreffit ja lahjat jää ensimmäisenä pois. On aivan absurdi ajatus, että opiskelija tarjoaa toiselle ravintolassa, varsinkaan, kun ei ole itsenäinen, eikä tienaa itse mitään. 

Vierailija
54/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni joutuu miettimään kulutustaan varsinkin lapsiperheissä, joissa kuluja on paljon. Kyllä sillon kalliit ravintolatreffit ja lahjat jää ensimmäisenä pois. On aivan absurdi ajatus, että opiskelija tarjoaa toiselle ravintolassa, varsinkaan, kun ei ole itsenäinen, eikä tienaa itse mitään. 

Silloin kun me puolison kanssa treffailtiin 18 vuotiaana, kun oltiin muutettu omilleen niin treffit oli parvekkeella kynttilänvalossa ja syötiin halvinta makaroonimössä. Ei olisi tullut mieleenkään että vanhemmat maksaisi meidän treffit tai että käytettäisiin niitä pieniä rahoja ravintolaan. Mäkkärikin oli silloin yli budjetin. Tässä piilee myös nykyisen velkaantumisen tausta-ajatus, että pitää saada ja elää kuin kaikki, vaikkei tienaisi mitään. On kyllä hemmoteltu kakara ja tyhmä vanhempi.

Vierailija
55/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika pelkää, että tyttöystävä jättää, jos ei jatkuvasti ostele hänelle jotain. Kannattaisi katsella uusi tyttis.

Vierailija
56/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin aikoinaan eräälle itseään aikuiseksi kutsuvalle nuorelle henkilölle, että "olet aikuinen kun hoidat itse omat asiasi, omat laskusi, omat raha-asiasi ja pystyt niistä myös asiallisesti keskustelemaan".

Vaikka oletkin elatusvelvollinen, se tarkoittaa perusasioita (ei kaikkea mahdollista) eli kun hän asuu kotona saa ruoan ja asumisen. Muut kulut kuuluu hoitaa omista rahoista, on ne sitten itse tienattuja tai teidän antamanne kuukausiraha. Eihän sitä rahaa aikuisetkaan mistään lisää saa jos maksettu palkka ei riitä. Miksi nuoren pitäisi saada rahaa lisää ellei hän osaa sitä oikein käyttää? Rahojen käytön suunnittelua (budjetointia) ei ole koskaa liian aikaista aloittaa.

Vierailija
57/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan peliongelmalta. Jos kysyisit poikasi tyttöystävältä, niin hänkään ei luultavasti tiedä, mihin rahat ovat kadonneet.

Pojallasi on joka tapauksessa vakavia ongelmia rahankäytön kanssa. Nyt olet antanut luottamusta, poika saanut sinulta käyttörahaa ja saanut tuhansia euroja omaa rahaa käytöön ilman valvontaa. Ei mennyt hyvin, joten luottamusta ei häneen tässä asiassa nyt ole. Älä missään nimessä tee mitään velkakirjoja, tai anna rahaa. Pahennat vain tilannetta. Lyö kylmästi rahahanat kiinni. Suosittelen lopettamaan myös sen sovitun viikko/kuukausirahan, kun ei kerran ole pitänyt omaakaan osaansa sopimuksesta.

Poikasi vihaa sinua hetken. Koettelee kostoksi rajoja ja tuon ikäinen saattaa vielä lapsellisuuden puuskassa varastaa rahojasi (tein itse niin). Kun rahahanat katkeaa ja poikasi aloittaa kostamisen, niin muista, että tuon ikäinen on vielä ihan lapsi. Purkaa sinuun omaa pahaa oloaan siitä, että haaskasi monta tuhatta omia rahojaan. Pysy tiukkana rahan kanssa vaikka vuosi. Teet lapsellesi ison palveluksen, josta on ehkä suuri hyöty, tai sitten ei. Ole myös mielessäsi armollinen lastasi kohtaan, mutta älä anna sen näkyä löysänä rahana.

Entinen ongelmapelaaja

Vierailija
58/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin aikoinaan eräälle itseään aikuiseksi kutsuvalle nuorelle henkilölle, että "olet aikuinen kun hoidat itse omat asiasi, omat laskusi, omat raha-asiasi ja pystyt niistä myös asiallisesti keskustelemaan".

Vaikka oletkin elatusvelvollinen, se tarkoittaa perusasioita (ei kaikkea mahdollista) eli kun hän asuu kotona saa ruoan ja asumisen. Muut kulut kuuluu hoitaa omista rahoista, on ne sitten itse tienattuja tai teidän antamanne kuukausiraha. Eihän sitä rahaa aikuisetkaan mistään lisää saa jos maksettu palkka ei riitä. Miksi nuoren pitäisi saada rahaa lisää ellei hän osaa sitä oikein käyttää? Rahojen käytön suunnittelua (budjetointia) ei ole koskaa liian aikaista aloittaa.

Eikös AP kirjoita 18-vuotiaasta. Ei ole mitään elatusvelvollisuutta täysi-ikäiselle ihmiselle.

Vierailija
59/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummastelen. Eihän vaan mene huumeisiin? 80 euroa ja 50 euroa on viikossa jo 140 euroa. Eikä kerro mihin rahat menee... lopeta ehdottomasti rahahanana olo, jos ei  asiat ala selkiytyä. 

Meillä lukiosta päässyt teini teki kesällä verotta 4200 euron tilin ja maksoi sillä autokoulunsa, ajelee nyt mun autolla. Mutta tankkaa itse, hankki itselleen myös ilta- ja viikonlopputyötä. Neuvoin jakamaan loput kesätyörahat kuukausittain siten että riittäisivät ensi kesään. Osaa ostaa vaatteensa kausialeista ja -kirppareilta. Ja maksaa puhelinlaskunsa itse, kun kerran on töitä. 

vai niin.. 4200 euron tilin =)

Vierailija
60/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en anna 19-vuotiaalle mitään rahaa. Maksan kaiken, bussilipun, koulun ja salikortin. Hän käy kaupassa, enkä pyydä vaihtorahoja. Ja annan rahaa, jos en tee ruokaa, että käy syömässä jossain. Muuta en anna, eikä hän pyydäkään.

Hän käy siivoamassa isoäidille, ja sieltä saa rahaa 60-80 ekk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi