Laitattehan ICE tiedot puhelimeen
Löysin juuri iPhonesta (varmaan muissakin puhelimissa on) sovelluksen jolla saa läheisten yhteystiedot ja omat terveystiedot (esim. veriryhmä ja sairaudet) näkymään 'hätätilanne' tekstin taakse vaikka puhelin olisi lukittu.
Onnettomuus voi sattua yllättäen, itse olla täysin vieraassa tilanteessa ja tajuttomana tai shokissa jolloin on kätevää että nuo tiedot on auttajien löydettävissä. Ja parempi tietysti mitä useampi nuo tiedot osaa tarvittaessa etsiä, laittaa lapsienkin puhelimiin jne.
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 07:02"]Ammattilaisen mielipide:täysin turha.
http://yle.fi/uutiset/pelastuskouluttaja_ice-tunnus_puhelimessa_on_turha/7081124
[/quote]
Luithan aloitukseni? Tuossa jutussa puhutaan siitä että ICE LUKKOJEN TAKANA on turha, avauksessa juurikin kerroin löytäneeni toiminnon jolla haluamansa numerot saa vihdoin POIS LUKKOJEN TAKAA. T.ap[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 07:04"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 07:02"]
Ammattilaisen mielipide:täysin turha.
http://yle.fi/uutiset/pelastuskouluttaja_ice-tunnus_puhelimessa_on_turha/7081124
[/quote]
Ammattilainen ei ole tietoinen uusien puhelimien ominaisuuksista. Joten ammattilaisen mielipiteellä voi pyyhkiä pyllyä.
[/quote]
Artikkelin pelastuskouluttaja on ollut aikaansa jäljessä jos ei ole ollut tietoinen siitä että tiedot saa puhelimessa kaikkien luettavaksi vaikka puhelin on lukossa. En ymmärrä mitä iloa kenellekään on väärän tiedon levittämisestä. T.ap[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 07:05"]Silti ensihoitaja hoitaa potilasta eikä räplää puhelinta.
[/quote]
Auttajan on joskus helpompi auttaa jos tietää mikä on mahdollinen ongelma. Ongelman etsimisellä tai väärän ongelman hoitamisella saatetaan kuitenkin pahimmassa tapauksessa menettää jonkun henki. Jos joku luulee että ICE koodi ratkaisee kaikki ongelmat ja on vaihtoehto hätäkeskukselle ja ensiapukursseille niin silloin menisi metsään mutta en usko että kenenkään henki vaarantuu jos laittaa läheisen puhelinnumeron ja veriryhmän esille. T.ap
Mulla on tiedot tuolla SOS-osiossa, mutta en tiedä mistä mä saan ne näkyviin puhelimen ollessa lukittuna. Vai tuleeko me automaattisesti, kun sen on täyttänyt?
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 07:59"]Mulla on tiedot tuolla SOS-osiossa, mutta en tiedä mistä mä saan ne näkyviin puhelimen ollessa lukittuna. Vai tuleeko me automaattisesti, kun sen on täyttänyt?
[/quote]
Siinä ikkunassa mihin syötetään pääsykoodi on vasemmassa alareunassa teksti 'hätätilanne' ja sitä painamalla tulee esiin näppäimistö hätäkeskukseen soittoa varten ja ikkunan vasemmasta alalaidasta löytyy 'SOS tiedot' ja tiedot sen takaa.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 06:00"]
Löysin juuri iPhonesta (varmaan muissakin puhelimissa on) sovelluksen jolla saa läheisten yhteystiedot ja omat terveystiedot (esim. veriryhmä ja sairaudet) näkymään 'hätätilanne' tekstin taakse vaikka puhelin olisi lukittu. Onnettomuus voi sattua yllättäen, itse olla täysin vieraassa tilanteessa ja tajuttomana tai shokissa jolloin on kätevää että nuo tiedot on auttajien löydettävissä. Ja parempi tietysti mitä useampi nuo tiedot osaa tarvittaessa etsiä, laittaa lapsienkin puhelimiin jne.
[/quote]
Heh, luuleeko joku idiootti vieläkin, että terveydenhoitoalan ammattilaiset luottavat tietoon joka löytyy potilaan taskussa olevasta puhelimesta? :D Jos puhelin onkin varastettu tai lainattu toiselta tai sinne on näppäilty väärä tieto: HUPS! Kuka olisikaan vastuussa?
Tämä ICE-kiertokirje se vain jaksaa vuodesta toiseen....
Pyydän ylläpitoa poistamaan tämän ketjun ja keskustelijoita olemaan vastaamatta. Muuten rikotte palstan sääntöjä.
Yritin etsiä, miten android-puhelimen saa lähettämään ICE-yhteystiedoille viestin, jos henkilö soittaa hätänumeroon, mutta en löydä. Vinkkejä? Pitäisikö ladata tuo appi?
Olen oman itseni ICE.. Voi hitsi, elämä on.
En jaksa uskoa että ensihoitajat alkaa kenenkään puhelimia katselemaan.
Ehkä kaivaa henkkarit lompakosta ja omista järjestelmistään näkee sitten sos.turvatunnuksen perusteella ne lähiomaiset sun muut.
En kyllä tiedä katsooko niitäkään, vai tekeekö sen vasta sairaalan henkilökunta.
Hätäensiapuun on ihan samantekevää ne veriryhmät ja omaisten puhelinnumerot kuitenkin.
Jos on joku sairaus, jolla on merkitystä niin ihmisillä oletettavasti on ne rannekkeet, tatuoinnit, kortit lompakossa tms. (diabetes, epilepsia...).
Sydämentahdistinkin huomataan ihan vaan arvesta.
Sitä tietoa voi käyttää myös kiristämiseen tai identiteettivarkauteen
Mielestäni näppärä toiminto, jos kadottaa puhelimensa ja joku rehellinen ihminen sen löytää ja osaa katsoa yhteyshenkilöt SOS-tiedoista. Meidänkin kaupunginosan FB-ryhmässä ilmoitetaan joka viikko kadonneita ja löytyneitä puhelimia - helpommalla selviäisi, jos hätäyhteystiedot olisivat ajantasalla.
Höpsö. Jokaisella sairaalakäynnillä tarkistetaan lähiomainen yhteystietoineen. Syystä. Kenenkään puhelimia eivät ensihoitajat ala räpläämään, oli se helppoa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kaivaa henkkarit lompakosta ja omista järjestelmistään näkee sitten sos.turvatunnuksen perusteella ne lähiomaiset sun muut.
En kyllä tiedä katsooko niitäkään, vai tekeekö sen vasta sairaalan henkilökunta.Hätäensiapuun on ihan samantekevää ne veriryhmät ja omaisten puhelinnumerot kuitenkin.
Jos on joku sairaus, jolla on merkitystä niin ihmisillä oletettavasti on ne rannekkeet, tatuoinnit, kortit lompakossa tms. (diabetes, epilepsia...).
Sydämentahdistinkin huomataan ihan vaan arvesta.
Kyse olikin siitä, että hätänumeroon soittamisesta lähtisi viesti läheisille, kuten iphonesta. Mutta miten androidissa?
Kukaan ei rupea antamaan tietyn veriryhmän verta jonkun puhelimen tiedon perusteella. Eihän sitä varmaksi tiedä onko edes oma puhelin.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin että olisiko pitänyt lisätä tuo että ambulanssi tietysti ennen kumminkaimanserkun puhelinnumeron etsimistä mutta jätin pois. On kuitenkin tilanteita joissa ambulanssia saa odottaa ja paikalla on oikeasti vain joku random hätääntynyt amatööri, hätäkeskus haluaa heti ensimmäisenä tietää jos perussairaudet on tiedossa antaakseen ohjeet. Joku muu ammattilainen saattaa myös antaa ensiavun kuin ensihoitajat, esim. tapahtumissa henkilökunta / SPR. Sinäkin varmaan haluaisit että nämä ihmiset tietää onko sinulla diabetes, pähkinäallergia vai sydänvika. Ulkomaalaisen sairaalan järjestelmästä tuskin taas löytyy kenenkään äidin puhelinnumeroa, veriryhmää tai sairaushistoriaa. Mieluummin siis pidän oleelliset tietoni näiden ihmisten ulottuvilla kuin hupina jätän laittamatta ja siksi myös muille sen haluan neuvoa. T. Ap
Ei kukaan tuntematon ala kaivelemaan taskustasi puhelinta, ainakaan toivottavasti. Toivon ettei kukaan tuntematon auttaja ala penkomaan minun taskujani tai laukkuani, sen tekee vasta ammattilainen ja silminnäkijöiden kera.
Jos ihmisellä ei ole ranneketta, kaulakorua tai tatuointia sairaudestaan näkyvällä paikalla niin oletan että sillä on yhtäkkinen sairaskohtaus.
Onko se aivo- vai sydänperäinen, allergiakohtaus tai mikä tahansa, on ammattilaisen asia.
Samat ohjeet on tajuttoman, kouristelevan ym. ensihoidossa oli se syy mikä tahansa.
Sinun tehtäväsi on huolehtia siitä hengityksestä ja verenkierron pysymisestä ja turvata kouristeleva siihen asti kun ammattilaiset tulee paikalle.
Ei mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tiedä katsooko niitäkään, vai tekeekö sen vasta sairaalan henkilökunta.Hätäensiapuun on ihan samantekevää ne veriryhmät ja omaisten puhelinnumerot kuitenkin.
Sydämentahdistinkin huomataan ihan vaan arvesta.Kyse olikin siitä, että hätänumeroon soittamisesta lähtisi viesti läheisille, kuten iphonesta. Mutta miten androidissa?
Tuohan on ihan typerä ajatus. Siis lähteekö siitä soittajan numerosta viesti soittajan läheiselle?
Kyllä minä ainakin jos näen jonkun kadulle kupsahtaneen, soitan ihan omasta puhelimesta kuten kuuluukin, enkä ala kaivelemaan toisen puhelimia.
Silloinhan minun läheisille menisi viesti että soitin hätäkeskukseen toisen henkilön puolesta, missä ei ole mitään ideaa.
Jos itse pystyn soittamaan hätäkeskukseen itselleni apua niin pystyn silloin varmaan myös kertomaan jos minulla joku sairaus on.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni näppärä toiminto, jos kadottaa puhelimensa ja joku rehellinen ihminen sen löytää ja osaa katsoa yhteyshenkilöt SOS-tiedoista. Meidänkin kaupunginosan FB-ryhmässä ilmoitetaan joka viikko kadonneita ja löytyneitä puhelimia - helpommalla selviäisi, jos hätäyhteystiedot olisivat ajantasalla.
Näppärämpää on laittaa tarra puhelimen taakse, useimmilla on joku kännykkäkotelo niin sinne saa kortin tai tarran helposti katoamista varten.
Jos löydän puhelimen joka on lukittu, niin en sitä ala kyllä rämpläämään sen enempää.
Jos mitään yhteystietoa ei ole kuorissa tms niin se lähtee löytötavaratoimistoon.
Useimmilla on muutenkin ne paikantimet päällä mistä näkee missä kadonnut puhelimensa menee.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ICE merkintä niissä numeroissa jotka löytyy myös lukitun iPhonen SOS-kohdasta. Ihan vaan että varmasti kaikkien käyttöliittymien kaiken kieliset käyttäjät tarvittaessa tietää mitä varten numerot ovat. T.ap
Juuri näin! Olen laittanut jo siksikin, että kun taas ulkomaille pääsee, on hyvä olla tiedot ICE-tiedot valmiina, jos tarvetta ilmenee. Toivottavasti ei👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydämentahdistinkin huomataan ihan vaan arvesta.Kyse olikin siitä, että hätänumeroon soittamisesta lähtisi viesti läheisille, kuten iphonesta. Mutta miten androidissa?
Tuohan on ihan typerä ajatus. Siis lähteekö siitä soittajan numerosta viesti soittajan läheiselle?
Kyllä minä ainakin jos näen jonkun kadulle kupsahtaneen, soitan ihan omasta puhelimesta kuten kuuluukin, enkä ala kaivelemaan toisen puhelimia.
Silloinhan minun läheisille menisi viesti että soitin hätäkeskukseen toisen henkilön puolesta, missä ei ole mitään ideaa.
Jos itse pystyn soittamaan hätäkeskukseen itselleni apua niin pystyn silloin varmaan myös kertomaan jos minulla joku sairaus on.
Viestin lähetyksen voi peruuttaa, jos soittaa jonkun muun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse pystyn soittamaan hätäkeskukseen itselleni apua niin pystyn silloin varmaan myös kertomaan jos minulla joku sairaus on.Viestin lähetyksen voi peruuttaa, jos soittaa jonkun muun puolesta.
Okei, mutta mikä hyöty tästä siis oikein on? Jos pystyt käyttämään puhelintasi niin pystyt varmaan ilmoittamaan itsekin jos jollekin läheiselle pitää samantien ilmoittaa? Ne lähiomaiset näkyy sairaalan tiedoissa ja jos olet siinä kunnossa ettet voi itse ilmoittaa niin kyllä ne ilmoittelee.
Voin kuvitella että omaa äitiäni tommoinen viesti vain järkyttäisi ja huolestuttaisi, yrittäisi soittaa varmaan heti ja jos en vastaa niin sehän vaan huolehtisi ja soittelisi ympäri sairaaloita (ja saattaisi mennä helposti yli tuntikin siitä puhelusta sairaalaan pääsyyn ja kirjautumiseen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse pystyn soittamaan hätäkeskukseen itselleni apua niin pystyn silloin varmaan myös kertomaan jos minulla joku sairaus on.Viestin lähetyksen voi peruuttaa, jos soittaa jonkun muun puolesta.
Okei, mutta mikä hyöty tästä siis oikein on? Jos pystyt käyttämään puhelintasi niin pystyt varmaan ilmoittamaan itsekin jos jollekin läheiselle pitää samantien ilmoittaa? Ne lähiomaiset näkyy sairaalan tiedoissa ja jos olet siinä kunnossa ettet voi itse ilmoittaa niin kyllä ne ilmoittelee.
Voin kuvitella että omaa äitiäni tommoinen viesti vain järkyttäisi ja huolestuttaisi, yrittäisi soittaa varmaan heti ja jos en vastaa niin sehän vaan huolehtisi ja soittelisi ympäri sairaaloita (ja saattaisi mennä helposti yli tuntikin siitä puhelusta sairaalaan pääsyyn ja kirjautumiseen).
Missä ne näkyy sairaalan tiedoissa?
En ole itse laittanut äitiäni yhteyshenkilöksi, mutta laitoin kyllä itseni äitini yhteyshenkilöksi - ihan että tiedän, pitääkö lähteä bussiin lähiaikoina, pakata laukkua/varautua.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 07:04"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 07:02"]
Ammattilaisen mielipide:täysin turha.
[/quote]
Ammattilainen ei ole tietoinen uusien puhelimien ominaisuuksista. Joten ammattilaisen mielipiteellä voi pyyhkiä pyllyä.
[/quote]
Heh. Jos ammattilainen sanoo, että ei ole aikaa räplätä puhelinta eikä he ole edes tietoisia pihelinten ominaisuuksista, niin mitäpä luulet, rupeeko ne räpläämään sitä puhelinta? No ei.
.
Veriryhmä muuten selvitetään sairaalassa, vai luuleeko joku, että siellä luotettaisiin äitin sanaan siitä, että kun mä oon A+ ja isipappa B- niin tän mun lapsen täytyy olla AB+ eiku miinus eiku eiku...