Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tradenomit, kertokaa

Vierailija
12.01.2015 |

Milloin olet valmistunut? Mihin olet erikoistunut? Kuinka pian valmistumisen jälkeen sait alasi töitä? Palkkasi? Pidätkö työstäsi? Oletko opiskellut jotain lisää?

Tradenomiopiskelijaa ahistaa tulevaisuus.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 2013 (auts) markkinoinnin tradenomiksi. Puhelinmyyntiä lähinnä tein ja 2014 aloitin yliopistossa täysin toisella alalla. No se on elettyä elämää. Kadu sinäänsä en, koska kerran vain elän ja materia ei pahemmin kiehdo.

Vierailija
22/39 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeuden ja hallinnon tradenomi eli oikeustradenomi. Valmistuin kesäkuussa 2011, töihin heinäkuussa 2011, vakituinen paikka joulukuu 2011. Irtisanouduin joulukuu 2014 ja nyt etsiskelen työtä uudelle paikkakunnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistuin 1997 pääaineena viestintä. sain aika pian alan töitä, en ole jatko-opiskellut. mitä nyt kieliä lisää. hyvällä postilla ulkomailla jo kohta 16 v.

Vierailija
24/39 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 2015. Työttömänä 1kk. Palkka 2300, tuotantoassistentti.

Vierailija
25/39 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 2001 täydentänyt opistotutkintoni tradenomiksi ja 2014 saanut suoritettua myös ylemmän tutkinnon. Koko ajan olen ollut täysipäiväisesti töissä opiskelun ohella. It-alalla olen

Vierailija
26/39 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 1999 ja vakituisissa töissä 1997 alkaen. Palkka ollut aina vähintään 3000 e. Nykyisin 5500e. Olin kurssiltani harvoja onnekkaita jotka sai edes vähän koulutusta vastaavan homman. Monet joutuivat ottamaan työn mihin olivat täysin ylikoulutettuja, eli sama tilanne kuin nyt. Olen laskentatradenomi ja ihan tuota 3000 e alkua lukuunottamatta ollut asiantuntijatöissä.

Vierailija
27/39 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 2009, olen ollut ns. omalla alalla periaatteessa koko ajan töissä (myös opiskelujen aikana viimeisen vuoden osa-aikaisena), toki alussa aika vaatimattomissa/avustavissa tehtävissä. Nykyään toimin controllerina Itä-Suomessa, palkka reilut 3800e brutto. Olen ihan tyytyväinen työhöni vaikka työtä on paljon ja päivää joutuu usein jatkamaan. Toki palkka voisi olla muutaman satasen parempi. 

Vierailija
28/39 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 2002, monimuoto-opiskelun ainoa suuntautumisvaihtoehto oli tuolloin kansainvälistyvä PK-yrittäjyys. ( pohjakoulutus yo-merkonomi ). Töissä paperiteollisuudessa ostajana, 3500€/kk.

Vierailija
29/39 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että aiemmin valmistuneet on päässeet aikanaan töihin, viime vuodet on uusilla ollut vaikeaa. Kertoo kyllä Suomen taloudellisesta tilanteesta kaiken. Eihän täällä kukaan ole enää vuosiin saanut töitä. No, liioittelua, toki monikin, mutta tuntuu, että viime vuodet on yhä useampi valmistunut alalta kuin alalta pl. joku lääkis ja sossuala kortistoon.

Vierailija
30/39 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 2013, sain jo ennen valmistumista vakipaikan pankista. Suuntautumiseni oli tosin henkilöstöhallinto. Palkka on 2500 e/kk.

Vierailija
31/39 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuminen Turun AMK:sta 2002, ihan normi liiketalouden oli koulutus. Nyt töissä kiinteistöalalla, palkka 3700 kk.

Vierailija
32/39 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että aiemmin valmistuneet on päässeet aikanaan töihin, viime vuodet on uusilla ollut vaikeaa. Kertoo kyllä Suomen taloudellisesta tilanteesta kaiken. Eihän täällä kukaan ole enää vuosiin saanut töitä. No, liioittelua, toki monikin, mutta tuntuu, että viime vuodet on yhä useampi valmistunut alalta kuin alalta pl. joku lääkis ja sossuala kortistoon.

Totta. Ja ne onnekkaat, jotka töitä löytävät, joutuvat tyytymään paljon pienempään palkkaan kuin hyvinä aikoina valmistuneet.

Vierailija
33/39 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuminen 2013, suuntautumisena talous ja rahoitus. Työt aloitin jo ennen valmistumista yhdessä Big Fourissa veropuolella, palkka oli aluksi 2500 nyt 2900. Edut on isossa firmassa hyvät.

Vierailija
34/39 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 valmistuin ja heti alan töihin. Taloushallinto. Nykyään toimin niin erikoistuneella ja kapealle sektorilla, että siitä en huutele täällä sen enempää.

Vierailija
35/39 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
36/39 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2014 markkinoinnin tradenomi. Vanhassa kotikaupungissani ei ollut edes kesätöitä tarjolla alalle kuin parille harvalle. Työkokemusta vaikeaa saada, markkinoinnin tehtäviin on kova tunku myös yliopistosta valmistuneilla jotka palkataan tehtävään hanakammin- tradenomikoulutusta ei arvosteta, ymmärrän kyllä miksi.

Suoraan sanottuna kadun että opiskelin, mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi. Nykyään ainoastaan it-puolella ja taloushallinnossa (ehkä) varma työllistyminen.

Kaikille jotka tradenomiksi haikailee, suosittelisin miettimään hyvin hyvin tarkkaan onko se tosiaan se oikea valinta, tradenomeja valmistuu koko ajan kuin sieniä sateella, työpaikkoja ei niinkään. Jos voisin aikamatkustaa valitsisin toisin, onneksi aina voi kouluttautua uudelleen.

Vierailija
37/39 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä logistiikan tradeja? Työllisyysnäkymät kiinnostaisivat

Vierailija
38/39 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmistunut vuonna 2008 tradenomiksi sähköisen liiketoiminnan suuhtautumisopinnoista. Pääsin vaikuiseen työsuhteeseen muutama kuukausi valmistumisen jälkeen, juuri ennen pankkien romahtamista Yhdysvalloissa ja silloista kansainvälistä finanssikriisiä, joten näin ihan tuoreeltaan mm. korkojen laskun vaikutuksen pankkitalletuksiin.

Tällä hetkellä nykyisellä työnantajallani vuosipalkkani on noin 32.000 euroa, mitä vaikea kertoa, kun osa palkastani tulee esim. ruuhkapurkujen lisistä, kuten ylitöistä ja kannustepalkkioista työn ruuhkan purkuun liittyen (työssäni on kausivaihteluja yritystoiminnan kirjanpitokausien mukaan, kuten esim. kirjanpitäjillä.

Työnantajani palvelussa minulla on ollut mahdollisuus tehdä monenlaista työtä, eri tehtävissä ja eri paikkakunnilla. Pidän nykyisestä työstäni ja se on varmasti vaikuttanut siihen, etten ole pyrkinyt ns. parempipalkkaisiin työtehtäviin.

Olen opiskellut lisäksi omaehtoisesti mm. matematiikkaa ja englantia sekä täysin työtehtävieni ulkopuolelta yhteiskuntaoppia, filofiaa ja elämänkatsomustieteitä. Työnantajani tarjoaa myös mahdollisuuden Fivan säännösten mukaiseen lisäkoulutukseen esim. sijoitusneuvontaa tekeville henkilöille.

Sanoisin, että tradenomin ammattitutkinto on hyvin sivistävä, kuten lukiotutkinto. Käytännössä, jos haluat pärjätä työssäsi vielä paremmin, saat kyllä perustasoisen työtehtävän, mutta lisätutkinnot sekä lisäopinnot ensimmäisten työvuosien jälkeen auttavat sinua etenemään haluaasi suuntaa, esim. esimiestyöhön.

Haluan myös sanoa nyt yli 10 vuotta valmistuksen jälkeen ja useita tehtäviä kokeilleena, että malta rauhassa miettiä, mitä itse haluat. Jo omana aikanani odotuksen ulkoapuolen painostivat työelämässä etenemiseen sekä myös ystäväpiirit arvot tittelin ja palkan perään olivat suuret. Osa on palanut loppuun, eivätkä he koskaan todellisuudessa miettineet, että mitä huonoja puolia kyseinen työtehtävä myös mukanaan tuo. Olet isoa palkkatuloa vastaan valmis luopumaan esim. viikonlopuistasi ja säännöllisestä työajasta. Mitä muuta työtehtävän mukana tulee kuin korkea palkka ja hienon kuuloinen nimike. Toki, jos veresi vetää esim. esimiestehtäviin ja koet omien luonteenpiirteidesi olevan sopiva johtotehtäviin, se on hienoa :) Johtajan ammatti on nykyisin ennenkaikkea palveluammatti omalla alallamme, joten tradenomi ja asiakaspalvelutausta luovat oikein hyvät pohjat ylemmän tutkinnon jälkeen esimiestehtäviin.

Vierailija
39/39 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäjä-8373 kirjoitti:

Valmistuin joulukuussa 2012. Aika monet opiskelukaverit on saaneet töitä. Opiskelin Finanssi- ja talousasiantuntijan koulutusohjelmassa. Itse olen vielä työttömänä, mutta eihän tässä ole mennyt vasta kuin kaksi vuotta :-D

Minä en päässyt opiskelujen aikana edes kesätöihin. Varmasti olisi eri juttu, jos olisin silloin päässyt töihin ja saanut työkokemusta, mutta kun ei. 

Onkohan 90% kunnon duuneista suhteiden takana..