Mihin yhteiskuntaluokkaan minä oikein kuulun? Vanhemmat rikkaita, minä työtön
Olen noin 30 vuotias, jättänyt yliopiston kesken ja nyt pitkäaikaistyöttömänä ollut. En saa vanhemmilta rahaa, vaan elän Kelan tuilla. Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulun? Jotkut ovat sitä mieltä, että ylempään keskiluokkaan vanhempieni takia, itse olen eri mieltä, koska en nauti heidän elintasoaan millään tavalla. Sitten sanotaan, että olet ylempää keskiluokkaa, koska tulet perimään vanhempasi. Ehkä, mutta silloin minullakin on suurin osa elämästä jo elettynä, enkä ole enää työ- tai lisääntymisikäinen.
Kommentit (27)
Köyhälistöä ainakin, ehkä jopa kurjalistoa.
Minä olen pätkätyöläis-maisteri, vanhempani duunareita. Silti vanhemmilla on omaisuutta enemmän kuin minulla koskaan tulee olemaan tällä työllistymisellä. Vituttaa. Opiskelu ei kannata.
Syntynyt kultalusikka suussa, hopealusikalla syötetty, pullamössölapsi, uusavuton nuori, pudokki ja syrjäytymässä.
Olet onnekas jos vanhemmat eivät anna rahaa, enää.
Aika ottaa vastuuta, olet oman onnesi seppä.
Kyllä aikuinen ihminen on ihan itse mitä on (jos jotain luokkia halutaan määrittää), ei siinä iskää ja äitiä huomioida.
Toki voi saada perintönä henkistä ja sosiaalista pääomaa tai ihan rahaa, mutta ellei nämä mitenkään ole realisoituneet elämässäsi niin ei ne sitten mitään merkkaa, mitä vanhempasi ovat saaneet aikaan - et sinä.
Yhteiskuntaluokka ei liity siihen oletko työtön vai töissä. Sillä merkitys mihin sukuun syntyy.
Suomessa ei ole yhteiskuntaluokkia. Opiskelemaan pääsee koulumenestyksellä. Luokkayhteiskunnassa pääsee vain, jos on tietty nimi. Rahakaan ei takaa pääsyä mihinkään piireihin, jos suku ei ole tietty arvostettu.
Sanoisin että oot luokkapudokas.
Voit olla kulttuurillisesti ylempää luokkaa perhetaustan takia (jos kulutat korkeakulttuuria) mutta kuulua taloudellisesti alempaan luokkaan. Luokkajaot eivät ole niin selkeitä. Sen lisäksi vaikuttaa myös se mihin luokkaan itse koet kuuluvaksi luokkakuvailujen perusteella.
Mä olen elänyt koko elämäni köyhyysrajan alapuolella koska olen tehnyt hanttihommia ja opiskellut. Silti luen paljon, käyn teatterissa ja baletissa, olen perille ajankohtaisista asioista, käyn taidenäyttelyssä jne. Mun äiti oli yksinhuoltaja ja käynyt alemman korkeakoulututkinnon mutta olen saanut silti melko kulttuurillisesti monipuolisen kasvatuksen.
Koen itse kuuluvani keskiluokkaan (okei ehkä alempaan keskiluokkaan) vaikka olen aika ollut pienituloinen. Tosin kohta valmistun, ehkä keskiluokkaistun sitten kunnolla.
Mun vanhemmat eivät ole ylioppilaita, mutta käyneet opistotason koulutuksen, joka olisi nykyään amk. Itse valmistuin maisteriksi, mutta toimin perustyömaamestarina. En koe kuuluvani oikein mihinkään luokkaan.