Amk valintakoe syksy 2021
Kommentit (1474)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan teistä ole hakenut miehisille aloille? Tuntuu että kaikki täällä on hakenu soteen.
Öö... Hain pelkästään sotealalle, mutta en ajatellut mitenkään että hakisin miehenä naiselliselle alalle. Minua kiinnostaa ehdottomasti hoitoalan työtehtävät ja en voisi kuvitellakkaan itsenäni esim. tekniikan alan opiskelijana. Se kai sitten on miehinen ala? Itsellä ei kyllä hakukohteita valitessa tullut edes mieleen luokitella eri opintoja sukupuolen perusteella.
Sitten joudut myös hyväksymään huonon palkan, koska miehisissä ammateissa saa parempaa palkkaa kun noissa naisten sotealoissa.
Kaikki eivät tee työtä rahan takia🤭
Sitten joudut myös hyväksymään huonon palkan, koska miehisissä ammateissa saa parempaa palkkaa kun noissa naisten sotealoissa.[/quote]
Nooh, esimerkiksi suht miesvaltaisessa tullitarkastajan virassa kk-palkka on 1847,28€ ja 15 vuoden jälkeen täysillä lisillä 2438,41€.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Itse olen hakenut hoitoalalle vaikka nykyisessä työssäni tradenomipohjalla tienaa hieman alle 4000€ kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Itse olen hakenut hoitoalalle vaikka nykyisessä työssäni tradenomipohjalla tienaa hieman alle 4000€ kuukaudessa.
Paljonko tuosta jää verojen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tuosta jää verojen jälkeen?
2743€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Mikä vika tradenomissa? Mikä houkuttelee matalapalkkaisella hoitoalalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon itse ns. tradenomityössä ja liksakin samaa luokkaa. Täytyy myöntää, etten ihan helpolla vaihtaisi huonommin palkattuun työhön.
Ja teen töitä rahasta. Noin pääasiassa 😂
Vierailija kirjoitti:
Sitten joudut myös hyväksymään huonon palkan, koska miehisissä ammateissa saa parempaa palkkaa kun noissa naisten sotealoissa.
Nooh, esimerkiksi suht miesvaltaisessa tullitarkastajan virassa kk-palkka on 1847,28€ ja 15 vuoden jälkeen täysillä lisillä 2438,41€.
Luin jo että tilintarkastajan ja meinasin jo antaa vastaväitteen. No ei sentään.
T. Lukutaitoinen
Mitä nyt netistä lukee niin Xamkiin ei nähtävästi kannata etenkään ensikertalaisuuttaan tuhlata. Muutama tuttavakin siellä opiskellut eikä kuulemma opetuksen taso ole hääppönen
Puuttuuko vieläkin jostain koulusta tulokset? Kauanpa kestää… Ajattelin että kyllä tänään viimeistään tulisi Opintopolun viestit kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt netistä lukee niin Xamkiin ei nähtävästi kannata etenkään ensikertalaisuuttaan tuhlata. Muutama tuttavakin siellä opiskellut eikä kuulemma opetuksen taso ole hääppönen
Eri mieltä. Xamk on erittäin tasokas ammattikorkeakoulu ainakin tietotekniikkapuolella. Eri tasoa muutaman muun ammattikorkeakoulun kanssa. Mutta joo, mielipide on kuin p*rs*r*ikä, jokaisella on omansa.
Pääsin kakkosvaihtoehtoon joka on minulle ei niin mieluinen ala. Meinasin hakea kevään yhteishaussa uudestaan ykkösvaihtoehtoon, mutta sinne tarttee hyvät pisteet eikä noista pääsykokeista ikinä tiedä miten sujuu…
Jos nyt otan tuon kakkospaikan vastaan ja aloittaisin sen vasta ensi syksynä (äippäloma) niin menetänkö ensikertalaisuuden tähän kevään hakuun vaikka koulua en ole aloittanut? Vai kannattaakohan ruveta mielummin opiskelemaan polkuppintoja.
Kyllä menetät, koska vastaanotat koulupaikam
Vierailija kirjoitti:
Pääsin kakkosvaihtoehtoon joka on minulle ei niin mieluinen ala. Meinasin hakea kevään yhteishaussa uudestaan ykkösvaihtoehtoon, mutta sinne tarttee hyvät pisteet eikä noista pääsykokeista ikinä tiedä miten sujuu…
Jos nyt otan tuon kakkospaikan vastaan ja aloittaisin sen vasta ensi syksynä (äippäloma) niin menetänkö ensikertalaisuuden tähän kevään hakuun vaikka koulua en ole aloittanut? Vai kannattaakohan ruveta mielummin opiskelemaan polkuppintoja.
Menetät tietenkin.
Kannattaa tuossa tilanteessa mennä polkuun, kun et mitään häviä sillä, että et ota epämieluisaa alaa vastaan.
Onko tänään liikahtanu varasijat jollain? Eilen oli ainaki itellä ihan älytöntä liikendintää molemmissa valintatavoissa. Mieluisampaa paikkaa jännitän vaikka alemman otan kyllä vastaan jos ei ylemmässä sijat laske.
Vierailija kirjoitti:
Onko tänään liikahtanu varasijat jollain? Eilen oli ainaki itellä ihan älytöntä liikendintää molemmissa valintatavoissa. Mieluisampaa paikkaa jännitän vaikka alemman otan kyllä vastaan jos ei ylemmässä sijat laske.
Ei taida olla, noin tunti sitten katsoin. Mulla sama tilanne kuin sulla. Vielä harkitsen, otanko toisen vaihtoehdon vastaan ehdollisena (jäisin yhä odottamaan varasijojen päivittymistä ykköseen).
Onko kellään työssäkäyvällä ajatuksena nostaa opintolainaa? Sehän menee hiukan keplotteluksi eli opintotukia pitää sitten palautella (vuositulot yli 40k), mutta halpa laina kiinnostaa aina. Itsehän se sitten takaisin maksetaan (- opintolainahyvitys).
Ehdottomasti on tarkoitus nostaa ”ilmaista rahaa”, mutta keplotteluksi kyllä menee… :D
Öö... Hain pelkästään sotealalle, mutta en ajatellut mitenkään että hakisin miehenä naiselliselle alalle. Minua kiinnostaa ehdottomasti hoitoalan työtehtävät ja en voisi kuvitellakkaan itsenäni esim. tekniikan alan opiskelijana. Se kai sitten on miehinen ala? Itsellä ei kyllä hakukohteita valitessa tullut edes mieleen luokitella eri opintoja sukupuolen perusteella.