Tuttava kertoi työpaikstaan, jossa ei lomaa ollenkaan, saavat kerran vuodessa rahasumman korvauksena!?
Ja tämä on ihan virallinen sopimus ja liitto ollut mukana hyväksymässä tämän!?
Niin kyllä ihmettelen, että miten tuollaiseen voi kukaan millään suostua? Kuulostaa rankalta minusta. Eikä se korvauskaan mikään iso ome, 1000 luokkaa( nettona).
Kiinnostaisi tietää niiden sairaslomatilastot.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Onko kuvailemasi työpaikka Suomessa?
Ei ole, sillä Suomessa on lakisääteinen vähimmäisvuosiloma. Poikkeus voi olla joku sellainen osa-aikatyö tai muu niin epsäännöllinen, että siinä tulee riittävästi vapaata. Siihen viittaa tuo vuosilomakorvaus, sillä ei kukaan tee täyttä työaikaa alle tonnin kuukausipalkalla.
Mulla oli joskus nuorena ja sinisilmäisenä melkein kahden vuoden määräaikaistyösoppariketjutus eikä vapaapäivän vapaapäivää. Lomaraha maksettiin aina kerran kahdessa kuussa, aina kun määräaikainen jakso loppui. Oli sitä joskus pösilö. Tapahtui Suomessa, yksityisessä pikkufirmassa 90-luvulla
On kyllä Suomessa. Laivalla ollaan töissä 2viikkoa ja sitten lähdetään koriin 2viikoksi.
Taikka 3viikkoa töissä ja 3viikoksi vapaille.
Ei lomia. Suomalainen työnantaja, suomalainen miehistö, satama suomessa, josta liikennöi.
Onko kyseessä vuokratyö tuntisopparilla?
Kuulostaa nimittäin tutulta, olen sellaista tehnyt. Lomakorvaus maksettiin joka palkan mukana. Saa pitää jos halua..
Eihän tossa mitään jos on vapaita sitten muuten riittävästi..
Mut jos 5 päivänä viikossa pitäis olla töissä 52 viikkoa nii en lähtis
Vuosiloma-asiaa https://tem.fi/documents/1410877/2918981/Vuosilomalaki/84908985-cf6b-40…
Vuosilomalaki
30 §
Poikkeaminen työehtosopimuksella
Työnantajien ja työntekijöiden valtakunnallisilla yhdistyksillä on oikeus sopia toisin lomakaudesta, vuosilomapalkan ja lomakorvauksen laskemisesta ja maksamisesta, talviloman sijoittamisesta muuhun keskenään sopimaansa työajan lyhennykseen, säästövapaasta sekä siitä, mitä 8 §:n 2 momentissa säädetään. Näiden yhdistysten välisellä työehtosopimuksella saadaan lisäksi sopia 12 arkipäivää ylittävän vuosiloman jakamisesta pidettäväksi yhdessä tai useammassa jaksossa sekä 7 §:ssä säädetystä työssäolon veroisesta ajasta siten, että sovittu järjestely turvaa työntekijöille tässä laissa säädettyjä vastaavan pituiset vuosilomat. Siitä, mitä 7 §:n 2 momentin 1 kohdassa säädetään, ei kuitenkaan saa sopimuksin poiketa työntekijän vahingoksi. Lisäksi valtakunnallisella virkaehtosopimuksella saadaan sopia virkamiehen tai viranhaltijan vuosiloman siirtämisessä ja keskeyttämisessä noudatettavasta ilmoitusajasta ja loman keskeyttämisen perusteista tilanteissa, joissa siirtäminen tai keskeyttäminen on julkisen vallan käyttöön liittyvistä painavista syistä tarpeen taikka välttämätöntä julkisyhteisön laissa säädettyjen terveyteen tai turvallisuuteen liittyvien tehtävien hoitamiseksi.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Työehtosopimuksella ei siis voi sopia siitä, että loman sijaan maksetaan palkassa lomakorvausta jokaiselta tilikaudelta.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä vuokratyö tuntisopparilla?
Kuulostaa nimittäin tutulta, olen sellaista tehnyt. Lomakorvaus maksettiin joka palkan mukana. Saa pitää jos halua..
Itse olen tehnyt myös nollatuntisoparilla sillä tavalla.
Ei reilua sellainen.. ja jos et ota tunteja vastaan, ei sulle niitä kohta enää tarjota.
Orjuus on Suomessa laillistettua.
Eli puolet vuodesta asutaan työpaikalla niiden työkavereiden kanssa ja puolet vuodesta eletään omaa elämää perheiden kanssa? Eikä lomaa näköpiirissä koskaan?
En oikein tähän lähtis.
Tai jos palkassa otetaan huomioon tuo puolet -elämästä -työpakalla, niin sitten voisi harkita.
Minulla on ystävä joka on sellaisessa työpaikassa missä työnantaja ei maksa sairauslomasta ollenlaan palkkaa..säälittävää katsoa kun perheen äiti tekee sitten toista osa-aikatyötä että saa maksettua sairastumiset itselleen. Ja tämä suomessa,pirkanmaalla.
Sellasta erilaista kirjoitti:
Minulla on ystävä joka on sellaisessa työpaikassa missä työnantaja ei maksa sairauslomasta ollenlaan palkkaa..säälittävää katsoa kun perheen äiti tekee sitten toista osa-aikatyötä että saa maksettua sairastumiset itselleen. Ja tämä suomessa,pirkanmaalla.
Liittoon yhteys ja oikeastaan firman nimen voisi julkaista mediassa yhtenä vuoden pahimmita työpaikoista.
Vierailija kirjoitti:
Sellasta erilaista kirjoitti:
Liittoon yhteys ja oikeastaan firman nimen voisi julkaista mediassa yhtenä vuoden pahimmita työpaikoista.
Jos on 0-tuntisoppari ja sairastuu, tarviiko työnantajan maksaa palkkaa kun vuoro ei toteudu?
Onko kuvailemasi työpaikka Suomessa?