Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottava unihalvaus

Vierailija
01.11.2021 |

Osittain hereillä,et voi liikkua, lähdet leijumaan, irtaudut kehosta, tunnet pahan hengen läsnäolon.
Tällaisen koin viime yönä, piti herätä vähäksi aikaa, ennen kuin uskalsin mennä takaisin sänkyyn.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on tullut kun on pitänyt painajaisesta herätä väkisin, mutta huomaakin ettei keho ole herännyt eikä liiku mihinkään. Lopulta sitten riuhtaiset itsesi liikkeelle.

Pelon ja jonkin olennon läsnäolon tunteminen on kaikista oudointa siinä tilassa. Jokin hahmo on takanasi sängyn vierellä mutten pysty kääntämään päätäsi ja katsomaan sitä.

Vierailija
22/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattumies vaanii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonna25485 kirjoitti:

Oon saanu näitä niin monta, etten todellakaan ole enää pysynyt laskuissa. Itselle eivät onneksi koskaan tule pimeällä, vaan ainoastaan jos nukun valoisalla ja selälläni. Pienikin valo riittää kyllä saamaan sen aikaan, jos selälläni nukun.

Kun olin näitä saanut tarpeeksi, niin opin rauhoittamaan itseni niissä tilanteissa niin, että onnistun nykyään pinnistämään itseni hereille nopeammin kuin ennen. Ennen olin heräämisen kanssa ulkopuolisten tekijöiden armoilla, esimerkiksi petiin hyppäävä koira saattoi laukaista tilanteen että pääsin hereille. Unihalvauksessa vietetyt minuutit (?) tuntuivat tuskaisilta tunneilta. Monesti luulin jo päässeeni hereille ja saatoin kuvitella käyneeni jääkaapilla tms, kunnes kohta taas havahduin siihen että makaan edelleen sohvalla enkä edelleenkään pysty liikkumaan enkä heräämään.

Kaikki unihalvaukset eivät ole olleet uhkaavia. Olen tuntenut esim. että mieheni istuu viereeni sängylle tms (vaikka ei siis ole ollut kotonakaan). Muistan kuinka sänky vierelläni painahti. Kerran kuulostelin kuinka joku sahaa sänkyni jalkaa, sahaamisen tärinä tuntui ja mietin että kuka sahaaja on. Kerran tuli kämppä täyteen sotilaita, kerran seisoi joku parimetrinen varjo ovensuussa ja tuli sieltä kumartumaan ylleni. Monenlaisia on ollut.

Joka ei ole itse kokenut unihalvausta, voi kuvitella tarinoista, että kyse olisi vain painajaisista. Mutta joka on yhdenkin unihalvauksen kokenut omakohtaisesti, tietää kyllä, että painajainen on aivan eri juttu.

Jos menen päiväunille selälläni maate, unihalvaus tulee edelleen satavarmasti. Tunne on epämiellyttävä. Onneksi niitä ei tule öisin.

Joskus tästä oli Netflixissä dokkari mutta minusta se oli hieman yksitoikkoinen, siinä keskityttiin vain hattupäiseen mieheen jonka jostain syystä moni unihalvauksissaan näkee, itse olen nähnyt vain kerran.

Itse en ole nähnyt mitään hahmoa, mutta tunnen jonkun läsnäolon, ja asun yksin.

Saatan tuntea, että joku paha voima vetää minut ylös ilmaan tai sitten että joku raskas tulee päälleni ja vetää alaspäin tai että lähden tippumaan. Minulle näitä tulee onneksi aika harvoin. Sanoisin että muutaman kerran vuodessa, mutta välillä useamman kerran samana yönä. Varmaan liittyy johonkin stressitilaan tms.

t.ap

Vierailija
24/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahan läsnäolon tuntemisen luultavasti selittää pelon tunne. Pimeässä metsässäkin tuntuu kuin joku seuraisi ihan kintereillä ja näkökentän äärilaidoilla, mutta kun katsot sinne niin mitään ei näy. Se on luonnollinen ilmiö mikä on kehittynyt aikojen saatossa ihmisille jotta pysyvät valppaina.

Vierailija
25/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin itse kevät 1976 .Kylläkin nukutuksessa leikaussalissa : Katsoin itseäni katon rajassa. Ihan hyvä fiilis,ei pelottanut yhtään!Leikauksen jälkeen paljon ,yksi monista siskoistani kertoi: Lääkäri hänelle sanonut tilanne on 50% selviän tai kuolen! Eli tasan oli prosentit elämän ja kuoleman kanssa.Itse läkäri minulle sanoi selvisin,koska minulla oli niin valtava elämän tahto.Toki olin kahden lapsen yksinhuoltaja äiti .Nuori äitinä ja työelämässä.Lapseni oli kuitenkin se elämän tahto!

Vierailija
26/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahan läsnäolon tuntemisen luultavasti selittää pelon tunne. Pimeässä metsässäkin tuntuu kuin joku seuraisi ihan kintereillä ja näkökentän äärilaidoilla, mutta kun katsot sinne niin mitään ei näy. Se on luonnollinen ilmiö mikä on kehittynyt aikojen saatossa ihmisille jotta pysyvät valppaina.

Primitiivinen tunne.

Vierailija
27/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tia.a68v. kirjoitti:

Koin itse kevät 1976 .Kylläkin nukutuksessa leikaussalissa : Katsoin itseäni katon rajassa. Ihan hyvä fiilis,ei pelottanut yhtään!Leikauksen jälkeen paljon ,yksi monista siskoistani kertoi: Lääkäri hänelle sanonut tilanne on 50% selviän tai kuolen! Eli tasan oli prosentit elämän ja kuoleman kanssa.Itse läkäri minulle sanoi selvisin,koska minulla oli niin valtava elämän tahto.Toki olin kahden lapsen yksinhuoltaja äiti .Nuori äitinä ja työelämässä.Lapseni oli kuitenkin se elämän tahto!

Tunsitko kipua, kun kirurgin veitsi leikkasi?

Kaipa ne lääkitsee myös kipulääkkeellä? (hope so..)

Vierailija
28/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä unihalvauksessa silmät auki vai kiinni? Itse olen kokenut sellaisen että tiedän olevani unessa enkä pysty avaamaan silmiä. Makaan sängyssä mutta luulen olevani ihan eri paikassa kuin oikeasti olen, esim. lapsuudenkodin sängyssäni. Sitten jonkun ajan kuluttua saan silmät auki ja herään.

Vierailija
29/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä unihalvauksessa silmät auki vai kiinni? Itse olen kokenut sellaisen että tiedän olevani unessa enkä pysty avaamaan silmiä. Makaan sängyssä mutta luulen olevani ihan eri paikassa kuin oikeasti olen, esim. lapsuudenkodin sängyssäni. Sitten jonkun ajan kuluttua saan silmät auki ja herään.

En osaa sanoa varmuudella, mutta mielestäni silmäni ovat yleensä olleet kiinni tai lähes kiinni.

t.ap

Vierailija
30/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha voisi olla oma alitajunta jos skitsoiluun taipumusta. 

Vierailija
31/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi altistaa kuulemma. Todella ahdistava kokemus. Kuulen yleensä puhetta ja tosiaan sellainen pahan läsnäolo leijuu ilmassa. Välillä luulee heräävänsä muttei olekaan herännyt. Ahdistavaa, ihan rinnasta puristaa, kun yrittää repiä itseään hereille. Onneksi ei ole ollut aikoihin.

Vierailija
32/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unen ja valveen rajalla tietoisuuden portit aukeaa ja pahat entiteetit pääsee lähellesi. Tuo on vaarallinen tilanne, koska ne todennäköisesti haluavat ottaa kehosi haltuunsa. Moni sarjamurhaaja esim. syntynyt noin, kun toisesta ulottuvuudesta pahantahtoinen olento on kaapannut ihmisen kehon/mielen itselleen.

Vierailija
33/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unen ja valveen rajalla tietoisuuden portit aukeaa ja pahat entiteetit pääsee lähellesi. Tuo on vaarallinen tilanne, koska ne todennäköisesti haluavat ottaa kehosi haltuunsa. Moni sarjamurhaaja esim. syntynyt noin, kun toisesta ulottuvuudesta pahantahtoinen olento on kaapannut ihmisen kehon/mielen itselleen.

En usko tuollaiseeseen pseudotieteeseen.

Varmasti aivotutkijoilla on tähänkin ilmiöön tieteelliset selitykset. 

Vierailija
34/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi unihalvaukseen liittyy niin usein joku paholainen?

Koska uskot paholaisiin ja enkeleihin ja satuolentoihin, uskosi on vähän sellaista naiivin sorttista.

Tosiasiassa unihalvaus on suojelusenkeli. Kuvittele seuraavan kerran että suojelusenkeli painaa sinut vuoteeseen hohtavalla siivellään kunnes olet täysin hereillä, jooko?

Siitä nimittäin on kyse. Unihalvaus on käsijarru joka pitää nukkuvan paikoillaan silloin kun hän nukkuu ohuesti. Joskus aamuyöstä, kun on kuuma ja pissahätä ja kohta pitää mennä töihin.

Unihalvaus pitää sinut vuoteessa kunnes oikeasti heräät.

Jos ei uninhalvausta olisi, niin kuumissasi menisit yöpidassa ulos, sitten tulisi työmatka mieleen ja lähtisit kohti työpaikkaa ja sitten kun pääsisit vaikka torinlaidalle tai pysäkille, pissahätä tulisi mieleen. Nostaisit helmaa ja pissaisit. Siinä naapurin ukot ihailisi perseidejä.

Kyllä mullekin joskus tulee noita unihalvaukseen liittyviä painajaisia. Niihin liittyy usein tunne väärästä asennosta ja siitä, että kädet ja jalat on jotenkin halvaantuneita. Usien uneksin siitä että liikun vaakasuoraan leijaillen, noin metrin korkuudessa enkä pysty kääntymään kuin yhteen suuntaan, koska tasapainokeskus kertoo unelle että ollaan kylkimakuulla samalla kun itse uneksii liikkuvansa kävellen.

Vierailija
35/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Unihalvaus johtuu aivojen valvetilaa säätelevän mekanismin toimimattomuudesta"

Kannattaa lukea tää Ylen juttu: https://yle.fi/uutiset/3-6705190

Ja toki aiheesta on paljon muutakin tietoa, ei ole mistään vakavasta kyse vaikka inha kokemus yleensä onkin :)

Itellä auttanu se etten koskaan nuku valoisassa enkä selälläni.

Vierailija
36/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en uskaltanut avata silmiäni, koska kuulin vierestäni karmeaa sykäyksittäistä ääntä ja todellakin tunsin jonkun pahan läsnäolon. Oli hirveä kokemus, joskus olen myös tuntenut nousevani ilmaan sängystäni ja se tuntui vähintäänkin mielenkiintoiselta…

Vierailija
37/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon saanu muutamia kertoja unihalvauksen, mutta olen oppinut tiedostamaan, että näen unta ja se menee äkkiä ohi. Tosin herääminen on todella vaikeaa, joten parempi vaan odottaa, että halvaus loppuu. Näen myös selkounia, jolloin ymmärrän näkeväni unta ja pystyn hallitsemaan unta esim. lentämällä tai tekemällä muita asioita. Se on ihan hauskaa, kun tiedostaa, että näkee unta. Aika usein mulla selkouni siirtyy unihalvaukseen. Ehkä yritän liikaa hallita unta, jolloin menen siihen tilaan…

Vierailija
38/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huutaa 2Jeesus,auta!"vaikkei ääntä saakaan, paha poistuu lopulta. Näin minulla on aina käynyt. viimeisimmässä vuoden taka aluuli ntosissani kuolevani, paha kur ist i minua enkä saanut enää millään henkeä, ja ajattelin ja tuntui tosissani, että tässä tämä nyt oli minun osaltani. Viimeisillä voimillani pyysin Jeesusta apuun, ja lopulta havahduin hereille. Nuo ovat TODELLA pelottavia, miten se asunto voikin olla niin samannäköinen kuin oiekastikin on jne. Ja aina se lähestyvä, musta paha minulla:( Ja pakoon ei todellakaan pääse eikä yhtään ääntä lähde!:(

Vierailija
39/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, minulla myös "yllätyksenä" kerrran se paha nosti minut hitaasti ilmaan sängystäni kattoon ja alkoi paiskoa sitten täysillä päin seiniä, kaappeja ym. asunnossani:( Tuo oli pelottavinta siihen astisista:( Minuun ei kyllä sattunut iskeytyessäni seiniinym., mutta en tajunnut sitä ihmetellä kauhuissani siinä unihalvattuna...

Vierailija
40/90 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä halunnut kokea unihalvauksen jo useamman vuoden (juu, pitäkää hulluna :D), eikä se ole onnistunut ei sitten millään. Yrittänyt vähän kaikenlaista. Stressiäkin on ollut hirveästi ja nään painajaisiakin säännöllisesti, mutta unihalvausta en ole koskaan kokenut.

Tästä nyt on melkeinpä kehittynyt pieni pakkomielle :D unihalvauksella kun on vielä yhteys ns selkouniin.. se olisi varsin hieno kokemus.

Te, jotka olette jompaakumpaa kokeneet, kertokaa mitä ihmettä teette ennen nukkumista? Tai minkä luulette vaikuttaneen tai olleen syy kokemaanne unihalvaukseen? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä