Oletteko koskaan miettineet kuinka vaarallinen hirvi voi olla jos kohtaatte sen metsässä?
Varsinkin jos sillä on vasa mukana jota se suojelee. Mitä tekisitte jos kohtaisitte?
Kommentit (39)
Teen töitä metsässä eikä se yksittäinen hirvi pelota, mutta miettikääpä jotain 7-10 hirven laumaa, joka on ruokailemassa taimikon reunassa 10-15 m päässä. Siinä joutuu hetken miettimään, mihin pääsee pakoon, jos on pakko. Onneksi hirvi pelkää ihmistä enemmän kuin ihminen hirviä.
Ei ole tarvinnut miettiä. Kasvoin metsän keskellä, joten siitä varoiteltiin lapsena aivan riittävästi. Keväällä ei saanut leikkiä metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta tuli komea uroshirvi vastaan ihan läheltä. Olin kävelyllä taapero kantorepussa ja hirvi huomasi minut vasta kun olin noin 6 metrin päässä ja säntäsi karkuun. Itse olin vain ihan täpinöissä kun noin läheltä pääsin näkemään, mitään pelkoa en osannut tuntea. Olin myös häkeltynyt koska vaikka ole metsässä, olimme kuitenkin hyvin hyvin lähellä pienen kaupungin keskustaa. Olin lähinnä huolissani hirven puolesta, ettei päätyisi keskustaan ja aiheuttaisi kolareita tai tulisi ammutuksi. Hirvi tuli vielä kohta uudelleen kurkistamaan lähellä ensimmäistä paikkaa. Huvittunut olin kun olin tehnyt 1,5h kävelyn ja palasin samoilla kohdin kotiin, ja siellähän se hirvi odotti ja näyttäytyi vielä kolmannenkin kerran. Hieno olento. Jäi kertakaikkisen mahtava olo kohtaamisista!!
Villieläimet on villejä! Ei todellakaan mitään isokokoisia pehmoleluja.
Tarkoittaa, että pelkäävät ihmistä.
Ei pelkää, kun puolustaa vasaa. Silloin emällä on kaikki pelissä.
Vierailija kirjoitti:
Vasta tuli komea uroshirvi vastaan ihan läheltä. Olin kävelyllä taapero kantorepussa ja hirvi huomasi minut vasta kun olin noin 6 metrin päässä ja säntäsi karkuun. Itse olin vain ihan täpinöissä kun noin läheltä pääsin näkemään, mitään pelkoa en osannut tuntea. Olin myös häkeltynyt koska vaikka ole metsässä, olimme kuitenkin hyvin hyvin lähellä pienen kaupungin keskustaa. Olin lähinnä huolissani hirven puolesta, ettei päätyisi keskustaan ja aiheuttaisi kolareita tai tulisi ammutuksi. Hirvi tuli vielä kohta uudelleen kurkistamaan lähellä ensimmäistä paikkaa. Huvittunut olin kun olin tehnyt 1,5h kävelyn ja palasin samoilla kohdin kotiin, ja siellähän se hirvi odotti ja näyttäytyi vielä kolmannenkin kerran. Hieno olento. Jäi kertakaikkisen mahtava olo kohtaamisista!!
Kahdesti päässyt yllättämään hirven viiden metrin päästä, ja kummallakin kerralla lähtenyt rymistelemään karkuun pusikon läpi...no, kuin hirvi konsanaan voi. Toisella kerralla otus oli sivuttain minuun päin ja kun käänsi päänsä ja katseet kohtasivat, otuksen silmistä paistoi selvä pakokauhu ja pianhan se pusikko rymisi.
Kaksi kertaa olen metsässä törmännyt hirveen ja ne pelästyi ihan saakelisti ja juoksi ryminällä karkuun. En tiedä miten on mahdollista ettei ne vaistonneet minua ollenkaan etukäteen? Mutta ne kyllä tosiaan säikähti ja kyllä siinä itsekin säikähti, kun näin vaan kuinka iso ruskea selkä nousi puskista, luulin ensin karhuksi.
Tuo videon mies oli kyllä typerä kun itse meni lähelle ja vielä vasa siinä, niin kimppuunhan se käy.
Jännä juttu että on ihmisiä, jotka pelkäävät hirviä…
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiiriin kuuluu metsästäjiä. Olen kuullut tarinoita, jossa metsästäjä on joutunut emän ja vasan väliin. Emä on tallonut metsästäjän sairaalakuntoon. Kyllä näitä tapahtuu ilmeisesti ihan vuosittain.
Toinen hyvin vaarallinen on villisika. Ihan tosi! Olkaa erittäin varovaisia, jos törmäätte autolla. Villisika tappaa metsästäjiä joka vuosi Baltian maissa. Äkkiseltään ei uskoisi sikaa vaaralliseksi, mutta kyllä on!
Villisika vetää ihmiseltä reisivaltimot auki, sen verran viisas elukka että älyää, millä saa hengen pois.
Ruotsin Lapissa hirvi tappoi naisen jotain max. 15 v. sitten. Teosta epöiltiin aviomiestä kunnes ruumiista löytyi hirvenkarvoja.
Minua lähti kerran sarveton hirvi (naaras vissiin) ajamaan takaa kun olin metsässä kykkimässä ja kuvaamassa erilaisia varpuja jne. Kai sillä oli vasa jossain. Pelästyin ihan s...nasti. Juoksin kovempaa kuin ikinä. Kiipesin puuhun. Mutta hirvi jäi sitten kauemmaksi, ei tullut siihen puun juurelle.
Vapisin koko päivän, illan ja yön. Siitä opin, että metsässä liikkuessani nykyään lauleskelen itsekseni ja pidän meteliä.
Porokin voi olla vaarallinen, jos joutuu vasan ja sen emon väliin. Näin kävi minulle Lapissa vaellusreissulla. Jälkikäteen sain neuvon, että olisi pitänyt kiivetä puuhun. Vaan eipä siellä tunturissa kasvanut puita ja toisekseen painava rinkka selässä, joka on vyöremmillä kiinni, olisi hankala kiivetä. En tiedä pystyisinkö kiipeämään puuhun ilman rinkkaakaan vaikka sellainen olisi lähellä, esim. sileärunkoiseen mäntyyn. No, siellä Lapissa tilanne päättyi onnellisesti kun peräännyin rauhallisesti ja vasa pääsi emon luo.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän olen joskus miettinyt. Kerran tupsahti nenän eteen, se oli hänen puoleltaan varmaan vahinko.
Enemmän nyt kuitenkin mietin susia jotka täällä pihojakin kiertävät.
Hirvet on tappaneet viime vuosikymmeninä satoja ihmisiä, sudet ei yli sataan vuoteen ainoatakaan. Koiratkin on ihmisille tuhat kertaa vaarallisempia kuin sudet.
Tää susifobia on ihan käsittämätöntä, eikä perustu mihinkään järkiperäiseen asiaan, vaan on täysin liipasinherkkien kiilusilmäisten mettämiesten masinoima fobia.
Miltä etäisyydeltä huomasit hirven?[/quote]
Huomattiin toisemme samaan aikaan (eli se noin 6m), se oli puolittain selin muhun päin kun nousin mäkeä ylös.
Olen kohdannut montakin kertaa hirven metsässä.
Kun olin lapsi ja nuori meidän metsässsä asui vakituiseen lauma jossa yhdellä emällä oli ainakin kahtena kesänä kaksoset.
Meillä on vielä varmaan tallessa kotona kuviakin niistä.
Ne ei välittäneet yhtää nmitään ihmisistä. Ihan rauhassa sai kävellä ohi. En ole koskaan oppinut pelkäämään hirviä enkä muitakaan eläimiä. Enemmän pelkäisin jotain epämääräistä hiippailijaa metsässä, näitä tullut kohdattua.
Näin lapsena uroshirven kesämökkimme pihassa, törötti noin puolentoista metrin päässä minusta. Seisottiin molemmat toisiamme tuijotellen kunnes se käpytteli metsään.
Vasta aikuisena tullut mieleeni että mitä jos se olisi käynyt päälle.
Nih! Uutisissahan on joka päivä tappajahirvistä jotka tappavat enemmän kuin korna konsanaan.
Tarvitset lisää foliota!
Hirvi pääsääntöisesti pötkii karkuun. Lehmä on paljon vaarallisempi, koska ei juuri pelkää j liikkuu laumoissa. Joka vuosi Alpeilla vaeltajia joutuu vuoristoniityillä laiduntavien lehmien ruhjomiksi.
Oltiin sienimetsässä perheen kanssa ja keskityttiin vain etsimään sieniä, kun vierestä kuului yhtäkkiä kovaääninen tuhahdus. Parin metrin päässä meitä tuijotti hirviemo vasansa kanssa. Hetken aikaa tuijotettiin vuoroin toisiamme ja emoa, ja lähdettiin sitten hiljakseen peruuttamaan tietä kohti. Ei siinä tilanteessa voi muuta kuin toimia rauhallisesti ja toivoa parasta. En olisi uskonut, että hirvi uskaltaisi niin lähelle, mutta tämän jälkeen opin katsomaan metsässä aina tarkkaan ja usein ympärilleni. Enkä koskaan unohda sitä jättimäistä otusta, joka olisi halutessaan voinut helposti runnoa meidät kaikki.
Tarkoittaa, että pelkäävät ihmistä.