Laittaako kukaan muu kahvinkeittimeen kaiken valmiiksi illalla, niin sen voi aamulla vain napsauttaa päälle?
Minä laitan, koska inhoan yli kaiken sitä kun aamulla herää ihan unisena ja pitää alkaa räpeltää suodattimien ja kahvinpurujen kanssa ja puolet puruista lentää ihan muualle kuin sinne suodatinpussiin. Tämä on aamujeni pelastus.
Kommentit (84)
Milloinhan tulee kahvihana asuntoihin?
Hyvä idea. Toivoisin itse että jotkut yritykset alkaisivat vuokrata asiakkaalle laadukkaita kahviautomaatteja. Jokainen voisi saada sellaisen kotiin pienellä kuukausimaksulla.
Vierailija kirjoitti:
Milloinhan tulee kahvihana asuntoihin? Siis kahvi tulee jostain kunnallisesta kahvinkeittolasta suoraan hanasta kotiin. Sitten voi kilpailuttaa keittolat ja kahviyhtiöt, ottaako reilunkaupan vai edullisinta, tummaa vai tietystä pavuista...
Saiskos sitten toisesta hanasta lihakeittoa ja kolmannesta kolmosolutta?
Vesi seisoo myös vesijohdoissanne ja vesihuoltolaitoksenne runkolinjassa. Sitä ennen se seisoo vedenottamoissa.
En, ikinä. Haluan tuoretta kahvia aamulla raikkaasta vedestä keitettynä. Olen joskus ollut yötä kylässä, jossa ajastimella "piika" keitti kahvit aamulla valmiiksi. Siis, kahvinkeittimen rupsutus herätti minut jo todella kiusallisesti hyvissä ajoin! Se meteli ja haju jo ennen ylösnousua, ei kiitos. Tykkään, et keitin touhuaa ja tuoksu leviää siinä muiden aamuaskareiden lomassa. En muutenkaan tykkää, et suoraan sängystä kupille. Haluan verrytellä aamuhetken ensin ja sitten käyn aamiaiselle.
Laita kahviporot valmiiksi kahvinkeittimeen, mieluiten mokkamasteriin. Aamulla vesi vain lisäät kahvinkeittimeen ja odotat että kahvi tippuu ja kuin kahvi on tippunut niin otetaan kahvipurut ja muut apuvälineet kahvipannun päältä jotta täysi pannullinen voi hengittää 30min ja sitten kaikki juodaan.
Näin saadaan kun annetaan kahvi hengittää niin enemmän kofeiinia kahviin.
Kuulema ennen kuin kahvinkeittimet tehtiin niin ne suunniteltiin tällä tavalla käytettäväksi.
Kukin uskoo mihin haluaa mutta minä uskon Jumalaan ja Taivaan isään.
Vierailija kirjoitti:
Lataan valmiiksi illalla ja napsautan aamulla päälle. Minulla on nähtävästi niin hienostumaton maku että en huomaa että kahvinporot olisi yön aikana härskiintyneet kahvinkeittimen suodattimessa sen enempää kuin ne härskiintyvät kahvipurkissakaan.
No jep. Ei kyllä normaalit kahvinpurut kahdeksassa tunnissa härskiinny :D
En koskaan.
Silloin keittimessä on yön seisonutta tunkkaista vettä.
Lisäksi kahvista haihtuu osa mausta.
Seisova vesi lisäksi kerää yhteen bakreereita, eikä keitin vettä kuumenna 100 asteeseen.
Valuta aina raikkaan veden keittimeen aamulla, samalla kun itsekin juon puolilasillista vettä.
Eihän se nyt ole homma ei mikään ladata kahvinkeitin aamulla ja saada siten hyvät aamukahvit.
En laita valmiiksi... Mulla on aikaa aamullakin laittaa kahvijauhot keittimeen ja kylmää vettä säiliöön.
Sitä paitsi vesihän seisoo yön yli siinä kahvinkeittimen säiliössä, ja vesi ei ole enää aamulla raikasta ja kylmää, kuten mun mielestä sen pitää olla. Sitä paitsi syön ensin muuta leipää ym. ennen kuin juon kahvia aamulla. Juon myös vettä ja mehua ennen kahvin juontiani aamuisin. Teen ensin puuron mikrossa tai liedellä, jos teen isomman annoksen puuroa itselleni ja aviopuolisolleni. Sitten usein keitän munia tai paistan munan pannulla. Joten sitä vaan, että en ikinä juo ihan ekana kahvia tyhjään mahaani aamuisin muutenkaan. Mitään kuivarouskuja en syö aamuisin, en ikinä ole tykännyt edes Kellog's Cornflakes - muroista tai myslistä Lapseni kylläkin aikoinaan siirtyivät noihin kuivarouheannoksiin peruskouluun siirryttyään, mut nyt aikuisena jo valmistavat puuroja aamuisinkin tai syövät smoothieta sekä rahkaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tekisi kahvia mihinkään yön yli seisoneeseen veteen. Hyvä kahvi vaatii raikkaan veden. Enimmäkseen käytän nykyään pressopannua, suodatinkahvit on aika litkua kun tottunut vahvaan kahviin.
Jotkut ostaa veden vaikka kuinka kauan pulloissa seisseenä…
Sinä se vasta penaalin terävin kynä olet. Ne pullot on korkeilla kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vesi seisoo myös vesijohdoissanne ja vesihuoltolaitoksenne runkolinjassa. Sitä ennen se seisoo vedenottamoissa.
Ei seiso.
Yleinen ohje on se, että valuta etenkin yön jälkeen tietty määrä vettä omasta kraanastasi, että vesi "vaihtuu".
Näin teen, sillä aamulla nautin aina lasin kylmää vettä kun usein suu on kuiva yön jälkeen.
Ja totta se on, että kahvi tulee säilyttää tiiviisti omassa pussissaan ja se pussi vielä toisessa rasiassa ja mieluiten viileässä.
Hyvästäkin kahvilaadusta saa huonoa, jos sitä seisottaa yön yli valmiina suodattimessa odottamassa aamua.
On laiskaa porukaa, jos jo kahvin keittäminen ottaa aamulla noin lujille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lataan valmiiksi illalla ja napsautan aamulla päälle. Minulla on nähtävästi niin hienostumaton maku että en huomaa että kahvinporot olisi yön aikana härskiintyneet kahvinkeittimen suodattimessa sen enempää kuin ne härskiintyvät kahvipurkissakaan.
No jep. Ei kyllä normaalit kahvinpurut kahdeksassa tunnissa härskiinny :D
Ei ne kahvinpurut, mutta se vesi seisoo säiliössä ja täten lämpenee aamuun mennessä. Kylmää kraanavettä sen veden pitää olla, vaikka se kuumentuukin kahvinkeittimessä.
Vierailija kirjoitti:
No ei se oikeastaan seiso, sillä sitä käytetään koko ajan.
Kyllä! Ja inhoan jos joskus unohdan.
En. Mielestäni pieni vaiva ladata ja laittaa kahvi tippumaan aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei seiso.
Yleinen ohje on se, että valuta etenkin yön jälkeen tietty määrä vettä omasta kraanastasi, että vesi "vaihtuu".
Näin teen, sillä aamulla nautin aina lasin kylmää vettä kun usein suu on kuiva yön jälkeen.
Ja totta se on, että kahvi tulee säilyttää tiiviisti omassa pussissaan ja se pussi vielä toisessa rasiassa ja mieluiten viileässä.
Hyvästäkin kahvilaadusta saa huonoa, jos sitä seisottaa yön yli valmiina suodattimessa odottamassa aamua.
On laiskaa porukaa, jos jo kahvin keittäminen ottaa aamulla noin lujille.
Meillä on kyllä jatkuvasti kylmää vettä lasipullossa jääkaapissa, josta heti aamuisin otan hörpyt, ja yöllä juon, jos vessakäynnillä janottaa. Mutta kyllä mäkin kahvinkeittimeen lasken laulellen jonkin aikaa kraanasta vettä, koska asumme kerrostalossa, ja korkealla yläkerroksessa, niin kyllä sitä vettä pitää vähän aikaa laskea, että se muuttuu lämpimähköstä kylmäksi aamulla varhain.
Vierailija kirjoitti:
ei mun tartte
Akka keittää mulle kahvit valmiiksi joka aamu
Hyvin olet kouluttanut eukon hellan ja nyrkin väliin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tehty jo parikymmentä vuotta.
Ja ihan hyvää kahvia on.
Niin, se on hyvää sun ja teidän perheen mielestä. Koska olette tottuneet sellaisen kahvin makuun.
Joku vieras ja oudompi saattaa maistaa teidän aamukahvinne hyvinkin pahan makuiseksi.
Kyllä sen tuntee kun kylässäkin, käy että kellä on likainen kahvinkeitin.
Kahvi on pahan ja tympeän makuista.
Kaikille ei riitä se, että hörppäsee mukillisen kahvia aamutuimaan tai milloin.
Jotkut todellakin maistavat myös, mille kahvi maistuu. Ja maistuuko kahville ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitän kavin jo illalla. Aamulla juon sen sitten kylmänä, koska se kuulemma kaunistaa.
Mutta ei tunnu tekevän ihmeitä, itse juon aina aamulla ensimmäiset kupit kylmänä "eilistä" kahvia, kun laitan koululaiselle (15v) aamupalaa valmiiksi että kerkeää koulutaksille, ja sen jälkeen kun saan koululaisen taksiin, keitän kahvia itselle ja miehelleni ja nautitaan aamupalaa rauhassa kahdestaan
N40+
Ohis
Mutta eikö 15v laittas jo omat aamupalat??
Kyllä hän tekisikin, mutta kun mulla on siinä aikaa...
(Odotellessa että päivä valkenee)
Ja satunnaisesti tekeekin itse, mutta sitten en viitsi nousta sängystä ylös ja tulee maattua "koko" päivän sängyssä kun isännän herätys soi vasta 6.30 ja sitten sekin päivä on pilalla.
Se rauhallinen aamun heräily on paljon kivempaa, kui kiireellä hosuminen...
N40+
Vierailija kirjoitti:
Milloinhan tulee kahvihana asuntoihin? Siis kahvi tulee jostain kunnallisesta kahvinkeittolasta suoraan hanasta kotiin. Sitten voi kilpailuttaa keittolat ja kahviyhtiöt, ottaako reilunkaupan vai edullisinta, tummaa vai tietystä pavuista...
Sinun hanasi on yhdistetty suolihuuhtelu klinikalle. Siinä sinulle tummaa ja reilua kauppaa
Joo, tehty jo parikymmentä vuotta.
Ja ihan hyvää kahvia on.