Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Disneyn Aladdin on rasistinen elokuvaa koska se ei ole dokumentti tämän päivän modernista Arabiasta

Vierailija
31.10.2021 |

Fiktiosta on vain haittaa sillä se vahvistaa haitallisia mielikuvia ja stereotypioita sekä ylläpitää vanhentuneita käsityksiä jotka eivät ole enää tätä päivää ja mukana tässä ajassa. Tällä videolla "inni suth" kertoo miksi meidän tulisi vihata Disneyn Aladdin -elokuvaa sekä sen uusinta versiota eikä katsoa niitä ja näyttää niitä lapsille:

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alueellisesti Aladdin pikemminkin sijoittuu Intia-Pakistan välille.

Vierailija
22/31 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa haitallinen piirre noissa vanhoissa lasten elokuvissa on naishahmojen epäinhimillisen kapea vyötärö ja sitä on vieläkin ihan valtavasti lastenohjelmissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alueellisesti Aladdin pikemminkin sijoittuu Intia-Pakistan välille.

En usko. Elokuvassa mainitaan Jordanin joki joka sijaitsee Israelin ja Jordanin alueella.

Vierailija
24/31 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt tai lukenut, mutta luulen, että kysymys on enemmän narsisti pervo rasistista tai hiilidioksin lähteestä, ne kun sopivat paremmin nykykeskusteluihin.

Vierailija
25/31 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä jo lapsena ymmärsin ettei monikaan disneyn elokuva kerro nykyajasta. Tuskin lapset nykyään ainakaan vähemmän ymmärtäviä ole? Ei tullut mitään mielenyhtymää Notredamen kellonsoittajastakaan nyky Ranskaan tai edes ajatellut että kyseinen elokuva sijoituu johonkin maahan.

Minusta aikuisten ei tulisi liikaa miettiä miten lapset ajattelee koska ovat sen itse uhohtaneet ja ajatuksiin sotkeutuu väkisinkin aikuismaisen ajattelun piirteitä.

Vierailija
26/31 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä jo lapsena ymmärsin ettei monikaan disneyn elokuva kerro nykyajasta. Tuskin lapset nykyään ainakaan vähemmän ymmärtäviä ole? Ei tullut mitään mielenyhtymää Notredamen kellonsoittajastakaan nyky Ranskaan tai edes ajatellut että kyseinen elokuva sijoituu johonkin maahan.

Minusta aikuisten ei tulisi liikaa miettiä miten lapset ajattelee koska ovat sen itse uhohtaneet ja ajatuksiin sotkeutuu väkisinkin aikuismaisen ajattelun piirteitä.

Nyttävästi nykyään ero toden ja fiktiivisen välillä on hämärtynyt niin että satuja ja piirrettyjä pidetään todellisina. Minä ymmärsin kassa jo lapsena että kun on kyse sadusta se ei ole totta ja kun on kyse piiretystä niin se on fiktiota. Kaiketi tätä erottelua ei ole enää jaksettu opettaa lapsille nykyisin.

Vierailija
27/31 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän Disneyn Leijonakuningas elokuvakaan ole realistinen. Eihän leijonat puhu, eikä laula, ei ainakaan suomen- ja englannin kielillä.

Kyllä minä nyt mieleni pahoitin.

Eikö se alakin todella realistisesti, kun apina ottaa vastasyntyneen pennun vieden sen jonkun kallionkielekkeen reunalle, pennun vanhemmat vain vieressä katselevat tyytyväisenä. Ja seeprat ja muut saaliseläimet polvistuvat.

Onneksi tuli aikoinaan katsottua Avaraa luontoa, ettei tarvitse terapiaan mennä kun piirretty satu ei ollutkaan todellisuutta.

Vierailija
28/31 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Videota katsomatta kommentoin ettei Aladdin ole ikinä sijoittunut Arabiaan vaan tapahtuu Akrabassa joka sijaitsee "idässä".

Alun perin tarina lähti Kiinan suunalta tai sijottui sinne ja kulki matkaa niin että kertoja aina katsoi itään. Siksi meille länsimaisessa se muistuttaa Lähi-itää.

Aladdin on arabiaa. Kiinalaiset nimet ovat aivan erilaisia.

Mitä se on arabiaksi? Kerron tarinan historiasta. Se ei muutu miksikään vaikka joku haluaa asiata valittaa. Sijoittuu kuvitteelliseen Akrabaan, ei Arabiaan.

"Yöt Arabian, kuumat kuin päivä on..."

Vierailija
29/31 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yöt Arabian, kuumat kuin päivä on..."

Eikös nuo sanat muutettu sen takia että ne olivat liian seksistiset ja kaksimieliset, mitä pidettiin sitten liian rivona ja sopimattomana pienille lapsille tarkoitettuun elokuvaan? Nykyään taidetaan laulaa jotain että "Tule Arabiaan, missä ihmeetkään ei oo mahdoton..."

Vierailija
30/31 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto vie, maailman historia, se vasta rasistista on ollut, pitäisi pyyhkiä kokonaan pois....

Vierailija
31/31 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halutaan antaa ymmärrää, että arabimaat ovat takapajuloita. Arabifobiaa.

No, eivät arabimaat kulje kehityksen eturintamassa. Kyllä ne ovat takapajuloita.

Öljyrahalla on teetetty pilvenpiirtäjiä aavikolle länsimaisten asiantuntijoiden ja Aasialaisen orjatyövoiman avulla.