Jos lähes 3-vuotias tyttäresi painasi 20 kiloa, niin MITÄ TEKISIT?
Kommentit (35)
Olette valmiita tuomitsemaan, kun pohjatietona on paino, sukupuoli ja ikä.
Syntymäpaino oli 4800 kg
Pituus 104 cm
Kengän koko 28 sandaaleissa
terv ap ja kaikki tiedot on totta, mutta tiesin, että tästä provosoidutte ;)
Pitäisin ruokapäiväkirjaa lapsen ruokailuista. Koska söi, mitä söi.
Viikon jälkeen katsoisin, että missä mennään ja tekisin tarvittavat muutokset. Jos näyttäisi siltä, että lapsi syö vain ruoka-aikoina eikä syö karkkia, sipsiä ym. ollenkaan, niin alkaisin kiinnittää enempi huomiota siihen, mistä aineista ruoka valmistetaan. Siirtyisin varmaankin esim. kevytmaidosta rasvattomaan ja oivariinistä kevytlevitteeseen jne.
Meillä tosin on sellainen ongelma, että meillä on 8v joka painaa 20kiloa!
Onneksi lihoi nyt kesällä kilon ja saatiin 20kg rikki. Pituutta 130cm.
Meidän pojat eivät ole ihan hoikkia olleet ja 3-vuotispaino on kuitenkin ollut tuolla 15-16 kilon kieppeillä. Kilomäärissä ero ei ole iso, mutta prosenteissa on jo merkittävä!
Mitä neuvolassa sanoivat? Seuraavatko tilannetta?
Kolmivuotias on vielä pieni, mutta pyöreys katoaa kun innostuu liikkumaan. Ei enää rattaissa kuljettelua, uimista, kävelyä, pyöräilyä, paljon pihalla! Makeaa ja mehua vain terveellisen aterian jälkeen. Janojuomaksi vesi.
Eipä tuommoista voi laittaa laihikselle. Itse kuulin loppuraskaudesta ja vauvoistani vinoilua " on ollut ruoka-aikaan kotona" , jopa lääkäriltä. Nyt ollaan jokseenkin kuosissa, lapset ja minä. Ajan kanssa.
koska sinä et viitsi puuttua asiaan.
Eikä siihen siis tarvitse puuttua niin, että lapsi laitetaan laihikselle, kunhan vaan paino ei vähään aikaan nousisi, vaikka tyttö kasvaisikin pituutta.
ruokaan voi lisätä runsaasti öljyä ja muutenkin lisätä rasvaa ruokaan, myös mm. punaista maitoa. Meillä on kaksi alakäyrillä menevää ja nämä ravitsemusterapeutin neuvoja.
En laittanut rasvakuurille lastani. Kävimme neuvolassa (tai oikeastaan koulun terkkarilla) elokuussa ja aattelin, että nyt sitten otetaan " järeämmät aseet" käyttöön, jos painoa ei ole tullut. Mutta kun oli toi kilo tullut, niin en ole mitenkään erityisesti yrittänyt lihottaa. Tyttö on kovasti herkkujen perään ja normaali ruoka ei maistuisi, joten en viitsi antaa herkkuja.
Sovittiin koulun terkkarin kanssa, että joulun aikaan punnitaan taas. Tyttö on kuitenkin terve ja kasvaa pituutta normaalisti, joka on kuulemma hyvä merkki.
Vierailija:
koska sinä et viitsi puuttua asiaan.Eikä siihen siis tarvitse puuttua niin, että lapsi laitetaan laihikselle, kunhan vaan paino ei vähään aikaan nousisi, vaikka tyttö kasvaisikin pituutta.
Poika ei ole lihava, ei edes pyöreä. Hän on keskimääräistä pidempi ja näin ollen myös painavampi.
Mihin perustuu sun väite, että vasta kouluiässä on normaalia painaa 20 kiloa!??
Meidän 4v on 108cm, painoa 17,5kg. Eikä ole lihava.
3v tarkastuksessa oli 100cm ja 15kg.
Jos kasvukäyrä on tasainen, niin on ihan hyvän kokoinen. Toiset ovat isompia ja toiset pienempiä.
Meillä ei meinattu millään päästä yli 10 kilon. Lapsi oli reilusti yli kolme, kun tuo raja ylittyi. Hän ei siis olisi syönyt mitään, ei herkkuja, eikä ruokaa.
On kyllä aina ollut hyvin energinen, hyväntuulinen, jaksavainen ja superterve.
Minä aloin lisätä rasvaa/öljyä ruokaa ja paino on nyt noussut hivenen.
30
Meillä 3-vuotias on 96,8cm ja 12,3kg. Käyrien mukaan selvästi alipainoinen mutta itse en ole koskaan niistä käyristä paljoa välittänyt. Minusta asiat on ok, jos lapsi kuitenkin kasvaa ja näyttää sopusuhtaiselta. Mekin olemme saaneet ravitsemusterapeutilta noita rasvanlisäysohjeita mutta olen kyllä jättänyt lisäämättä.
Ap:n tapauksessa pituus-painosuhde kyllä kuulostaa siltä, että lapsi on jo aika pyöreä. Pikkuhiljaa voisi alkaa ruokapäiväkirjan täyttö olemaan aiheellista...
Tosin meidän lapsi oli 5v ja 116cm ja 24kg. Ja hän oli lihava tai ainakin vauhdilla menossa siihen suuntaan. Edes paino/pituussuhde ei aina kerro totuutta, mutta jos katsoo vartalonrakennetta ja on rehellinen, niin kyllä sen näkee. Me tehtiin ruokaremontti eli karkkipäivä kerran viikossa ja ei makeata kuin poikkeustapauksessa. Lisäksi ruokaa vain vähän kerrallaan, ja maitoa ei enempää kuin 4 lasia/pv. Ruokaa sai niin paljon kuin halusi. Lisäksi liikuntaa reippaasti lisää: illalla ylim. kerta puistoon, kaupassa pitää kävellä ja viikonloppuisin perheenä urheilua (lenkkejä luontoon, eläintarhaan yms).
Meillä painonnousu on nyt pysähtynyt ja lapsi näyttää paremmalta: jaksaa juosta ym. Tärkeintä on, että koko perhe muuttaa tapansa. Lapselle ei missään nimessä pidä ruveta ylipainosta huomauttamaan. Jos syyllistä haluaa etsiä, voi vaikka kävellä peilin eteen ja sanoa itselleen hei :)
ja minä painoin 21 kiloa, kun menin kouluun, joten minusta kyllä 20 kiloa on paljon 3-vuotiaalle.