Onko eteisvärinä tai epäsäännöllinen pulssi vaarallista?
Älykellö rupesi valittamaan moisesta. Päivystyksessä on tuntien jono joten ei huvita sinnekään lähteä.
Kommentit (11)
Jos on eteisvärinä, on suuri tukosriski, eli vertaohentava lääkitys tarpeen.
Eteisvärinässä pääset kyllä jonon ohi. Eteisvärinässä tukosriski, mikäli uusiutuu usein voi saada verenohennuslääkityksen.
Mikäli sinulla on eteisvärinä, tarvitset lääkityksen. Googlaa aivoverenkiertohäiriöistä, eteisvärinä suurin riskitekijä, usein piilossa oleva. Epäsäännöllinen pulssi voi olla muutenkin mutta koska eteisvärinästä kysyit niin tässä vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Soita ambulanssi.
Ei kannata alapeukuttaa, hälytyskeskus kyseli oireet ja lähetti ambulanssin paikalle. Syke oli niin sekaisin, ettei verenpaineen mittaus onnistunut edes ambulanssissa. Syynä flimmeri eli eteisvärinä. Olin yön sairaalassa, kunnes rytmi saatiin käännettyä normaaliksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on eteisvärinä, on suuri tukosriski, eli vertaohentava lääkitys tarpeen.
Lääkitystä mietitään, kunnes on selvitetty eteisvärinän aiheuttaja. Jätetään tämä tutkivalle lääkärille.
Eteisvärinästä (flimmeri) on harvoin haittaa sydämelle, mutta kannattaa pyytää Ekg poissulkeakseen ettei jotain elimellistä vikaa. Pitkään jatkuneeseen flimmerin liittyy hyytymien muodostumisen riski.
Vaarallinen on kammiovärinä (takygardia) joka voi olla kohtalokas ja apua pitää saada nopeasti.. Kammiovärinää seuraa tajuttomuus jota voi seurata äkkikuolema jos hoitoa ei saa välittömästi.
Kammiovärinässä sydän värisee 300-500 kertaa minuutissa eikä pumppaa verta eteenpäin.
Eteisvärinä ei ole vaarallinen mutta pitkään jatkuessaan kiusallinen. Sydän voidaan panna rytmiin lääkkeellä tai sähköiskulla. Jos tykyttelyoire on krooninen, aloitetaan usein lääkehoito.
Itselläni on ollut flimmeri lapsesta asti. On otettu Ekg useamman kerran, mitään vikaa sydämestä ei ole löydetty. Elän eteisvärinäkohtausteni kanssa joita ei oneksi kovin usein tule eikä pitkiä. Saan sen usein loopumaan kun vedän keuhkot oikein täyteen ilmaa ja pidätän.
Mitään läkettä ei koskaan ole määrätty.
Mulle yksi työkaveri aiheuttaa tuollaista. Toistaiseksi olen hengissä.