Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6- vuotias ei ole vielä valmis yksin liikenteeseen

Vierailija
09.01.2015 |

Tässä taas yksi surullinen esimerkki siitä, miten jotkut vanhemmat eivät välitä lapsistaan sen vertaa, että katsoisivat hänen peräänsä.

http://m.iltalehti.fi/uutiset/2015010818989751_uu.shtml

Itselläni on juuri saman ikäinen lapsi, joten kokemuksesta tiedän, että jos lasta ei vahdi kokoajan, hän voi saada päähän piston juosta autotielle ajattelematta sen enempää seurauksia.

Ei tuon ikäinen vielä tajua, miten vaarallista on jäädä auton alle. Mä ainakin itse pidän huolen oman lapseni turvallisuudesta, enkä päästä häntä yksin haahuilemaan ulos autojen sekaan.

Saatan hänet vaikka ekaluokallakin vielä kouluun, jos tarvis on.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nelikymppinenkin on vielä samassa tilanteessa.

Vierailija
2/9 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän 4,5 v ei ainakaan menisi autotielle. Ei tietenkään liiku yksin, mutta tietää autojen vaarallisuudesta ja siitä ettei autotielle saa mennä ja suojatieltä yli vain vihreällä. Ei varmaan osaisi kyllä mennä jos ei olisi valoja. Kerran kävelin 5m lapsen takana kun lapsi kävi painamassa valonappia. Auto ajoi suojatien yli ja näytti käsimerkkejä kuin ajatellen, että annan hänen seistä yksin suojatien edessä ja tulen itse perästä. Ärsytti, koska lapsi pelkää autoja ja miksi lapsi hyppäisi autotielle? Minä ainakin olen kertonut autojen vaaroista. Kuljetaan päivittäin ja lapsi ei koskaan ole lähtenut ylittämään tietä edes vihreällä, jos en ole ollut vieressä. On sovittu ettei tietä ylitetä ilman äitiä. Tietää kyllä että vihreällä mennään ja punaisella ei. Kyllä varmaan lapseni 6 vuotiaana osaisi lähiympäristössä kävellä yksinkin ja ylittää tuen. Eri asia uskallanko minä häntä silmistäni päästää (en). Moni lapsi menee kouluunkin 6 vuotiaana tai tarkemmin...6,5 vuotiaana. Joutuvat yksin menemään kouluun ja takaisin jos vanhempien työvuorot on huonot.

Tottakai on myös lapsia joita ei ole opetettu kulkemaan liikenteessä ja kerrottu vaaroista. Musta on vähän outoa jos 6 vuotias olisi kykenemätön yksin liikenteeseen ja 7 vuotiaana on selviydyttävä yksin joka päivä. 6 vuotiaana pitäisi alkaa harjoitella vaikka sitä, että lapsi menee edeltä ja äiti näkee kaueampaa miten lapsi ylittää suojatien yksin. Lapselle kehutaan ja kerrotaan miten suojatien ylittäminen onnistui hienosti.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kyse ole siitä onko 6-vuotiaalle kerrottu vaaroista vai ei ja miten hän yleensä suhtautuu liikenteeseen. Kyse on lapsen impulssiherkyydestä, 6-vuotias voi ihan yllättäen nähdä jotain odottamatonta ja mielenkiintoista jolloin kaikki opetettu ja opittu katoaa mielestä ja tavalilnen maltti ja varovaisuus vaihtuukin juoksuaskeliksi.

Vierailija
4/9 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 09:47"]Eihän kyse ole siitä onko 6-vuotiaalle kerrottu vaaroista vai ei ja miten hän yleensä suhtautuu liikenteeseen. Kyse on lapsen impulssiherkyydestä, 6-vuotias voi ihan yllättäen nähdä jotain odottamatonta ja mielenkiintoista jolloin kaikki opetettu ja opittu katoaa mielestä ja tavalilnen maltti ja varovaisuus vaihtuukin juoksuaskeliksi.
[/quote]
No näinpä. Varovaisuus unohtuu, kun näkee jotain mielenkiintoista siellä tien toisella puolella. Ap

Vierailija
5/9 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koululaiset on saanut 6 vuotiaasta ulkoilla pihassa ja käydä lähikaupassa. Hyvin on selvinneet hengissä.

Vierailija
6/9 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin neljävuotiaana ostamassa jätskiä lähikioskista - kyllä siinä piti tie ja parkkapaikka ylittää. Jos viisivuotiaana pääsin yksin ulkoilemaan. Olin aina ns. kilttityttö, joka totteli äitin jokaista sanaa.

Oman poikani olen aamupalalla jättänyt pöytään syömään ja katsomaan youtubesta videoita, kun on pitänyt kaupasta hakea maitopurkki. Reissuni kesti kaksi-kolme minuuttia (otin aikaa), vaikka sekin aika kyllä jännitti. Ilmoitin pojalleni, että äiti käy äkkiä kaupassa hakemassa maitoa, että syö sä leipä sillä aikaa, jne. Siinä se lapsi kyllä istui, kun tuli takasin ja kyllä tiesinkin, että istuu - silti jännitti, kun ekaa kertaa tuolla tavalla jätin. Lapsi on kolme.

Vierailija
7/9 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:13"]

Minun koululaiset on saanut 6 vuotiaasta ulkoilla pihassa ja käydä lähikaupassa. Hyvin on selvinneet hengissä.

[/quote]

Hyvä, että ovat selvinneet. Älä sitten tule valittamaan, jos on takajalka jäänyt auton alle, kun juoksivat tielle eikä autoilija ehtinytkään tällä kertaa väistämään.

Vierailija
8/9 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kenenkään 6vuotias vielä liikukaan yksin esim.eskariin? Eihän se edes ole laillista. Itse saattelen vielä ekaluokkalaistakin kouluun kun matkaa on kuitenkin reilu 1km ja yksi tie ylitettävänä. Koulumatka on kuitenkin turvallinen ja lapsi voi tulla koulusta yhtä matkaa kaverin kanssa, yksin en antaisi liikkua. Jotenkin säällittäisi yksin koulumatkoja kulkeva pieni ekaluokkalainen

Vierailija
9/9 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikin lapsi oppii sääntöjen mukaan varomaan; vihreällä tien yli ja vain suojatietä. Katso oikea, vasen ja oikea..

Silti hiljan luin tutkimuksesta (en pääse googlettamaan sitä), jossa todettiin vasta noin 12v ikäisten pystyvän kunnolla hahmottamaan liikettä.

Nuoremmilla pienikin asia voi viedä huomion pahasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi